Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator. Który lepszy?
Autor Wiadomość
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 245/114
Skąd: Łódź
  Wysłany: 2018-01-09, 21:26   Akumulator. Który lepszy?

Wkrótce będę potrzebował nabyć drogą zakupu akumulator do zabudowy.
Myślę, że powinien mieć ok. 100 Ah i być typu AGM.

Wyselekcjonowałem sobie dwie takie sztuki:
https://akumulatoryexpert.pl/pl/p/Akumulator-AGM-Megalight-Power-115-Ah-/324

https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/akumulator-92ah-850a-exide-dual-agm-ep800-p-1828.html

Niestety, tu też utknąłem.
I teraz szperam i szperami i nic nie mogę wyszperać co by mi coś wyraźnie wskazywało na faworyta. Sprzedawcy też nie pomagają, bo słysząc coś o kamperze, to żelowy jest dla nich „the best”. :?

Pierwszy, to cykliczna pojemnościówka głębokiego rozładowania, którą podobno bardzo sobie chwalą posiadacze łódek z elektrycznym silnikiem. To bułgarska produkcja. Firmy nie znam, ale pamiętam z przed lat bułgarskie wózki elektryczne, które cieszyły się dobrą opinią.

Za drugim, przemawia mocniejsza jednostka z prądem rozruchowym, która lepiej zniesie potraktowanie od czasu do czasu przetwornicą 1000-1500W. Będzie też o kilka (5-7) kg. lżejszy.

Pierwszy jest o 22 Ah pojemnością większy, ale o 4 cm wyższy i będzie trochę ciężko go upchnąć z tymi wszystkimi kablami w przeznaczonym i mocno ograniczonym dla niego miejscu. To może zbędna większa masa i ciągła obawa o szkodliwość rozładowywania dużym prądem?

Drugi, to zwarta mocna jednostka o wadze 26 kg, która będzie wspierana 150W solarem, w razie potrzeby agregatem a może nawet i Efoy’em?

Sam już nie wiem. Jak mi nie pomożecie, to chyba zdecyduję się na tego megalighta... Bo i nalepki ma fajne. Takie kolorowe. :szeroki_usmiech
A może jednak exide? Ta podwójna funkcja mnie kusi.
Jak żona będzie przedłużała suszenie włosów, nie będę na nią patrzył i myślał jak mi się w tym czasie z bólu wyginają płyty w akumulatorze.

Co robić, Panie, co robić? :gwm :?:
_________________
Basia i Andrzej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-01-09, 21:39   

I tak po 3rzech latach do wymiany.
Nie słuchałem i brałem drogie AGM i 3 lata i do widzenia.

100Ah dla mnie było mało. Jak nowy OK za 2 lata już niekoniecznie. Miałem 134AH

Z Efoyem, mam nadzieję, że OK? , bo noc nie będzie tylko do ubytku energi ale do podładowywania.
Zaczynam od Banera (taki mi dadzą 100AH} ake solarem i efoy.
Gdy ta pojemnośc wystarczy, to lifepo4 90ah , bo to inna bajka jeśli chodzi o wykorzystanie realnej pojemności.

Brałbym o większej pojemności,
Ostatnio zmieniony przez Bronek 2018-01-09, 21:42, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 273/1281
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2018-01-09, 21:40   

Akumulator VARTA

Akumulator
VA930075065
Kup za: 590.42 PLN
Akumulator VARTA
Akumulator 75Ah/650A PROFESSIONAL DUAL PURPOSE
(P+ Biegun standardowy) 278x175x190
B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (EFB/Rozruchowo-zasilający)
Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej: B13
Pojemność 5-godzinna akumulatora [Ah]51
Napięcie [V]12
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 560
Szerokość [mm]: 175
Pojemność akumulatora [Ah]: 60
Położenie biegunów: 0
Rodzaj bieguna 1Długość [mm]: 242
Wysokość [mm]: 190

InterCars

Infolinia: 801 802 020


Dodatkowe informacje katalogowe:
Zastosowanie: Generatory elektryczne
Zastosowanie: Jachty żaglowe
Zastosowanie: Kampery
Zastosowanie: Maszyny sprzątające
Zastosowanie: Osobowe
Zastosowanie: Przyczepy kempingowe
Zastosowanie: Wózki golfowe
Zastosowanie: Łodzie elektryczne
Zastosowanie: Łodzie motorowe
Pojemność akumulatora: 75 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 650 [A]
Typ akumulatora: EFB
Typ akumulatora: Rozruchowo-zasilający
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: PROFESSIONAL DUAL PURPOSE
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: VARTA
Długość: 278 [mm]
Szerokość: 175 [mm]
Wysokość: 190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora: B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 18,9 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]

