Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Klimatyzacja

janusz - 2007-01-18, 19:24
Temat postu: Klimatyzacja
Postanowiłem poprzenosić trochę swoich postów z forum Camper Club Poland. Są one tam nie widoczne dla osób nie należących do klubu a myślę że godne są uwagi.
Oczywiście Jan zgodził się na to.
Na początek o klimatyzacji.
Jest to post z marca 2006

**************************************************
Mam zamontowaną klimę Truma 1700. Zamontowana jest w schowku pod kanapą. Dopływ powietrza tego z środka auta jest nad podłogą a wylot schłodzonego u góry pod sufitem. Powietrze obiegowe pobierane jest z pod samochodu a usuwane jest też pod podłogę tylko akurat wypadło mi w schowku (bagażniku) ma to dobrą stronę, bo podgrzewa ten schowek a przepływ powietrza jeszcze przyśpiesza suszenie wilgotnych rzeczy, które tam włożę. Do tego mam przetwornice 12/230V. Myślałem zamontować klimę tak by dało się odwracać działanie i w chłody podgrzewać samochód, ale zrezygnowałem, bo skomplikowałoby to umieszczenie jej i rozprowadzenie kanałów, a takie ogrzewanie wymagałoby dużo energii. Prościej jest ogrzewać gazem. Z akumulatorów 200Ah działa jakieś 3-4 godziny zależy od temperatury na zewnątrz i wewnątrz. Latem przy próbach po zamontowaniu i temperaturze zewnętrznej ok. 27 st. C. I pracy około 7 godzin schłodziła samochód do 16 st.C. auto stało w cieniu. Trochę ją słychać. Na większości kempingów, na jakich podłączałem ją do sieci 230V było ok. chyba tylko na jednym zabezpieczenia były za małe i wywalało bezpiecznik w przyłączu.
***************************************

Teraz jestem po następnych doświadczeniach z użytkowaniem klimy i sprawdziła się dobrze podczas podróży promem do Grecji. Podłączona do prądu na statku spełniała znakomicie zadanie mogąc pracować cały czas. Tylko takie spojrzenia innych kamperowiczów i wskazywanie że coś wycieka z samochodu. Pod samochodem miałem kałużę wody.

eler1 - 2007-01-20, 22:38

Podobnie jak Janusz przeniosłem swoje wywody na temat klimy
************************************************************************
Wysłany: Sro 9:24, 15 Mar 2006

Ja też zamontowałem klimę truma 1700 (są teraz większe, ale mnie interesowało zużycie energii, bo też mam przetwornicę o mocy 3000W ) rozprowadziłem dwie rury w środku w kamperze u góry, a jedną dołem pod fotelem pasażera na podłodze czterema rurkami miedzianymi średnicy 22mm (trochę je sklepałem) i doprowadziłem przed wentylator do zasysania obiegu wewnętrznego w kabinie kierowcy, z wstępnych prób jest wszystko ok. Natomiast klimę umieściłem w przednim schowku pod kanapą i dopływ zimnego powietrza z zewnątrz z boku, a odpływ ciepłego akurat wyszedł mi między schowkiem, a ramą. Przy okazji montażu rurek w kabinie kierowcy mam ją jeszcze wygłuszyć matą wygłuszającą. Niestety muszę opuścić fotel pasażera jest za wysoko, bo i tak był wyższy niż kierowcy, a teraz znalazł się pod sufitem. Są specjalne tłumniki wyciszające pracę klimy(Montuje się je na rurach doprowadzających zimne powietrze w kabinie) , ale ja zobaczę po pierwszym sezonie jak to jest głośno.
.........................................................

Wysłany: Sro 15:12, 15 Mar 2006

Ja kupowałem swoją klimatyzację w TRUMA Polska sp.z o.o., ul.Kuczkowskiego 3/2u , 31-619 Kraków - Zestaw klimatyzacji Frostair 1700
cena netto 1046,00EURO ( klimatyzator + pilot + zestaw przewodów 15mb + kratki + uchwyty).

..........................................................

Wysłany: Czw 6:19, 16 Mar 2006

Zastanawiałem się nad klimą na dachu, ale to są kilogramy (każdy wie co to jest środek ciężkości) i dlatego wybrałem klimę do środka, są podobno klimy na gaz - to by było najlepsze rozwiązanie, ale jakoś takiej nie znalazłem. Można by było założyć klimę do samochodu, ale to jakieś dodatkowe koszty i efekt tylko podczas jazdy.
*************************************************************************

Do powyższych wywodów mogę dodać że klima w kabinie kampera zdała egzamin, ale w kabinie kierowcy to porażka :gwm i myślę poważnie o klimie do kabiny kierowcy , a tak nawiasem mam alternator 80A który zdał egzamin światła plus ładowanie i praca klimy na styk ale gra muzyka. :-)

koko - 2007-01-21, 20:58

Miałem klime na dachu MACH amerykańska trochę hałaśliwa miała dodatkowa spirale
a wiec również grzała o środek cieżkosci to raczej nie chodzi ale o znaczne podwyższenie campera teraz sprobuje bez klimy mam do jazdy z motoru i ta musi
wystarczyć
pozdrowienia

Gość - 2007-01-22, 19:51

Zauważyłem, że koledzy nie odpowiednio interpretują symbol klimatyzacji. W nazwie Trumy istnieje liczba 1700. To nie jest podana moc agregatu w tej klimatyzacji tylko moc chłodzenia. Tak żeby wyjaśnić prosto to jest tak jak byśmy używali klimatyzacji do ogrzewania pomieszczenia, (chociaż można), i ta klimatyzacja grzała by jak grzejnik o mocy 1700W. Ponieważ i klimatyzacja i identyczna w działaniu lodówka to są tak naprawdę pompy ciepła. Chłodzenie z jednej strony powoduje ogrzewanie z drugiej. Przy jakiejś tam sprawności agregatu dostarczenie małej ilości energii do niego powoduje przepompowanie znacznej ilości ciepła. Wyobraźmy sobie że w mieszkaniu mamy kaloryfery, kaloryfery podłączone są do pieca, abo kotłowni miejskiej. Piec dostarcza energii cieplnej, kaloryfery ogrzewają pomieszczenie jednocześnie studząc piec. Odpowiednikiem agregatu z klimatyzacji jest tu tylko ta pompa która powoduje przepływ wody w rurach.

Truma podaje takie dane techniczne:

Klimatyzator Frostair 1700 jest najmniejszym urządzeniem w rodzinie Frostair i w swojej klasie mocy, należy do najlżejszych dostępnych na rynku europejskim urządzeń.

