Wymiana regulatora solarnego na Mppt |
Autor |
Wiadomość |
markoni7
trochę już popisał
Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020 Piwa: 3/2 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2022-10-04, 21:24 Wymiana regulatora solarnego na Mppt
|
|
|
Chciałbym zmodernizować nieco elektrykę.
Chcę zamontować LiFePo4 100Ah 150W i pojawia się problem ładowania. W kamperze mam blok Schaud EBL99 i regulator solarny LRS1214. Regulator nie obsługuje LiFePO4 ale jest podłaczony do energobloku więc mam jakieś odczyty napięcia ładowania zarówno akumulatora rozruchowego jak i zabudowy. Wymieniając regulator na Mppt nie zepne tego do energobloku i nie za bardzo wiem czy i jak podłaczyk oba akumulatory.
Kto pomoże mi to rozkminić? |
|
|
|
 |
markoni7
trochę już popisał
Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020 Piwa: 3/2 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2022-10-05, 19:27
|
|
|
Może doprecyzuje może pytanie. Żeby ładować LiFEpO4 powinienem użyć ładowarki dedykowanej lub wykorzystać regulator solarny. ten który posiadam nie nadaje się do LiFePo4 więc musiałbym go zmienić. Nowy nie będzie współpracował z energoblokiem więc nie wiem czy odłączyć od posiadanego regulatora LRS1214 solara i podłaczyć do nowego regulatora Mppt i z niego ładować tylko akumulator pokładowy. W takim przypadku akumulator rozruchowy nie bedzie doładowywany z solara. Mógłbym też zostawić oba akumulatory podpięte do nowego regulatora MTTP i wtedy nie będę miał na wskaźniku poziomu naladowania baterii.
Zastanawiam się czy informacja o poziomie napięcia na wskaźniku wychodzi z energobloku i da się to jakoś podać czy montować osoby wskaźnik.Może ktoś podpowie jak to zrobić? |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2022-10-05, 20:43
|
|
|
Nie do końca wiem w czym problem. Czym dotychczas ładowałeś akumulator pokładowy? Zakładam że to energoblok 230/12, alternator i solar. Chcesz wymienić regulator. To wypinasz stary regulator i wkładasz w to miejsce nowy i ustawiasz na nim parametry dla lifepo4. O problemach ładowania lifepo4 było bardzo dużo w wątku o zastosowaniu lifepo4 w zabudowie, a także stosowanych rozwiązaniach.
Ja bym podłączył solar tylko do akumulatora zabudowy, bo w jakim celu ładować samochodowy? I jakie urządzenie będzie monitorować ładowanie tego akumulatora ? To dwa różne akumulatory o różnych prądach i pojemnościach a także charakterystyce ładowania.
Miernik stanu akumulatora pokładowego najlepiej założyć niezależny i to nie pokazujący napięcie / nic nie warty/ ale jakiś bocznik pokazujący prądy płynące, napięcie oraz dokładną pojemność. Ceny takich mierników są wyższe na Ali powyżej 150 złotych ale jeśli chcesz bawić się elektroniką, dokładać urządzenia i odbiorniki to warto. Będziesz wiedział co się dzieje z akumulatorem. |
|
|
|
 |
markoni7
trochę już popisał
Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020 Piwa: 3/2 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2022-10-05, 21:04
|
|
|
Dzięki Orkaaa za odzew.
W chwili obecnej do regulatora solarnego mam podpietę: plus i minus panela plus akumulatora zabudowy, plus akumulatora rozruchowego i masę. Jak do nowego regulatora podepnę tylko akumulator zabudowy to:
- akumulator rozruchowy nie będzie sie doładowywał z solara( może i dobrze)
- po podpięciu do słupka nie będę doładowywał akumulatora zabudowy ( i to trochę gorzej) -i pewnie w tym przypadku musiałbym dokupić zasilacz do akumulatora LiFePo4.
