Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podłączenie pompki paliwa w Webasto
Autor Wiadomość
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-15, 11:01   Podłączenie pompki paliwa w Webasto

Mam krótkie pytanie, ale nie mogę nigdzie wygooglować odpowiedzi niestety. Może tutaj się uda.

Analogowe Webasto ma wtyk X1 i pin6 w tym wtyku jest do pompy paliwa. Niby jasne, ale mam pytanie typowo camperowe, czyli uwzględniające energooszczędność.

W jaki sposób Webasto korzysta z pompy paliwa?

1. Włącza pompę gdy wykrywa niski poziom paliwa w zbiorniczku? (wątpię)
2. Włącza pompę według określonego z góry schematu, np. na 10 sekund podczas odpalania pieca (aby mieć pewność, że ten półlitrowy zbiorniczek się napełni) i potem, na przykład, co pół godziny krótki impuls (5-10s) aby dopełniać zbiornik?
3. A może włącza pompkę na stałe i bez sensu zużywa prąd?
_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chris_voyager 
zaawansowany


Twój sprzęt: BUERSTNER Viseo I 690 G
Nazwa załogi: YaskY
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Paź 2011
Piwa: 31/27
Skąd: FWS
Wysłany: 2014-08-15, 11:19   

W moim słychać cykliczną pracę pompy (krótkie ok 1sek impulsy co kilka sekund). Częstotliwość jest zależna od nastawionej na termostacie temperatury oraz różnicy między nią a temp. w kamperze.
_________________
https://picasaweb.google.com/yaskytour
http://camper.wschowa24.pl/
Nasz archipelag: Kreta, Thira, Thasos, Samos, Kos, Rodos, Kefalonia, Peloponez, Elefonisos, Naxos, Kithira, Amorgos, Lefkada, Skopelos ...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
grzegorzalex 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato
Nazwa załogi: Grzegorz i Marzena
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Gru 2013
Piwa: 38/19
Skąd: Opalenica
Wysłany: 2014-08-15, 12:04   

chris_voyager napisał/a:
W moim słychać cykliczną pracę pompy (krótkie ok 1sek impulsy co kilka sekund). Częstotliwość jest zależna od nastawionej na termostacie temperatury oraz różnicy między nią a temp. w kamperze.

Dokładnie w moim tak samo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-15, 13:14   

A czy ten kabelek pin6 wytrzyma pobór mocy pompy? Idzie to przez jakiś przekaźnik wbudowany w płytę główną webasto, czy trzeba samemu zainstalować przekaźnik?

Sorki za banalne pytania, ale po prostu muszę opracować instalację a nie mam pieca przy sobie. Tak, to bym sobie sam odkręcił 4 śrubki, zajrzał no i podłączył...
_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-15, 13:37   

No dobra, wszystko się wyjaśniło. Jak poszukałem rysunków. Ten pin6 idzie do tej małej wewnętrznej pompki, wbudowanej w Webasto, to właściwie jest chyba jakiś elektromagnes, który cykając zasysa malutkie dawki paliwa, taki w sumie wtryskiwacz a nie pompa. Kurcze, to niedobrze.

No bo zastanawiam się co się dzieje, jak Webasto sobie chodzi, robi parę cykli on/off i kończy się paliwo w tym małym zbiorniczku? Załóżmy, że śpię sobie w nocy i ogrzewam wnętrze, Przez pierwszą godzinę czy dwie jest OK, a potem co? Mam wstać i odpalić samochód na 10 sekund, żeby paliwo z linii powrotnej zasiliło zbiornik w Webasto?
_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 144/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2014-08-15, 15:02   

elmo78 napisał/a:
Mam wstać i odpalić samochód na 10 sekund, żeby paliwo z linii powrotnej zasiliło zbiornik w Webasto?


Możesz robić tak ,albo zmienić sposób zasilania webasta.
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcin traker 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Ducato Hymer 91/Hobby460 /Peugeot Concorde
Dołączył: 14 Sty 2012
Piwa: 3/1
Skąd: Piekary Śl
Wysłany: 2014-08-15, 18:28   

o jakim zbiorniczku ty piszesz/myślisz kolegoelmo78,
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-15, 19:24   

Na zdjęciu poniżej zobaczysz o co chodzi.

