Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Grupa Hymer - EBL 104 v1 kontra solar

Monter - 2020-11-24, 20:32
Temat postu: EBL 104 v1 kontra solar
Kontynuacja przeniesionego wątku:

Kolego Socale, czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone? Pytam, bo mam solar ale wpięty jest gdzieś w kable a nie do tego złącza. I wygląda, że tak zrobiła fabryka. Dziwne. W razie chęci zmiany da się gdzieś kupić potrzebną wtyczkę?



--------------------------------------------------------
Posty zostały przeniesione z wątku Dethleffs » Energoblok EBL a solar na prośbę kol. Monter o scalenie Jego tematu

Socale - 2020-11-24, 21:02

Monter napisał/a:
...
czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone? Pytam, bo mam solar ale wpięty jest gdzieś w kable a nie do tego złącza. I wygląda, że tak zrobiła fabryka.
...

Wiesz, nie znam 104, potrzebny byłby schemat by zerknąć. Jeśli to wpięcie wygląda na fabryczne lub nie fabryczne ale profesjonalne, to zaufaj mu bo być może takiej możliwości o której piszesz nie ma.
.
.
.
Edit: Znalazłem schemat: https://www.pdf-archive.c...3/ebl-104-3.pdf
z którego wynika że w 104-3 DA SIĘ!
Zerknij w link i zerknij na foto.
Inaczej jak u Kubryk1, ale da się.
Jeśli coś się pokrywa to załóż nowy swój temat (koniecznie z symbolem EBL104) i tam rozmyślimy by nie śmiecić Kubrykowi.

Banan - 2020-11-24, 21:10

Monter napisał/a:
czy w EBL 104 też to tak powinno być podłączone?

Jak to ten sam model co ze zdjęcia, to tak :spoko

Monter - 2020-11-24, 21:18

Kolego Banan, mój wygląda trochę inaczej. W symbolu nie ma "-3" oraz nie mam też bezpiecznika na górze przy wyłączniku i przewodzie 230V. Jest też info o 10A przy 12V a nie 7A jak na foto (lewy dolny róg).

Mam EBL104 (bez dopisków, więc wersja 1.0 najpewniej). Jest wejście na solar, jest bezpiecznik ale solar jest podpięty pod przewody aku zabudowy a gniazdo w energobloku puste. W efekcie solar ładuje tylko aku zabudowy.
OK to muszę znaleźć schemat pierwszej wersji EBL104.
Dzięki

Monter - 2020-11-24, 21:32
Temat postu: EBL 104 v1 kontra solar
Kolejny etap poznawania pojazdu: posiadam energoblok EBL 104 (bez żadnych dopisków, czyli zapewne pierwsza wersja). Jest też na dachu solar i wygląda na to że został tam zamontowany fabrycznie. Przewody idą w poszyciu do wnętrza i kończą się sterownikiem jak ten na foto.
Dalej przewód idzie do energobloku ale nie jest wpięty w dedykowane gniazdo z opisem "Solar" tylko bezpośrednio w przewody, chyba akumulatora hotelowego.

Pytanie czy tak ma być. W tej konfiguracji solar nie ładuje akumulatora pojazdu. Pytanie, czy podpięcie się pod oryginalne gniazdo coś by w tej materii zmieniło (no i gdzie zdobyć wtyczkę).

Szukam schematu EBL 104. Tak, wiem, jest na Forum schemat EBL 104-3 ale to chyba nowsza wersja tego energobloku.

Przeszukując Forum znalazłem info, ze na schemacie LR02 to specjalny regulator i tylko z nim możliwa jest obsługa ładowania dwóch akumulatorów - zostało tak napisane w tym temacie - szukam potwierdzenia czy faktycznie tak jest.

Zależy mi na tym, aby solar z nadwyżek ładował też akumulator pojazdu (choćby ze względu na radio).

Socale - 2020-11-24, 21:56

Muszę się chwilę zastanowić...
.

Edit:
EBL99 oraz EBL104 wg schematów mają identyczne oznaczenia i logikę podłączeń. Różnią się wtyczkami i kształtami. Moja interpretacja jest taka:
Z panela solarnego przychodzi nieogarnięte napięcie np 27V i wchodzi do EBL, przekazywane ono jest do pin 2 = wejście do zewnętrznego regulatora. Regulator jak wyreguluje to przekazuje wyregulowane 13,8V do EBL w celu rozporządzania/zarządzania dostarczaną energią do dyspozycji na pokładzie, w tym ładowanie pokładowego aku. Być może że ów regulator ma przyłącze od aku rozruchowego, wówczas regulator decyduje gdzie ile voltów i amperów przekazywać.
Patrz foto:

Banan - 2020-11-24, 22:15

Prosiem bardzo: schemacik :spoko
Socale - 2020-11-24, 22:36

Mamy to!!!
W materii solarnej różnic pomiędzy wersjami EBL104... 104-3 nie ma. Wejście z solara>do EBL i dalej do regulatora, wyjście z regulatora z powrotem w sieć pokładową.
Monter, problem masz rozwiązany. Pozostaje tylko pytanie, czy Twój regulator ma przewidziane podłączenie aku rozruchowego.

Monter - 2020-11-24, 22:38

Dzięki, właśnie dotarłem do tego samego pliku schematu na stronie producenta.

Ja rozumiem schemat i logikę trochę inaczej:
GDY
- solar wpięty jest do pinów 3 i 6 we wtyczce B
- do wtyczki D podpięty jest dedykowany regulator LR02
to wtedy ów LR02 decyduje kiedy dołączać aku pojazdu i je doładowywać.
A JEŚLI
nie ma LR02 to solar jest wpięty w przewody aku hotelowego i ładuje tylko jego.

Ponadto na tej stronie z pomocą translatora wyczytałem, że samo podpięcie się pod złącze D nic nie da (post usera xbmcg z 18 stycznia 2018).

Socale - 2020-11-24, 22:50

Wyrysowałem Ci wersję dwuwersjową :)
Regulator inny może być tak podłączony jak na rysunku i panel solarny również, ale nie będzie ładowania aku rozruchowego bo "inny" nie ma do siebie przyłącza dla aku spod maski, więc w Twoim przypadku skorzystano z alternatywy idealnie równoległej.

smok_wawelski - 2020-11-24, 23:22

Na prośbę kol. Monter o scalenie Jego wątku - przyklejam z wątku źródłowego aby była ciągłość w dyskusji

Socale w wątku Energoblok EBL a solar napisał/a:

Monter napisał/a:

Mam EBL104 (bez dopisków, więc wersja 1.0 najpewniej).

...
Jest wejście na solar
...

Nie nie, wersja nie może różnić modelu/konstrukcji ... druga część cytatu to potwierdza.
.
.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group