Jet sporo postów gdzie każdy radzi" wymieniasz akumulator zabudowy na LiFePo4 i cieszysz się użytkowaniem a tu okazuje się, że nie tak prosto? |
|
|
|
 |
Mirekmat
doświadczony pisarz
Pomógł: 6 razy Dołączył: 07 Maj 2007 Piwa: 11/2
|
Wysłany: 2022-10-05, 22:44
|
|
|
Witam.W temacie;jak masz samochód do jeżdżenia na zakupy i trafia się że nie jedziesz nim przez tydzień to czy potrzebujesz doładowania aku startowego ?Jeżeli aku startowe jest OK nie potrzebujesz je doładowywać codziennie,bez przesady.Bądż kamperowcem. |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2022-10-06, 20:33
|
|
|
Akumulator samochodowy nie potrzebuje doładowania z innych źródeł niż alternator. Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. Więc nie ma co go rozładować. Jeśli mimo wszystko jest problem to tak jak w przypadku osobówki trzeba go wymienić. Co do lifepo4 zasadniczo zwykła ładowarka energobloku powinna dać radę . Sprawdź czy ładuje. Jak ładuje to nie ma co kupować specjalnej do lifepo4. Problemem może być alternator jeśli to tzw inteligentny. Wówczas trzeba kupić ładowarkę dc dc . Ja mam victron smart 30 A ale być może Twój alternator daje stały prąd który wystarczy do ładowania lifepo4. Poczytaj na forum w wątkach o lifepo4 wszystko już opisano. |
|
|
|
 |
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2022-10-07, 10:19
|
|
|
[quote="orkaaa"/.../ Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. /.../.[/quote]
po prostu nieprawda
co prawda prady sa male i powinny spokojnie wystarczyc na miesiac postoju zamknietego vana ale co do dwoch miesiecy to niebylbym taki pewien
w przypadku vana na postoju ale uzytkowanego jest wogole srednio
w Masterze wlozenie kluczyka do stacyjki wybudza CAN i z kluczykiem po prostu wlozonym do stacyjki po tygodniu,dwoch bedzie martwy
w sprinterze kazde otwarcie drzwi kierowcy wybudza CAN na kilkanascie minut pobor produ wybudzonego CAN to ok 0,5 A |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2022-10-07, 16:38
|
|
|
BikerB napisał/a: | Wysłany: Dzisiaj 10:19
[quote="orkaaa"/.../ Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. /.../. |
po prostu nieprawda[/quote]
może masz coś skopane,
albo aku już woła o wymiane
swoje kampery zostawiam od X do III
z jednym uzupełniająco konserwującym ładowaniem |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-10-14, 10:40
|
|
|
markoni7 napisał/a: | Jak do nowego regulatora podepnę tylko akumulator zabudowy to:
- akumulator rozruchowy nie będzie sie doładowywał z solara( może i dobrze) |
Do czego ci ładowanie startowego?
Auto stoi 2-3 miesiące bez ruchu i po tym czasie powinno odpalić.
markoni7 napisał/a: | - po podpięciu do słupka nie będę doładowywał akumulatora zabudowy ( i to trochę gorzej) -i pewnie w tym przypadku musiałbym dokupić zasilacz do akumulatora LiFePo4. |
Ładowarka energobloku powinna sobie poradzić z ładowaniem LiFePo4 i ładowanie powinieneś mieć. Gdyby były z tym problemy, przetwornica DC-DC to ogarnie.
Ja bym zrobił tak:
- sterownik solara podpiąć bezpośrednio do aku pokładowego z pominięciem energobloku
- usunąć stary regulator
- przetestować, powinno wszystko działać
- ładowanie z alternatora powinieneś mieć, jak się naładuje rozruchowy, energoblok przełączy na ładowanie pokładowego.
Mam tak u siebie - działa
Jeżeli BARDZO Ci zależy na ładowaniu aku rozruchowego z solara, nabyć drogą kupna Epever DuoRacer za ok 800 PLNów, (np. TU) będziesz miał ładowane 2 akumulatory.
PS
Jak nie ogarniesz do końca listopada, to będę we Włocławku w ostatni weekend, to możemy zrobić pomiary
duo.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 75,81 KB |
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
|
 |
markoni7
trochę już popisał
Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020 Piwa: 3/2 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2022-10-14, 20:32
|
|
|
Banan- dzięki za uwagi. Zrobiłem na razie tak, że nowy regulator podpiąłem w miejsce starego. Trochę się boję o energoblok bo chyba mól EBL99 ma bezpiecznik 15A. Pomierzyłem prąd i napięcie przyładowaniu po uruchomieniu silnika (prąd rzędu 25A napięcie 13,6V) po podpięciu do zewnętrznego źródła napięcia napięcie ładowania nie przekracza 13,8V. Nie zdążyłem sprawdzić na pracującym solarze( za późno się zabrałem). problem jest tylko taki, że LiFePO4 jest prawie naładowany więc musze go trochę rozładować żeby przekonać się jakie prądy płyną.
Zastanawiam się tylko z podłączeniem Mppt zamiast LR1214 który był fabrycznie. Do regulatora podpiety był solar akumulator kamperowy i aku rozruchowy. Wychodzi ze schematu, że solar doladowywał też aku rozruchowy a przewód plusowy aku rozruchowego szedł do energobloku i przekaxnika Dp02 D+ a w tej chwili w ogóle jest niepodłączony bo nie ma go gdzie wetknąć. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|