Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak działa kran 12V? Czy ktoś to rozumie?
Autor Wiadomość
pionier01 
stary wyga


Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017
Piwa: 58/4
Skąd: Kuźnia Raciborska
Wysłany: 2023-01-01, 00:51   Jak działa kran 12V? Czy ktoś to rozumie?

Czy ktoś potrafi wytłumaczyć jasno i wyraźnie jak działa kran 12V? W zbiorniku wody czystej mam pompkę która 2 kabelkami jest podłączona do instalacji 12V. Kran również 2 kabelkami jest podłączony do instalacji 12V.

W jaki sposób pompka w zbiorniku wie że właśnie odkręciłem kran? Jest jakiś punk pośredni w instalacji, jakaś rozdzielka która tym steruje?

W kamperze mam 2 krany i każdy z nich uruchamia pompkę w zbiorniku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZEUS 
Kombatant


Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Paź 2014
Piwa: 62/63
Skąd: Olimp ?
Wysłany: 2023-01-01, 01:41   

W kranach i są zamontowane mikrowłączniki które z chwilą "otwarcia" kranu zwierają obwód i uruchamiają pompkę wody.
_________________
--------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pionier01 
stary wyga


Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017
Piwa: 58/4
Skąd: Kuźnia Raciborska
Wysłany: 2023-01-01, 02:07   

ZEUS napisał/a:
W kranach i są zamontowane mikrowłączniki które z chwilą "otwarcia" kranu zwierają obwód i uruchamiają pompkę wody.


Ale jak to jest podłączone? Pompka wody jest podłączona pod 12V. Kran również. Kiedy przekręcasz kran i mikrowyłącznik się uruchamia jak przekazuje "informację" do pompki żeby zaczęła pompować wodę?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Student 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010
Piwa: 1/1
Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 2023-01-01, 09:06   

Dokładnie tak samo jak światło w twoim WC czyli żarówka + włącznik a w tym wypadku włącznik w kranie + pompa w zbiorniku.Czyli zamykasz otwartą pętlę i prąd płynie a urządzenie działa do przerwania obwodu czyli zakręcenia kranu i zadziałania mikrostyku.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pionier01 
stary wyga


Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017
Piwa: 58/4
Skąd: Kuźnia Raciborska
Wysłany: 2023-01-01, 10:49   

Student napisał/a:
Dokładnie tak samo jak światło w twoim WC czyli żarówka + włącznik a w tym wypadku włącznik w kranie + pompa w zbiorniku.Czyli zamykasz otwartą pętlę i prąd płynie a urządzenie działa do przerwania obwodu czyli zakręcenia kranu i zadziałania mikrostyku.


Ma ktoś może jakiś schemat? Może być kartka papieru z narysowanym obwodem.

To że mikrowyłączniki zadziała po odkręceniu wody uruchamiając pompkę to rozumiem. Nie mogę dojść jaki jest tego schemat? Czy kran jest zamkniętym obwodem dla pompki? Z pompki wychodzą 2 kable, podobnie z kranu. Jak je łączymy aby uzyskać właściwe działanie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 197/157
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-01-01, 11:15   

Z akumulatora wychodzą dwa przewody. Plus i minus. Dochodzą do pompy wody. Jeden z nich jest przecięty i poprowadzony poprzez mikrowłącznik w kranie. W Twoim przypadku ten przewód jest zdublowany i poprowadzony przez dwa krany, w których, w każdym z nich są mikrowłączniki. Otwarcie któregokolwiek z tych kranów uruchamia mikrowłącznik i puszcza prąd do pompy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Student 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010
Piwa: 1/1
Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 2023-01-01, 11:30   

Zwierając 2 przewody od kranu zamykasz obwód. :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 139/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2023-01-01, 11:31   

pionier01 napisał/a:
W jaki sposób pompka w zbiorniku wie że właśnie odkręciłem kran?

Jakaś telepatia?
:niewiem
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2023-01-01, 13:14   

rakro1 napisał/a:
Z akumulatora wychodzą dwa przewody. Plus i minus. Dochodzą do pompy wody. Jeden z nich jest przecięty i poprowadzony poprzez mikrowłącznik w kranie. W Twoim przypadku ten przewód jest zdublowany i poprowadzony przez dwa krany, w których, w każdym z nich są mikrowłączniki. Otwarcie któregokolwiek z tych kranów uruchamia mikrowłącznik i puszcza prąd do pompy.


