Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:28
przetwornica 12/230v
Autor Wiadomość
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2007-08-16, 14:18   

mi tylko chodziło czy przypadkiem w zestawie nie są za cienkie przewody a jakie daje truma to ja tego nie wiem czy on po zewnątrz wygląda jak 35mm2 a środku żyłka 6mm2. :shock:
Oczywiście jak w sklepie kupujemy 35mm2 to nas nie interesuje średnica zewnętrzna ale jak dostajemy gotowe przewody to trudno określić co kryją pod osłoną końcówki :confused
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eeik 
Kombatant
"Mała Karawana"


Twój sprzęt: Dethleffs
Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 22 Lut 2007
Piwa: 13/7
Skąd: Śląsk-Wodzisław Śl.
Wysłany: 2007-08-16, 15:59   

Ja jako lamer* elektryczny mam pytanie

*(lamer - zupełnie nie znający się na rzeczy)

rozumiem że cyfra oznacza grubość tej nitki miedzianej i ona ma 35 mm2 ???
(to dla mnie 3,5 cm w przekroju),
czy 3,5 mm2 ??

czy kwadrat liczy się inaczej ???? i wychodzi przekrój ???


Proszę o odpowiedź i nie denerwowanie się że wtrącam się , a pojęcia nie mam.
No bo nie mam , a chciałabym choć troszke mieć .


Proszę także o niekomentowanie moich wtrąceń nie na temat w tym wątku.
_________________
Ewa

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
sasquatch 
weteran
CamperPark.pl


Twój sprzęt: Riva Mobil City540 Ducato 1,9td
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Lut 2007
Piwa: 5/1
Skąd: Przedzeń
Wysłany: 2007-08-16, 16:41   

Eeik - 35mm2 to powierzchnia przekroju przewodu - czyli Pi * r (kwadrat) - by wyliczyć średnicę musisz przekształcić wzór na d=2r=2* pierwiastek (35/Pi) = czyli to wychodzi około 6,6mm średnicy :-)

Trochę ciężko się pisze jak nie ma wzorów do dyspozycji

Zrozumiałe?
_________________
"Jeśli chcesz - szukasz sposobów. Jeśli nie chcesz - szukasz powodów"
www.CamperPark.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekmat
doświadczony pisarz

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Maj 2007
Piwa: 11/2
Wysłany: 2007-08-16, 17:04   

Ano mm2 jest mm2.Podając przekrój przewodu /w mm2/mamy do czynienia z powierzchnią czy też polem bezpośrednio na "drutach" a więc tym co jest "czynne" co pracuje w kablu.Biorąc przykład z innej dziedziny; jeżeli modelka ma w talii80 cm to czy ubierze cienką bluzkę czy też grube futro obwód talii pozostanie ten sam.
Odpowiedż dla kol. EEIK.Przekrój kabla to nie jest średnica kabla.Przekrój kabla oblicza się tak jak pole powierzchni np przy kablach z "okrągłym drutem" będzie to Pi x r 2/ pi razy r do kwadratu/ gzie stała Pi=3,14 r to jest promień pojedyńczego druta.Jeżeli jest to kabel składający się z kilkunastu pojedyńczych drutów to otrzymany wynik mnożymy przez ilość drutów.W przybliżeniu kabel o przekroju 35mm2 ma 35mm2: 3,14=r2 to r2=11 z tego wynika promień kabla/przy pojedyńczym drucie/gdzieś w granicy 3,5mm a średnica ok.7mm Przepraszam za wymądrzanie ale średnica kabla o przekroju 35mm2 to tylko 7 mm .Jeżeli byłaby to wiązka to średnica troszkę by się zmieniła ale nie za dużo.Miłego dnia
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eeik 
Kombatant
"Mała Karawana"


Twój sprzęt: Dethleffs
Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 22 Lut 2007
Piwa: 13/7
Skąd: Śląsk-Wodzisław Śl.
Wysłany: 2007-08-16, 18:02   

Ok dzięki, o to mi chodziło.
Wzory na pole pow. "koła" znam.
Chodziło mi o zależność w nazewnictwie :) .
_________________
Ewa