Po prawej jest komora spalania i płaszcz wodny. Na środku jest ta komora pośrednia, gdzie znajduje się wtryskiwacz, dochodzi powietrze, pompa wody itd. Po lewej jest zbiornik na paliwo a pod nim korpus silnika od pompy obiegu wody. Widać nawet dwa króćce na wejście i wyjście paliwa.

No i mój problem polega właśnie na tym co zrobić jak się wypali całe paliwo z tego zbiornika... Wątpię aby wtryskiwacz miał na tyle silny impuls, aby zassać paliwo z baku oddalonego o 3 metry i położonego metr niżej.

Wątpię też by podłączenie pompki paliwa na krótko z webasto było rozsądne, bo po co pompka ma marnować prąd przez 20 minut pracy webasto skoro napełni je paliwem wystarczającym na takie 20 minut w ciągu 3 sekund.

Dlatego szukam w schematach jakiegoś rozwiązania. Myślałem, że Webasto ma w oryginale jakieś wyjście elektryczne dozujące paliwo np 5 sekund pracy pompy co 10 minut, ale nie ma nic.

webasto.JPG
Plik ściągnięto 4769 raz(y) 29,61 KB

_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2014-08-15, 20:12   

Bo Ty masz dogrzewacz, który może działać jako niezależne ogrzewanie po dodaniu sterowania (te zapewne już masz) oraz właśnie dodatkowej pompki paliwa (koszt około 350 zł za nówkę).

Na chwilę obecną układ będzie działał zapewne tylko wtedy, gdy ciśnienie paliwa będzie wytwarzać pompka w baku.

Jaki to piec? Wygląda jak stary eberspacher rodem z Sharana MK1, czy VectryB.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-15, 21:48   

No właśnie nie do końca tak jest chyba.

Podobno dogrzewacze właśnie jedynie dogrzewają coś co już działa (silnik) więc nie mają ani własnej pompy wody (bo obieg pracuje z pompy samochodowej) oraz nie mają zbiornika na paliwo ani dwóch króćców, bo układ paliwowy jest pod ciśnieniem skoro silnik pracuje.

To co ja mam posiada własną pompkę do obiegu wody no i ten mini bak. Zaprojektowali ten mini bak w ten sposób, że ma wejście i wyjście. Mieści się tam właśnie coś około 500ml benzyny i nie wymaga żadnego ciśnienia. Po zalaniu strzykawką normalnie odpala i pracuje. Ogrzewa 50L wody w jakieś 10 minut do dość wysokiej temperatury. No ale do rzeczy...

Nie posiada żadnego wyjścia pod pompkę. ma te standardowe piny, które są obecne w innych piecach:

1. Sygnał włączania
2. Diagnostyka
3. Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)
4. Wentylator w kabinie
5. Przełącznik Lato/zima
6. Pompa paliwa


Gniazdo X2 - zasilanie pieca
Gniazdo X3 - świeca żarowa/czujnik płomienia
Gniazdo X4 - dmuchawa powietrza
Gniazdo X5 - pompa cyrkulacyjna cieczy chłodzącej


No i tego pinu 6 nie nazwałbym pompą paliwa, bo kabelki są cieniusie a ta niby pompa to taki cykający wtryskiwacz a nie urządzenie pracujące ciągle. Poza tym ta pompa podaje paliwo z mini baku do komory a potrzeba coś, co do tego mini baku dostarczy paliwo.

Aha, mój model to BW50, czyli stare analogowe i kupiłem je w środku czyściutkie. Komora spalania lśni. No i to benzyna, więc nie ma wypalonej świecy żarowej, bo zapala iskrą.

Reasumując, szukam sposobu na dostarczanie benzyny ale w sposób chwilowy, na przykład włączanie na 5 sekund co 10 minut.
_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2014-08-15, 22:05   

Każdy dogrzewacz ma dodatkową pompkę wody. Jest zasilana elektrycznie i jest absolutnie konieczna, bowiem dogrzewacz po zgaszeniu silnika musi zostać wystudzony (inaczej cała elektronika montowana na górze ulegnie zniszczeniu) - takie rozwiązanie miałem już w Vectrze B z '99. Być może są przypadki oparte wyłącznie na pompie silnika, ale jeśli nawet to też nie jest problemem wsadzić trójnik i zapiąć dodatkową pompkę.