Jesteś tego pewny? Nie ma w tym obwodzie jakiegoś przekaźnika? Ja mam instalację ciśnieniową.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZEUS 
Kombatant


Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 08 Paź 2014
Piwa: 62/63
Skąd: Olimp ?
Wysłany: 2023-01-01, 14:05   

krzlac napisał/a:
Jesteś tego pewny? Nie ma w tym obwodzie jakiegoś przekaźnika? Ja mam instalację ciśnieniową.

U mnie jest 2 w 1 tzn. jest pompa ciśnieniowa i mikrowłączniki w kranach ale nie słychać by w chwili "załączania" kranu włączał się jakiś przekaźnik...
_________________
--------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pionier01 
stary wyga


Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017
Piwa: 58/4
Skąd: Kuźnia Raciborska
Wysłany: 2023-01-01, 15:13   

Rozumiem zasadę działania lecz brakuje mi jakiegoś przekaźnika po drodze z akumulatora do kranu i pompki. Jeśli podłączę 12V do pompki będzie cały czas pompować wodę. Więc bezpośrednie połączenie pompki do akumulatora (plus i minus) odpada. Musiałbym minus podłączyć do pompki i do kranu natomiast plus musiałby przechodzić przez kran. Jednak w kranie jest tylko jeden kabelek PLUS więc musi być jeszcze coś do czego podłączony jest bezpośrednio PLUS z akumulatora i PLUS biegnący do pompki. Przekręcam kran i uruchamiam napięcie w kabelku PLUS biegnącym do pompki.

Tak to rozumiem.

woda.jpg
Plik ściągnięto 14 raz(y) 77,91 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Student 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010
Piwa: 1/1
Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 2023-01-01, 16:09   

Trochę przekombinowałeś byłby niezły fajerwerk.Rozrysuj to tak plus z aku do plusa pompy ,minus z aku do kranu a drugie wyjście z kranu do minusa pompy.Kran nie ma biegunowości :ok
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2023-01-01, 16:36   

pionier01 napisał/a:


Ale jak to jest podłączone? Pompka wody jest podłączona pod 12V. Kran również. Kiedy przekręcasz kran i mikrowyłącznik się uruchamia jak przekazuje "informację" do pompki żeby zaczęła pompować wodę?

Tu masz jasno i klarownie na wszystkie krany odręcznie:
https://www.camperteam.pl...p=822465#822465
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 411/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2023-01-01, 17:06   

Student napisał/a:
plus z aku do plusa pompy

Generalnie to poprawny opis z tym tylko, że (+) podłączony jest z reguły do wyłączników w kranach. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie gdyż "pod napięciem" jest tylko połączenie pomiędzy akumulatorem i wyłącznikami w kranach. W dzisiejszej elektryce samochodowej (-) połączony jest z masą, ramą, szkieletem pojazdu. Długi obwód z pompą połączoną do (+) powoduje, że i pompa i wyłącznik w kranie cały czas "jest pod napięciem" i większe staje się niebezpieczeństwo zwarcia któregoś z przewodów lub urządzeń z masą.
Pompka zanurzeniowa, a taka najczęściej montowana jest przy wyłącznikach w kranach, znajduje się w wodzie, silniczek też jest "utopiony". Stałe połączenie pompki z (+) mogłoby skutkować elektrolizą wody.
Jeden z przewodów wychodzący z kranów połączony jest z (+) najczęściej poprzez bezpiecznik i jakiś włącznik na panelu sterowania kampera. Dalej mogą być dwie możliwości.
Obydwa "drugie" przewody z kranów łączą się razem (czasami jest trzeci wyłącznik i od niego przewód dochodzący z toalety). Wszystkie wyłączniki w kranach są połączone równolegle i razem jednym przewodem doprowadzają prąd do pompki, której drugi biegun połączony jest z masą (-). Cały prąd pompki przechodzi przez któryś z wyłączników w kranach.
Może też być, że dla zmniejszenia prądu płynącego przez włączniki w kranach, pompką steruje przekaźnik, który może znajdować się przy pompce lub w energobloku ewentualnie przy panelu kampera i prąd do pompki dochodzi poprzez ten przekaźnik.
Nie ma jakiejś sztywnej reguły jak to jest rozwiązane. W nowszych kamperach pompką może sterować mikroprocesor w energobloku albo panelu sterującym. W takim wypadku pompka może być zabezpieczona przed przegrzaniem lub pracą na sucho, bez wody.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lepciak 
weteran

Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Wrz 2008
Piwa: 61/39
Skąd: Gdańsk-Oliwa
Wysłany: 2023-01-02, 14:24   

Ojcze Dyrektorze.
Chyba zapomniałeś o swoim motto w swojej stopce.
Pozdrawiam
_________________
lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***