Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
akumlator zabudowy
Autor Wiadomość
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2013-05-17, 07:07   

George2 napisał/a:
W przypadku postoju z brakiem możliwości podłączenia do sieci 230V najpierw wykorzystujemy jeden a następnie przełączamy przełącznik na drugi akumulator.


Rozwiązanie, owszem, proste i tanie. Jednak nie zabezpiecza w żaden sposób przed obudzeniem się zmarzniętym nad ranem ponieważ akurat w nocy wyczerpał się akumulator i padło ogrzewanie.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zibikruk 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.8 JTD - LAIKA Kreos 3009
Nazwa załogi: Kruczki
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 24 Cze 2010
Piwa: 93/116
Skąd: Zielonka
Wysłany: 2013-05-17, 07:12   

Możesz podłączyć równolegle z nim drugi naładowany akumulator żelowy, po czym rozpocząć ładowanie obu.
W ten sposób podniesiesz napięcie, ładowarka rozpocznie poprawnie pracę. :spoko
_________________
Retirement is the time of your life ... to have the time of your life!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rawic 
Kombatant


Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Wrz 2010
Piwa: 53/3
Skąd: Gorzkowice
Wysłany: 2013-05-17, 07:17   

właśnie
_________________
Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rawic 
Kombatant


Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Wrz 2010
Piwa: 53/3
Skąd: Gorzkowice
Wysłany: 2013-05-17, 07:19   

właśnie
_________________
Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rawic 
Kombatant


Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Wrz 2010
Piwa: 53/3
Skąd: Gorzkowice
Wysłany: 2013-05-17, 07:22   

Kolego Kaimar! Jurek pewnie posiada kontrolkę stanu naładowania aku, jak każdy z nas.
_________________
Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
CORONAVIRUS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 566/755
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2013-05-17, 11:30   

Ładowarka ruszyła ...ale dopiero po podaniu na aku więcej jak 3V z innego źródła ... teraz ładuje ale co z tego będzie to zobaczymy :bajer
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Camper Diem 
Kombatant


Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 01 Wrz 2007
Piwa: 59/73
Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
Wysłany: 2013-05-17, 13:07   

Adam, tak odnośnie rozładowania - akumulator żelowy nie powinien być rozładowywany do zera, ale generalnie lepiej znosi taki stan. Z tym że jeden z moich dawnych aku AGM nie wrócił się już do życia, mimo próśb, gróźb i opisanych powyżej sztuczek :spoko
_________________
Camper Diem!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2013-05-17, 14:17   

rawicki@op.pl napisał/a:
Kolego Kaimar! Jurek pewnie posiada kontrolkę stanu naładowania aku, jak każdy z nas.


Nie rozumiem.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
George2 
początkujący forumowicz

Dołączył: 04 Kwi 2010
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-05-17, 14:52   

W nawiązaniu do uwagi Kolegi Galaxy 1 potwierdzam, że w kamperku (Westfalia California) mam pełną kontrolę stanu naładowania podłączonego w danym momencie do układu akumulatora. W zintegrowanym wyświetlaczu poza „stanem wód” temperaturami, co podłączone i jak mam informacje o aktualnym napięciu akumulatora oraz w postaci ciągu kilkunastu pikseli jaka część pojemności jest jeszcze do wykorzystania. Można więc bez obaw obserwując co parę godzin planować wykorzystanie pozostałej pojemności. Z doświadczenia wiem przy jakiej zewnętrznej temperaturze i włączonym w danym momencie obciążeniu jest wartość czasowa jednego pikselka. Co więcej układ zasilania 12V jest zabezpieczony (podobno bo praktycznie nie miałem potrzeby sprawdzać – przełączam z zasady zasilanie na drugi akumulator przy zapasie 2-3 pikselków) przed nadmiernym jego rozładowaniem. Przy takim rozwiązaniu główna aplikacja – sprężarkowa lodówka przy –12 C została sprawdzona w chorwackich warunkach do 48h z pozostałym teoretycznym jeszcze zapasem ca 12h.
Bardziej leniwi mogliby ewentualnie zastosować w takich warunkach automatyczne przełączanie akumulatorów, ale zastosowanie jakichś przekaźników z podtrzymaniem zjadłoby zapewne parę część pojemności akumulatora i skróciła potencjalne możliwości praktycznego jego wykorzystania – chyba że zastosować jakąś bardziej wyrafinowaną elektronikę bezprzekaźnikową. Ale co wtedy byśmy robili na kampingu – odpadłoby jedno z bardziej interesujących zajęć.
Serdecznie pozdrawiam dyskutantów
Jurek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gregu 
zaawansowany


Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Paź 2010
Piwa: 8/16
Skąd: B-Mitte
Wysłany: 2013-05-24, 11:03   

George2, nie kumam, co przelaczasz?
Ja mam w californi dwa akumulatory z tylu (trzeci sezon kwasowe Varta po 75 Ah) ktore obsluguja 'tyl' tj lodowke, ogrzewanie i oswietlenie, ktore ladowane sa w czasie jazdy oraz z 230V.
Mysle o solarze na dach, by byc ciut bardziej niezaleznym od gniazdka na dluzyszych postojach lub w dziczy.
Kwasiaski nadal wytrzymuja 3-5 dni w zaleznosci od temp. zewnetrznych.
Kupilem je bo w momencie gdy kupowalem (tuz przed urlopem) jedyne zelowe dostepne na szybko kosztowaly po 360 eur sztuka..
Mam ta sama elektronike sterujaco-ladujaco-informujaca co Ty, tylko nie bardzo kumam co przelaczasz...

No i przy okazji zapytam czy ktos z Was wrzucil panel sloneczny do swojej californi.. ?
_________________
pozdrawiam :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
George2 
początkujący forumowicz

Dołączył: 04 Kwi 2010
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-05-25, 13:28   

Do Kolegi Gregu.
Opis dokonanej modyfikacji (podłączenia drugiego wewnętrznego akumulatora) jest zamieszczony w tym wątku wcześniej pod datą 13.05.13. Dodatkowy 120 Ah akumulator żelowy umieściłem w przesuwanym tylnim siedzeniu. Oryginalny (umieszczony w obudowie szafkowej) żelowy 120Ah akumulator jest leciwy (ca 14 lat) ale jeszcze dość dobrze trzyma - testowałem go obciążeniem 4A i nie odbiega specjalnie od standardowych parametrów. Zastanawiałem się nad panelem słonecznym ale na razie zawiesiłem realizację tego projektu. W omawianej instalacji mam wykonane wyprowadzenie z dodatkowego akumulatora pozwalające na niezależne ładowanie go z zewnętrznego zasilacza z sieci 230V lub paneli słonecznych. Aby zachować pełna mobilność tylnego siedzenia podłączenia wykonałem w formie pętli z przewodów głośnikowych o dużym przekroju. Oba przewody o przekroju prostokątnym (lepiej układają i przemieszczają w układzie pętli przy przesuwaniu tylnego siedzenia) dla dodatkowego zabezpieczenia umieściłem w grubej plecionce izolacyjnej.
Serdecznie pozdrawiam,
Jurek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gregu 
zaawansowany


Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Paź 2010
Piwa: 8/16
Skąd: B-Mitte
Wysłany: 2013-05-25, 17:36   

dzieki za info.
rozumiem, ze tak duze akumulatory nie mieszcza Ci sie w jednej szafce?
dwie 80tki wchodza bez problemu...
btw: wazyles swoja californie? bo ja zaczynam byc mocno na styk z DMC... musze sie zaczac mocno hamowac w dokladaniu masy....
_________________
pozdrawiam :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
George2 
początkujący forumowicz

Dołączył: 04 Kwi 2010
Otrzymał 5 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-05-26, 17:58   