Niskie zuzycie prądu na poziomie 2,8 A umożliwia niezawodną pracę urządzenia na niemal wszystkich europejskich kempingach.
Zwarta konstrukcja daje szerokie możliwości przy montażu i co najważniejsze mieści się w każdym schowku na pościel czy wnęce kanapowej. Montaż podłogowy nie obciąża dachu i przede wszystkim oszczędza tak ważne w przyczepie miejsce. Elastyczne rury rozprowadzające zimne powietrze, umożliwiają indywidualne zaprojektowanie jego rozprowadzenia po pomieszczeniu.

DANE TECHNICZNE
* moc chłodzenia 1,7 kW
* zasilanie ~ 230 V 50 Hz
* zużycie prądu 2,8 A
* masa 26,3 kg
_______________________________
Pobrane ze strony truma.pl


Moc potrzebna do działania klimatyzacji to 2,8A * 230V = to jest trochę ponad 600 Wat.
Trzeba dostarczyć moc 600W aby Kimatyzacja działała z mocą 1700W

600W przy napiciu 14V w instalacji samochodowej to prąd około 40A dodając do tego sprawność przetwornicy z 12/220 to razem jest około 45A.
Taką klimatyzację teoretycznie powinien zasilić standardowy alrernator 50-60A tylko nie zostanie prądu na światła, radio itp. :krzywy

eeik - 2007-02-26, 10:15
Temat postu: Klima ??
Pewnie temt był, ale jakie macie doświadczenia i jaka byłaby najlepsza, że o najtańszej nie wspomnę.

No i generatory prądu ??/ jak sie zapatrujecie, przeczytałam coś tutaj - ale chciałabym jednoznacznie usłyszec opłaca się ???

Planujemy 3 tyg. objazdówki po Norwegii więc z podłączeniem może być problem.

paf - 2007-02-26, 10:21
Temat postu: Re: Klima ??
eeik napisał/a:
Pewnie temt był, ale jakie macie doświadczenia i jaka byłaby najlepsza, że o najtańszej nie wspomnę.

No i generatory prądu ??/ jak sie zapatrujecie, przeczytałam coś tutaj - ale chciałabym jednoznacznie usłyszec opłaca się ???

Planujemy 3 tyg. objazdówki po Norwegii więc z podłączeniem może być problem.


no to tak

Klimatyzacja tutaj
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=46

Agregat prądotwórczy
http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=53

temat zamykam, tam można kontynuować pytania, dyskusje itd.
Pozdrowienia
Paweł

slaw - 2007-03-05, 23:05

Mam w planie zakup klimy easy cool CA 1000 AC. Ma ktoś coś podobnego? Jak się sprawuje?
Paweł P. - 2007-03-06, 19:45

Ja skończyłem dzisiaj montaż swojej klimy własnej konstrukcji. Chodzi jak ta lala :ok
kaimar - 2007-03-06, 21:02

To pochwal się detalami i najlepiej ze zdjęciami , bo temat jest dla mnie baaardzo interesujący.
Paweł P. - 2007-03-06, 22:19

kaimar, opisywałem Ci na karawaning.pl jak to będę robił. Założyłem klimatyzator o którym się krytycznie wypowiadałeś. zobaczę w praniu jak sie będzie sprawował. Parę dziur będzie do zaklejenia, jak nie wypali :confused Wszystko w fazie prób w lipcu się okaże :mrgreen:
kaimar - 2007-03-07, 09:41

Ponieważ pamiętam Twój opis, jestem bardzo zainteresowany i wynikami, i realizacją.
Jacek M - 2007-03-14, 00:59

Paweł P. napisał/a:
kaimar, opisywałem Ci na karawaning.pl jak to będę robił.

Wrzućcie koledzy jakiś link do tego opisu, bo temat przed sezonem staje sie coraz bardziej "gorący" :) Ja mogę zrewanzować się opisem, jak nie nalezy amatorsko robić klimy :shock:

Paweł P. - 2007-03-14, 18:19

Jacek M napisał/a:
jak nie nalezy amatorsko robić klimy
teraz za późno, już zrobiłem i nie mam jeszcze ani za ani przeciw. Tak na prawdę po zakończeniu prac Janusz podał mi opis kogoś doświadczeń na forum CCP. Wszystko co ja zrobiłem było źle. Zaznaczam ,że przeczytałem po moim montażu. Jacek, poczekamy zobaczymy, jak będzie naprawdę źle opisze to forum i wystawie zdjęcia.
kaimar - 2007-03-14, 22:51

Podrzućcie mi też opis jak nie należy robić klimy, bo jestem przed rozpoczęciem montażu klimy.
Jacek M - 2007-03-17, 22:12

kaimar napisał/a:
Podrzućcie mi też opis jak nie należy robić klimy, bo jestem przed rozpoczęciem montażu klimy.

