 |
|
2 akumulatory w MB Sprinter - jak to zrobić |
Autor |
Wiadomość |
lroz
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: MB Sprinter, DIY
Dołączył: 05 Cze 2010
|
Wysłany: 2010-08-16, 08:29 2 akumulatory w MB Sprinter - jak to zrobić
|
|
|
Witam,
Użytkujemy seryjnego MB Sprintera 212, samodzielnie wyposażonego kempingowo.
Na razie jest tylko 1 standardowy akumulator, który oczywiście nie wystarcza na dłuższy postój (a w połączeniu z nietypowym immobilizerem jego rozładowanie uniemożliwia odpalenie auta, nawet z "popychu").
Zastanawiam się nad dołożeniem drugiego aku, tylko do rzeczy związanych z kempingiem. Tzn idealna byłaby sytuacja, że podczas jazdy ładują się oba akumulatory a na postoju korzystamy tylko z tego "kempingowego".
Jak to najlepiej zrobić? Czy są jakieś urządzenia elektroniczne, które "inteligentnie" będą przełączać ładowanie / korzystanie z akumulatorów? - tak jak to jest w "prawdziwych" kamperach. Czy elektryk samochodowy poradzi sobie z taką instalacją? Jak myślicie?
Przepraszam, jeśli temat był już poruszanym, ale nie mogę nic namierzyć w tej kwestii. |
|
|
|
 |
krynia i stan
weteran

Twój sprzęt: w budowie
Nazwa załogi: G-Team
Dołączył: 06 Kwi 2008 Piwa: 3/6 Skąd: okolice Szczecina
|
Wysłany: 2010-08-16, 08:49
|
|
|
lroz napisał/a: | Zastanawiam się nad dołożeniem drugiego aku, tylko do rzeczy związanych z kempingiem. Tzn idealna byłaby sytuacja, że podczas jazdy ładują się oba akumulatory a na postoju korzystamy tylko z tego "kempingowego".
Jak to najlepiej zrobić? Czy są jakieś urządzenia elektroniczne, które "inteligentnie" będą przełączać ładowanie / korzystanie z akumulatorów? - tak jak to jest w "prawdziwych" kamperach. Czy elektryk samochodowy poradzi sobie z taką instalacją? Jak myślicie? |
Dołożyć drugi aku trzeba stanowczo, co do automatyki ładowania to myślę że wystarczy połączyć akumulatory równolegle a plus poprzez przekaźnik sterowany z alternatora tak że pojawienie się na nim napięcia powoduje załączenie i w rezultacie połączenie obu aku (niech mnie ktoś poprawi jeśli coś skopałem).
Może pojawić się problem niedoładowania akumulatorów bo łączna ich pojemność może być za duża jak na możliwości alternatora. Potrzebny wtedy będzie prostownik i ładowanie z sieci od czasu do czasu lub lepiej solar wtedy całkiem będzie bez obsługowo.
|
_________________ jak coś wymyślę to tu napiszę ..... |
|
|
|
 |
OldPiernik
stary wyga

Pomógł: 4 razy Dołączył: 16 Gru 2008 Piwa: 50/19 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2010-08-16, 14:43
|
|
|
Myślę, że przy klasycznych układach zasilania taki układ jak w załączniku jest najłatwiejszy do zrealizowania.
Można go lekko zmodyfikować np. transoptorem i układem czasowym (ustawionym na np. 30s żeby po tym czasie załączało się ładowanie dodatkowego akumulatora) i wtedy podłączyć go do każdego auta.
 |
_________________ Życie jest za krótkie na siedzenie w domu i zazdroszczenie innym. |
|
|
|
 |
piobar
trochę już popisał
Twój sprzęt: Był ADRIA CORAL 630 .. teraz szukam nowego.
Dołączył: 23 Cze 2010 Piwa: 1/1 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-08-31, 21:15
|
|
|
Witam, a może ktoś wie jak dołozyć drugi akumulator do zabudowy zeby podwoic?
Sam tego nie zrobie , ale jestem ciekaw czy zrobi to zwykly elektryk czy trzeba jechac do jakiegos kamper service?
Zakladam ze zwykle polaczenie ich rownolegle nie wchodzi w gre? chociaz jak kupowalem drugi aku to sprzedajacy mi powiedzial zebym tak wlasnie zrobil bo ponoc kampery maja wzmocnione alternatory. |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 278/1296 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-08-31, 21:59
|
|
|
ja ma tak wlasnie zrobione w swoim staruszku dwa aku na zabudowe i jeden rozruchowy a zlecilem to w warsztacie tam gdzie serwisuje swojego skorpionka i gdzie zimuje ,choc sam pracuje w warsztacie samochodowym to niemam czasu na grzebnie w nim |
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
|
|
|
 |
rxv
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Bremach
Dołączył: 01 Lip 2012 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2012-07-01, 06:17 użytkowanie dodatkowego akumulatora w pojeździe
|
|
|
Witam
Widzę, że wątek dosyć stary, ale może kogoś jeszcze z kolegów kamperowców zainteresuje mój post.
Jeśli chodzi o możliwość podłączenia dodatkowego akumulatora / akumulatorów do istniejącej instalacji to sugeruję izolator IBS DBS lub IBS DBR (tańsza wersja) szwajcarskiego producenta.
Oba systemy są na 12V 200A (oczywiście są też wersje na 24V) Współpracują też z bateriami solarnymi (wtedy tak podczas jazdy jak i na postoju jest ładowany dodatkowy akumulator)
Pierwszy z systemów tj. IBS Dual Battery System posiada w zestawie całe okablowanie, przekaźnik z mikroprocesorem 200A oraz panel sterowania, który można zamontować w kabinie pojazdu. Panel posiada wskaźnik poziomu napięcia i ładowania obu zamontowanych akumulatorów oraz przełączniki pracy : auto lub ręczne sprzęganie/ rozłączanie obu akumulatorów.
