| Ocena schematu i doboru urządzeń i elektryki | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | Zabol   początkujący forumowicz
 
 Dołączył: 19 Maj 2023
 Skąd: Warszawa/Jawrozno
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-19, 10:04   Ocena schematu i doboru urządzeń i elektryki |   
 |  
               | 
 |  
               | Witam. Uprzejmie proszę kolegów o rzucenie okiem na schemat i ewentualne uwagi.
 Zarówno co do schematu jaki doboru urzadzeń i ich dopasowania po parametrach.
 Kamper którego buduje to mały Nissan Primastar. Dla 2 osób więc zapotrzebowania dużo nie ma.
 Jestem otwarty na konstruktywną krytykę.
 
 
   
 Z góry dziękuję za konstruktywną krytykę
   
 
 
	
		| schemat v3.png 
 |  
		|  |  
		| Plik ściągnięto 167 raz(y) 546,21 KB |  
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | grzegunio   początkujący forumowicz
 
 Nazwa załogi: Szaraki
 Pomógł: 1 raz
 Dołączył: 14 Mar 2010
 Piwa: 4/1
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 20:37 |   
 |  
               | 
 |  
               | Witaj Zabol, Kawał dobrej roboty !
 Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.
 Jeżeli maks. obciążenie 230V ma być 2 kW, to moim zdaniem przetwornica powinna mieć moc 4 kW.
 Jak tylko masz miejsce i fundusze pakuj aku 280A h.
 Powodzenia !
   |  
				| _________________ Pozdrawiam,
 grzegunio
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | joko   Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: N & B  Ismove   i    Mobilvetta ZEH4
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 17 Cze 2013
 Piwa: 533/45
 Skąd: Małopolska
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 21:37 |   
 |  
               | 
 |  
               | Zamiast całej prawej dolnej ćwiartki schematu (przetwornica , ładowarka LiFePO4, stycznik robiący za przełącznik źródła zasilania) kup i wstaw coś takiego : https://korykcase.com.pl/POWER-SINUS-3000-12-230V-3000-9000-ZASILACZ-AWARYJNY-DUZEJ-MOCY-p4735 
 Jak przetwornica dla Ciebie za mocna to są chyba też mniejsze te Powersinus'y , ale osobiście polecam tego bo pewny sprawdzony i 3000W mocy ciągłej (9000W chwilowo) pozwala podłączyć i używać praktycznie każdy domowy sprzęt elektryczny.
 W jednej obudowie masz mocną przetwornicę mocną ładowarkę i przełącznik źródła zasilania .
 Podłączasz plus/minus z LiFePO4 , wejście 230V ze słupka , a na wyjście 230V podłączasz całą instalację (wszystkie gniazdka i odbiorniki 230V w kamperze) .
 Aku LiFePO4 to 280Ah minimum.
 Wywal też aku rozruchowy (zyskasz sporo kg) i tego Cyrix'a . Połącz samochód i zabudowę w jeden obwód 12V , a do rozruchu załóż baterię superkondensatorów
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 21:55 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | grzegunio napisał/a: |  	  | Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A. | 
 Dobrze mówi, polać mu
   Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
 Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
 
   |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | joko   Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: N & B  Ismove   i    Mobilvetta ZEH4
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 17 Cze 2013
 Piwa: 533/45
 Skąd: Małopolska
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 22:15 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Banan napisał/a: |  	  |  	  | grzegunio napisał/a: |  	  | Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A. | 
 Dobrze mówi, polać mu
   Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
 Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
 
   | 
 
 Oczywiście że odbiorniki 12V do aku a nie na wyjście regulatora PV .
 
 Przy zastosowaniu tego Powersinus'a przełącznik źródła zasilania jest zbędny , bo jest już w urządzeniu .
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | grzegunio   początkujący forumowicz
 
 Nazwa załogi: Szaraki
 Pomógł: 1 raz
 Dołączył: 14 Mar 2010
 Piwa: 4/1
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-24, 08:14 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Banan napisał/a: |  	  |  	  | grzegunio napisał/a: |  	  | Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A. | 
 Dobrze mówi, polać mu
   Wyjcie z regulatora wykorzystaj sobie np. do ładowania telefonu itp.
 Do zarządzania 230V AC bym zastosował autoamtyczny przełącznik źródeł zasilania
 
   | 
 Ten przełącznik ma wydajność prądową maks. 8A !!!
 |  
				| _________________ Pozdrawiam,
 grzegunio
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Zabol   początkujący forumowicz
 
