Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ducato L4h2 DIY by Konrad
Autor Wiadomość
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-02, 22:51   Ducato L4h2 DIY by Konrad

Cześć
Chciałbym Was podpytać jak zaplanować instalację elektryczną. Docelowy montaż i testy zlecę pewnie fachowcowi w Warszawie lub okolicach (polecam się ; ) ) ale lubię rozumieć jak/co/dlaczego ma działać aby nie wdepnąć na minę. Poniżej moja wstępna amatorska koncepcja do krytyki. Największy dylemat to chyba wybór przetwornicy, wybór jest olbrzymi i na samym forum też widzę, że są "różne szkoły". Co bym chciał uzyskać:
- Współpraca z solarami
- Przełączanie priotytetu sieci
- Wbudowany stabilizator napięcia
- Eco Mode
- Cicha praca :)
Nice to have:
- Funkcja ładowania akumulatorów

Czego tu brak? Co byście zmienili? Z góry dzięki!

unnamed1.jpg
Plik ściągnięto 15 raz(y) 1,97 MB

Group.png
Plik ściągnięto 70 raz(y) 226,95 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
TomekM 
stary wyga


Twój sprzęt: Blaszana Choinka Jumper L3H3
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 10 Sie 2011
Piwa: 25/24
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2020-11-03, 12:48   

Jeżeli nie jesteś biegły w elektryce to rozwiązaniem jest zakup energobloku z Volt-a lub od MarcinPK z tego forum. Generalnie realizuje on wszystkie potrzebne ci funkcje a twoja robota ogranicza się do podłaczenia kabelków. Ja poszedłem tą drogą i jestem zadowolony.
Tego typu energoblok ma wejście na 230V, wejście na solar, wyjście na akumulator, 2xgniazdko 230v (działają jak jest podpiety do słupka albo jak działa przetwornica).
_________________
Misiów5
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-03, 13:09   

Dzięki Tomek ! :super
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kajkosz 
trochę już popisał

Twój sprzęt: blaszak Jumper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Lis 2018
Piwa: 7/2
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2020-11-03, 13:51   

Stój, czekaj!
Nie kupuj VOLTa bo będziesz bluźnił.
Nie wiem jak teraz, może się poprawili. Ale kilka lat temu ludzie narzekali. Poczytaj, nawet na tym forum opinie o tych produktach, poczytaj o awaryjności i sposobie w jaki serwis załatwiał wtedy sprawy. Może teraz jest lepiej, nie wiem, ale z ostrożności jednak unikam.
U mnie jest regulator mppt od Tracera,
przetwornicę niedługo będę kupował taką: https://www.polskieprzetw...roducts_id/128/
słyszałam pochlebne opinie, ma miękki start dedykowany do lodówek, w stanie czuwania bierze 0.15A, no i co ważne ma złącze do podpięcia zewnętrznego sygnału wyłącznika.
Poza tym uważam że jedno urządzenie do wszystkiego to problem, jak padnie to będziesz bluźnił jeszcze bardziej, bo na czas serwisu lub wymiany unieruchamiasz całą elektrykę w budzie, a jak padnie jeden komponent, np. przetwornica to jakoś dasz radę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-03, 16:28   

To jest Kajkosz podobna przetwornice do tej na moim schemacie, tylko ja myślałem o AZO 2000S czyli troche większej. Masz rację... bardzo dobre opinie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2020-11-03, 17:17   

a jesteś pewny że potrzebujesz przetwornice? Czy chcesz bo inni mieli? Wiesz instalacja zgodna z napięciem źródłowym zawsze będzie prostsza i wygodniejsza.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-03, 19:33   

Flagu potrzebuje :) ... do ładowania laptopa, do TV, do kompresora , do termomixa ...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2020-11-03, 20:07   

KonradH napisał/a:
Flagu potrzebuje :) ... do ładowania laptopa, do TV, do kompresora , do termomixa ...


i tego termomixa z akumulatora planujesz tak ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 44/23
Skąd: Bielsko Biała :D

Wysłany: 2020-11-03, 21:24   

Ja mam! Mam przetwornice! Z AZO... 1000W peak, 600w normalnie...
Kupilem bo przeciez kazdy potrzebuje przetwornicy.. ej no chlopaki... chłop bez przetwornicy??!!

