 |
|
Akumulator. Który lepszy? |
Autor |
Wiadomość |
Agostini
weteran

Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Sty 2011 Piwa: 245/114 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-01-09, 21:26 Akumulator. Który lepszy?
|
|
|
Wkrótce będę potrzebował nabyć drogą zakupu akumulator do zabudowy.
Myślę, że powinien mieć ok. 100 Ah i być typu AGM.
Wyselekcjonowałem sobie dwie takie sztuki:
https://akumulatoryexpert.pl/pl/p/Akumulator-AGM-Megalight-Power-115-Ah-/324
https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/akumulator-92ah-850a-exide-dual-agm-ep800-p-1828.html
Niestety, tu też utknąłem.
I teraz szperam i szperami i nic nie mogę wyszperać co by mi coś wyraźnie wskazywało na faworyta. Sprzedawcy też nie pomagają, bo słysząc coś o kamperze, to żelowy jest dla nich „the best”.
Pierwszy, to cykliczna pojemnościówka głębokiego rozładowania, którą podobno bardzo sobie chwalą posiadacze łódek z elektrycznym silnikiem. To bułgarska produkcja. Firmy nie znam, ale pamiętam z przed lat bułgarskie wózki elektryczne, które cieszyły się dobrą opinią.
Za drugim, przemawia mocniejsza jednostka z prądem rozruchowym, która lepiej zniesie potraktowanie od czasu do czasu przetwornicą 1000-1500W. Będzie też o kilka (5-7) kg. lżejszy.
Pierwszy jest o 22 Ah pojemnością większy, ale o 4 cm wyższy i będzie trochę ciężko go upchnąć z tymi wszystkimi kablami w przeznaczonym i mocno ograniczonym dla niego miejscu. To może zbędna większa masa i ciągła obawa o szkodliwość rozładowywania dużym prądem?
Drugi, to zwarta mocna jednostka o wadze 26 kg, która będzie wspierana 150W solarem, w razie potrzeby agregatem a może nawet i Efoy’em?
Sam już nie wiem. Jak mi nie pomożecie, to chyba zdecyduję się na tego megalighta... Bo i nalepki ma fajne. Takie kolorowe.
A może jednak exide? Ta podwójna funkcja mnie kusi.
Jak żona będzie przedłużała suszenie włosów, nie będę na nią patrzył i myślał jak mi się w tym czasie z bólu wyginają płyty w akumulatorze.
Co robić, Panie, co robić? |
_________________ Basia i Andrzej
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2018-01-09, 21:39
|
|
|
I tak po 3rzech latach do wymiany.
Nie słuchałem i brałem drogie AGM i 3 lata i do widzenia.
100Ah dla mnie było mało. Jak nowy OK za 2 lata już niekoniecznie. Miałem 134AH
Z Efoyem, mam nadzieję, że OK? , bo noc nie będzie tylko do ubytku energi ale do podładowywania.
Zaczynam od Banera (taki mi dadzą 100AH} ake solarem i efoy.
Gdy ta pojemnośc wystarczy, to lifepo4 90ah , bo to inna bajka jeśli chodzi o wykorzystanie realnej pojemności.
Brałbym o większej pojemności, |
Ostatnio zmieniony przez Bronek 2018-01-09, 21:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 273/1281 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-01-09, 21:40
|
|
|
Akumulator VARTA
Akumulator
VA930075065
Kup za: 590.42 PLN
Akumulator VARTA
Akumulator 75Ah/650A PROFESSIONAL DUAL PURPOSE
(P+ Biegun standardowy) 278x175x190
B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (EFB/Rozruchowo-zasilający)
Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej: B13
Pojemność 5-godzinna akumulatora [Ah]51
Napięcie [V]12
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 560
Szerokość [mm]: 175
Pojemność akumulatora [Ah]: 60
Położenie biegunów: 0
Rodzaj bieguna 1Długość [mm]: 242
Wysokość [mm]: 190
InterCars
Infolinia: 801 802 020
Dodatkowe informacje katalogowe:
Zastosowanie: Generatory elektryczne
Zastosowanie: Jachty żaglowe
Zastosowanie: Kampery
Zastosowanie: Maszyny sprzątające
Zastosowanie: Osobowe
Zastosowanie: Przyczepy kempingowe
Zastosowanie: Wózki golfowe
Zastosowanie: Łodzie elektryczne
Zastosowanie: Łodzie motorowe
Pojemność akumulatora: 75 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 650 [A]
Typ akumulatora: EFB
Typ akumulatora: Rozruchowo-zasilający
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: PROFESSIONAL DUAL PURPOSE
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: VARTA
Długość: 278 [mm]
Szerokość: 175 [mm]
Wysokość: 190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora: B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 18,9 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]
Mniej zaawansowane łodzie czy samochody kempingowe nadal wymagają odpowiedniego akumulatora, by mogły pracować na najwyższych obrotach. Dlatego właśnie stworzyliśmy akumulator VARTA Professional Dual Purpose. Długa żywotność i całkowita bezobsługowość sprawiają, że jest on idealny do użytku sezonowego.
Kluczowe zalety
- Zaprojektowane dla starszych przyczep i samochodów kempingowych oraz łodzi
- Długa żywotność: wytrzymałość cykliczna aż dwukrotnie wyższa niż w konwencjonalnych akumulatorach kwasowych (aż do 200 cykli przy głębokości rozładowania 50%)
- Minimalne samorozładowanie sprawia, że jest on idealny do użytku sezonowego
- Idealny do pracy w podwójnym trybie (może być stosowany zarówno do rozruchu jak i ogólnego zasilania).
Akumulator
VARTA - Akumulator 75Ah/650A PROFESSIONAL DUAL PURPOSE (P+ Biegun standardowy) 278x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (EFB/Rozruchowo-zasilający)
Mogę pożyczyć mój numer za 25% w InteCars
ws_serve_pic (1).jpg
|
 |
Plik ściągnięto 21 raz(y) 129,6 KB |
ws_serve_pic (2).jpg
|
 |
Plik ściągnięto 28 raz(y) 115,9 KB |
ws_serve_pic.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 17 raz(y) 101,57 KB |
VARTA PROFESSIONAL.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 19 raz(y) 1,95 MB |
VARTA PROFESSIONAL RYSUNKI.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 420,47 KB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2018-01-09, 22:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
|
|
|
 |
lwojtek
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Dethleffs T6501 Advantage Elegance
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Kwi 2017 Piwa: 7/2 Skąd: dolnośląskie
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:06
|
|
|
Nie wiem który lepszy, w zabudowie mam taki:
http://sklep.batcar.pl/pr...agm-12v-100ah-p
I po 2 sezonach nic się nie dzieje. Wielkość akumulatora standardowa dla tej pojemności. U mnie mieści się bez problemu w miejscu na akumulator przewidzianym przez producenta domku. |
|
|
|
 |
Agostini
weteran

Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Sty 2011 Piwa: 245/114 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:21
|
|
|
Też skłaniam się za większą pojemnością. Dylemat mam czy zniesie używanie np. ekspresu 1350W.
Exidowi nie zaszkodzi bo może obsługiwać windy i wciągarki samochodowe.
75 Ah to za mało. Miejsce przewidziane jest dla dwóch setek, ale nie chcę drugiego. Miałem dwie Varty ale obie utraciły swoją skuteczność przed trzecim rokiem użytkowania. Fakt, ze dwa razy każdego rozładowałem tak, że nawet kontrolki się nie zaświeciły.
Chcę mieć akumulator szczelny, bezobsługowy, potencjalne wyziewy mają dostęp do części mieszkalnej.
W tej chwili chodzi mi głównie o to czy ten megalight, bez większej dla siebie szkody będzie radził sobie z przetwornicą 1000-1500W.
lwojtek, wiem, że jest setka, ale wydaje się, że da się upchnąć tego 115 Ah. Zawsze, co by go nie ładowało, to ciut więcej pojemności. Używasz dużej przetwornicy?
PS.
Jak oblicza się Wh (watogodziny) akumulatora? W ten sposób można wyliczyć dzienne zapotrzebowanie na energię. Exide jako jedyny podaję tę wartość. |
_________________ Basia i Andrzej
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:31
|
|
|
Bardziej chodzi o pojemność im więcej tym lepszq tolerancja poboru.
U mnie 134 ah AGM przy poborze około 1000 wat napięcie spadało do 11v po kilku minutach w trzecim roku użytkowania.
Jak był nowy to OK.
1450? daje radę przetwornica 1500?
Obniżył bym moc grzałki, na Allegro za kilka groszy są moduły. |
|
|
|
|
 |
Agostini
weteran

Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Sty 2011 Piwa: 245/114 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:36
|
|
|
Ekspres do kawy 1350 W na nowym Banerze 95 Ah AGM, bez problemu daje radę. Jedna za drugą. Nie wiem jak będzie starszy. |
_________________ Basia i Andrzej
 |
|
|
|
|
 |
Andrzej 73
Kombatant lawendowy

Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 34 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Piwa: 274/77 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
 |
MisioKRAK
weteran

Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:47
|
|
|
Tylko że agma masz niżej rozładowalnego (przez co realna większa pojemność), więcej cykli i w 100% szczelny...
Ja wybrałem Varte AGM 95Ah...ale ze względu na okazjonalną cenę - inaczej bym brał 105Ah (u mnie większego bym nie wcisnął w to miejsce gdzie mam aktualnie aku...a dopiero za 2 lata będę przebudowywał miejsca na akumulator i wówczas pewnie będą 2x 75Ah lub 2x105Ah a czy wówczas będzie też kwasowo czy AGM to nie wiem...)
W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh |
_________________ Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
 |
|
|
|
 |
lwojtek
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Dethleffs T6501 Advantage Elegance
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Kwi 2017 Piwa: 7/2 Skąd: dolnośląskie
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:56
|
|
|
Nie nie używam. Ekspres w domu a w kampusiu Bialetti, staromodnie. |
|
|
|
 |
BOGI
doświadczony pisarz BOGI
Twój sprzęt: Weinsberg 601MQH (dawniej JOINT E33)
Dołączył: 25 Paź 2008 Piwa: 4/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-01-09, 22:57 akumulator do kampera
|
|
|
Witaj
Temat przerabiałem w poprzednim aucie. Po 7 latach użytkowania auta po zakupie w Niemczech, a miał wtedy 1,5 roku, zacząłem myśleć o wymianie akumulatorów. Powodem było, że w osobowym moim padła bateria po 5 latach od nowości. Akumulator, silnika nie wiem jaki był, interioru to niemiecki coć tam "Tech..." CaCa, 74Ah, zacząłem się denerwować, że oba cały czas nawet po staniu miesięcznym zimą są sprawne. Nie wytrzymałem i wymieniłem ten wewnętrzny, bo było łatwiej, a w razie czego to miał posłużyć do odpalenia silnika, takie było założenie. Nabyłem zatem aku 80Ah z Piastowa, nazwa Marina Schneider, na nalepce: głębokiego rozładowania i do łodzi oraz kamperów. Super. Oryginał stary dałem koledze do przyczepy, ponoć służy do dziś, a ma już obecnie przeszło 11 latek ! I co, Marina padła po jednym sezonie, owszem moja wina, bo zostawiłem na 12V lodówkę, myśląc naiwnie, że skoro wyłączyłem prąd a aucie, to i lodówka jest rozłączona. Normalnie, jeśli silnik nie chodził, nie świeciła się kontrolka zasilania z 12V (Dometic na 12V, 230V i gaz, jaki typ już nie pamiętam, ale ta z produkcji 2005 rok). Następne kombinowanie, co w zamian, nie mogłem prosić kolegi o zwrot, bo kto oddaje i zabiera. Zatem wybór padł na Jenoxa, też niby głębokiego rozładowania 80Ah do kamperów i łodzi. Tu już wiedząc o lodówce, aku działał i chyba działa dotąd, auto w innych rękach. Jaka moja rada zatem. Najpierw zacznij od tego, jaki był fabryczny akumulator, bo jak dasz większej niż około 5% pojemności, to padnie alternator, chyba, że wymienisz na inny, mocniejszy. Zatem przyjmuję, że musisz kupić akumulator 80Ah. I teraz jaki, żelowy AGM, głębokiego rozładowania, czy normalny. Kupuj jaki chcesz, ale wiedz, że do żelowego, musisz mieć inny prostownik, zatem ingerować w instalację auta, oraz koszt jest znaczny i prostownika i akumulatora. Ja radzę głębokiego rozładowania, ma bardziej segregowane płyty i inną trochę konstrukcję. Ale pamiętaj, że prąd rozruchu jest minimalny, czyli nie może służyć do odpalenia silnika, jak naiwnie pierwotnie kombinowałem. Ten typ ma dawać słaby prąd, ale przez długi czas, czyli pracuje na niewielkim amperażu. No i zwykły, ma na ogół właśnie duży prąd rozruchowy, niepotrzebny do interioru, reszta podobnie jak głębokiego rozładowania. Pamiętaj, że między bajki możesz włożyć, że można takowy rozładowywać głęboko, prawie do zera i nic mu się nie stanie. Stanie się to samo co w normalnym rozruchowym, tylko nie przy rozładowaniu dajmy na to 50%, ale 60%, bo inna konstrukcja mocowania płyt, nie pozwoli im się wcześniej wygiąć. I jeszcze jedno jak chcesz mieć mały upływ prądu, to bierz CaCa, wapniowy. Sprawdziłem, ten fabryczny był taki i po staniu miesięcznym w zimie, bez ładowania, napięcie było zawsze powyżej 12V.
Tyle moich praktycznych rad. Gdybym miał kupić teraz akumulator do silnika brałbym CaCa z dużym prądem rozruchu, a do wnętrza głębokiego rozładowania też CaCa. Ale zawsze sprawdzić trzeba moc alternatora, czy podoła naładować te akumulatory, no i czy nie spali się z tego przemęczenia. Czyli taki jak był, może o oczko większy. Dla mnie ważne, aby był solar, bo on właśnie będzie utrzymywał akumulator, może oba w odpowiednim stanie naładowania, a przynajmniej nie dopuści do takiego rozładowania, że akumulator zostanie uszkodzony. A czy to Bosch, VARTA, Schneider, Piastów, Jenox, Banner czy inne tam patenty chińskie, chyba już nie ma takiego znaczenia. Na YouTube jest film gościa, fachury, o akumulatorach, jak jest naprawdę i oszukiwaniu na pojemnościach, nie mam linku, ale możesz poszukać, bardzo pouczający.
Przed zakupem, warto pojechać do elektryka, aby sprawdził instalację, czy jest ok, czy nie pa upływu prądu i zwarć. Szkoda kasy na nowy akumulator i nerwów w podróżach.
PS.
Nie jestem elektrykiem, tylko użytkownikiem i dlatego pisałem jak jest w praktyce, bo w teorii może być różnie.
Powodzenia. |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Agostini
weteran