Do Kolegi Gregu.
W T4 California 99 - ze składanym dachem - oryginalny akumulator wewnętrzny zajmuje ca ¾ dolnej części zabudowy szafkowej w części bagażowej za tylnim siedzeniem – w pozostałej części jest szafka na małą butlę gazową (przerobiona na polską wersję 2kg ). W komorze akumulatorowej jest jeszcze zasilacz na 230V do ładowania tego akumulatora z opcją zasilania (2A) na akumulator silnikowy oraz dystrybucja zasilania sieci 12V wewnętrznej z zabezpieczeniami przed nadmierny rozładowaniem wewnętrznego akumulatora . Jest to nowa wersja tego bloku – stara padła mi 3 lata temu - była bez opcji doładowania (2A) akumulatora silnika. Z braku miejsca w komorze akumulatora w zabudowie, dodatkowy wewnętrzny akumulator umieściłem po prawej stronie skrzyni pod tylnim siedzeniem co powinno poprawić rozkład obciążenia podwozia (plus prawie 40 kg). Rozmiarami pasuje dość dobrze do tej skrzyni – z tyłu pozostaje ok. 5 cm luzu – zablokowany jest z boków aluminiowymi kątownikami przykręconymi do podłogi skrzyni blachowkrętami.
DCM nie sprawdzałem ale nie powinno być problemu – czysta woda ok. 25l – szara podobna wielkość – ale na początku pusta i przelewa się w końcu na zasadzie „naczyń połączonych” utrzymując to obciążenie z grubsza w równowadze – WC POTTY. Standardowe obciążenie 2 osoby. Będę przejeżdżał obok składu węgla lub podobnej instytucji sprawdzę dla ciekawości i poinformuję.
Z ciekawostek które zainstalowałem, a które mogą Ciebie zainteresować w tego typie kamperku to „postojowa wentylacja” - przydatna w przygodnych noclegach - funkcjonująca przy zamkniętym pojeździe. Jest ona wkładana do odsuniętego na ca 15 cm okna nad szafką kuchenkowo-umuwalkową – do pozycji jego oryginalnej w tym miejscu blokady. Zbudowana ona jest z dwóch kratek wentylacyjnych zestawionych pionowo z wbudowanym w jedną z nich wentylatorem komputerowym z regulowanymi obrotami. Pozwala to na „dyskretne” i mam nadzieję bezpieczne nocowanie w miejscach okazjonalnych (kratka wyposażona jest dodatkowo w czujnik PIR). Przy pełnych obrotach (pobór ca 0.5A) wentylator z szumem skutecznie chłodzi wnętrze pojazdu na nasłonecznionych parkingach przy przerwach w podróży.
Serdecznie pozdrawiam,
Jurek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gregu 
zaawansowany


Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Paź 2010
Piwa: 8/16
Skąd: B-Mitte
Wysłany: 2013-05-27, 07:54   

Czesc Jurek,
dzieki za wyczerpujacy opis.
Cos podobnego do tego?
http://www.brandrup.de/de...n/vw-airscreen/

Tu poczytasz o mojej Californi:
http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=8652

Moja jest bez gazu dlatego nie moglem zrozumiec dlaczego wkladasz akumulator pod 'kanape' ;) Mam wiecej miejsca w szafce na akumulatory.
Teraz wszystko jasne.
Patent wentylacjyny ciekawy, ja to robie ciut prosciej - w zaleznosci od potrzeby wietrzenia albo:
- uchylam przednie szyby na dwa centymetry, nie naleci bo chronia dodatkowe owiewki ktore kupilem z autem
- otwieram gorne okna i zakladam moskitiery
- w upaly montuje w tylnej klapie air-safe:



Ten brandupowy jest na tyle swietnie dobrany, ze kot z auta nie ucieknie ;)

Czy dobrze widze, ze na forum sa tylko dwie californie t4?
Wypadalo by w takim razie zalozyc wspolny watek w dziale VW ;)
_________________
pozdrawiam :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gregu 
zaawansowany


Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Paź 2010
Piwa: 8/16
Skąd: B-Mitte
Wysłany: 2013-05-27, 10:37   

wracajac do tematu akumulatorow i solarow:

w mojej cali mam seryjna elektronike obslugujaca dwa dodatkowe akumulatory.
zakladam, ze podlaczone sa rownolegle, rownolegle sie laduja i rozladowuja.
poczytalem fora i okazuje sie, ze do lodowki wystarczy ok. 60 Wh, wiec jak wrzuce panel 100W to powinien dac spokojnie rade.
podobaja mi sie klejone panele elastyczne - na moim wysokim dachu nie bylo by go widac no i nie potrzebna by byla ta cala ciezka konstrukcja..

pytanie, czy regulator podlaczony do dwoch baterii polaczonych rownolegle obsluzy je wlasciwie?
_________________
pozdrawiam :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***