Podrzucam, chociaż jestem pewien, że i tak tak jak ja byś nie robił... Dziś sam się dziwię :haha: Opis pochodzi z roku 2005 i był oryginalnie zamieszczony na forum CCP:
Ja jestem po pierwszej umiarkowanie udanej próbie zamontowania klimatyzacji .
Na swoje usprawiedliwienie: akcja odbyła się przed startem forum i przed naszym zlotem w Jedlińsku - dziś pewnie bym zrobił to inaczej , ale dzięki temu, że spróbowałem wiem już czego nie nalezy robić, a co mozna by ew. wypróbować .
W zeszłym roku w lipcu wybieralismy się do Włoch, na naszą pierwszą wyprawę nowozakupionym kamperkiem. Z racji wiadomych (włochy & lipiec) postanowiłem doposażyć pojazd. Te mozliwosci które znalazłem w internecie (nie było jeszcze trumy 1700 lub jej nie znalazłem ) kosztowały min. 8 tys więc uznałem, że do kampera za 20 to zdecydowanie za dużo. Tym bardziej, że jeszcze w ogóle nie wiedziałem czy "kamperowanie" mi się spodoba (teraz juz wiem ) Moje myślenie poszło podobnym tropem jak panów z EBAC wg. linku z postu roberta - powyżej. Zdecydowałem się także na użycie urzadzeń stacjonarnych, z pewnymi wszakże dodatkowymi ograniczeniami:
A/. Ustaliłem limit całej operacji na max. 2000 pln
B/. Załozyłem, że w razie klapy operacji przeróbka musi być całkowicie odwracalna.
Zatem:
1/. nabyłem droga kupna klimatyzator pokojowy w systemie monoblok(parownik i skraplacz w jednym, wyrzut ciepłego powietrza na zewnątrz pomieszczenia) o mocy ok 1000 BTU, nowy z gwarancją i fakturą, sterowanie manualne, za promocyjną cenę ok 1000 pln. Maksymalny pobór mocy klimatyzatora okreslono na ok. 650 W. Zależało mi na tym także ze względu na ograniczenia prądu do 4A na wielu kampingach, a z pobieznych wyliczeń wyszło, że na kubaturę kampera 5x2x2=20m3 powinno wystarczyć. W razie czego przyda się w domu.
2/. nabyłem jw. na allegro za niecałe 500 zł agregat 800 W. W razie czego jak w pkt.1 - braki w dopływie prądu się zdarzają i o domowym generatorku marzyłem od dawna.
3/. rozmieściłem urzadzonka w kamperze: klimatyzator postawiłem przy szafie, w miejscu zewnętrznej części pieca Trumy (po co piec w lipcu?) wyrzut powietrza przez dziurę w podłodze - pod podłogę. Generator - w miejsce butli z gazem, też pod podłogę. Wyeksmitowana butla z gazem - w szafkę pod zlewem, jak w domu (wiem, że niezgodne z przepisami, ale zatruł się kto w domu? wielu wybuchło? ). Na poważnie: uznałem ryzyko takiej modyfikacji za znikome. Wydech z agregatu wyprowadzilem rurą aluminiową giętką fi 60 koło wydechu z motoru.
Efekty:
1./ Zbyt mała moc klimatyzatora. Radziłby sobie z utrzymaniem temperatury pod warunkiem włączenia rano i pracy ciągłej. Wydaje mi się, że do pracy w trudnych warunkach potrzebny jest większy zapas mocy tj. min te 1700 BTU jak w Trumie.
2./ Za mała moc generatora przy rozruchu klimy - chwilowa niestabilna praca zespołu. Prąd rozruchowy klimatyzatora jest znacznie większy niż nominalny i tu agregacik "nie wyrabiał. Podejrzewam, że klimatyzatory sterowane elektronicznie mają prąd rozruchu ograniczony(?).
3./ Najgorsze: nie moze być tani generator z silnikiem 2 suwowym!!! Smród jest nie do wytrzymania! Chyba, żeby biegać z generatorem po odległych krzakach na zawietrznej i ciągnąć kable Zapomniałem już o WFM kach i Komarach...
Po kilku próbach zrezygnowałem z "ulepszenia" Jednoznacznie stwierdziliśmy, że należy ufać rozwiązaniom miejscowym, czyli włoskim: w południe - sjesta - otwarte okna na przestrzał i cień choćby z nędznych krzewów oliwnych + kawa + ew. syfon + ew. spaghetti - ten zestaw sprawdzał się znakomicie
Wnioski dla ew. naśladowców:
Ad. 1 Jeśli ktoś koniecznie chciałby eksperymentować z klimatyzatorem stacjonarnym, to pewnie lepiej z klimatyzatorem typu "split", jak panowie z EBAC (z linku Roberta). Myślę, że skraplacz można umieścić na tylnej ścianie, zamiast na dachu - nie będzie podwyższał kampera i wygląd będzie bardziej "malowniczy". U mnie wprawdzie nie znalazłem miejsca na jednostkę wewn. ale myslę nad tym. Koszt urządzenia spokojnie można zmieścić w 1500, niestety dochodzi koszt instalacji - trzeba to-to napełnić czynnikiem, a samemu sie chyba nie da. No i oczywiscie z pilotem - widziałem u Janusza i u Roberta - tak ma być zresztą obsługa przez umyślnego to nie na dzisiejsze czasy.
Ad. 2 Zasilanie: w czasie jazdy zdecydowanie patent Janusza (alternator 120A+przetwornica). Na postoju prąd z kampingu.
Ad. 3 W II etapie być może agregat, ale na pewno musi być 4 suwowy. Wydech powinien być wyprowadzony z tyłu, najlepiej ze 30 cm poza obrys auta (widziałem takie rozwiązanie u Włocha, chyba się sprawdza), lub może ponad dach, jak w hameryckich Freightlinerach czy innych Kenworthach ?
Myślę, że koszt takiej akcji to ok. 3 - 5 tys, w zależności od użytych komponentów. Za te pieniadze można kupić uzywaną "dachklimę" więc powstaje pytanie, czy warto eksperymentować
Drugie pytanie: Czy klimatyzator stacjonarny będzie się sprawdzał podczas pracy w jadącym kamperze?

PS. Póki co klimatyzatorek bardzo dobrze sprawdza się w mieszkanku Babci
_________________
Pozdrawiam

kaimar - 2007-04-02, 13:41

Pomny uwag kolegów którzy założyli klimatyzacje w części mieszkalnej, a narzekali na niedostateczne schładzanie kabiny kierowcy, postanowiłem zamontować klimatyzację napędzaną od silnika w kabinie kierowcy. Mam już prawie wszystkie "klocki": sprężarkę, skraplacz, parownik, itp. , za parę dni biorę sie do roboty. Mam pytanie , czy ktoś z forumowiczów dokładał klimatyzację (do slinika) i ma z tym jakieś doświadczenia?
EwaMarek - 2007-04-13, 22:50

CZY ISTNIEJE KLIMATYZACJA NA 12 V?

jeśli na 220v to jaką przetwornice żebym akumulatora i alternatora nie rozwalił


czy niby klimy - nawilżacze jest sęs zakładać?

obecnie mam w kamperze przenośną kilmatyzacje taką z domu.

na postoju 220 z sieci, podczas jazdy 220 z agregatu zamontowanego na rampie z tylu.

w tym roku nie zakładam agregatu i planuje inną klime ale jaką?

Jacek M - 2007-04-13, 23:03

EwaMarek napisał/a:
obecnie mam w kamperze przenośną kilmatyzacje taką z domu.
na postoju 220 z sieci,podczas jazdy 220 z agregatu zamontowanego na rampie z tylu.

Witaj
Czy mógłbyś się podzielić krótkim opisem swojego patentu i wrazeniami z uzytkowania?
Pozdrawiam
Jacek M

EwaMarek - 2007-04-14, 13:04

bez agregatu można uzywać na postoju.

stawiam go na kanapietej wzdłóż samochodu, tyłem do kierunku jazdy, uchylam szybe kierowcy i wystawiam rure od wylotu ciepłego powietrza z agregatu, reszat okna jest załonięta specjalną gąbką, pod siedzeniem kierowcy zbiornik na sciekającą wode z układu chłodzącego

i juz

ja mam coś takiego ale starszy model p80
http://www.zibro.pl/start.php?ID=0&DZIAL=1

dlatego byl tańszy w M1

okna zasłaniam roletami z termoizolacją - orginalne w kamperze.
przednie okno samochodu zasłaniam uszytą specjalnie zasłoną z pianki i folji aluminiowej.