Z układem paliwowym bywa różnie. Mam Eberspachera D5WZ, który może pracować jako dogrzewacz (tak wychodzi w standardzie), a po dopłacie dokładają jedynie sterowanie i masz pełnoprawne ogrzewanie postojowe (w obu przypadkach nie ma króćca powrotnego paliwa z pieca). Pompka paliwa jest poza piecem (w zbiorniku, lub przy zbiorniku - musiałbym zejść pod auto).

Pompkę dostaniesz bez problemu, ale musiałbyś dołożyć jakieś sterowanie na takie cykliczne sterowanie. Najlepiej byłoby dotrzeć do rozwiązania w oryginale stosowanego z tym piecem.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2014-08-16, 22:29   

Zerknąłem sobie dzisiaj na ten model i widzę, że ma wewnętrzną pompkę wody i zbiornik buforowy (co już sam opisywałeś), który podpina się na powrocie paliwa z listwy wtryskowej.

Całość zaprojektowana z założeniem, że paliwo w zbiorniku buforowym + to co wyciągnie dodatkowo z instalacji ma wystarczyć na bezproblemową pracę do 1 godziny (spalanie max. to ok. 0,6 litra na godzinę, a sam zbiornik ma 0,5 l). Tym samym starczy na ogrzanie auta w najtęższe mrozy, ale pod warunkiem, że po cyklu ogrzania odpalasz auto i znów napełnisz zbiornik buforowy (piec przewidziano jako typowe webasto w osobówce - rozgrzać, odpalić, odjechać, a nie stacjonarne, dłuższe ogrzewanie).

Reasumując: do tego pieca nie przewidziano zewnętrznej pompki paliwa. Wychodzą mi zatem 2 opcje:
Opcja nr 1: Musisz coś dobrać samodzielnie - najlepiej spróbuj z pompką z demobilu od jakiegoś młodszego pieca. Problemem pozostanie jedynie sterowanie, bowiem pompki są sterowane przez elektronikę pieca, a Twój tej opcji nie posiada.

Opcja nr 2: dajesz dodatkowe sterowanie do istniejącej pompy paliwa w baku, aby ta się uruchomiła co jakiś czas.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
elmo78
doświadczony pisarz


Dołączył: 13 Lut 2013
Otrzymał 9 piw(a)
Wysłany: 2014-08-17, 11:10   

Dzięki za info. Od początku myślałem o zasilaniu tego inną pompką, ale przez moment liczyłem, że może sam piec ma jakiś kabelek, który w tym pomoże i stąd moje posty. Jeśli nie, to zrobię tak jak planowałem początkowo. Mam zrobiony specjalny sterownik, przerywacz, który dawkuje paliwo: włącza pompkę w samochodzie na 10 sekund co 10-15 minut. Takie 10 sekund pracy pozwala spokojnie na dopełnienie zbiorniczka i to z dużym zapasem czasu a jest o wiele bardziej energooszczędne niż ciągła praca pompki.
_________________
camper 4x4
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2014-08-17, 13:00   

elmo78 napisał/a:
Mam zrobiony specjalny sterownik, przerywacz, który dawkuje paliwo: włącza pompkę w samochodzie na 10 sekund co 10-15 minut. Takie 10 sekund pracy pozwala spokojnie na dopełnienie zbiorniczka i to z dużym zapasem czasu a jest o wiele bardziej energooszczędne niż ciągła praca pompki.


Powinno zdać egzamin, choć te 10 sekund będziesz musiał zweryfikować w praktyce (zbiornik nie napełnia się zbyt szybko, pierwsze 1-2 sekundy pompka straci na samo wyrównanie ciśnienia w układzie). Efektywniejsze może być zastosowanie dłuższej pracy pompki w odpowiednio dłuższym interwale.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***