|
akumlator zabudowy |
| Autor |
Wiadomość |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2013-05-17, 07:07
|
|
|
| George2 napisał/a: | | W przypadku postoju z brakiem możliwości podłączenia do sieci 230V najpierw wykorzystujemy jeden a następnie przełączamy przełącznik na drugi akumulator. |
Rozwiązanie, owszem, proste i tanie. Jednak nie zabezpiecza w żaden sposób przed obudzeniem się zmarzniętym nad ranem ponieważ akurat w nocy wyczerpał się akumulator i padło ogrzewanie. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
zibikruk
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.8 JTD - LAIKA Kreos 3009
Nazwa załogi: Kruczki
Pomógł: 13 razy Dołączył: 24 Cze 2010 Piwa: 93/116 Skąd: Zielonka
|
Wysłany: 2013-05-17, 07:12
|
|
|
Możesz podłączyć równolegle z nim drugi naładowany akumulator żelowy, po czym rozpocząć ładowanie obu.
W ten sposób podniesiesz napięcie, ładowarka rozpocznie poprawnie pracę. |
_________________ Retirement is the time of your life ... to have the time of your life!
 |
|
|
|
 |
Rawic
Kombatant

Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2013-05-17, 07:17
|
|
|
| właśnie |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
 |
Rawic
Kombatant

Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2013-05-17, 07:19
|
|
|
| właśnie |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
 |
Rawic
Kombatant

Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2013-05-17, 07:22
|
|
|
| Kolego Kaimar! Jurek pewnie posiada kontrolkę stanu naładowania aku, jak każdy z nas. |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
 |
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR

Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
Wysłany: 2013-05-17, 11:30
|
|
|
Ładowarka ruszyła ...ale dopiero po podaniu na aku więcej jak 3V z innego źródła ... teraz ładuje ale co z tego będzie to zobaczymy |
|
|
|
 |
Camper Diem
Kombatant

Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy Dołączył: 01 Wrz 2007 Piwa: 59/73 Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
|
Wysłany: 2013-05-17, 13:07
|
|
|
Adam, tak odnośnie rozładowania - akumulator żelowy nie powinien być rozładowywany do zera, ale generalnie lepiej znosi taki stan. Z tym że jeden z moich dawnych aku AGM nie wrócił się już do życia, mimo próśb, gróźb i opisanych powyżej sztuczek |
_________________ Camper Diem! |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2013-05-17, 14:17
|
|
|
| rawicki@op.pl napisał/a: | | Kolego Kaimar! Jurek pewnie posiada kontrolkę stanu naładowania aku, jak każdy z nas. |
Nie rozumiem. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
George2
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Kwi 2010 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2013-05-17, 14:52
|
|
|
W nawiązaniu do uwagi Kolegi Galaxy 1 potwierdzam, że w kamperku (Westfalia California) mam pełną kontrolę stanu naładowania podłączonego w danym momencie do układu akumulatora. W zintegrowanym wyświetlaczu poza „stanem wód” temperaturami, co podłączone i jak mam informacje o aktualnym napięciu akumulatora oraz w postaci ciągu kilkunastu pikseli jaka część pojemności jest jeszcze do wykorzystania. Można więc bez obaw obserwując co parę godzin planować wykorzystanie pozostałej pojemności. Z doświadczenia wiem przy jakiej zewnętrznej temperaturze i włączonym w danym momencie obciążeniu jest wartość czasowa jednego pikselka. Co więcej układ zasilania 12V jest zabezpieczony (podobno bo praktycznie nie miałem potrzeby sprawdzać – przełączam z zasady zasilanie na drugi akumulator przy zapasie 2-3 pikselków) przed nadmiernym jego rozładowaniem. Przy takim rozwiązaniu główna aplikacja – sprężarkowa lodówka przy –12 C została sprawdzona w chorwackich warunkach do 48h z pozostałym teoretycznym jeszcze zapasem ca 12h.
Bardziej leniwi mogliby ewentualnie zastosować w takich warunkach automatyczne przełączanie akumulatorów, ale zastosowanie jakichś przekaźników z podtrzymaniem zjadłoby zapewne parę część pojemności akumulatora i skróciła potencjalne możliwości praktycznego jego wykorzystania – chyba że zastosować jakąś bardziej wyrafinowaną elektronikę bezprzekaźnikową. Ale co wtedy byśmy robili na kampingu – odpadłoby jedno z bardziej interesujących zajęć.
Serdecznie pozdrawiam dyskutantów
Jurek |
|
|
|
 |
gregu
zaawansowany

Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy Dołączył: 06 Paź 2010 Piwa: 8/16 Skąd: B-Mitte
|
Wysłany: 2013-05-24, 11:03
|
|
|
George2, nie kumam, co przelaczasz?
Ja mam w californi dwa akumulatory z tylu (trzeci sezon kwasowe Varta po 75 Ah) ktore obsluguja 'tyl' tj lodowke, ogrzewanie i oswietlenie, ktore ladowane sa w czasie jazdy oraz z 230V.
Mysle o solarze na dach, by byc ciut bardziej niezaleznym od gniazdka na dluzyszych postojach lub w dziczy.
Kwasiaski nadal wytrzymuja 3-5 dni w zaleznosci od temp. zewnetrznych.
Kupilem je bo w momencie gdy kupowalem (tuz przed urlopem) jedyne zelowe dostepne na szybko kosztowaly po 360 eur sztuka..
Mam ta sama elektronike sterujaco-ladujaco-informujaca co Ty, tylko nie bardzo kumam co przelaczasz...
No i przy okazji zapytam czy ktos z Was wrzucil panel sloneczny do swojej californi.. ? |
_________________ pozdrawiam |
|
|
|
 |
George2
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Kwi 2010 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2013-05-25, 13:28
|
|
|
Do Kolegi Gregu.
Opis dokonanej modyfikacji (podłączenia drugiego wewnętrznego akumulatora) jest zamieszczony w tym wątku wcześniej pod datą 13.05.13. Dodatkowy 120 Ah akumulator żelowy umieściłem w przesuwanym tylnim siedzeniu. Oryginalny (umieszczony w obudowie szafkowej) żelowy 120Ah akumulator jest leciwy (ca 14 lat) ale jeszcze dość dobrze trzyma - testowałem go obciążeniem 4A i nie odbiega specjalnie od standardowych parametrów. Zastanawiałem się nad panelem słonecznym ale na razie zawiesiłem realizację tego projektu. W omawianej instalacji mam wykonane wyprowadzenie z dodatkowego akumulatora pozwalające na niezależne ładowanie go z zewnętrznego zasilacza z sieci 230V lub paneli słonecznych. Aby zachować pełna mobilność tylnego siedzenia podłączenia wykonałem w formie pętli z przewodów głośnikowych o dużym przekroju. Oba przewody o przekroju prostokątnym (lepiej układają i przemieszczają w układzie pętli przy przesuwaniu tylnego siedzenia) dla dodatkowego zabezpieczenia umieściłem w grubej plecionce izolacyjnej.
Serdecznie pozdrawiam,
Jurek |
|
|
|
 |
gregu
zaawansowany

Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy Dołączył: 06 Paź 2010 Piwa: 8/16 Skąd: B-Mitte
|
Wysłany: 2013-05-25, 17:36
|
|
|
dzieki za info.
rozumiem, ze tak duze akumulatory nie mieszcza Ci sie w jednej szafce?
dwie 80tki wchodza bez problemu...
btw: wazyles swoja californie? bo ja zaczynam byc mocno na styk z DMC... musze sie zaczac mocno hamowac w dokladaniu masy.... |
_________________ pozdrawiam |
|
|
|
 |
George2
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Kwi 2010 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2013-05-26, 17:58
|
|
|
Do Kolegi Gregu.
W T4 California 99 - ze składanym dachem - oryginalny akumulator wewnętrzny zajmuje ca ¾ dolnej części zabudowy szafkowej w części bagażowej za tylnim siedzeniem – w pozostałej części jest szafka na małą butlę gazową (przerobiona na polską wersję 2kg ). W komorze akumulatorowej jest jeszcze zasilacz na 230V do ładowania tego akumulatora z opcją zasilania (2A) na akumulator silnikowy oraz dystrybucja zasilania sieci 12V wewnętrznej z zabezpieczeniami przed nadmierny rozładowaniem wewnętrznego akumulatora . Jest to nowa wersja tego bloku – stara padła mi 3 lata temu - była bez opcji doładowania (2A) akumulatora silnika. Z braku miejsca w komorze akumulatora w zabudowie, dodatkowy wewnętrzny akumulator umieściłem po prawej stronie skrzyni pod tylnim siedzeniem co powinno poprawić rozkład obciążenia podwozia (plus prawie 40 kg). Rozmiarami pasuje dość dobrze do tej skrzyni – z tyłu pozostaje ok. 5 cm luzu – zablokowany jest z boków aluminiowymi kątownikami przykręconymi do podłogi skrzyni blachowkrętami.
DCM nie sprawdzałem ale nie powinno być problemu – czysta woda ok. 25l – szara podobna wielkość – ale na początku pusta i przelewa się w końcu na zasadzie „naczyń połączonych” utrzymując to obciążenie z grubsza w równowadze – WC POTTY. Standardowe obciążenie 2 osoby. Będę przejeżdżał obok składu węgla lub podobnej instytucji sprawdzę dla ciekawości i poinformuję.
Z ciekawostek które zainstalowałem, a które mogą Ciebie zainteresować w tego typie kamperku to „postojowa wentylacja” - przydatna w przygodnych noclegach - funkcjonująca przy zamkniętym pojeździe. Jest ona wkładana do odsuniętego na ca 15 cm okna nad szafką kuchenkowo-umuwalkową – do pozycji jego oryginalnej w tym miejscu blokady. Zbudowana ona jest z dwóch kratek wentylacyjnych zestawionych pionowo z wbudowanym w jedną z nich wentylatorem komputerowym z regulowanymi obrotami. Pozwala to na „dyskretne” i mam nadzieję bezpieczne nocowanie w miejscach okazjonalnych (kratka wyposażona jest dodatkowo w czujnik PIR). Przy pełnych obrotach (pobór ca 0.5A) wentylator z szumem skutecznie chłodzi wnętrze pojazdu na nasłonecznionych parkingach przy przerwach w podróży.
Serdecznie pozdrawiam,
Jurek |
|
|
|
 |
gregu
zaawansowany

Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy Dołączył: 06 Paź 2010 Piwa: 8/16 Skąd: B-Mitte
|
Wysłany: 2013-05-27, 07:54
|
|
|
Czesc Jurek,
dzieki za wyczerpujacy opis.
Cos podobnego do tego?
http://www.brandrup.de/de...n/vw-airscreen/
Tu poczytasz o mojej Californi:
http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=8652
Moja jest bez gazu dlatego nie moglem zrozumiec dlaczego wkladasz akumulator pod 'kanape' Mam wiecej miejsca w szafce na akumulatory.
Teraz wszystko jasne.
Patent wentylacjyny ciekawy, ja to robie ciut prosciej - w zaleznosci od potrzeby wietrzenia albo:
- uchylam przednie szyby na dwa centymetry, nie naleci bo chronia dodatkowe owiewki ktore kupilem z autem
- otwieram gorne okna i zakladam moskitiery
- w upaly montuje w tylnej klapie air-safe:
Ten brandupowy jest na tyle swietnie dobrany, ze kot z auta nie ucieknie
Czy dobrze widze, ze na forum sa tylko dwie californie t4?
Wypadalo by w takim razie zalozyc wspolny watek w dziale VW |
_________________ pozdrawiam |
|
|
|
 |
gregu
zaawansowany

Twój sprzęt: CaliforniaExclusive'03
Nazwa załogi: Hotel California
Pomógł: 2 razy Dołączył: 06 Paź 2010 Piwa: 8/16 Skąd: B-Mitte
|
Wysłany: 2013-05-27, 10:37
|
|
|
wracajac do tematu akumulatorow i solarow:
w mojej cali mam seryjna elektronike obslugujaca dwa dodatkowe akumulatory.
zakladam, ze podlaczone sa rownolegle, rownolegle sie laduja i rozladowuja.
poczytalem fora i okazuje sie, ze do lodowki wystarczy ok. 60 Wh, wiec jak wrzuce panel 100W to powinien dac spokojnie rade.
podobaja mi sie klejone panele elastyczne - na moim wysokim dachu nie bylo by go widac no i nie potrzebna by byla ta cala ciezka konstrukcja..
pytanie, czy regulator podlaczony do dwoch baterii polaczonych rownolegle obsluzy je wlasciwie? |
_________________ pozdrawiam |
|
|
|
 |
|
|