montaż przetwornicy |
Autor |
Wiadomość |
aktimel1
trochę już popisał
Dołączył: 14 Mar 2018 Piwa: 1/1 Skąd: kraków
|
Wysłany: 2023-07-18, 21:01 montaż przetwornicy
|
|
|
Witam
Czy ktoś z was montował przetwornicę obok złącza przyjścia prądu w kamperze ? u mnie złącze jest zamknięte w luku i mogę podłaczyć przetwornicę tak że będzie pracowała jak słupek prądowy i automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ? |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 265/196 Skąd: Dębica

|
Wysłany: 2023-07-18, 22:12
|
|
|
Teoretycznie przetwornica pobiera duży prąd czyli o dużym natężeniu. Przewody z akumulatora do przetwornicy muszą w związku z tym być jak najgrubsze i jak najkrótsze. Czyli musi być tuż przy akumulatorze zabudowy a przewód od niej do instalacji 220v może być długi bo z racji wysokiego napięcia natężenie nie będzie wysokie i niebezpieczne. |
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 67/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-07-18, 22:25
|
|
|
Tak jak pisze Rakro1 po pierwsze blisko aku zabudowy i grube przewody. Przy 2000/4000 dawali 10 mm2. Ja wsadziłem 16 mm2. Im krótsze tym lepsze. Jeżeli masz aku oddalony od przetwornicy to dublujesz grubości czyli np 2x16 mm2 na jedną żyłę. Przewody i styki przy 12v to podstawa. Inaczej albo nie będzie działało albo z przewodów zrobisz grzałkę. Zakładam że to przetwornica dużej mocy czyli od 2000/4000 w górę. |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2023-07-18, 22:48
|
|
|
aktimel1 napisał/a: | bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ? |
Jak nie będziesz podpinał się do słupka, to nie ma problemu, jeżeli tak, to nie idź tą drogą... przełącznik źródeł zasilania musi być.
Zasilanie przetwornicy, jak koledzy powyżej opisali |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 349/697 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-07-19, 07:08 Re: montaż przetwornicy
|
|
|
aktimel1 napisał/a: | automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ? |
Jeśli chcesz mieć prąd we wszystkich gniazdkach trzeba założyć automat do agregatów prądotwórczych ręczny lub automatyczny w innym przypadku jesli nieopacznie podłączysz się do 230V lub już jesteś podłączony a chcesz korzystać z przetwornicy bo np. Brakło prądu a prąd wróci to skopcisz wszystko.
To podłączyć też nie jest tak prosto trzeba wypinać przepinać dorabiać kable do lodówki i ładowarki innaczej będzie się prąd zapętlał i zjadał aku, tak mi wytłumaczyli w serwisie, ja pojechałem do serwisu i tam założyłem przetwornice i mam prąd w gniazdkach prócz lodówki nie widzi prądu z przetwornicy, lodówka tylko ze słupka lub gaz.
Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo
Najprościej tak jak piszą Koledzy grubymi kablami bezpośrednio do akumulatora i korzystać z gniazdek w przetwornicy.
IMG_20230719_080948.jpg Automat rozłącznik przetwornica/sieć230V |
 |
Plik ściągnięto 14 raz(y) 1,6 MB |
|
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
aktimel1
trochę już popisał
Dołączył: 14 Mar 2018 Piwa: 1/1 Skąd: kraków
|
Wysłany: 2023-07-19, 09:34
|
|
|
załączam zdjęcie żebyście mieli lepszy pogląd sytuacji, akumulator jest bardzo blisko bo zaraz za tą czarną ścianką.
Stoje na dziko = podłączam przewód nr 1 do przetwornicy mam prąd w całym samochodzie
Stoje na kempingu = odłączam przewód nr 1 od przetwornicy i podłączam przedłużaczem do słupka
P.S załaczam zdjęcie w pdf bo jpg nie chciało mi się dodać wyskakiwał błąd tried to upload empty file nie wiem dlaczego
image0 (2) poprawiony (1).pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 181 raz(y) 515,19 KB |
|
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 265/196 Skąd: Dębica

|
Wysłany: 2023-07-19, 12:35
|
|
|
Aby wkleić zdjęcie musisz zmniejszyć jego rozmiar. |
|
|
|
 |
Andrzej 73
Kombatant lawendowy

Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 339/86 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2023-07-19, 13:29
|
|
|
Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze. |
_________________ Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 349/697 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-07-19, 14:35
|
|
|
Andrzej 73 napisał/a: | Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze. |
To znaczy jak Andrzejku, proszę bardziej szczegółowo |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
Andrzej 73
Kombatant lawendowy

Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 339/86 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
 |
aktimel1
trochę już popisał
Dołączył: 14 Mar 2018 Piwa: 1/1 Skąd: kraków
|
Wysłany: 2023-07-19, 18:23
|
|
|
pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.
czy rodzi to jakieś niebezpieczeństwa uszkodzenia ładowarki albo jakiegoś sprzętu (akumulatora?) jak duże są straty z tym związane i czy wogole mogę tak to podłączyć
W schemacie który zamieszczam nie ma żadnego ryzyka podłączenia i słupka i przetwornicy razem bo musze fizycznie wyjąć jedną wtyczkę żeby podłączyć drugą więc o to się nie boję
Komplecik napisał/a: | aktimel1 napisał/a: | automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ? |
Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo |
Czekam kolego na piwo podłączyłem to i wszystko działa nic nie poszło z dymem pozostaje pytanie jak wyżej
image poprawiny.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 945,77 KB |
|
|
|
|
|
 |
przemo.d
stary wyga
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 27/136 Skąd: Piaseczno

|
Wysłany: 2023-07-19, 20:28
|
|
|
Działać będzie ale kulawo :
1 Przetwarzanie napięcia z niskiego DC(12/24V) na wysokie zmiennie AC 230V jak się domyślasz nie odbywa się bezstratnie dlatego prawdziwe falowniki robią to z wysokiego stałego na wysokie zmienne..:)
Jak masz dużo solarów i zdąża uzupełniać te straty to będzie działać. Jak nie to baterie się rozładują i koniec zabawy, oczywiście lodówkę musisz na gaz przełączyć podczas pracy przetwornicy itd.
Zakładamy także że podłączyłeś kable DC przetwornicy do zabudowy hotelowej a nie do baterii rozruchowej auta...:)
Pozostaje kwestia przetwornicy: jak to nie jest jakiś badziewny VOLT i jest ona wystarczającej mocy to może przy takim użytkowaniu chwile podziała w samochodzie to ogólnie dla takich urządzeń są trudne warunki więc cudów co do trwałości nie ma co oczekiwać. Chyba, że zainwestowałeś w coś porządnego typu np. VictronEnergy lub coś z tej półki cenowej i przy odrobinie szczęścia pewnie podziała
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
 |
Artur.Dell
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017 Piwa: 23/13 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2023-07-19, 20:51
|
|
|
aktimel1 napisał/a: | pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.
|
W mojej ocenie przysłowiowe kółko będzie zamknięte tak długo dopóki będzie ładowanie z solarów. Jak słońce zajdzie to nawet przy zerowym odbiorze prądu akumulator podający prąd na przetwornicę i jednocześnie z niej ładowany będzie się sukcesywnie rozładowywał o różnicę straty na samej przetwornicy. |
_________________ Artur |
|
|
|
 |
aktimel1
trochę już popisał
Dołączył: 14 Mar 2018 Piwa: 1/1 Skąd: kraków
|
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2023-07-19, 22:41
|
|
|
Straty można oszacować zakładając:
1. Sprawność przetwornicy 12/230 - 85%
2. Sprawność ładowarki 230/12 - 90%, ładowanie akumulatora prądem 20A (ładowarka 300W)
3. Korzystasz z akumulatora kwasowego 100Ah
4. Na potrzeby szacunku pomijamy straty na przewodach
Zakładamy, że ładowarka pracuje na pełnej mocy - akumulator będzie sukcesywnie rozładowywany w czasie.
Ładowarka 230/12 generuje moc 300W. Aby uzyskać taką moc ładowarka zużywa 300/0,9 = 333W (ze względu na jej sprawność).
Twoja przetwornica 12/230 musi wygenerować te 333W, jej sprawność wynosi 85% - czyli zużyje 333/0,85 = 392W
Suma strat to 392-300=92W
Zakładając, że masz akumulator kwasowy 100Ah - fizycznie możesz z niego wyciągnąć ok 60% pojemności - czyli 60Ah. Ze względu na to, że akumulator będzie cały czas rozładowywany jego napięcie będzie sukcesywnie spadać - na potrzeby obliczeń zakładam, że będzie to 12,3V. 92W/12,3V = 7,5A
Dostępna pojemność 60Ah zostanie zużyta w ciągu 60Ah/7,5A = 8h
Po ośmiu godzinach ładowarka i przetwornica zużyje całą pojemność akumulatora - a pewnie chciałbyś jeszcze używać oświetlenia, ładować telefony, odpalać pompkę wody, itp. Moje wyliczenia nie uwzględniają strat na przewodach, które dodatkowo mogą pogorszyć końcowy wynik, a jak jeszcze zapomnisz przełączyć lodówkę na gaz i automat przełączy ją na zasilanie 230V to prądu braknie Ci po dwóch,max trzech godzinach. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
 |
|