Mniej zaawansowane łodzie czy samochody kempingowe nadal wymagają odpowiedniego akumulatora, by mogły pracować na najwyższych obrotach. Dlatego właśnie stworzyliśmy akumulator VARTA Professional Dual Purpose. Długa żywotność i całkowita bezobsługowość sprawiają, że jest on idealny do użytku sezonowego.
Kluczowe zalety
- Zaprojektowane dla starszych przyczep i samochodów kempingowych oraz łodzi
- Długa żywotność: wytrzymałość cykliczna aż dwukrotnie wyższa niż w konwencjonalnych akumulatorach kwasowych (aż do 200 cykli przy głębokości rozładowania 50%)
- Minimalne samorozładowanie sprawia, że jest on idealny do użytku sezonowego
- Idealny do pracy w podwójnym trybie (może być stosowany zarówno do rozruchu jak i ogólnego zasilania).
Akumulator
VARTA - Akumulator 75Ah/650A PROFESSIONAL DUAL PURPOSE (P+ Biegun standardowy) 278x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (EFB/Rozruchowo-zasilający)


Mogę pożyczyć mój numer za 25% w InteCars

ws_serve_pic (1).jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 129,6 KB

ws_serve_pic (2).jpg
Plik ściągnięto 28 raz(y) 115,9 KB

ws_serve_pic.jpg
Plik ściągnięto 17 raz(y) 101,57 KB

VARTA PROFESSIONAL.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 1,95 MB

VARTA PROFESSIONAL RYSUNKI.jpg
Plik ściągnięto 13 raz(y) 420,47 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2018-01-09, 22:05, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-09, 22:00   

Nie kupuj AGM albo żelu zysk żaden, cena wysoka, delikatne - łatwo uszkodzić. Tylko kwasiaki albo tanie i po 2-3 latach do wymiany albo coś droższego. Ja używam taki:
https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/akumulator-100ah-banner-energy-bull-95751-dc-p-275.html
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
lwojtek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Dethleffs T6501 Advantage Elegance
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Kwi 2017
Piwa: 7/2
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-01-09, 22:06   

Nie wiem który lepszy, w zabudowie mam taki:
http://sklep.batcar.pl/pr...agm-12v-100ah-p
I po 2 sezonach nic się nie dzieje. Wielkość akumulatora standardowa dla tej pojemności. U mnie mieści się bez problemu w miejscu na akumulator przewidzianym przez producenta domku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 245/114
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-09, 22:21   

Też skłaniam się za większą pojemnością. Dylemat mam czy zniesie używanie np. ekspresu 1350W.
Exidowi nie zaszkodzi bo może obsługiwać windy i wciągarki samochodowe.


75 Ah to za mało. Miejsce przewidziane jest dla dwóch setek, ale nie chcę drugiego. Miałem dwie Varty ale obie utraciły swoją skuteczność przed trzecim rokiem użytkowania. Fakt, ze dwa razy każdego rozładowałem tak, że nawet kontrolki się nie zaświeciły.

Chcę mieć akumulator szczelny, bezobsługowy, potencjalne wyziewy mają dostęp do części mieszkalnej.

W tej chwili chodzi mi głównie o to czy ten megalight, bez większej dla siebie szkody będzie radził sobie z przetwornicą 1000-1500W.


lwojtek, wiem, że jest setka, ale wydaje się, że da się upchnąć tego 115 Ah. Zawsze, co by go nie ładowało, to ciut więcej pojemności. Używasz dużej przetwornicy?


PS.
Jak oblicza się Wh (watogodziny) akumulatora? W ten sposób można wyliczyć dzienne zapotrzebowanie na energię. Exide jako jedyny podaję tę wartość.
_________________
Basia i Andrzej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-01-09, 22:31   

Bardziej chodzi o pojemność im więcej tym lepszq tolerancja poboru.

U mnie 134 ah AGM przy poborze około 1000 wat napięcie spadało do 11v po kilku minutach w trzecim roku użytkowania.
Jak był nowy to OK.