Cena tego systemu to ok. 950 PLN na chwilę obecną
Drugi z systemów IBS Dual Battery Relay także występuje w wersjach 12V/24V 200A. W zestawie jest okablowanie i przekaźnik 200A z diodami LED, które pozwalają na odczytanie stanu pracy urządzenia oraz ewentualnych błędów za pomocą kodów błyskowych diod na przekaźniku. Nie posiada panelu sterującego, ale można zamontować w kabinie przełącznik pracy urządzenia.
Cena urządzenia to ok. 700 PLN
Oba urządzenia są na gwarancji 5 lat
Posiadając zamontowane którekolwiek z tych urządzeń można zapomnieć o tym, że mamy drugi akumulator - praca obu akumulatorów, ich ładowanie, przełączanie, sprzęganie - przebiega w całości automatycznie.
Gdy istnieje potrzeba (np. w czasie mrozów, gdy pojemność akumulatora głównego - rozruchowego spada) można połączyć moce obu akumulatorów (głównego i zapasowego) za pomocą jednego przycisku ("link") i praktycznie nie ma możliwości, aby silnik nie odpalił ;-)
W naszych samochodach posiadamy te systemy zainstalowane już od kilku lat. Przejechały trasy od Alaski po Australię i nigdy nie było problemów z odpaleniem auta czy rozładowaniem akumulatora przez użytkowanie lodówek, ogrzewaczy wody, radio, GPS, przetwornic 220V, itp.
Więcej informacji na temat tych urządzeń można uzyskać na:
http://rxv.com.pl/ibs.html
Proszę nie traktować tego postu jako reklamy konkretnego systemu. Chodziło mi o pokazanie idei działania ładowania dodatkowego akumulatora w samochodzie.
Oczywiście są inne tego typu izolatory na rynku.
Niektóre nawet trochę tańsze... ale...
1/ zwykle są to izolatory do 120A (przy intensywnym użytkowaniu niektóre "topią" instalację w pojeździe - przypadek opisany na forum Jeep)
2/ zwykle gwarancja udzielana jest na max. 3 lata (a taki np. T-max produkcji chińskiej oficjalnie nie ma wsparcia gwarancyjnego producenta ;-)
3/ zwykle w ofertach innych producentów są izolatory analogowe... IBS jest w pełni cyfrowy oparty na mikroprocesorach.
pozdrawiam kolegów podróżników |
|
|
|
 |
Yekater
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Home made
Pomógł: 2 razy Dołączył: 17 Gru 2011 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: EU
|
Wysłany: 2012-07-01, 07:41
|
|
|
W dawnych czasach gdy nie było internetu a ludzie zdobywali wiedzę w szkole, układ ładowania dodatkowego akumulatora wyglądał mniej, więcej tak.
Koszt przedsięwzięcia 5 złotych ale! można to kupić również w wersji limitowanej za 599zł. Wówczas na obudowie z pozłacanej blaszki wygraweruję dedykację i nick użytkownika forum. |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2012-07-02, 07:54
|
|
|
Cytat: | Wówczas na obudowie z pozłacanej blaszki wygraweruję dedykację i nick użytkownika forum. |
dobre |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
jacenty
trochę już popisał
Twój sprzęt: VW T4 Syncro -wyprawowy
Dołączył: 08 Lut 2012 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2012-07-02, 22:38
|
|
|
Separator 2 aku da sie zrobić w oparciu o kontrolkę ładowania alternatora ,ale .
Trzeba użyć dwóch przekaźników .
Pierwszy o małym poborze do sterowania właściwym min 200 A
przekażnik sterujący to mały omron 12v o poborze 50-80 mA i stykach 2x 2A równolegle .
Drugi właściwy przekażnik to min 200A szczególnie jeśli ładujemy żelowca i to musi być dobrej marki . Nie polecan sterowania dużym przekaźnikiem bezpośrednio, bo pobór prądu może uszkodzić układ reglera w alternatorze
Przekaźniki od wyciągarek T-max nie robią bo daja duzy spadek na stykach 0,5-1 v i nie doładowują drugiego aku.(przerabiane osobiście ) i grzeją się prawie do stopienia.
Ja użyłem takiego :http://allegro.pl/hw-energetic-hr-200-przekaznik-200a-i2443230324.html
Ponadto dorobiłem przycisk awaryjnego spięcia stycznikiem obu acu co pozwala na rozruch z 2-ch aku.
Przekaźniki o malym amperażu 30-70 A nie nadają sie bo dopięcie prawie pustego acu do ładowania może wygenerowac prądy ponad 100 A. a to może sie skończyć pożarem.
Szczególnie jak kto ma alternator 150 A i pustego żela 100-200Ah. |
|
|
|
 |
Yekater
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Home made
Pomógł: 2 razy Dołączył: 17 Gru 2011 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: EU
|
Wysłany: 2012-07-10, 11:32
|
|
|
jacenty napisał/a: | Przekaźniki o malym amperażu 30-70 A nie nadają sie bo dopięcie prawie pustego acu do ładowania może wygenerowac prądy ponad 100 A. a to może sie skończyć pożarem.
Szczególnie jak kto ma alternator 150 A i pustego żela 100-200Ah. |
I to jest cała prawda na ten temat, magia zabiegów marketingowych bezlitośnie drenuje kieszenie nieświadomych klientów. W handlu są cudowne pudełeczka półprzewodnikowe po 200 zł za 1szt (do połączenia akumulatorów producent zaleca kable 1,5mm2) i ludzie to kupują! Na tym forum widziałem wpisy "a ja mam taki i działa". |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|