Troche głośno pracuje ale to nic w porówaniu z przyjemnym chłodem



gdy nie jezdzimy kamperem to klimatyzator działa w domu niestety z gorszym skutkiem bo jest większa przestrzeń do wychłodzenia

ze względu na gabaryty i problemy z przenoszeniem chciałbym zamontować coś innego.

zdjęcia zrobie jak wstawie do kampera jak się zaczną upały

EwaMarek - 2007-04-14, 13:07

link sie źle otwiera
proszę wejśc w przenośne klimatyzatory

na dole strony dane techniczne

wejśc na model p122

EwaMarek - 2007-04-14, 13:10

albo tu


http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=183974234

Jacek M - 2007-04-14, 21:47

Paweł P. napisał/a:
Jacek, poczekamy zobaczymy, jak będzie naprawdę źle opisze to forum i wystawie zdjęcia.

Paweł P. lepiej sie pochwal, jak może będzie dobrze :) a na poważnie: czy robiłeś to z urządzonek służących do oziębiania chłodni na busie? Jakiegos małego Carriera, czy Thermo Kinga? Ostatnio ktoś mnie namawiał do takiego rozwiazania, ale mam kilka wątpliwości, wynikających głównie z innych kryteriów "pozachłodniczych" np. w przestrzeniach ładunkowych zależy na szybkim rozprowadzeniu powietrza - zatem czy nawiewane powietrze nie bedzie za zimne?
czy uda się precyzyjnie ustawic temperature np 24 st.C? - przecie te urządzonka na ogół schładzają na 0- +4 lub zgoła -18.
Jak rozwiazac napęd silniczka - czy montaż dodatkowego koła pasowego nie osłabi czegoś tam i czy sie to nie rozleci w najmniej spodziewanym momencie w np. Turcji, rozpieprzając choćby chłodnicę? Tfu, na psa urok!
Bardzo jestem ciekaw, jak Ci wyszło - wrzuć info jak wypróbujesz
Pozdrawiam
Jacek M

kaimar - 2007-04-14, 22:56

Paweł P. zamontował przerobioną klimatyzację przenośną na 230V. Natomiast ja będę montował właśnie klimatyzację z busa. Sprężarka będzie zamontowana na oryginalnym wsporniku z Ducato, napinacz paska i koło pasowe też oryginał. W firmach montujących chłodnie można zakupić zestawy : wspornik, koło pasowe i napinacz. Kosztuje to około 900 złotych. Jeśli to będzie zestaw robiony przez specjalistyczny zakład a nie przez jakąś złoto rączkę, to bym się nia bał że coś się rozleci. Po drogach jeżdżą tysiące samochodów chłodni z dorabianym sprężarkami i robią o wiele więcej kilometrów niż kamper.
Do tego trzeba dokupić sprężarkę i oczywiście resztę. Ja mam skraplacz w wersji do montażu pod podwoziem, nie będę więc musiał dziurawić dachu. Parownik ma podobny do tego i już zamontowany:
http://www.alex-original....;%20Evaporators

Ponieważ najpierw kupiłem sprężarkę a potem cały komplet z busa , to mam jedną sprężarkę za dużo.

Jacek M - 2007-04-15, 00:10

Nie sprzedawaj tej spręzarki na razie... :)
kaimar - 2007-04-16, 14:04

Jacku M, czy silnik 2,5 w Twoim J5 jest taki sam jaki był w ducato w tym samym czasie?
Jacek M - 2007-04-17, 01:27

kaimar napisał/a:
Jacku M, czy silnik 2,5 w Twoim J5 jest taki sam jaki był w ducato w tym samym czasie?

Mhm, wg mojej wiedzy "wsystkie csy" bliźniaczki miały ten sam motorek 2,5 l od Pełgota...

janusz - 2007-04-17, 07:27

Oj chyba nie, Najprościej poznać po pasku/kach klinowych Peugeot i J5 mają paski z lewej strony, od strony koła zapasowego a Ducato z prawej od strony prawego nadkola.
kaimar - 2007-04-17, 09:29

Zajrzałem do książki "Sam naprawiam...." i rzeczywiście, są to różne silniki.
kaimar - 2007-04-17, 21:16

Kontaktowałem się dzisiaj, w swojej sprawie, z firmą sprzedającą różne częsci do klimatyzacji i chłodni. Z ciekawości spytałem się, czy jest możliwość kupienia zestawu do zamocowania sprężarki w J5. Jest taka możliwość, na zamówienie sprowadzają taki zestaw (uchwyt, napinacz, koło pasowe, pasek) od włoskiego producenta. Cena jest wysoka - 1500 złotych. Uchwyt jest pod typową sprężarkę sanden SD7H15.
Jacek M - 2007-04-19, 01:06

Cytat:
kaimar napisał/a:
Jacku M, czy silnik 2,5 w Twoim J5 jest taki sam jaki był w ducato w tym samym czasie?

Mhm, wg mojej wiedzy "wsystkie csy" bliźniaczki miały ten sam motorek 2,5 l od Pełgota..

A więc wiedza czasami bywa g. warta :bajer
kaimar napisał/a:
Jest taka możliwość, na zamówienie sprowadzają taki zestaw (uchwyt, napinacz, koło pasowe, pasek) od włoskiego producenta. Cena jest wysoka - 1500 złotych.

Fuuuj!

Lukasz1221 - 2007-04-19, 20:18

Witam !

A moze ja dam taki pomysl. Moze to glupie ale czemu nie dac pomyslu :) Wiec chodzi o to, ze moze klimatyzacje kuic a auta osobowego i zamontowac do kamperka ? To napewno owiele taniej to wyjdzie niz kupywanie klimatyzacji do kamperow za 6 tys. zl. Poprzerabiac i by byla ok. Co myslicie o tym ?


Pozdrawiam,
Lukasz1221

kaimar - 2007-04-19, 23:18

Lukasz1221 napisał/a:
A moze ja dam taki pomysl. Moze to glupie ale czemu nie dac pomyslu :) Wiec chodzi o to, ze moze klimatyzacje kuic a auta osobowego i zamontowac do kamperka ? To napewno owiele taniej to wyjdzie niz kupywanie klimatyzacji do kamperow za 6 tys. zl. Poprzerabiac i by byla ok. Co myslicie o tym ?