 Dołączył: 19 Maj 2023
 Skąd: Warszawa/Jawrozno
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-06-13, 12:03 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | grzegunio napisał/a: |  	  | Witaj Zabol, Kawał dobrej roboty !
 Ja bym podłączył odbiorniki na 12V bezpośrednio do LiFePo4 i zastosowałbym jeszcze wyłącznik między aku i bezpiecznik 30A.
 Jeżeli maks. obciążenie 230V ma być 2 kW, to moim zdaniem przetwornica powinna mieć moc 4 kW.
 Jak tylko masz miejsce i fundusze pakuj aku 280A h.
 Powodzenia !
   | 
 
 Dzięki
  , Ideą podłączenia przez regulator była możliwość sprawdzania w aplikacji regulatora aktualnego poboru prądu. Zakładam że regulator takie parametry mi wyświetli i że będzie też archiwizował takie informacje co pozwoli mi oszacować w dłuższej perspektywie czasu jak wygląda zarządzanie energią w kamperku. Ewentualnie jak bezpośrednio do akumulatora podłączę odbiorniki to jakieś dodatkowe urządzenie monitorujące pobór prądu bym musiał zainstalować co też jest prądo żerne. Cos polecacie budżetowego ? 
 
 
 
 Dzięki za poradę. niestety już mam zakupioną ładowarkę, trochę też nie jestem fanem mulit urządzeń. Wolę kilka osobno bo w razie awarii można łatwiej się ratować. Ale nie znałem tego urządzenia i faktycznie bardzo ciekawe i interesujące rozwiązanie. Może jak się okaże że braknie miejsca to właśnie go wykorzystam, dzięki wielkie !!
 
 Co do super kondensatora to będzie następny etap po skończeniu kamperka, ale musze się wyedukować na ten temat jeszcze.  Na razie zostaje Cyrix. Czy może to podłączenie wyglądac tak jak na schemacie? ktoś mi kiedyś zarzucił żeby tam wsadzić ładowarkę DC DC. Chodzi mi po głowie dla bezpieczeństwa LiFePo4 coś takiego jak MR20 TECHTRON taki separator co dociąga napięcie do 14V dla LiFePo4. Co myślicie chyba lepiej ? czy Cirix całkiem styknie ?
 
 
 
  	  | grzegunio napisał/a: |  	  | Ten przełącznik ma wydajność prądową maks. 8A !!!
 | 
 
 8A ale chyba dla 230V co daje jakieś 1500 W, Faktycznie Trochę mało. Zrobiłem na przekaźnikach bo nie znalazłem przekaźnika co puści prąd ze słupka rzędu 16A a chce bezpiecznikiem 8A ograniczać włączanie większych obciążeń w momencie pracy na przetwornicy a zabezpieczeniem 16 A puści przy pracy ze słupka.
 
 Nie mogę znaleźć tabeli która pokazuje obciążalności prądowe przekrojów dla kabli (linki) ale dla pądu stałego. Są ogólne tabele do 600V ale pytanie czy obciążalność długotrwała okablowania dla prądu stałego jest inna niż dla 230V zmiennego ? czy to ta sama tabela ?
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | jachu   początkujący forumowicz
 
 Dołączył: 28 Lis 2021
 Postawił 6 piw(a)
 Skąd: Szczecin
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Meyer   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Iveco Daily
 Dołączył: 27 Cze 2020
 Piwa: 11/7
 Skąd: Mazovia
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-12-11, 17:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | Pamiętaj że BMSy często mają tak że prąd rozładowania 200A a prąd ładowania 100A. Zatem może się tak zdarzyć że DC-DC będzie nawet wskazane.
 Warto zobaczyć w kartę techniczną BMSa.
 Prąd stały czy zmienny dla przewodu nie ma znaczenia. Róznica może być w izolacji i kolorze izolacji.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      |  | 
    
      | Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach
 Nie możesz zmieniać swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz głosować w ankietach
 Nie możesz załączać plików na tym forum
 Możesz ściągać załączniki na tym forum
 
 | Dodaj temat do ulubionych
 Wersja do druku
 
 
 |