Kupilem, ze 2,5 roku temu, zamontowalem w czerwcu
NIGDY nie uzylem...

Do lapka mam ladowarke na 12, uniwersalna ... lapek jej w domu nie używa :roll: a na wycieczki zabieramy tablety...
Mamy od czerwca blender na 220, ale akurat stalismy na kempingu...

Dupa ze mnie a nie vanlifer?
:haha:
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Powerrum 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Blaszak Sprinter
Dołączył: 07 Lut 2019
Piwa: 3/2
Skąd: Warszawa / Złotoryja
Wysłany: 2020-11-03, 23:09   

Hej, jak budowałem swojego to też obawiałem się najbardziej elektryki. Jednak jeżeli podejmujesz się położenia kabli pod wszystkie sprzęty i przygotowanie podłączeń, to samo łączenie to jak puzle.
Napewno warto sporo poczytać czy to w budowach innych czy też najlepiej w świetnych dwóch wątkach od Świastaka. Ten pierwszy jak się ma zerowe pojęcie może być czasem nie taki prosty do załapania, ale drugi tłumaczy wszystko w najprostszy sposób.

Temat Świstaka o energobloku

A tu wersja najprościej jak się da

Co do samego schematu to kilka rzeczy mi w nim nie gra.
1. Czy przetwornice chcesz podłączać do regulatora MPPT jak wskazuje schemat?
2. Coś duży ten bezpiecznik do Cyrixa który ma prąd maks 120A ?
3. Zastanów się porządnie czy napewno chcesz Aku Żelowe. One nie lubią ładowania z alternatora, ( napięcie często powyżej 14,2V). Oraz ogólnie nie przepadają za dużymi amperażem rozładowania jak i ładowania. Łatwo można je dojechać w ten sposób i to dość szybko.
Wiem bo sam popełniłem ten błąd. Co prawda u mnie były używki i to stare z nie do końca znaną historią, ale prawdopodobnie właśnie zbyt wysokim napięciem ładowania i zbyt dużymi prądami ładowania i rozładowywania je uśmierciłem.
No i cena, żelowe akurat tanie nie są to chyba warto albo się rozejrzeć za jakimiś zwykłymi płynnymi kwasiakami albo zinteresować się temtyką Aku LiFePO4.
W tym temacie polecam zajrzeć znów do tematu Świstaka oraz pogrzebać na forum więcej.
LiFePO4
drugi temat LiFePO4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 44/23
Skąd: Bielsko Biała :D

Wysłany: 2020-11-03, 23:44   

Jak #Powerrum pisze - do mppt podlaczamy tylko światełka i drobiazgi. Ja mam tam jeszcze lusterko z gps/gsm i pompe wody. Lodówkę I przetwornice bezpośrednio do akumulatora. Do alternatora nie ma potrzeby chyba podlaczac, jak podepniesz pod aku rozruchowego, przez cyrixa(czy alternatywe) to w sumie na jedno wyjdzie. Prostownik mam podlaczony pod aku zabudowy, jak jest naladowany to cyrix go laczy z rozruchowym i laduje oba do konca ze słońca. W kwestii rodzaju baterii poszukaj u kapitana przyczepy,ma odcinek gdzie fachowiec wypowiada sie na ten remat. Rzeczywiscue zelowe sa be. Ja mam Lifrpo4 ale jeszcze malo testowalem. Nie wiem jak ten prostownik podejdzie do lifepo4... to jakis bardziej zmyslny, ale nie dedykowany.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KonradH 
początkujący forumowicz

Dołączył: 02 Lis 2020
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-11-04, 20:39   

Hej Decumanus ... nie dupa tylko życie zweryfikowało co jest potrzebne. Dlatego do Was piszę aby nie ładować się w coś bez sensu :) .

A teraz po kolei:
@Powerrum - dzięki za feedback.

1. Czy przetwornice chcesz podłączać do regulatora MPPT jak wskazuje schemat?
[Konrad] Podłączyłem przetwornicę do mppt bo tak widziałem na kilku schematach na stronach producentów ApEver czy EpSolar (schematy poniżej). Czyli rozumiem, że do mppt mam podłączyć tam uświetnienie 12V, pompke wody, gniazdka 12, a reszta jak przetwornica/ lodówkę bezpośrednio do akumulatorów.