No właśnie myślimy o tym od paru postów.

martes - 2007-04-20, 21:15

Moi drodzy jest pewien bardzo prosty sposób a w każdym z naszych camperów i pewnie w większości cycep mozemy mieć klimatyzacje , widziałem to na MK u starego wytrawnego Camperowca Robina ,oczywiście na wasze życzenie opiszę ja albo sam pomysłodawca Robin....
sasquatch - 2007-04-20, 21:21

taaaaaaa Robin Gościnny tak???????????? Niemożliwe - pokazał Ci?????????????
martes - 2007-04-20, 21:27

A tak... może nie zaprosił (bo nie lubi zapraszać a "goscinny" bo tak) ale polazłem i widziałem na własne gały...
Paweł P. - 2007-04-20, 21:43

W moim kamperku 1990r. jest klimka jak marzenie, sprawdziłem i działa. Obiecuje :mrgreen: że ostudzę każdego spragnionego.
sasquatch - 2007-04-20, 21:43

do tego rzęcha wlazłeś - ja bym się bał - przecież to 2005 rok !!! - próchno!!! - przecież ci cegła pogła na głowę spaść :haha:
martes - 2007-04-20, 21:53

Pawle P u ciebie to się można piwem ochłodzić a u Robina..... echooo...
martes - 2007-04-20, 21:56

Panowie ale zwracam wam uwagę że to forum techniczne i piszemy o klimatyzacji a nie o starych camperach jak Robina
Jacek M - 2007-04-24, 23:20

Proszę, takie cuś koledzy znają?
http://www.ebac.pl/i/inde...mid=30&catid=16

hubert - 2007-04-29, 21:55

No to jak sie już mamy linkami przerzucać to ja wskażę takie:
http://www.rvsurplussalva...product_id=1640
http://www.rvsurplussalva...product_id=4379
http://cgi.ebay.com/ebaym...1QQcmdZViewItem
Niech mi ktoś wyjaśni, dlaczego amerykańskim zgniłkom opłaca się sprzedawać klimatyzatory za takie psie pieniądze? Dlaczego w Europie wszystko co ma w nazwie "do kampera" albo "na jacht" musi być od razu 5 razy droższe :gwm
Z drugiej strony, może by to sprowadzić? Pewnie ze 150$ kosztowała by przywózka ale i tak się opłaci :twisted:

Jacek M - 2007-04-29, 23:58

Antka szwagra kobiety brat ma tam kogoś - zaraz zwącham sprawę - brzmi bardziej niż zachęcająco...
Paweł P. - 2007-05-14, 17:45

Dzisiaj po powrocie z pracy, jak zwykle zglądłem do kampura ;-) temperaturka 29,8oC, no kurde myśle sobie... to se klimkę zapodam, siedze teraz i pisze, temp. spadła do 28,1 w kabinie (klima jest w budzie) w ciągu 20 min 1,7 oC :yay:
Paweł P. - 2007-05-14, 18:01

Po 40 min na pace robi się chłodno, a nawet zimno :zimno nz zewnątrz 28,2oC.
kaimar - 2007-09-21, 22:59

W końcu udało mi się zamontować i uruchomić klimatyzację. Klimatyzacja napędzana jest silnikiem samochodu. Skraplacz z dwoma wentylatorami znajduje się pod podwoziem za kabiną. Parownik z busa podwieszony jest pod szafką wiszącą w zbudowie, tak że dmucha zarówno do kabiny jak i do zabudowy. Pierwsza jazda z klimatyzacją ze zlotu w Radomiu wypadał doskonale, jednak ze względu że klimatyzacja jest powieszona na jednej stronie samochodu, za pasażerem, to na kierowcę dmucha bardzo mocno a na pasażera wcale. Aby poprawić działanie klimatyzacji, na posufitce kabiny zamontowałem panel z nawiewami i oświetleniem. Zimne powietrze z parownika doprowadziłem kanałami zamontowanymi w podłodze alkowy. Teraz klimatyzacja działa doskonale. Przy okazji mam bardzo fajne oświetlenie kabiny. Moc chłodnicza klimatyzacji, patrząc w katalogach na skraplacze i parownik podobnej wielkości, powinna wynieść 5-6 kw.
janusz - 2007-09-22, 08:49

Kaimar a od jakiego samochodu jest ten panel oświetleniowo, nawiewowo, kawowo, drinkowy panel?
kaimar - 2007-09-22, 09:28

Jest to panel do autobusu. Kupiłem go w firmie specjalizującej się w materiałach do przeróbki dostwczaków na busy. Mają duży wybór takich paneli - kilkanaście modeli. Są jeszcze z głośnikami, oświetleniem diodowym. Niektóre modele są naprawdę odlotowe.
janusz - 2007-09-22, 09:42

A oni sprzedają wszystkim czy tylko tobie. :?:
kaimar - 2007-09-22, 09:44

Wszystkim.
Paweł P. - 2007-09-22, 09:50

Super ten panel, :mrgreen:
janusz - 2007-09-22, 11:10

Daj jakiegoś namiara jak możesz.
kaimar - 2007-09-22, 23:57

Proszę bardzo:

http://www.polimpex.com.pl/

kalliope - 2008-04-21, 22:47

Prosze o poradę. Chcę zamontować klimatyzacje w naszym caperze która mogła by działać w czasie jazdy i na postoju .Nie mam pojęcia jak się do tego zabrać.Chcę też kupić agregat prądotwórczy który mógłby ją zasilać na postoju.Co należy kupić aby wszystko działało bez zarzutu?
kalinin - 2008-08-19, 13:35
Temat postu: Tania klimatyzacja stacjonarna w kamperze
Klimatyzacja to wytworzenie odpowiedniego mikroklimatu w pomieszczeniu, czyli nadanie powietrzu wymaganych właściwości (temperatura, wilgotność, skład).
Zazwyczaj stosowane są dwa systemy stacjonarnej klimatyzacji: kampera i przyczepy campingowej. Oba systemy mają, jak to zwykle bywa, zalety i wady. Dachowe urządzenia klimatyzacyjne
Zalety -Poprzez zamontowanie urządzenia klimatyzacyjnego na dachu pojazdu idealnie wykorzystuje się prawa natury- wytworzone przez klimatyzator chłodne powietrze opada w naturalny sposób schładzając wnętrze. Następnie, również w naturalny sposób, unosi się z powrotem dostając się do urządzenia klimatyzacyjnego, co tworzy pełną cyrkulację. Dachowe urządzenia klimatyzacyjne dysponują wydajnością chłodzenia wynoszącą około 2 kW (7.000 Btuh). Gdy na zewnątrz jest gorąco, automatyczna regulacja przepływu zapewnia równomierny rozdział chłodnego powietrza wewnątrz pomieszczenia. Standardowe wycięcie w dachu 400 x 400 mm zużywa około 900-950 WAT. Współczynnik (W/W) jest stosunkowo niski i wynosi 2,1
Wady - to podwyższenie punktu ciężkości całego pojazdu poprzez umieszczenie na dachu ciężaru około 30-35 kg oraz powstawanie dodatkowych oporów powietrza w czasie jazdy, w wyniku czego pogarszają się warunki trakcyjne pojazdu, zwiększa się zużycie paliwa. Ponadto wadą są szumy zewnętrzne i wibracje eksploatacyjne (sąsiedzi na placu kempingowym nie są zadowoleni).
Drugi system- kanałowy również kompaktowy, gdzie skraplacz i parownik umieszczone są w jednej monolitycznej bryle umieszczonej tym razem nisko w schowku pojazdu .Obniża to punkt ciężkości pojazdu, lecz schłodzone powietrze należy przetransportować do części przysufitowej pomieszczenia mieszkalnego (głośne wentylatory). Kanały prowadzące powietrze schłodzone powinny być właściwie wyizolowane, aby uniknąć powstawania na ściankach kanałów wykraplania wody spowodowanej różnicą temperatur .Zapotrzebowanie masy chłodniczej (mimo stosunkowo niskiej klasy izolacji ścian) waha się w granicach 7000 Btuh, co w przeliczeniu wynosi nieco ponad 2 kW. W zależności od klasy energetycznej urządzenia oraz od warunków pracy zużycie energii elektrycznej powinno się wahać na poziomie 700-800 W.

