Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
montaż przetwornicy
Autor Wiadomość
aktimel1 
trochę już popisał

Dołączył: 14 Mar 2018
Piwa: 1/1
Skąd: kraków
Wysłany: 2023-07-18, 21:01   montaż przetwornicy

Witam
Czy ktoś z was montował przetwornicę obok złącza przyjścia prądu w kamperze ? u mnie złącze jest zamknięte w luku i mogę podłaczyć przetwornicę tak że będzie pracowała jak słupek prądowy i automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 265/196
Skąd: Dębica

Wysłany: 2023-07-18, 22:12   

Teoretycznie przetwornica pobiera duży prąd czyli o dużym natężeniu. Przewody z akumulatora do przetwornicy muszą w związku z tym być jak najgrubsze i jak najkrótsze. Czyli musi być tuż przy akumulatorze zabudowy a przewód od niej do instalacji 220v może być długi bo z racji wysokiego napięcia natężenie nie będzie wysokie i niebezpieczne.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-07-18, 22:25   

Tak jak pisze Rakro1 po pierwsze blisko aku zabudowy i grube przewody. Przy 2000/4000 dawali 10 mm2. Ja wsadziłem 16 mm2. Im krótsze tym lepsze. Jeżeli masz aku oddalony od przetwornicy to dublujesz grubości czyli np 2x16 mm2 na jedną żyłę. Przewody i styki przy 12v to podstawa. Inaczej albo nie będzie działało albo z przewodów zrobisz grzałkę. Zakładam że to przetwornica dużej mocy czyli od 2000/4000 w górę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2023-07-18, 22:48   

aktimel1 napisał/a:
bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ?

Jak nie będziesz podpinał się do słupka, to nie ma problemu, jeżeli tak, to nie idź tą drogą... przełącznik źródeł zasilania musi być.
Zasilanie przetwornicy, jak koledzy powyżej opisali :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 349/697
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-07-19, 07:08   Re: montaż przetwornicy

aktimel1 napisał/a:
automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ?

Jeśli chcesz mieć prąd we wszystkich gniazdkach trzeba założyć automat do agregatów prądotwórczych ręczny lub automatyczny w innym przypadku jesli nieopacznie podłączysz się do 230V lub już jesteś podłączony a chcesz korzystać z przetwornicy bo np. Brakło prądu a prąd wróci to skopcisz wszystko.
To podłączyć też nie jest tak prosto trzeba wypinać przepinać dorabiać kable do lodówki i ładowarki innaczej będzie się prąd zapętlał i zjadał aku, tak mi wytłumaczyli w serwisie, ja pojechałem do serwisu i tam założyłem przetwornice i mam prąd w gniazdkach prócz lodówki nie widzi prądu z przetwornicy, lodówka tylko ze słupka lub gaz.
Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo :szeroki_usmiech

Najprościej tak jak piszą Koledzy grubymi kablami bezpośrednio do akumulatora i korzystać z gniazdek w przetwornicy.
:spoko

IMG_20230719_080948.jpg
Automat rozłącznik przetwornica/sieć230V
Plik ściągnięto 14 raz(y) 1,6 MB

_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aktimel1 
trochę już popisał

Dołączył: 14 Mar 2018
Piwa: 1/1
Skąd: kraków
Wysłany: 2023-07-19, 09:34   

załączam zdjęcie żebyście mieli lepszy pogląd sytuacji, akumulator jest bardzo blisko bo zaraz za tą czarną ścianką.
Stoje na dziko = podłączam przewód nr 1 do przetwornicy mam prąd w całym samochodzie
Stoje na kempingu = odłączam przewód nr 1 od przetwornicy i podłączam przedłużaczem do słupka

P.S załaczam zdjęcie w pdf bo jpg nie chciało mi się dodać wyskakiwał błąd tried to upload empty file nie wiem dlaczego

image0 (2) poprawiony (1).pdf
Pobierz Plik ściągnięto 181 raz(y) 515,19 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 265/196
Skąd: Dębica

Wysłany: 2023-07-19, 12:35   

Aby wkleić zdjęcie musisz zmniejszyć jego rozmiar.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 339/86
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2023-07-19, 13:29   

Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze.
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 349/697
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-07-19, 14:35   

Andrzej 73 napisał/a:
Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze.

To znaczy jak Andrzejku, proszę bardziej szczegółowo :mrgreen:
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 339/86
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2023-07-19, 15:19   

Tobie tłumaczyć nie będę , bo już masz zamontowana przetwornicę.
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aktimel1 
trochę już popisał

Dołączył: 14 Mar 2018
Piwa: 1/1
Skąd: kraków
Wysłany: 2023-07-19, 18:23   

pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.
czy rodzi to jakieś niebezpieczeństwa uszkodzenia ładowarki albo jakiegoś sprzętu (akumulatora?) jak duże są straty z tym związane i czy wogole mogę tak to podłączyć

W schemacie który zamieszczam nie ma żadnego ryzyka podłączenia i słupka i przetwornicy razem bo musze fizycznie wyjąć jedną wtyczkę żeby podłączyć drugą więc o to się nie boję

Komplecik napisał/a:
aktimel1 napisał/a:
automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ?


Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo :szeroki_usmiech


Czekam kolego na piwo podłączyłem to i wszystko działa nic nie poszło z dymem pozostaje pytanie jak wyżej :)

image poprawiny.jpg
Plik ściągnięto 13 raz(y) 945,77 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 27/136
Skąd: Piaseczno

Wysłany: 2023-07-19, 20:28   

Działać będzie ale kulawo :
1 Przetwarzanie napięcia z niskiego DC(12/24V) na wysokie zmiennie AC 230V jak się domyślasz nie odbywa się bezstratnie dlatego prawdziwe falowniki robią to z wysokiego stałego na wysokie zmienne..:)
Jak masz dużo solarów i zdąża uzupełniać te straty to będzie działać. Jak nie to baterie się rozładują i koniec zabawy, oczywiście lodówkę musisz na gaz przełączyć podczas pracy przetwornicy itd.
Zakładamy także że podłączyłeś kable DC przetwornicy do zabudowy hotelowej a nie do baterii rozruchowej auta...:)
Pozostaje kwestia przetwornicy: jak to nie jest jakiś badziewny VOLT i jest ona wystarczającej mocy to może przy takim użytkowaniu chwile podziała :spoko ;) w samochodzie to ogólnie dla takich urządzeń są trudne warunki więc cudów co do trwałości nie ma co oczekiwać. Chyba, że zainwestowałeś w coś porządnego typu np. VictronEnergy lub coś z tej półki cenowej i przy odrobinie szczęścia pewnie podziała :)
Pozdrawiam.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2023-07-19, 20:51   

aktimel1 napisał/a:
pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.


W mojej ocenie przysłowiowe kółko będzie zamknięte tak długo dopóki będzie ładowanie z solarów. Jak słońce zajdzie to nawet przy zerowym odbiorze prądu akumulator podający prąd na przetwornicę i jednocześnie z niej ładowany będzie się sukcesywnie rozładowywał o różnicę straty na samej przetwornicy.
_________________
Artur
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aktimel1 
trochę już popisał

Dołączył: 14 Mar 2018
Piwa: 1/1
Skąd: kraków
Wysłany: 2023-07-19, 21:39   

to że będą straty na przetwornicy to jasne plus straty na ładowarce do akumulatora zabudowy, przetwornica green cell chińska jak wszystkie ale miałem w poprzednim kamperze jedną od nich i byłem zadowolony
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-gc-12v-230v-2000w-4000w-czysty-sinus-8665035296

pytanie jak dużo tych strat i czy sinus faktycznie jest tak czysty jak piszą ale to sprawdzę
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-07-19, 22:41   

aktimel1 napisał/a:
to że będą straty na przetwornicy to jasne plus straty na ładowarce do akumulatora zabudowy, przetwornica green cell chińska jak wszystkie ale miałem w poprzednim kamperze jedną od nich i byłem zadowolony
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-gc-12v-230v-2000w-4000w-czysty-sinus-8665035296

pytanie jak dużo tych strat i czy sinus faktycznie jest tak czysty jak piszą ale to sprawdzę


Straty można oszacować zakładając:
1. Sprawność przetwornicy 12/230 - 85%
2. Sprawność ładowarki 230/12 - 90%, ładowanie akumulatora prądem 20A (ładowarka 300W)
3. Korzystasz z akumulatora kwasowego 100Ah
4. Na potrzeby szacunku pomijamy straty na przewodach

Zakładamy, że ładowarka pracuje na pełnej mocy - akumulator będzie sukcesywnie rozładowywany w czasie.
Ładowarka 230/12 generuje moc 300W. Aby uzyskać taką moc ładowarka zużywa 300/0,9 = 333W (ze względu na jej sprawność).
Twoja przetwornica 12/230 musi wygenerować te 333W, jej sprawność wynosi 85% - czyli zużyje 333/0,85 = 392W

Suma strat to 392-300=92W

Zakładając, że masz akumulator kwasowy 100Ah - fizycznie możesz z niego wyciągnąć ok 60% pojemności - czyli 60Ah. Ze względu na to, że akumulator będzie cały czas rozładowywany jego napięcie będzie sukcesywnie spadać - na potrzeby obliczeń zakładam, że będzie to 12,3V. 92W/12,3V = 7,5A

Dostępna pojemność 60Ah zostanie zużyta w ciągu 60Ah/7,5A = 8h

Po ośmiu godzinach ładowarka i przetwornica zużyje całą pojemność akumulatora - a pewnie chciałbyś jeszcze używać oświetlenia, ładować telefony, odpalać pompkę wody, itp. Moje wyliczenia nie uwzględniają strat na przewodach, które dodatkowo mogą pogorszyć końcowy wynik, a jak jeszcze zapomnisz przełączyć lodówkę na gaz i automat przełączy ją na zasilanie 230V to prądu braknie Ci po dwóch,max trzech godzinach.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***