 |
|
Regulator ładowania jako ekonomiczny "energoblok" |
Autor |
Wiadomość |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-09-16, 10:26 Regulator ładowania jako ekonomiczny "energoblok"
|
|
|
Skończył się (dla mnie) sezon wyjazdowy, pora podłubać trochę przy samochodzie. Zaczynam od akumulatora pokładowego - miejsce już znalezione, teraz tylko kwestia poprowadzenia instalacji i ładowania.
Garść informacji dla kontekstu:
* Zapotrzebowanie na prąd mam malutkie, średnio 0.5A, punktowo do 5-10A. Zasilam tym wentylację (0.2A), ledy (0.3A) i czasem ładowarki USB do telefonów/tabletów.
* Akumulator w związku z tym będzie malutki, w okolicach 20AH. Zostawiam sobie możliwość dołożenia drugiego równolegle, jakby brakowało - ale ładne miejsce mam na taki 20AH.
* W instalacji w miejscu gdzie będzie ładowanie mam ok. 13.5V na bezpieczniku 20A. W/g instrukcji tam można podłączyć urządzenia do 10A.
* Panel słoneczny, jak już będzie, to będzie 72W lub 144W.
Czy stoi coś na przeszkodzie, by użyć solarowego regulatora (takiego 10A-20A) jako prostego energobloku? Podłączył bym go (wszystko przez diody) do okablowania zapalniczki (+bezpiecznik) oraz równolegle do prostownika 6A, i solara.
Na moje oko to regulatorowi powinno zwisać, jakie ma źródło prądu - byle nie przekraczać napięć min/max. Diody powinny załatwić sprawę przepływu prądu tam gdzie nie trzeba, dam jeszcze na wejściu odpowiedni bezpiecznik, żeby przypadkiem nie pociągnął więcej prądu niż może z zapalniczki. Regulator powinien też załatwić sprawę zbytniego rozładowania akumulatora zabudowy.
Dobrze kombinuję? |
_________________
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-09-19, 10:48
|
|
|
No nikt się nie kwapi, sam znalazłem.
Stoi na przeszkodzie głównie to, że regulator PWM potrzebuje ponad 16V na wejściu, a regulator MPPT, który by sobie z tym poradził, nie jest już taki ekonomiczny. W tym miejscu rozważam, czy iść w MPPT, czy po prostu podpiąć go przez diodę+bezpiecznik do tych 13.5V. Trochę boję się przeładowania. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Mikesz
zaawansowany

Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Lip 2012 Piwa: 16/68 Skąd: Warszawa Praga.poł
|
Wysłany: 2013-09-20, 07:29
|
|
|
Z tych 13,5 volta nie będziesz miał przeładowania,odbiornik czyli akumulator w trakcie ładowania dąży do wyrównania napięcia z napięciem żródła ,po wyrównaniu (naładowaniu) prąd ładowania drastycznie zmniejsza się,jak jeszcze podepniesz diodę przez którą będziesz miał spadek ok.0.4 volta (schottky 0,2v), przy naładowanym aku będzie podtrzymanie napięcia .Ja bym jeszcze zastosował bezpiecznik polimerowy i miał bym św. spokój http://www.tme.eu/pl/kata...CFUNe3god5yMA3w |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-09-20, 09:15
|
|
|
Dzięki za radę. Okazuje się, że regulator (PWM) się i tak przyda, bo kosztuje niewiele więcej od zabezpieczenia przed rozładowaniem - a solar w końcu i tak na dachu wyląduje. Po prostu podłączę przez niego na początek tylko odbiorniki. |
_________________
 |
|
|
|
 |
sławek w.
stary wyga

Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Piwa: 10/1 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2013-09-20, 23:12
|
|
|
Podłączam się do tematu.
Podczas tegorocznego wyjazdu zauważyłem, że nie mam ładowania akumulatorów pokładowych z alternatora. Dotychczas nie było z tym problemu (zauważyłem to już w drodze na urlop) ale przypadkiem przed wyjazdem odpaliłem samochód podłączony do 230V (schładzanie lodówki) i nie wiem czy to nie przyczyna - były przestrogi na forum . Pozostało na szczęście ładowanie z solara 130Wp ale na postoju nie był w stanie naładować do pełna akumulatorów duży pobór - syn z laptopem Energoblok pracuje normalnie, sterowanie z panela na pompę, ogrzewanie i oświetlenie jest. W związku z tym mam pytanie, czy można w jakiś nieskomplikowany sposób podłączyć zasilanie z alternatora i solara aby były ładowane akumulatory pokładowe (2x75Ah) oraz silnikowy 95Ah (dotychczas ładowany wyłącznie przez alternator) aby się uzupełniały. Jeżeli ktoś może mi pomóc to proszę łopatologicznie i ze schematem, jeżeli jest to bardzo skomplikowane to będę musiał skorzystać z pomocy któregoś z kolegów prowadzących serwis kamperów. |
|
|
|
 |
Bim
Kombatant Jacek

Twój sprzęt: Peugeot Adriatik 2,5D 1991 rok
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Lip 2007 Piwa: 134/101 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 2013-09-21, 16:18
|
|
|
Mam nadzieję,że znalzłeś ten spalony bezpiecznik co uniemożliwia Ci ładowanie podczas jazdy? |
|
|
|
 |
sławek w.
stary wyga

Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Piwa: 10/1 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2013-09-21, 22:42
|
|
|
Bim napisał/a: | Mam nadzieję,że znalzłeś ten spalony bezpiecznik co uniemożliwia Ci ładowanie podczas jazdy? |
Bezpiecznik sprawdzałem - jest dobry. Potrzebuję rozwiązania kompleksowego aby ładować akumulatory pokładowe i rozruchowy z alternatora i z solara a w przypadku rozładowania poniżej 10,5V odłączyć odbiorniki. Na szybko mógłbym poprowadzić nowy przewód z akumulatora rozruchowego z zabezpieczeniem bezpiecznikiem do akumulatorów pokładowych (tak mam obecnie) ale tak jak wspomniałem chciałbym zrobić to porządnie. |
|
|
|
 |
krimar
Kombatant

Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2010 Piwa: 58/6
|
Wysłany: 2013-10-06, 16:51
|
|
|
koder napisał/a: | No nikt się nie kwapi, sam znalazłem.
Stoi na przeszkodzie głównie to, że regulator PWM potrzebuje ponad 16V na wejściu, a regulator MPPT, który by sobie z tym poradził, nie jest już taki ekonomiczny. W tym miejscu rozważam, czy iść w MPPT, czy po prostu podpiąć go przez diodę+bezpiecznik do tych 13.5V. Trochę boję się przeładowania. |
Skąd ta informacja?
W instrukcji regulatora http://www.modernhome.pl/...4a478bfa65eb58c napisano, że minimalne napięcie ładowania baterii słonecznej to 12V lub 24V (w zależności od tego jaki akumulator zostanie wykryty przez system) także alternator spełnia z nawiązką taki wymóg. |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-10-06, 22:08
|
|
|
Link się nie otwiera, więc ciężko mi się do instrukcji ustosunkować.
Gdzieś na forum przeczytałem, nie pamiętam teraz, na którym. Argumentacja była, że regulator ma spadki napięcia na diodach ok 2V (co by się zgadzało, od 0.2V, 0.5V lub 0.7V na sztukę) a do efektywnego ładowania żelówki potrzebne jest 13.5V - stąd 15.5V wejściowe.
Osobiście w schemat regulatora nie patrzyłem, ale argumentacja wydaje mi się rozsądna. Z drugiej strony, to pewnie zależy od modelu. Postanowiłem zatem kupić jednak regulator PVM i poeksperymentować - i tak przyda się jako zabezpieczenie przed rozładowaniem, no i na okazję późniejszego dokupienia solara. |
_________________
 |
|
|
|
 |
grzegorz997
doświadczony pisarz
Dołączył: 20 Kwi 2010 Otrzymał 3 piw(a)
|
Wysłany: 2013-10-06, 22:16
|
|
|
Ten link to powiązanie do biblioteki i plik trzeba pobrać , tutaj nie można go umieścić bo ma za duży rozmiar.Otwiera go np.Adobe Reader - u mnie nie było żadnego problemu. |
|
|
|
 |
szadok
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: przyczłapka
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Lis 2010 Piwa: 7/20 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: 2013-10-06, 23:47
|
|
|
koder, o ile mi wiadomo, to mppt to przetwornica step up/ step down. Jeśli napięcie jest za niskie, to podbija. Więc dla mppt napięcie wejściowe nie jest aż tak ważne (co najwyżej odbije się na sprawnośći. Za to regulator pwm przy zbyt niskim napięciu po prostu nie będzie działał. |
_________________ z pozdrowieniami,
szadok
__
"Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn" (c)Arystoteles |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-10-07, 08:15
|
|
|
Zdaję sobie sprawę, jak działają oba typy regulatora. Jedyną niewiadomą jest, czy 13.2 - 13.8v napięcia wejściowego wystarczy dla regulatora PWM - do normalnego trybu ładowania. MPPT kosztują niestety prawie rząd wielkości więcej. |
_________________
 |
|
|
|
 |
krimar
Kombatant

Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2010 Piwa: 58/6
|
Wysłany: 2013-10-07, 10:45
|
|
|
Wg instrukcji z linka powyżej wystarczy 12V - ale może kolega K4, który reprezentuje na forum sprzedającego ten regulator się wypowie. |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-12-01, 13:43
|
|
|
Dobra, zabieram się za kompletowanie i składanie tego układu.
Wybrałem regulator EP-Solar LS1024S (10A, wybór ze względu na panel czołowy, powinien mi się zmieścić w zaślepce). Akumulator raczej żelowy (ze względu na lokalizację w pobliżu łóżka), podjadę z koszykiem do hurtowni i powybieram co największego się zmieści - powinien wejść 20AH. Wszystkie łączki robię na 4-pinowych molexach. Bezpieczniki - typowe samochodowe topiki w oprawkach "na kable". Ograniczenie prądu ładowania świstakownicą halogenową 2x50W/12V. Na razie nie montuję diody separującej - regulator powinien mieć jedną wbudowaną, a nie zakładam jeszcze panelu PV.
Chciałem sobie jeszcze zamontować amperomierz kontrolny - LED albo analogowy. Bardziej podoba mi się LED, ale potrzebuje odizolowanego zasilania. Zastanawiam się tu, czy zasilanie jej z wejścia (z instalacji zapalniczki) wystarczy, a jeśli nie, to jakim błędem będzie obarczony odczyt.
schemat.png W tym projekcie trzymam się zasady KISS. |
 |
Plik ściągnięto 148 raz(y) 16,86 KB |
regulator EP Solar ls1024s (2).jpg Wersja "S" ma możliwość fajnego wyprowadzenia panelu czołowego, bez kabli dyndających w kabinie. |
 |
Plik ściągnięto 148 raz(y) 127,65 KB |
amperomierz LED.jpg 10A powinno w zupełności wystarczyć. |
 |
Plik ściągnięto 161 raz(y) 39,86 KB |
|
_________________
 |
|
|
|
 |
maszakow
Kombatant JAFO? No way ...

Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Piwa: 79/63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2013-12-01, 13:52
|
|
|
Rozumiem że ten amperomierz podpięty do odpowiednich gniazd w regulatorze ? |
_________________ Pozdrawiam, maszakow
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|