W kilkunastoletnim kamperze zakup klimatyzatora dachowego lub kanałowego za 4-6 tys. zł. jest trudną decyzją. Jednak dla zaawansowanych technicznie istnieje możliwość własnej adaptacji ogólnie dostępnego klimatyzatora przenośnego o mocy 2,5 kW. Można go oczywiście umieścić w całości w szafie pozostawiając otwory do koniecznej cyrkulacji powietrza, ale ma to dwie wady: zabiera dużą ilość miejsca ( żona się nie zgodzi na odstąpienie szafy) oraz powoduje znaczny hałas pracy kompresora i wentylatorów, które nawiewają zimne powietrze i odprowadzają ciepłe powietrze poza pomieszczenie rurą Ø100. Aby uniknąć wad występujących w obu systemach zastosowałem system klimatyzacji typu Split czyli oddzielnie - jednostkę zewnętrzną tj. kompresor i skraplacz umieściłem jak najniżej, a jednostkę wewnętrzną-parownik wysoko.
Do tego celu można użyć dowolnego klimatyzatora przenośnego w cenie do 800 zł brutto,
Klimatyzator mobil;Moc chłodnicza (W)/(Btu) 2058/7000, Pobór mocy podczas chłodzenia (W) 850, Zdolność osuszania (l/h) 0,8, Wydatek powietrza (m3/h) 350, Ilość prędkości wentylatora 2, Poziom hałasu (dB/A) 44, który należy podzielic. Część zewnętrzną z kompresorem i wentylatorem zewnętrznym odprowadzenia ciepła umieściłem jak najniżej (rurę skierowałem na suszarkę bielizny zawieszaną na drabince)
Część wewnętrzną natomiast uwiesiłem w górnym fragmencie szafy (około 40 cm)
Patrząc od dołu jest to: sterownik, kratka zasysania powietrza obiegowego, kratka nawiewu z kierownicą powietrza (powietrze chłodne opada grawitacyjnie).
Przewody freonowe oraz elektryczne łączeniowe jednostek przeprowadziłem przez tylną część szafki kuchni, następnie pod podłogą wychodząc w tylnej części szafy. Przewody instalacji w szafie zabezpieczyłem osłoną plastikową (30x 40 mm).
Przed sprzedażą mojego kamperka miałem okazję dwukrotnie sprawdzić działanie tej klimatyzacji. Jest to bardzo cicha praca jednostki zewnętrznej i wysoka wydajność chłodzenia. Wystarczy dwubiegowy wentylator wewnętrzny ( szybkie schłodzenie i utrzymanie temperatury).
Należy pamiętać, że każda działająca klimatyzacja powoduje osuszanie powietrza, co może stanowic znakomity pretekst do konieczności nawilżenia organizmu.

prezesuu - 2008-08-19, 22:29

Dokładnie coś takiego mam zamontowane u siebie. Całość jednak mam pod siedzeniem, a przewody z zimnym i osuszonym powietrzem w szafie. Ssanie i wydmuch ciepłego powietrza pod autem. Na zimę zabezpieczam kratki od spodu izolacją termiczną z płyty obornickiej. Klima działa poprawnie, choć trochę hałasuje (ssanie powietrza pod kanapą). Ale w dzień w kamperze się nie siedzi, a wchodząc wieczorek jest miły chłodek (nawet 17 stopni C przy podłodze). :szeroki_usmiech
No wiem, zaraz mi napiszecie,że to jest dobre miejsce - ta podłoga - do spania po nawilżeniu :szeroki_usmiech lub coś w tyn stylu , ale nic to. :spoko

stefan - 2008-08-19, 23:27

Witam!
kalinin napisał/a:
Do tego celu można użyć dowolnego klimatyzatora przenośnego w cenie do 800 zł brutto,
-bardzo bym prosil o wiecej zdjec i szerszy opis jezeli kolegoa moze. :diabelski_usmiech Pozdrawiam.Stefan.
kalinin - 2008-08-20, 20:33

Niestety, nie mam więcej zdjęc, gdyz dosc niespodziewanie zmieniłem kamperka. Ale służe pomoca, w kazdym szczególe, najlepiej mailem. Niestety bez specjalistycznych narzedzi się nie obejdzie. Należy wspawac zawór serwisowy i przed napełnieniem instalacji czynnikiem chłodniczym, zrobic próżnię. Najlepiej, jesli chcesz założyc klimatyzację wybierz się do mnie (w okolice Radomia ), w dwa dni załatwimy temat.
prezesuu - 2008-08-20, 21:12

stefan, ja mam. Jutro postaram się wkleić i jeszcze dokładniej opisać jak to zrobiłem.
stefan - 2008-08-21, 01:34

Witam!
prezesuu napisał/a:
Jutro postaram się wkleić i jeszcze dokładniej opisać jak to zrobiłem.
-bardzo wdziecznien bede!
kalinin napisał/a:
Najlepiej, jesli chcesz założyc klimatyzację wybierz się do mnie (w okolice Radomia ), w dwa dni załatwimy temat
-O nie! Sadze ze jak bysmy zaczeli "zalatwiac temat"..... :wyszczerzony: :wyszczerzony: :diabelski_usmiech Pozdrawiam.Stefan.
prezesuu - 2008-08-21, 09:24