Twój sprzęt: Hymer ML-T 580
Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Sty 2011 Piwa: 245/114 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2018-01-09, 23:05
|
|
|
MisioKRAK napisał/a: | W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh |
Exide 12V 92AH i 800Wh,
inny 12V 140Ah i 1200Wh.
Nie potwierdza się. O co chodzi? |
_________________ Basia i Andrzej
 |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 273/1281 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-01-09, 23:18
|
|
|
Akumulator VARTA
akumulator-varta-F21 Start-Stop Plus AGM.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 21 raz(y) 120,37 KB |
akumulator-varta-G14 Start-Stop Plus AGM.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 18 raz(y) 129,82 KB |
akumulator-varta-Silver Dynamic AGM E39.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 18 raz(y) 115,99 KB |
akumulator-varta-580901080B512.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 19 raz(y) 136,16 KB |
0026VARTA_930060056B912_PL.PDF
|
Pobierz Plik ściągnięto 85 raz(y) 136,58 KB |
PM680108100S - Dokument nr 1.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 140 raz(y) 765,79 KB |
B595402080 - Dokument nr 1.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 60 raz(y) 540,43 KB |
VA840070076 - Dokument nr 1.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 83 raz(y) 268,94 KB |
VA575500073 - Dokument nr 1.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 101 raz(y) 602,45 KB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
 |
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2018-01-10, 12:52, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
MisioKRAK
weteran

Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2018-01-09, 23:30
|
|
|
Agostini napisał/a: | MisioKRAK napisał/a: | W bardzo dużym uproszczeniu W to jest V*A czyli 12V*np 95Ah daje nam to 1140Wh |
Exide 12V 92AH i 800Wh,
inny 12V 140Ah i 1200Wh.
Nie potwierdza się. O co chodzi? |
Tu jeszcze dochodzi sprawność i głębokość rozładowania...
Jak to nie AGM to wygląda na to że prawda bo klasyczny kwasowy ma straty (nie można go tak do końca rozładować) około 20-30% czyli by się to tam jakoś wpisywało...
Ale może też jakiś elektryk to potwierdzi/zaprzeczy - ja to w tej kwestii bardziej znam temat iż coś gdzieś przeczytałem, od kogoś usłyszałem... i troszku z małej praktyki... ale są tu znacznie mądrzejsi odemnie. |
_________________ Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|