 |
|
Drugi aku |
Autor |
Wiadomość |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:15 Drugi aku
|
|
|
Witajcie
Pytanie takie mam jedno Czy mogę dołożyć drugi a w zasadzie trzeci aku ? Chodzi mi o drugi aku pokładowy, jakieś dodatkowe 100 Ah ? Jeśli mogę i znajdę dla niego miejsce, jak je spiąć aby działały równolegle, czyli sumowały swoją moc i jednocześnie w czasie jazdy i podłączenia sieci się równolegle ładowały ? No i czy alternator wytrzyma ładowanie trzech aku równocześnie ?
Teraz jeszcze jedno pytanie ? Czytałem, ale nie bardzo rozumiem. Czy jako pokładowy aku można zastosować normalny, zwykły aku, taki jak do rozruchu ? Czy musi być specjalny, głebokiego rozładowania ? Jaka będzie różnica ? Oczywiście zakładając, że nie dopuszczę do całkowitego rozładowania się aku ? |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
McGali
stary wyga

Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy Dołączył: 26 Lip 2009 Piwa: 17/9 Skąd: EZG
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:22 Re: Drugi aku
|
|
|
Edyta i Krzysiek napisał/a: | Witajcie
Pytanie takie mam jedno Czy mogę dołożyć drugi a w zasadzie trzeci aku ? Chodzi mi o drugi aku pokładowy, jakieś dodatkowe 100 Ah ? Jeśli mogę i znajdę dla niego miejsce, jak je spiąć aby działały równolegle, czyli sumowały swoją moc i jednocześnie w czasie jazdy i podłączenia sieci się równolegle ładowały ? No i czy alternator wytrzyma ładowanie trzech aku równocześnie ?
Teraz jeszcze jedno pytanie ? Czytałem, ale nie bardzo rozumiem. Czy jako pokładowy aku można zastosować normalny, zwykły aku, taki jak do rozruchu ? Czy musi być specjalny, głebokiego rozładowania ? Jaka będzie różnica ? Oczywiście zakładając, że nie dopuszczę do całkowitego rozładowania się aku ? |
Moim zdaniem sprawny akumulator 100ah na zabudowę spokojnie wystarcza gdy jest naładowany. Ja skłaniałbym się wydatkować te pieniądze na ogniwo słoneczne ok 130w. |
|
|
|
 |
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA

Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 193/150 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:24
|
|
|
Ja bym zaczął od sprawdzenia mocy alternatora |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
 |
|
|
|
 |
andi at
Kombatant
Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy Dołączył: 20 Lis 2008 Piwa: 80/38 Skąd: wieden
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:31
|
|
|
[quote="Edyta i Krzysiek"] Czy musi być specjalny, głebokiego rozładowania ? Lepszy jest ten,ale rozruchowy tez będzie działać .Najlepsze wyjście to zainstaluj na dachu 100 W solar i kłopot z glowy |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:32
|
|
|
McGali napisał/a: | Moim zdaniem sprawny akumulator 100ah na zabudowę spokojnie wystarcza gdy jest naładowany. Ja skłaniałbym się wydatkować te pieniądze na ogniwo słoneczne ok 130w. |
Tylko, że ogniwo to koszt 3x większy niż drugi aku :-) Poza tym, doszedłem do wniosku, że na moje plany wakacyjne, gdzie nie mam postoju dłuższego niż 2 noce, ogniwa nie są mi potrzebne, ale na wszelki wypadek wolałbym mieć drugi aku
MILUŚ napisał/a: | Ja bym zaczął od sprawdzenia mocy alternatora |
A to jakoś z niego odczytam, czy miernikiem trzeba ? |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 24/113 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:33
|
|
|
Tak jak sam napisałeś połącz równolegle czyli +do + a "-" do "-".
Alternator samochodowy daje od 60-160 A w zależności jaki masz zamontowany a pewnie sam nie wiesz... wiec kiedyś zawsze naładuje je wszystkie;) nie martw się na zapas niepotrzebną teorią bo sezon coraz bliżej..zastosuj tylko solidną średnicę kabli pomiędzy bateriami i zabezpiecz je przed uszkodzeniami mechanicznymi.
PS.
zmieniając co 4 dni miejsce camperem i mając 200AH w zabudowie do czego jest potrzebny solar?
Już nie wspomnę, że jak staniesz w cieniu nawet częściowym to i tak jest on psu na budę.. bo działa 1/4 jesienią krótki dzień często pochmurny i znowu bida.
Pozdro. |
Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2015-03-09, 13:40, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:37
|
|
|
przemo.d napisał/a: | Tak jak sam napisałeś połącz równolegle czyli +do + a "-" do "-".
Alternator samochodowy daje od 60-160 A w zależności jaki masz zamontowany a pewnie sam nie wiesz... wiec kiedyś zawsze naładuje je wszystkie;) |
I o to mi właśnie chodziło Wielkie dzięki
Jakby teraz ktoś mi jeszcze wytłumaczył jaki aku ? Zwykły, czy głebokiego rozładowania i dlaczego właśnie taki ? |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA

Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 193/150 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:41
|
|
|
przemo.d napisał/a: | .........................
Alternator samochodowy daje od 60-160 A w zależności jaki masz zamontowany a pewnie sam nie wiesz... wiec kiedyś zawsze naładuje je wszystkie;) ...................
Pozdro. |
"Kiedyś" to pojęcie wzglądne przy tej pojemności akumulatorów ; braku solarów trzeba będzie strasznie dużo przejeżdżać kilometrów żeby wszystkie aku były OK . Dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie ledowych świateł dziennych ; wymiana wszystkich żarówek w cześci mieszkalnej na ledowe |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
 |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:43
|
|
|
MILUŚ napisał/a: | wymiana wszystkich żarówek w cześci mieszkalnej na ledowe |
To już mam zaplanowana. Co do dziennych świateł, to takie z Allegro mnie nie przekonują a na przyzwoite..... szkoda mi pieniędzy ;-) |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 24/113 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:44
|
|
|
Edyta i Krzysiek napisał/a: | przemo.d napisał/a: | Tak jak sam napisałeś połącz równolegle czyli +do + a "-" do "-".
Alternator samochodowy daje od 60-160 A w zależności jaki masz zamontowany a pewnie sam nie wiesz... wiec kiedyś zawsze naładuje je wszystkie;) |
Jakby teraz ktoś mi jeszcze wytłumaczył jaki aku ? Zwykły, czy głebokiego rozładowania i dlaczego właśnie taki ? |
Przy takim połączeniu najlepiej by było jak byś kupił identyczny jak ten co masz w zabudowie, najlepiej jak były by w podobnej kondycji..;)
Tymi opisami "głębokiego rozładowania" itd sie nie kieruj bo to w 90% bełkot marketingowy..wybierz sprawdzonego i polecanego producenta.
Pozdro. |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:44
|
|
|
MILUŚ napisał/a: | przy tej pojemności akumulatorów ; braku solarów trzeba będzie strasznie dużo przejeżdżać kilometrów żeby wszystkie aku były OK . |
Nie zapominajmy, że piszę o krótkich postojach, więc generalnie aku będą tylko doładowywane, nie będą ładowane od zera. Na full zostaną naładowane z sieci przed wyjazdem, później energia będzie jedynie uzupełniana. |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA

Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 193/150 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:46
|
|
|
Edyta i Krzysiek napisał/a: | MILUŚ napisał/a: | wymiana wszystkich żarówek w cześci mieszkalnej na ledowe |
To już mam zaplanowana. Co do dziennych świateł, to takie z Allegro mnie nie przekonują a na przyzwoite..... szkoda mi pieniędzy ;-) |
Jak zamontowałem u siebie to zgasło mi żarówek na ~ 250 W |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-03-09, 13:49
|
|
|
Jeżeli akumulator, który już masz, ma kilka lat na karku, to będzie problem - będzie sam z siebie rozładowywał nowy akumulator i w sumie wyjdziesz na tym gorzej, niż jakbyś po prostu akumulator wymienił.
Akumulatory łączy się równolegle - minus do minusa, plus do plusa, dość grubymi kablami. Czy alternator da radę - zależy od alternatora. Ale są na forum campery, które w zabudowie mają 3 akumulatory i wydala.
Akumulator rozruchowy wytrzyma ok 300 pełnych rozładowań - przez "pełne rozładowanie" mamy na myśli rozładowanie do napięcia 10.8V, które powinno nastąpić po wyciągnięciu z niego znamionowej liczby amperogodzin. Akumulator głębokiego rozładowania wytrzyma 1500 takich cykli. Oba się bezpowrotnie zdegradują, jeśli rozładujesz poniżej tych 10.8V. Biorąc pod uwagę obecne ceny, jestem teraz fanem stosowania zwykłych akumulatorów Ca/Ca (wapniowych) - o ile masz tylko miejsce. 100AH kosztuje niecałe 200zł.
Swoją drogą, solar 210W kupiłem ostatnio za 350zł, więc to też nie jest tak straszny wydatek, jak się wydaje. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 14:07
|
|
|
koder napisał/a: | Biorąc pod uwagę obecne ceny, jestem teraz fanem stosowania zwykłych akumulatorów Ca/Ca (wapniowych) - o ile masz tylko miejsce. 100AH kosztuje niecałe 200zł.
Swoją drogą, solar 210W kupiłem ostatnio za 350zł, więc to też nie jest tak straszny wydatek, jak się wydaje. |
Dziękuję za praktyczną poradę, porównywałem ceny i też skłaniałem się ku zwykłemu aku. Obecny ma raptem nie całe dwa lata, jest jeszcze na gwarancji, więc taki stary nie jest, zresztą rozruchowy też mam nowy
Solary może i kosztują 350zł, ale do tego cała reszta i robi się suma, jeszcze montaż, bo ja sam tego raczej nie zrobię :-(
Dlatego na wyjazd skłaniam się do kupienia drugiego aku. Miejsce mam, obok zbiornika na wodę zmieszcze ze dwa takie od Jelcza :-) |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
Czarna i Krzysiek
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato 2,5 D 87` Zabudowa Dethleffs
Nazwa załogi: Żółwiki :-)
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2015 Piwa: 29/24 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2015-03-09, 14:08
|
|
|
koder napisał/a: | 100AH kosztuje niecałe 200zł. |
Swoją drogą, gdzie masz takie ceny ?? Bo ja do Mercedesa teraz kupowałem 72Ah za 240 W zimę. Podasz namiary, bo cena atrakcyjna |
_________________ Czarna i Krzysiek
z dzieciakami
Fiat Ducato 2,5 D Pełnoletni |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|