 |
|
Škoda Auto |
Autor |
Wiadomość |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 274/1281 Skąd: Warszawa

|
Wysłany: 2025-03-20, 08:49 Škoda Auto
|
|
|
Škoda Auto posłuchaj– czeski producent samochodów osobowych założony w 1895 roku w Mladej Boleslavi, początkowo jako Laurin & Klement.
Od 1991 roku należy do Volkswagen AG.
Historia
Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie założone zostały zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Škodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Początkowo zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. W 1900 roku po śmierci Emila Škody, zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Austro-Węgier. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano-Suiza. Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.
18 grudnia 1895 roku w Mladej Boleslavi rozpoczęła swoją działalność inna firma, założona przez mechanika Václava Laurina i księgowego Václava Klementa pod nazwą Laurin & Klement. Początkowo zajmowała się ona naprawą, a następnie produkcją rowerów pod nazwą Slavia. W 1898 roku fabrykę opuścił pierwszy motocykl. W 1901 roku zbudowany został prototyp auta, który oficjalnie gotowy był dopiero w 1905 roku. Nosił on nazwę Voiturette i wykonany został w liczbie 44 egzemplarzy. W 1907 roku przedsiębiorstwo przekształciło się w spółkę akcyjną, a do gamy modelowej dołączył Laurin & Klement F z 2,5 l silnikiem o mocy 21KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Do czasu fuzji ze Škodą firma wypuściła jeszcze modele S i M, a także zajęła się produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, walców oraz w okresie I wojny światowej także uzbrojenia.
W latach 20. XX wieku firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1924 roku zakłady Laurin & Klementa zniszczył pożar. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwsze auto z Mladej Boleslavi ze znaczkiem Škody. Był to model 150. Samochody produkowano dalej pod marką Škoda. W 1930 roku produkcja pojazdów oparta została na linii montażowej dzięki czemu nowe auta koncernu sprzedawane mogły być w niskich cenach.
Podczas II wojny światowej zakłady włączone zostały do gospodarki III Rzeszy (wcielone do koncernu: Reichswerke Hermann Göring), a produkcję dostosowano niemal w całości do potrzeb militarnych. Fabrykę opuszczały wówczas m.in. gotowe skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki oraz granaty artyleryjskie. W latach powojennych przedsiębiorstwo przekształcone zostało w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które stały się monopolistą na czechosłowackim rynku popularnych aut osobowych, produkowanych pod marką Škoda. Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów spółki. Kilka lat później koncern dokupił kolejne 30% udziałów w spółce, a w 2000 roku stał się jedynym akcjonariuszem spółki, która od 1998 roku nosi nazwę
Škoda Auto.
Aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, w 1994 roku rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w fabryce Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie w bardziej zaawansowanym CKD. Montowano tam modele Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Octavia I (1997–2002), Fabia (kwiecień 2000–2002)
oraz użytkowy model Pick-up (1998–2001).
Po rozpoczęciu w pierwszej połowie 2007 produkcji w Chinach, w listopadzie marka weszła także na rynek australijski, początkowo z modelami Octavia II oraz Roomster. W 2014 roku roczna sprzedaż Škody przekroczyła milion sztuk.
Modele samochodów
Obecnie produkowane
Samochody osobowe Fabia, Scala, Octavia, Superb.
SUV-y i crossovery Kamiq, Karoq, Kodiaq.
Samochody elektryczne Elroq iV, Enyaq iV.
Inne rynki
Rapid – miejski sedan na rynek indyjski, Rapid – miejski sedan na rynek chiński, Rapid – miejski liftback na rynek rosyjski. New Octavia – kompaktowy liftback na rynek chiński. Yeti L – miejski crossover na rynek chiński. Kamiq – kompaktowy crossover na rynek chiński. Kamiq GT – kompaktowy crossover na rynek chiński. Kodiaq GT – crossover klasy średniej w stylu coupe na rynek chiński, Slavia - subkompaktowy sedan na rynek indyjski.
Historyczne
Felicia (1994 – 2001), Pick-up (1991 – 2001), Roomster (2006 – 2015), Praktik (2007 – 2015), Yeti (2009 – 2015), Rapid (2012 – 2019), Rapid Spaceback (2013 – 2019), Citigo (2011 – 2019), Citigo-e iV (2019 – 2020).