2. Nie podłączam akumulatorów do alternatora tylko spinam je przez separator z akumulatorem rozruchowym. Zamiast żelowych akumulatorów poczytać o litowych Lifrpo4

3. Coś duży ten bezpiecznik do Cyrixa który ma prąd maks 120A ?
[Konrad] Fakt wystarczy 120A. Thx!

schemat-zdjecie-ls...B.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 90,19 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2020-11-04, 21:19   

MPPT fajnie jak będzie 40 A to masz zapasu na rozbudowę do 500W solata
Jak cię stać to około 200AH LIFEPO4
Nic nie piszesz o wyjazdach czy tylko urlop czy cały rok no prawie :haha:
Lodówka na 12v
Gaz coś z tego https://www.google.com/se...iw=1361&bih=625
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
decumanus 
weteran


Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 10 Kwi 2017
Piwa: 44/23
Skąd: Bielsko Biała :D

Wysłany: 2020-11-04, 21:34   

Cyrix ma opcje awaryjnego laczenia akumulatora zabudowy do rozruchowego celem wspomozenia uruchomienia silnika. Naciska sie guziczek i na 30 sekund laczy i mozna odpalic jak masz slaby rozruchowy. Prady sa wtedy duze. Pewnie stad 120A.
R
_________________
tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0

opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Powerrum 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Blaszak Sprinter
Dołączył: 07 Lut 2019
Piwa: 3/2
Skąd: Warszawa / Złotoryja
Wysłany: 2020-11-04, 21:50   

KonradH
Co do tracera i podłączania obciążenia to poniżej zamieszam schemat z instrukcji od mojego (Tracer BN Series). Te regulatory mają ograniczony prąd na wyjściu obciążenia (żaróweczka na schemacie) dla modeli 20,30,40A jest to maks 20A. Z przetwornicy którą planujesz możesz pociągnąć w szczytowym momencie coś koło 100-120A. Mam dokładnie tą samą przetwornice co tam wypisałeś z wbudowaną ładowarką moc chwilowa o ile dobrze pamiętam to 1300W ( te 2000W z nazwy to nie wiem gdzie jest ;) )
Teraz jakbym wybierał jeszcze raz to brał bym zwykłą bez ładowarki, strasznie słaba jest ta wbudowana ładowarka. Ostatnio jej używałem 4,5-5A to maks, dla kwasiaków może i dobre ale po zmianie na LiFePO4 to bez sensu.

Z tego co widziałem to Azo Digital powiększyło ofertę przetwornic, są miedzy innymi takie z panelem sterowania lub możliwością podłączenie zewnętrznego. Mi w tej mojej brakuje możliwości wyjęcia wyłączników na zewnątrz ;/

Z podłączeniem do alternatora to był skrót myślowy, jak wybrałeś Cyrixa to wiesz, że go się łączy po prostu z aku rozruchowym. A Bezpiecznik nie może być większy niż moc Cyrixa ;) W jego instrukcji też piszą o 120A. A wielkość Cyrixa dobiera się od mocy alternatora i prądu ładowania jaki będzie szedł przez Cyrix.


Jeżeli chodzi o Aku to warto poczytać o LiFePO4 bo stają się coraz tańsze a powinny przeżyć kwasiaki teoretycznie minimum 4-5 krotnie. No i chyba najwieksza zaleta brak spadku napięcia przy rozładowywaniu dużymi prądami oraz możliwość wykorzystywania prawie całej pojemności.
Tu jednak polecam poczytać mądrzejszych ode mnie, na forum dużo o nich wypowiada się Joko oraz Świstak.

Ale wiadomo swoje kosztują. Ja musiałem swoje aku wymienić i uznałem że wolę zainwestować raz na dłużej 3 krotność tego co wychodziło mi za zwykłe kwasiaki. Przy porównywaniu do żelowych czy AGM to ta różnica cenowa maleje. Samo zużycie też będzie zależne od tego jak wykorzystywać będziesz kampera i co będziesz podłączał do aku.
Narazie nie wypowiem się o samym zużywaniu bo za krótko mam.

schematepever.jpeg
Schemat z instrukcji Tracer-BN Series
Plik ściągnięto 3 raz(y) 212,55 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***