Tymczasem kilka fotek. Opis wieczorem, bo trzeba pracować. :szeroki_usmiech
stefan - 2008-08-22, 00:58

Witam! No i do ciemnosci zaczyna przychodzic jasnosc.. :-> .Pozdrawiam.Stefan.
prezesuu - 2008-08-22, 16:23

Teraz trochę słów o montażu klimy w kamperku.
Ja nie rozdzielałem klimatyzatora, bo nie musiałem. W moim autku podłoga jest podwójna i wysokość pozwoliła na umieszczenie go w luku pod siedzeniem. Konieczne było jednak opuszczenie o około 12 cm podłogi w tym miejscu. To obniżenie pod podwoziem wykorzystałem do cyrkulacji powietrza chłodzącego kompresor i parownik. Tak jak widać na zdjęciach górny wymiennik jest tuż pod klapą siedzenia za którym jest szafa. W niej umieściłem przewód wentylacyjny doprowadzający chłodne i suche powietrze do kratek wylotowych. Kanał okleiłem matą izolacyjną. Ssanie powietrza obiegowego jest umieszczone pod siedzeniem. Na wlocie i wykocie powietrza zamontowałem mini tłumiki szumów, by poprawić komfort pracy. Sterowania wymontowane z obudowy klimatyzatora przeniosłem pod kratki wylotowe.
Koszt elementów i materiałów nie przekroczył 1000,-PLN. Robocizna musi być własna, bo żaden "fachowiec" nie będzie chciał się tego podjąć za mniej niż 2000,- PLN. Ja bym drugi raz tego nie robił nawet za 5-kę. Ale już nie muszę :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech bo mam chłodek. :spoko

To tyle opisu. Wszystkim którzy będą chcieli adaptować klimatyzator do swojego kampera służę radą i pomocą.

dominik - 2008-08-24, 11:57

A jakiego producenta to ustrojstwo :?:
stefan - 2008-08-24, 13:23

Witam!
Cytat:
Wszystkim którzy będą chcieli adaptować klimatyzator do swojego kampera służę radą i pomocą.
- i my za udzielona pomoc i rade bedziemy wdzieczni.Rozwijajac jednak mysl kolegi KALININA do tak "zestrojonego urzadzenia prawdopodobnie mozna jeszcze "zaprzac" sprezarke od silnika co pozwolilo by na uzywanie zestawu podczas pracy silnika......Oczywiscie mozna (upraszczajac?!) uklad poprzestac na dodatkowym alternatorze z przetwornica...Co koledzy o tym sadza?Pozdrawiam.Stefan.
erikson - 2008-09-19, 06:51

ma ktos moze taka klime co pracuje na postoju i nie jest zalislana z sieci 230v-czyli mozna ja uzywac poza campingiem ? np praca zasilana gazem,12v lub z agregatu pradotworczego
papamila - 2008-09-19, 08:12

tak, Kimtop. marki Dometic, wersja dachowa zasilana 230V lub 12V ale na aku to krótko bo prądu nie starcza.
O klimie gazowej nie słyszałem :-/

eler1 - 2008-09-19, 08:44

papamila napisał/a:
O klimie gazowej nie słyszałem :-/
ja słyszałem ale nie znalazłem :gwm
stefan - 2008-09-21, 00:13

Witam! A ja znalazlem! :ok Pozdrawiam.Stefan.
papamila - 2008-09-21, 16:16

stefan napisał/a:
A ja znalazlem!

i co?.....................................................

...........napisz i pokaż wszystko,

stefan - 2008-09-22, 17:29

Witam! Znalazlem to i byla iskierka nadziei.. http://atmopomiar.pl/ Niestety po rozmowie z Panem zludzenia prysnely jak banka mydlana. Zostaly tylko agregaty pradotworcze zasilane gazem.No i "amerykanskie" wynalazki gdzie sprezarke napedza silnik od kosiarki.Moze i to warte rozwazenia? :( Pozdrawiam.Stefan.
janusz - 2008-09-22, 18:43

Honda produkuje agregaty prądotwórcze zasilane gazem i razem z klimą elektryczną mogą tworzyć substytut klimatyzacji gazowej. Nie robi się klimatyzacji gazowych opartych na działaniu lodówki absorpcyjnej ze względu na sprawność takiej konstrukcji i kłopotem z napędzaniem wentylatora za pomocą gazu.
stefan - 2008-09-22, 21:23

Witam! Klimatyzator oparty na zasadzie absorpcji jest bardzo "gazozerny" i pewnie z tej przyczyny nie ma takiego ani w produkcji ani uzytku.Agregaty HONDY i nie tylko na gaz sa dosc powszechnie znane.Mozna juz za 200E kupic.Tyle ze tu trzeba "mieszac' z jednego na drugie co powoduje niepotrzebne straty.Pisalem o amerykanskim(?) "wynalazku" na silnik od kosiarki do trawy.Chodzi toto na gaz ze zwyklej butli czy innego zbiornika bez benzyn i podobnych utrudnien w uzytkowaniu. :ok Pozdrawiam.Stefan.
takisobie - 2008-12-10, 00:35

Anonymous napisał/a:
Zauważyłem, że koledzy nie odpowiednio interpretują symbol klimatyzacji. W nazwie Trumy istnieje liczba 1700. To nie jest podana moc agregatu w tej klimatyzacji tylko moc chłodzenia. Tak żeby wyjaśnić prosto to jest tak jak byśmy używali klimatyzacji do ogrzewania pomieszczenia, (chociaż można), i ta klimatyzacja grzała by jak grzejnik o mocy 1700W. Ponieważ i klimatyzacja i identyczna w działaniu lodówka to są tak naprawdę pompy ciepła. Chłodzenie z jednej strony powoduje ogrzewanie z drugiej. Przy jakiejś tam sprawności agregatu dostarczenie małej ilości energii do niego powoduje przepompowanie znacznej ilości ciepła. Wyobraźmy sobie że w mieszkaniu mamy kaloryfery, kaloryfery podłączone są do pieca, abo kotłowni miejskiej. Piec dostarcza energii cieplnej, kaloryfery ogrzewają pomieszczenie jednocześnie studząc piec. Odpowiednikiem agregatu z klimatyzacji jest tu tylko ta pompa która powoduje przepływ wody w rurach.

Truma podaje takie dane techniczne:

Klimatyzator Frostair 1700 jest najmniejszym urządzeniem w rodzinie Frostair i w swojej klasie mocy, należy do najlżejszych dostępnych na rynku europejskim urządzeń.