1450? daje radę przetwornica 1500?

Obniżył bym moc grzałki, na Allegro za kilka groszy są moduły.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 245/114
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-09, 22:36   

Ekspres do kawy 1350 W na nowym Banerze 95 Ah AGM, bez problemu daje radę. Jedna za drugą. Nie wiem jak będzie starszy.
_________________
Basia i Andrzej
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 274/77
Skąd: Częstochowa

Wysłany: 2018-01-09, 22:43   

Mam 2x 100 Ah. Układ przewidziany pod dwa aku.
Z racji tego ,że w nowym kamperze miałem jeden aku dokupiłem drugi identyczny taki jak w linku... Jak na razie sprawdza się doskonale. :spoko
https://www.ebaterie.pl/-p-905148.html
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-09, 22:47   

Tylko że agma masz niżej rozładowalnego (przez co realna większa pojemność), więcej cykli i w 100% szczelny...
Ja wybrałem Varte AGM 95Ah...ale ze względu na okazjonalną cenę - inaczej bym brał 105Ah (u mnie większego bym nie wcisnął w to miejsce gdzie mam aktualnie aku...a dopiero za 2 lata będę przebudowywał miejsca na akumulator i wówczas pewnie będą 2x 75Ah lub 2x105Ah a czy wówczas będzie też kwasowo czy AGM to nie wiem...)

W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
lwojtek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Dethleffs T6501 Advantage Elegance
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Kwi 2017
Piwa: 7/2
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-01-09, 22:56   

Nie nie używam. Ekspres w domu a w kampusiu Bialetti, staromodnie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BOGI 
doświadczony pisarz
BOGI

Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008
Piwa: 4/5
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-09, 22:57   akumulator do kampera

Witaj
Temat przerabiałem w poprzednim aucie. Po 7 latach użytkowania auta po zakupie w Niemczech, a miał wtedy 1,5 roku, zacząłem myśleć o wymianie akumulatorów. Powodem było, że w osobowym moim padła bateria po 5 latach od nowości. Akumulator, silnika nie wiem jaki był, interioru to niemiecki coć tam "Tech..." CaCa, 74Ah, zacząłem się denerwować, że oba cały czas nawet po staniu miesięcznym zimą są sprawne. Nie wytrzymałem i wymieniłem ten wewnętrzny, bo było łatwiej, a w razie czego to miał posłużyć do odpalenia silnika, takie było założenie. Nabyłem zatem aku 80Ah z Piastowa, nazwa Marina Schneider, na nalepce: głębokiego rozładowania i do łodzi oraz kamperów. Super. Oryginał stary dałem koledze do przyczepy, ponoć służy do dziś, a ma już obecnie przeszło 11 latek ! I co, Marina padła po jednym sezonie, owszem moja wina, bo zostawiłem na 12V lodówkę, myśląc naiwnie, że skoro wyłączyłem prąd a aucie, to i lodówka jest rozłączona. Normalnie, jeśli silnik nie chodził, nie świeciła się kontrolka zasilania z 12V (Dometic na 12V, 230V i gaz, jaki typ już nie pamiętam, ale ta z produkcji 2005 rok). Następne kombinowanie, co w zamian, nie mogłem prosić kolegi o zwrot, bo kto oddaje i zabiera. Zatem wybór padł na Jenoxa, też niby głębokiego rozładowania 80Ah do kamperów i łodzi. Tu już wiedząc o lodówce, aku działał i chyba działa dotąd, auto w innych rękach. Jaka moja rada zatem. Najpierw zacznij od tego, jaki był fabryczny akumulator, bo jak dasz większej niż około 5% pojemności, to padnie alternator, chyba, że wymienisz na inny, mocniejszy. Zatem przyjmuję, że musisz kupić akumulator 80Ah. I teraz jaki, żelowy AGM, głębokiego rozładowania, czy normalny. Kupuj jaki chcesz, ale wiedz, że do żelowego, musisz mieć inny prostownik, zatem ingerować w instalację auta, oraz koszt jest znaczny i prostownika i akumulatora. Ja radzę głębokiego rozładowania, ma bardziej segregowane płyty i inną trochę konstrukcję. Ale pamiętaj, że prąd rozruchu jest minimalny, czyli nie może służyć do odpalenia silnika, jak naiwnie pierwotnie kombinowałem. Ten typ ma dawać słaby prąd, ale przez długi czas, czyli pracuje na niewielkim amperażu. No i zwykły, ma na ogół właśnie duży prąd rozruchowy, niepotrzebny do interioru, reszta podobnie jak głębokiego rozładowania. Pamiętaj, że między bajki możesz włożyć, że można takowy rozładowywać głęboko, prawie do zera i nic mu się nie stanie. Stanie się to samo co w normalnym rozruchowym, tylko nie przy rozładowaniu dajmy na to 50%, ale 60%, bo inna konstrukcja mocowania płyt, nie pozwoli im się wcześniej wygiąć. I jeszcze jedno jak chcesz mieć mały upływ prądu, to bierz CaCa, wapniowy. Sprawdziłem, ten fabryczny był taki i po staniu miesięcznym w zimie, bez ładowania, napięcie było zawsze powyżej 12V.
Tyle moich praktycznych rad. Gdybym miał kupić teraz akumulator do silnika brałbym CaCa z dużym prądem rozruchu, a do wnętrza głębokiego rozładowania też CaCa. Ale zawsze sprawdzić trzeba moc alternatora, czy podoła naładować te akumulatory, no i czy nie spali się z tego przemęczenia. Czyli taki jak był, może o oczko większy. Dla mnie ważne, aby był solar, bo on właśnie będzie utrzymywał akumulator, może oba w odpowiednim stanie naładowania, a przynajmniej nie dopuści do takiego rozładowania, że akumulator zostanie uszkodzony. A czy to Bosch, VARTA, Schneider, Piastów, Jenox, Banner czy inne tam patenty chińskie, chyba już nie ma takiego znaczenia. Na YouTube jest film gościa, fachury, o akumulatorach, jak jest naprawdę i oszukiwaniu na pojemnościach, nie mam linku, ale możesz poszukać, bardzo pouczający.
Przed zakupem, warto pojechać do elektryka, aby sprawdził instalację, czy jest ok, czy nie pa upływu prądu i zwarć. Szkoda kasy na nowy akumulator i nerwów w podróżach.
PS.
Nie jestem elektrykiem, tylko użytkownikiem i dlatego pisałem jak jest w praktyce, bo w teorii może być różnie.
Powodzenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Agostini 
weteran


Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Sty 2011
Piwa: 245/114
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-09, 23:05   

MisioKRAK napisał/a:
W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh


Exide 12V 92AH i 800Wh,
inny 12V 140Ah i 1200Wh.

Nie potwierdza się. O co chodzi?
_________________
Basia i Andrzej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 273/1281
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-09, 23:18   

Akumulator VARTA

akumulator-varta-F21 Start-Stop Plus AGM.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 120,37 KB

akumulator-varta-G14 Start-Stop Plus AGM.jpg
Plik ściągnięto 18 raz(y) 129,82 KB

akumulator-varta-Silver Dynamic AGM E39.jpg
Plik ściągnięto 18 raz(y) 115,99 KB

akumulator-varta-580901080B512.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 136,16 KB

0026VARTA_930060056B912_PL.PDF
Pobierz Plik ściągnięto 85 raz(y) 136,58 KB

PM680108100S - Dokument nr 1.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 140 raz(y) 765,79 KB

B595402080 - Dokument nr 1.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 60 raz(y) 540,43 KB

VA840070076 - Dokument nr 1.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 83 raz(y) 268,94 KB

VA575500073 - Dokument nr 1.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 101 raz(y) 602,45 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2018-01-10, 12:52, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-09, 23:30   

Agostini napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:
W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh


Exide 12V 92AH i 800Wh,
inny 12V 140Ah i 1200Wh.

Nie potwierdza się. O co chodzi?

Tu jeszcze dochodzi sprawność i głębokość rozładowania...
Jak to nie AGM to wygląda na to że prawda bo klasyczny kwasowy ma straty (nie można go tak do końca rozładować) około 20-30% czyli by się to tam jakoś wpisywało...

Ale może też jakiś elektryk to potwierdzi/zaprzeczy - ja to w tej kwestii bardziej znam temat iż coś gdzieś przeczytałem, od kogoś usłyszałem... i troszku z małej praktyki... ale są tu znacznie mądrzejsi odemnie.
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***