|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Grupa Hymer - EBL 104 v1 kontra solar
Monter - 2020-11-24, 20:32 Temat postu: EBL 104 v1 kontra solar Kontynuacja przeniesionego wątku:
Kolego Socale, czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone? Pytam, bo mam solar ale wpięty jest gdzieś w kable a nie do tego złącza. I wygląda, że tak zrobiła fabryka. Dziwne. W razie chęci zmiany da się gdzieś kupić potrzebną wtyczkę?
--------------------------------------------------------
Posty zostały przeniesione z wątku Dethleffs » Energoblok EBL a solar na prośbę kol. Monter o scalenie Jego tematu
Socale - 2020-11-24, 21:02
Monter napisał/a: | ...
czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone? Pytam, bo mam solar ale wpięty jest gdzieś w kable a nie do tego złącza. I wygląda, że tak zrobiła fabryka.
... |
Wiesz, nie znam 104, potrzebny byłby schemat by zerknąć. Jeśli to wpięcie wygląda na fabryczne lub nie fabryczne ale profesjonalne, to zaufaj mu bo być może takiej możliwości o której piszesz nie ma.
.
.
.
Edit: Znalazłem schemat: https://www.pdf-archive.c...3/ebl-104-3.pdf
z którego wynika że w 104-3 DA SIĘ!
Zerknij w link i zerknij na foto.
Inaczej jak u Kubryk1, ale da się.
Jeśli coś się pokrywa to załóż nowy swój temat (koniecznie z symbolem EBL104) i tam rozmyślimy by nie śmiecić Kubrykowi.
Banan - 2020-11-24, 21:10
Monter napisał/a: | czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone? |
Jak to ten sam model co ze zdjęcia, to tak
Monter - 2020-11-24, 21:18
Kolego Banan, mój wygląda trochę inaczej. W symbolu nie ma "-3" oraz nie mam też bezpiecznika na górze przy wyłączniku i przewodzie 230V. Jest też info o 10A przy 12V a nie 7A jak na foto (lewy dolny róg).
Mam EBL104 (bez dopisków, więc wersja 1.0 najpewniej). Jest wejście na solar, jest bezpiecznik ale solar jest podpięty pod przewody aku zabudowy a gniazdo w energobloku puste. W efekcie solar ładuje tylko aku zabudowy.
OK to muszę znaleźć schemat pierwszej wersji EBL104.
Dzięki
Monter - 2020-11-24, 21:32 Temat postu: EBL 104 v1 kontra solar Kolejny etap poznawania pojazdu: posiadam energoblok EBL 104 (bez żadnych dopisków, czyli zapewne pierwsza wersja). Jest też na dachu solar i wygląda na to że został tam zamontowany fabrycznie. Przewody idą w poszyciu do wnętrza i kończą się sterownikiem jak ten na foto.
Dalej przewód idzie do energobloku ale nie jest wpięty w dedykowane gniazdo z opisem "Solar" tylko bezpośrednio w przewody, chyba akumulatora hotelowego.
Pytanie czy tak ma być. W tej konfiguracji solar nie ładuje akumulatora pojazdu. Pytanie, czy podpięcie się pod oryginalne gniazdo coś by w tej materii zmieniło (no i gdzie zdobyć wtyczkę).
Szukam schematu EBL 104. Tak, wiem, jest na Forum schemat EBL 104-3 ale to chyba nowsza wersja tego energobloku.
Przeszukując Forum znalazłem info, ze na schemacie LR02 to specjalny regulator i tylko z nim możliwa jest obsługa ładowania dwóch akumulatorów - zostało tak napisane w tym temacie - szukam potwierdzenia czy faktycznie tak jest.
Zależy mi na tym, aby solar z nadwyżek ładował też akumulator pojazdu (choćby ze względu na radio).
Socale - 2020-11-24, 21:56
Muszę się chwilę zastanowić...
.
Edit:
EBL99 oraz EBL104 wg schematów mają identyczne oznaczenia i logikę podłączeń. Różnią się wtyczkami i kształtami. Moja interpretacja jest taka:
Z panela solarnego przychodzi nieogarnięte napięcie np 27V i wchodzi do EBL, przekazywane ono jest do pin 2 = wejście do zewnętrznego regulatora. Regulator jak wyreguluje to przekazuje wyregulowane 13,8V do EBL w celu rozporządzania/zarządzania dostarczaną energią do dyspozycji na pokładzie, w tym ładowanie pokładowego aku. Być może że ów regulator ma przyłącze od aku rozruchowego, wówczas regulator decyduje gdzie ile voltów i amperów przekazywać.
Patrz foto:
Banan - 2020-11-24, 22:15
Prosiem bardzo: schemacik
Socale - 2020-11-24, 22:36
Mamy to!!!
W materii solarnej różnic pomiędzy wersjami EBL104... 104-3 nie ma. Wejście z solara>do EBL i dalej do regulatora, wyjście z regulatora z powrotem w sieć pokładową.
Monter, problem masz rozwiązany. Pozostaje tylko pytanie, czy Twój regulator ma przewidziane podłączenie aku rozruchowego.
Monter - 2020-11-24, 22:38
Dzięki, właśnie dotarłem do tego samego pliku schematu na stronie producenta.
Ja rozumiem schemat i logikę trochę inaczej:
GDY
- solar wpięty jest do pinów 3 i 6 we wtyczce B
- do wtyczki D podpięty jest dedykowany regulator LR02
to wtedy ów LR02 decyduje kiedy dołączać aku pojazdu i je doładowywać.
A JEŚLI
nie ma LR02 to solar jest wpięty w przewody aku hotelowego i ładuje tylko jego.
Ponadto na tej stronie z pomocą translatora wyczytałem, że samo podpięcie się pod złącze D nic nie da (post usera xbmcg z 18 stycznia 2018).
Socale - 2020-11-24, 22:50
Wyrysowałem Ci wersję dwuwersjową
Regulator inny może być tak podłączony jak na rysunku i panel solarny również, ale nie będzie ładowania aku rozruchowego bo "inny" nie ma do siebie przyłącza dla aku spod maski, więc w Twoim przypadku skorzystano z alternatywy idealnie równoległej.
smok_wawelski - 2020-11-24, 23:22
Na prośbę kol. Monter o scalenie Jego wątku - przyklejam z wątku źródłowego aby była ciągłość w dyskusji
Socale w wątku Energoblok EBL a solar napisał/a: |
Monter napisał/a: |
Mam EBL104 (bez dopisków, więc wersja 1.0 najpewniej). |
...
Jest wejście na solar
...
Nie nie, wersja nie może różnić modelu/konstrukcji ... druga część cytatu to potwierdza.
.
. |
|
|