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
jelo71 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Duży, ciężki i kochany
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 3/6
Skąd: tuż obok Krakowa
Wysłany: 2007-08-17, 22:52   

eler1,
witam, nie umiem jeszcze wtrącać cycatów. W kwestii tej klimy to mam saphira trumy z pełnym wyposażeniem. Na pierwszym biegu potrzebuje 31 A i jest OK lecz lekko chłodzi, na drugim biegu idzie już 61 A i po jakimś czasie przetwornica odłącza cały układ bo chroni akumlator swój i rozruchowy przed zbynim rozładowaniem ( tak w instrukcji jest napisane). Najkrótszy czas pracy ma jak stoję w korkach, myślę iż to wszystko tłumaczy. Tak więc mam nadzieję iż zamontowanie 120 A jak pisał kolega Janusz będzie odpowiednim rozwiązaniem. Zaczynam działać. Serdecznie dziękuję za wskazanie kierunku. Zdam relację jak się zklimatyzuję jak należy.
pozdrawiam wszystkich Jelo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paweł P. 
Kombatant


Twój sprzęt: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 1/2
Skąd: Mała Karawana
Wysłany: 2007-08-18, 08:35   

jelo71 napisał/a:
nie umiem jeszcze wtrącać cycatów
jeżeli kolego chcesz wkleić część wypowiedzi, to zaznaczasz ją na niebieski (przeciągasz ją) i klikasz na taki mały dymek z ["]w prawym górnym rogu posta z którego będziesz cytował, jak chcesz zacytować całość wypowiedzi to wystarczy że klikniesz na klawisz ["cytuj] wtedy odwołasz się do całego posta :)
_________________
Piszę poprawnie po polsku. Jak mi się uda :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
jelo71 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Duży, ciężki i kochany
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 3/6
Skąd: tuż obok Krakowa
Wysłany: 2007-08-18, 16:09   

Paweł P. napisał/a:
jelo71 napisał/a:
nie umiem jeszcze wtrącać cycatów
jeżeli kolego chcesz wkleić część wypowiedzi, to zaznaczasz ją na niebieski (przeciągasz ją) i klikasz na taki mały dymek z ["]w prawym górnym rogu posta z którego będziesz cytował, jak chcesz zacytować całość wypowiedzi to wystarczy że klikniesz na klawisz ["cytuj] wtedy odwołasz się do całego posta :)

i okazało się bardzo proste. dziękuje
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
f68 
weteran


Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007
Piwa: 5/6
Skąd: 3city
Wysłany: 2008-02-13, 22:12   przetwornica 12/230v

witam ponieważ mój post o przetwornicy do odkurzacza umarł żadna firma ze znalezionych w polsce nie wie nie umie nie chce podłaczyc odkurzacza do przetwornicy i sprawdzić czy będzie działał
więc postanowiłem zrezygnować z takiej opcji ale szukam przetwornicy potrzebnej do obsługi urządzeń max do 1000w
czy koledzy mają jakieś sprawdzone sugestie rekomendowanego producenta

pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 121/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2008-02-13, 22:54   

fasol68 napisał/a:
ale szukam przetwornicy potrzebnej do obsługi urządzeń max do 1000w
fasol68 napisał/a:
czy koledzy mają jakieś sprawdzone sugestie

aby móc korzystać z niewielkich odbiorników prądu typu mixer, wszelkiej maści ładowarki ,laptop,nabyłem przetwornicę o mowy 800/1600W firmy Powerw cenie ok 200zł) ,..................było prawie dobrze, odkurzacz o mocy 1300W poszedł ale do "ciagłej" pracy musiałem ograniczyć moc bo się przetwornica rozłączała ale np telewizor 15"LCD o poborze 40W nie ruszył :gwm
aby działał musiałem podłaczać dodatkową np 40W żarówkę- powodem była niepasująca sinusoida, po wymianie z kolegą na słabszą 600/1200- telewizor chodzi :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jerzy 
weteran

Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2007
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa Miedzeszyn
Wysłany: 2008-02-13, 23:12   

fasol68 napisał/a:
czy koledzy mają jakieś sprawdzone sugestie

Powodujące zawrót głowy migające diody, wyprowadzone na front kaloryfery radiatorów w celu uzyskania drapieżnego, pseudo profesjonalnego wyglądu, szastające na prawo i lewo maksymalną mocą symbole, malowane na korpusach itd, itp... to wszystko fundują nam producenci większości popularnych przetwornic. Natomiast w opisach, bardzo boją się poruszania tematu tzw. sinusoidy. Ostatnio, co poniektórzy, zmuszeni zapewne przez prawa rynku, w opisie zamieszczają hasło „sinusoida modyfikowana” ...jeśli kwadrat uznać za modyfikowane koło.
Przetwornica to nic innego, jak zwykły generator napięcia sinusoidalnego 230V / 50 (60) Hz. Sprawa mocy oraz związanego z nią bilansu energetycznego w układzie akumulator – przetwornica była już omawiana na tym forum. Teraz chcę zwrócić uwagę na powszechnie niedoceniany aspekt kształtu przebiegu napięcia wyjściowego.
Z punktu widzenia użytkownika, nie wdając się w szczegóły konstrukcyjne, popularne przetwornice są urządzeniami, w których napięcie generowane jest z wykorzystaniem silnie schładzanych półprzewodników, które wraz z transformatorem stanowią końcówkę mocy o napięciu 230V . Ta właśnie końcówka mocy a dokładnie mówiąc jej klasa, ma zasadniczy wpływ na kształt przebiegu napięcia wyjściowego. Niestety w spotykanych na rynku przetwornicach, finalna cena determinuje standard, w jakim są one wykonane...
Otóż, w tych popularnych przetwornicach, przebieg wyjściowego napięcia przemiennego z prawdziwą sinusoidą ma niewiele wspólnego. O ile przy minimalnym obciążeniu można przyjąć, że jest to coś na kształt sinusoidy, to wraz z jego wzrostem, przebieg zmienia się w rodzaj poszarpanego prostokąta, który następnie przechodzi w niby piło kształtny, aż przy dużych obciążeniach zaczyna być symetrycznym ciągiem nieregularnych pików o częstotliwości 50 (60) Hz.
Można zadać pytanie, czym to skutkuje? Odpowiedź zależy od tego, co zasilamy takim napięciem; jeżeli są to odbiorniki oporowe, jak żarówki, grzałki itp., nie grozi to niczym. Podobnie będzie z silnikami elektrycznymi. Jeżeli chodzi o odbiorniki stricte transformatorowe, jak np. lutownica lub ograniczana dławikiem indukcyjnym świetlówka, objawem będzie słyszalne, ostre buczenie i wzmożone wydzielanie ciepła z odbiornika, dotyczy to (wydzielanie ciepła) również niektórych ładowarek do kamer, telefonów i zasilaczy do laptopów.
Równie kłopotliwe może okazać się zasilanie taką przetwornicą urządzeń z natury wrażliwych na napięcie przemienne o zniekształconym przebiegu , jak telewizory, tunery satelitarne i inne, z których większość posiada niestety, dość uproszczone stopnie zasilania. W tych przypadkach na ekranie mogą się pojawiać poziome pasy z morą i buczenie w głośnikach.
Jednym ze skutecznych sposobów na zminimalizowanie powyższych niedogodności jest zakup przetwornicy o sporym naddatku mocy np, jeśli planujemy czerpanie z niej ok. 200 W, niech ma napisane na korpusie 600-800 W - i tak wiadomo, że jej „poprawna” charakterystyka skończy się na poziomie 300-400 watów. Przy takim zapasie mocy, w dolnych partiach obciążenia, kształt przebiegu napięcia wyjściowego można będzie z dużym wysiłkiem woli, nazwać sinusoidą („modyfikowaną”, hehe!).
Praktyczną wskazówką świadczącą o klasie przetwornicy jest jej ...ciężar. Z dużą pewnością można założyć, że przetwornica podejrzanie lekka nie będzie spełniać wysokich wymagań. Natomiast im większy ciężar, tym prawdopodobnie większy transformator końcowy i solidniejszy układ chłodzonych półprzewodników - a z tym się wiąże klasa urządzenia.

