Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana regulatora solarnego na Mppt
Autor Wiadomość
markoni7 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020
Piwa: 3/2
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2022-10-04, 21:24   Wymiana regulatora solarnego na Mppt

Chciałbym zmodernizować nieco elektrykę.
Chcę zamontować LiFePo4 100Ah 150W i pojawia się problem ładowania. W kamperze mam blok Schaud EBL99 i regulator solarny LRS1214. Regulator nie obsługuje LiFePO4 ale jest podłaczony do energobloku więc mam jakieś odczyty napięcia ładowania zarówno akumulatora rozruchowego jak i zabudowy. Wymieniając regulator na Mppt nie zepne tego do energobloku i nie za bardzo wiem czy i jak podłaczyk oba akumulatory.
Kto pomoże mi to rozkminić?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
markoni7 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020
Piwa: 3/2
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2022-10-05, 19:27   

Może doprecyzuje może pytanie. Żeby ładować LiFEpO4 powinienem użyć ładowarki dedykowanej lub wykorzystać regulator solarny. ten który posiadam nie nadaje się do LiFePo4 więc musiałbym go zmienić. Nowy nie będzie współpracował z energoblokiem więc nie wiem czy odłączyć od posiadanego regulatora LRS1214 solara i podłaczyć do nowego regulatora Mppt i z niego ładować tylko akumulator pokładowy. W takim przypadku akumulator rozruchowy nie bedzie doładowywany z solara. Mógłbym też zostawić oba akumulatory podpięte do nowego regulatora MTTP i wtedy nie będę miał na wskaźniku poziomu naladowania baterii.
Zastanawiam się czy informacja o poziomie napięcia na wskaźniku wychodzi z energobloku i da się to jakoś podać czy montować osoby wskaźnik.Może ktoś podpowie jak to zrobić?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 62/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-10-05, 20:43   

Nie do końca wiem w czym problem. Czym dotychczas ładowałeś akumulator pokładowy? Zakładam że to energoblok 230/12, alternator i solar. Chcesz wymienić regulator. To wypinasz stary regulator i wkładasz w to miejsce nowy i ustawiasz na nim parametry dla lifepo4. O problemach ładowania lifepo4 było bardzo dużo w wątku o zastosowaniu lifepo4 w zabudowie, a także stosowanych rozwiązaniach.

Ja bym podłączył solar tylko do akumulatora zabudowy, bo w jakim celu ładować samochodowy? I jakie urządzenie będzie monitorować ładowanie tego akumulatora ? To dwa różne akumulatory o różnych prądach i pojemnościach a także charakterystyce ładowania.

Miernik stanu akumulatora pokładowego najlepiej założyć niezależny i to nie pokazujący napięcie / nic nie warty/ ale jakiś bocznik pokazujący prądy płynące, napięcie oraz dokładną pojemność. Ceny takich mierników są wyższe na Ali powyżej 150 złotych ale jeśli chcesz bawić się elektroniką, dokładać urządzenia i odbiorniki to warto. Będziesz wiedział co się dzieje z akumulatorem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
markoni7 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020
Piwa: 3/2
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2022-10-05, 21:04   

Dzięki Orkaaa za odzew.
W chwili obecnej do regulatora solarnego mam podpietę: plus i minus panela plus akumulatora zabudowy, plus akumulatora rozruchowego i masę. Jak do nowego regulatora podepnę tylko akumulator zabudowy to:
- akumulator rozruchowy nie będzie sie doładowywał z solara( może i dobrze)
- po podpięciu do słupka nie będę doładowywał akumulatora zabudowy ( i to trochę gorzej) -i pewnie w tym przypadku musiałbym dokupić zasilacz do akumulatora LiFePo4.
Jet sporo postów gdzie każdy radzi" wymieniasz akumulator zabudowy na LiFePo4 i cieszysz się użytkowaniem a tu okazuje się, że nie tak prosto?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekmat
doświadczony pisarz

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Piwa: 11/2
Wysłany: 2022-10-05, 22:44   

Witam.W temacie;jak masz samochód do jeżdżenia na zakupy i trafia się że nie jedziesz nim przez tydzień to czy potrzebujesz doładowania aku startowego ?Jeżeli aku startowe jest OK nie potrzebujesz je doładowywać codziennie,bez przesady.Bądż kamperowcem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 62/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-10-06, 20:33   