Niskie zuzycie prądu na poziomie 2,8 A umożliwia niezawodną pracę urządzenia na niemal wszystkich europejskich kempingach.
Zwarta konstrukcja daje szerokie możliwości przy montażu i co najważniejsze mieści się w każdym schowku na pościel czy wnęce kanapowej. Montaż podłogowy nie obciąża dachu i przede wszystkim oszczędza tak ważne w przyczepie miejsce. Elastyczne rury rozprowadzające zimne powietrze, umożliwiają indywidualne zaprojektowanie jego rozprowadzenia po pomieszczeniu.

DANE TECHNICZNE
* moc chłodzenia 1,7 kW
* zasilanie ~ 230 V 50 Hz
* zużycie prądu 2,8 A
* masa 26,3 kg
_______________________________
Pobrane ze strony truma.pl


Moc potrzebna do działania klimatyzacji to 2,8A * 230V = to jest trochę ponad 600 Wat.
Trzeba dostarczyć moc 600W aby Kimatyzacja działała z mocą 1700W

600W przy napiciu 14V w instalacji samochodowej to prąd około 40A dodając do tego sprawność przetwornicy z 12/220 to razem jest około 45A.
Taką klimatyzację teoretycznie powinien zasilić standardowy alrernator 50-60A tylko nie zostanie prądu na światła, radio itp. :krzywy



prosze podac moc pradu w fazie rozruchu!
tzw. prad rozruchu, moga byc niespodzianki czy aby 600 w wystarczy?

stefan - 2008-12-10, 01:16

Witam!
takisobie napisał/a:
tzw. prad rozruchu, moga byc niespodzianki czy aby 600 w wystarczy?
-jest mozliwe ale malo prawdopodobne. :ok Pozdrawiam.Stefan.
janusz - 2008-12-10, 11:53

Odpowiem tak. Mam taką klimę. Z przetwornicy 1000W (Mascot) startuje i pracuje bez problemu. Z agregatu dwusuwowego takiego z super marketu 900W aby zastartowała trzeba paluszkiem przytrzymać dźwigienkę regulacji obrotów bo przy starcie klimy gaśnie. 1 Kw generator czterosuwowy działa bez problemu. Na większości kempingów w Italii są problemy, wywala zabezpieczenie. Nie ma problemów na promie Włochy - Grecja tylko kałuża pod samochodem zwracająca uwagę. :haha:
Jule - 2008-12-10, 18:38

Prad rozruchowy przez 0,15 sek 15A - ale jest to tak mala czastka czasu ze bezpiecznik nie zdarzy zareagowac. Przy 3A na kempingach, mam nieraz klopoty z odpaleniem (raz taki mi sie zdarzyl) .. ale przy 6A chodzi bez problemu.
Ogolnie to 1700 jest za mala jak na kubature mojego Columbusa, no ale lepiej mala dzialajaca niz duza ktora ciagle korki wywala i uzywac sie nie da.

stefan - 2008-12-10, 19:01

Witam!
Jule napisał/a:
Prad rozruchowy przez 0,15 sek 15A
-prosze pamietac ze to jest prad ktory jest pobierany co kilka kilkanascie minut.Wowczas wiele rzeczy moze wygladac inaczej. :ok Pozdrawiam.Stefan.
Jule - 2008-12-10, 19:28

stefan, niby tak... dlatego wszystko trzeba wyprobowac :mrgreen: ja uzywam od paru lat w cieplych krajach i takie sa moje doswiadczenia. Przy 3A jest nieraz problem, przy 6A zabezpieczenia problemow jeszcze nie stwierdzilam :spoko
stefan - 2008-12-10, 19:47

Witam! :szeroki_usmiech
Jule napisał/a:
ja uzywam od paru lat w cieplych krajach i takie sa moje doswiadczenia. Przy 3A jest nieraz problem
-no i o to chodzi zeby nikt sie pozniej nie dziwil ze w jednym miejscu dziala a w innym nie.Z poprzednich postow wynikalo ze wszystko jest ok.
Jule napisał/a:
dlatego wszystko trzeba wyprobowac
-popieram w calej rozciaglosci. :ok Pozdrawiam.Stefan.
janusz - 2008-12-11, 09:22

Jule napisał/a:
Ogolnie to 1700 jest za mala jak na kubature mojego Columbusa

W poprzednim aucie miała obsługiwać cały samochód i nie dawała sobie rady. Do tego jeszcze na postoju konieczność zamykania wszystkich drzwi i okien. To raczej pomyłka i różnice interesów. Moje i klimy :haha:
Teraz w aktualnym samochodzie "obsługuje" sypialnię nad bagażnikiem. Kubatura jakieś 5m3 i tam wystarcza. Ta cześć samochodu jest jakby oddzielona od reszty przez szafę i łazienkę, to i wymiany powietrza nie ma. Nadaje się by poobiednią drzemkę uciąć w komfortowych warunkach.

takisobie - 2008-12-11, 18:30

stefan napisał/a:
Witam!
takisobie napisał/a:
tzw. prad rozruchu, moga byc niespodzianki czy aby 600 w wystarczy?
-jest mozliwe ale malo prawdopodobne. :ok Pozdrawiam.Stefan.



pytalem elektronika, prad rozruchu klimatyzacji kompresorowej o mocy
ok. 800 wat moze wyniesc nawet 20 amper /milisekunde

Jule - 2008-12-11, 20:51

U nas zamotowana jest na "sypialnie" ktora jest oddzielona od reszty i na ta czesc jest okejos.... na nasze potrzeby wystarczajaco, tym bardziej ze przewaznie uzywam jej tylko jak zostawiam psiaka w przyczepie. Ja jestem cieplolubna i upal mi nie przeszkadza :mrgreen:
stefan - 2008-12-11, 20:56

Witam! To wszystko zalezy od typu rozdzielni na kampingu.Widzielismy we Francji taka dosc nowoczesna wyposazona nawet w wylaczniki przeciwporazeniowe.Jezeli trafisz na "takie cos" to z klimy nici i zmiana kampingu. :ok Pozdrawiam.Stefan.
pagas - 2009-05-12, 12:55
Temat postu: Klimatyzacja na gaz
Mam takie pytanie Panowie i Panie

Czy jest cos takiego jak klimatyzacja na gaz dzialajaca na podobnej zasadzie jak lodowki w kamperach?


Pagas

ROBRE - 2009-05-12, 14:46
Temat postu: Re: Klimatyzacja na gaz
pagas napisał/a:
Mam takie pytanie Panowie i Panie

Czy jest cos takiego jak klimatyzacja na gaz dzialajaca na podobnej zasadzie jak lodowki w kamperach?


Pagas


zobacz strone wczesniej...........

pagas - 2009-05-13, 09:21
Temat postu: dzieki
dzieki

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group