Historyczne (pozostałe)
4R, R6, 100, 104, 105, 110, 120, 125, 130, 135, 136, 150, 154, 206, 254, 256, 304, 306, 404, 418, 420, 422, 430, 440, 445, 450, 504, 506, 606, 633, 637, 640 Superb, 645, 650, 706, 806,860, 903, 973, 1000 MB, 1100 MB, 1101/1102, 1200, 1201, 1202, 1203, Favorit (1936), Favorit, Felicia (1959), Forman, Garde, Hispano-Suiza, Octavia. Popular Sport – Monte Carlo, Popular OHV typ 912, Popular 1100 OHV typ 927, Popular 995 typ 937, Popular 1101 typ 938, Rapid (1935), Rapid (1981), RSO, Superb (1934), Trekka, VOS.
Modele prototypowe
932 – 1932, 215 – 1933, 935 – 1935, Sagitta – 1936, 532 – 1938, 536 – 1939, 950 – 1947, 1101 Taub – 1947, MOŽ-2 – 1951, Karosa – 1956, 976 – 1956, 977-1 – 1956, 978 – 1956, 977-2 – 1957, 979 – 1957, 988 – 1957, 989 – 1958, 990 – 1960, 991 – 1962, 997 Z – 1962, 998 – 1962, Mikrobus – 1965, Winetou – 1967, 740 – 1971, 727 – 1972, 736 – 1972, 740 – 1972, 1500V – 1972, 742 C – 1977, 130 RS – 1978, Furgonet – 1983, 780 – 1983, 110 Long – 2000, Ahoj! – 2002, Montreux – 2002, Superb Combi – 2002, Tudor – 2002, ENVE – 2004, Joyster – 2006, MissionL – 2011, Vision D – 2011, VisionC – 2014, CitiJet – 2014, FUNstar – 2015, Atero – 2016, VisionS – 2016, Vision E – 2017, Vision RS – 2018, Vision X – 2018, Sunroq – 2018, Vision iV – 2019, Mountiaq – 2019, 720760761, 762, 763. 764, 765, 1500.
Samochody rajdowe i wyścigowe
Popular Sport – 1936, Sport – 1949, Supersport – 1950, Sport 1500 – 1953, Střela 1100 – 1956, 1101 OHC 1957, F3 – 1963, 1000 MB B5 – 1969, 1600 MB B5 – 1970, 1800 MB B5 – 1970, 110 L Raylle – 1970, 110 R Raylle – 1970, 1100 GT – 1970, 110 Supersport – 1971, Spider B5 – 1972, 120 S Raylle – 1973, 180 RS – 1974, 200 RS – 1974, Spider – 1975, 2000 MI – 1975, 120 L/A – 1976, 120 LS – Sport – 1976, 130 RS – 1977, 130 RS Monte Carlo – 1977, 130 RS A5 – 1977, Baghira Spider – 1977, 130 RS ÚVMV – 1978, Dakos A5 – 1979, 120 L A2 – 1980, Garde Turbo Salamandra – 1983, 130 LR – 1984–1988, 130 R – 1989, Favorit 136 L/A – 1989, Favorit H – 1991, Felicia Kit Car – 1996 i 1998, Octavia WRC – 1999–2003, Octavia Cup – 2001, Fabia WRC – 2003, Fabia Brisk RS 01 WRC – 2007, Fabia S2000 – 2007, Fabia R5 – 2015.
Zakłady produkcyjne
Trzy główne fabryki Škody ulokowane zostały w trzech czeskich miejscowościach: Mladá Boleslav, Vrchlabí, Kvasiny.
Oprócz zakładów w Czechach produkcję pojazdów ulokowano także w: Poznaniu – Volkswagen Poznań, Sarajewie (Bośnia i Hercegowina), Sołomonowie (Ukraina), Aurangabadzie (Indie), Ust-Kamienogorsku (Kazachstan), Szanghaju (Chiny), Kałudze (Rosja), Bratysławie (Słowacja).
Muzeum Škody. W Mladej Boleslavi znajduje się muzeum motoryzacyjne ukazujące historię przedsiębiorstwa Škoda Auto oraz Laurin & Klement.
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|