Akumulator samochodowy nie potrzebuje doładowania z innych źródeł niż alternator. Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. Więc nie ma co go rozładować. Jeśli mimo wszystko jest problem to tak jak w przypadku osobówki trzeba go wymienić. Co do lifepo4 zasadniczo zwykła ładowarka energobloku powinna dać radę . Sprawdź czy ładuje. Jak ładuje to nie ma co kupować specjalnej do lifepo4. Problemem może być alternator jeśli to tzw inteligentny. Wówczas trzeba kupić ładowarkę dc dc . Ja mam victron smart 30 A ale być może Twój alternator daje stały prąd który wystarczy do ładowania lifepo4. Poczytaj na forum w wątkach o lifepo4 wszystko już opisano.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2022-10-07, 10:19   

[quote="orkaaa"/.../ Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. /.../.[/quote]
po prostu nieprawda
co prawda prady sa male i powinny spokojnie wystarczyc na miesiac postoju zamknietego vana ale co do dwoch miesiecy to niebylbym taki pewien
w przypadku vana na postoju ale uzytkowanego jest wogole srednio
w Masterze wlozenie kluczyka do stacyjki wybudza CAN i z kluczykiem po prostu wlozonym do stacyjki po tygodniu,dwoch bedzie martwy
w sprinterze kazde otwarcie drzwi kierowcy wybudza CAN na kilkanascie minut pobor produ wybudzonego CAN to ok 0,5 A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 120/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2022-10-07, 16:38   

BikerB napisał/a:
Wysłany: Dzisiaj 10:19     
[quote="orkaaa"/.../ Podczas postoju nie jest obciążony żadnym urządzeniem. /.../.

po prostu nieprawda[/quote]

może masz coś skopane,
albo aku już woła o wymiane
swoje kampery zostawiam od X do III
z jednym uzupełniająco konserwującym ładowaniem
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 358/496
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2022-10-14, 10:40   

markoni7 napisał/a:
Jak do nowego regulatora podepnę tylko akumulator zabudowy to:
- akumulator rozruchowy nie będzie sie doładowywał z solara( może i dobrze)

Do czego ci ładowanie startowego?
Auto stoi 2-3 miesiące bez ruchu i po tym czasie powinno odpalić.
markoni7 napisał/a:
- po podpięciu do słupka nie będę doładowywał akumulatora zabudowy ( i to trochę gorzej) -i pewnie w tym przypadku musiałbym dokupić zasilacz do akumulatora LiFePo4.

Ładowarka energobloku powinna sobie poradzić z ładowaniem LiFePo4 i ładowanie powinieneś mieć. Gdyby były z tym problemy, przetwornica DC-DC to ogarnie.

Ja bym zrobił tak:
- sterownik solara podpiąć bezpośrednio do aku pokładowego z pominięciem energobloku
- usunąć stary regulator
- przetestować, powinno wszystko działać
- ładowanie z alternatora powinieneś mieć, jak się naładuje rozruchowy, energoblok przełączy na ładowanie pokładowego.

Mam tak u siebie - działa :bigok

Jeżeli BARDZO Ci zależy na ładowaniu aku rozruchowego z solara, nabyć drogą kupna Epever DuoRacer za ok 800 PLNów, (np. TU) będziesz miał ładowane 2 akumulatory.

:spoko


PS
Jak nie ogarniesz do końca listopada, to będę we Włocławku w ostatni weekend, to możemy zrobić pomiary :spoko

duo.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 75,81 KB

_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
markoni7 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Marki
Dołączył: 17 Cze 2020
Piwa: 3/2
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2022-10-14, 20:32   

Banan- dzięki za uwagi. Zrobiłem na razie tak, że nowy regulator podpiąłem w miejsce starego. Trochę się boję o energoblok bo chyba mól EBL99 ma bezpiecznik 15A. Pomierzyłem prąd i napięcie przyładowaniu po uruchomieniu silnika (prąd rzędu 25A napięcie 13,6V) po podpięciu do zewnętrznego źródła napięcia napięcie ładowania nie przekracza 13,8V. Nie zdążyłem sprawdzić na pracującym solarze( za późno się zabrałem). problem jest tylko taki, że LiFePO4 jest prawie naładowany więc musze go trochę rozładować żeby przekonać się jakie prądy płyną.
Zastanawiam się tylko z podłączeniem Mppt zamiast LR1214 który był fabrycznie. Do regulatora podpiety był solar akumulator kamperowy i aku rozruchowy. Wychodzi ze schematu, że solar doladowywał też aku rozruchowy a przewód plusowy aku rozruchowego szedł do energobloku i przekaxnika Dp02 D+ a w tej chwili w ogóle jest niepodłączony bo nie ma go gdzie wetknąć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***