...dodano:
W miarę niezłą sinusoidę może mieć to urzadzenie: http://www.conrad.pl/glowna.php?art=511270
Ostatnio zmieniony przez Jerzy 2008-02-14, 01:09, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
f68 
weteran


Twój sprzęt: Dethleffs Globethrotter A520
Nazwa załogi: f68
Dołączył: 08 Paź 2007
Piwa: 5/6
Skąd: 3city
Wysłany: 2008-02-14, 00:26   

super dziekuje za wyjaśnienie
rzeczywiście to wiem że dobre urządznie musi być ciężkie jeżeli chodzi o przetwornice
ale poprosze jakąś sugestie jakiej uzywasz co niz ładujesz telefon, laptop itp bardzo to pomorze gdyz jak sam napisałeś sprzedawcy maja wywalone i nie podłączą celem udowodnienia przynajmniej w necie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Jerzy 
weteran

Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2007
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa Miedzeszyn
Wysłany: 2008-02-14, 00:39   

fasol68 napisał/a:
ale poprosze jakąś sugestie jakiej uzywasz

Aż wstyd się przyznać ale używam przetwornicy jakiegoś nieznanego producenta, która ma ok. 20 lat. Moc znamionowa 300 W, efektywna ok. 150 W. Ciężka, jak licho. Sinus - w miarę lecz nie idealny. Zaawansowana elektronika na niej chodzi i tylko do tego ją wykorzystuję.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tadeusz 
Administrator
CamperPapa


Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 06 Lis 2007
Piwa: 1602/2335
Skąd: Otwock
Wysłany: 2008-02-14, 00:59   

Z ogromnym zainteresowaniem przeczytałem wyjaśnienie Jerzego na temat przetwornic. A to dlatego, że w gronie żeglarzy od dawna ten problem niektórym spać nie daje. Ja osobiście już dawno machnąłem na przetwornice ręką i to właśnie z powodów o których mówi Jerzy. Cieszę się, że Jerzy podjął ten temat i to tak obszernie. Z moich doświadczeń z przetwornicami wyniosłem wyłącznie negatywne odczucia. Przedewszystkim jest to urządzenie nieekonomiczne. Ogromny procent energii ucieka wraz z wydzielanym ciepłem (stąd radiatory do jego odprowadzania). Po drugie jakość prądu. Na jachcie bardzo szybkie rozładowywanie akumulatorów jest ogromnym problemem.
W ubiegłym roku zasilałem laptop z akumulatorów za pomocą przetworniczki 12 V/ 19 V.
Mam na jachcie ponadto kilka punktów świetlnych halogenowych, radio samochodowe i telewizorek 12 V. Wieczorami dosyć długo czytałem przy świetle sztucznym.
Czułem się wręcz komfortowo, gdyż moje trzy baterie ( w sumie 200 Ah ) ładowałem co mniej więcej 2 tygodnie, czasem co 10 dni.
Zaopatrzyłem się w agregat 1100 W, wyciszony ( 54 dB ), czterosuwowy, klasy dygital, dający prąd najwyższej jakości, bezpośrednio zasilający laptop i inne wymagające urządzenia. Posiada wbudowany prostownik do ładowania akumulatorów prądem 8,3 A.
Oprócz tego wożę jeszcze dwa prostowniki i wszystkie 3 baterie ładuję jednocześnie, każdą odpowiednim dla niej prądem. Od tego momentu skończyły się dla mnie wszystkie problemy z energią na jachcie.
Acha! Mój agregat pali pod obciążeniem 0,4 l / h benzyny. Po 10 godzinach pracy wypala 4 l za całe 18 zł.
Piszę o tym, bo trwały dyskusje na forum o praktyczności agregatów. Nie mam doświadczenia camperowego, żeby się na ten temat wymądrzać. Przedstawiłem moje doświadczenia jachtowe. Wy, Koledzy osądźcie, na ile one przystają do Waszych doświadczeń camperowych. :-D
_________________
W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
Ostatnio zmieniony przez Tadeusz 2008-02-14, 16:12, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Jerzy 
weteran

Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2007
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa Miedzeszyn
Wysłany: 2008-02-14, 01:14   

Tadeusz napisał/a:
Zaopatrzyłem się w agregat 1100 W, wyciszony ( 54 dB ), czterosuwowy, klasy dygital, dający prąd najwyższej jakości,

Jestem tym zainteresowany. Czy mógłbyś podać producenta i model?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***