Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
bateria 12v czy 24v dla tego konkretnego układu
Autor Wiadomość
VincentVan 
doświadczony pisarz


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 56/9
Skąd: Elbląg | Oława
Wysłany: 2018-02-23, 18:31   bateria 12v czy 24v dla tego konkretnego układu

Witam serdecznie,

Chciałbym Was dopytać czy lepiej zrobić baterię 300 ah 24v czy 600 ah 12v dla poniższego zestawu.

Panele słoneczne monokrystaliczne 3x280 watt i w trakcie tworzenia jest dla nich platforma na dach ze zmienną płaszczyzną. Będzie podnoszona siłownikami do bramy.

Mam solar charger Tracer 40 amperów.

Oraz właśnie przyjechałem z Pragi, a w bagażniku mam osiem 300 amperowych Lifepo4 Winston cells 3.2v do tego BMS.

Do tego chcę podłączyć power sinus volt polska tak, jak w Milce i zastnawiam się czy iść w 12v czy 24v.

Tracer 40 ma napisane w instrukcji, że obsłuży do 1000W dla 24v i 500W dla 12v - czy to znaczy, że powinienem wybrać 24v?

Dziękuję serdecznie za odpowiedzi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-02-23, 18:39   

Dla regulatora wsio rybka, sam się ustawi do 12 lub 24 v. Kwestia jaką Ty chcesz mieć instalację dalej 12v czy 24.

I jak te panele będziesz łączył? równolegle czy szeregowo.

A o przetwornicy w/w też tu znajdziesz... już nie jest cool!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
doświadczony pisarz


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 56/9
Skąd: Elbląg | Oława
Wysłany: 2018-02-23, 18:51   

Odnośnie instalacji - obojętnie mi czy będzie to 12v czy 24v - i tak chcę mieć większość urządzeń na 230v.

Tracer przełączy się na 24v, ale tylko dla baterii 24v tak?

Czy przy tych panelach będzie wykorzystywał całą energię przy 12v czy jedynie przy 24v?
Odnośnie paneli to jeszcze dopytam - jak powinienem je połączyć? Każdy ma 280 watt - 32v

Jeśli power sinus volt nie jest cool, to czy jest jakiś lepszy zamiennik?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-02-23, 19:02   

Szukajn, bo ja już nty raz i mi wstyd..
Na Alli masz 2500/5000 sinus.
Poczytaj.... bo po pytaniach widać, że powinieneś.
A zabierasz się za drogie rzeczy i duże zapasy energii.
Ale obyś się nie rozczarował

Poczytaj... tu jest wszystko

O bezpośrednim wykorzystaniu paneli jak źródła bez pośrednictwa akumulatora zapomnij.

Mylisz napięcia wejecia z napięciem wyjścia z regulatora
Jeśli zdecydujesz się na instalację 24v układ będzie sprawniejszy ale niszowy jeśli chdzi o kampery.
Tu ktoś już tak robi.
l
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
doświadczony pisarz


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 56/9
Skąd: Elbląg | Oława
Wysłany: 2018-02-23, 19:37   

Dziękuję za odpowiedź.
Tak, nie znam się, dlatego pytam tu na forum. Podłączy mi to wszystko znajomy zajmujący się elektryką, ale decyzję czy 12 czy 24 muszę podjąć sam.

Wejście voltage do kontrolera ładowania jest do 100v.

Czy dobrze rozumiem, że na wyjściu ten kontroler "obsłuży" do 500watt dla 12v baterii i 1000w dla 24v baterii? Bo tak jest napisane w instrukcji, ale może coś źle rozumiem?


https://www.amazon.co.uk/...r/dp/B01LC3NBT0


Zanim zapytałem, przeszukałem wszystko pod frazą power sinus i są tylko wątki zachwalające to urządzenie.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-02-23, 19:55   

Tak wlasnie 1000W dla 24V akumulatorow i to jest dobre rozwiazanie. Ogniwa najlepiej polaczyc w szereg i regulator lepiej wstawic wersje dla 150V lepiej miec troche zapasu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
VincentVan
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-02-23, 20:01   

Tu masz wątek jak volt się spalił. Też miałem i ok ale to co teraz póki co jest lepsza to 12v ale są i 24 v

https://www.camperteam.pl...er=asc&start=30

Czytaj i w górę i w dół wątku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbiegusek 
zaawansowany

Twój sprzęt: Lublin 3324
Nazwa załogi: zbYchEwka
Dołączył: 06 Lis 2016
Piwa: 10/7
Skąd: Bełchatów i okolice
Wysłany: 2018-02-23, 22:21   

Jeżeli planujesz Vincencie taki układ, że solary ładują baterię baterii, a ta zasila _tylko_ przetwornicę, która daje 230V do instalacji, to IMO baterię rób 24V.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 478/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2018-02-24, 11:22   

24v pozwoli Ci też bezpieczniej czerpać większe moce z Lifepo4.
Zawsze gdybyś coś chciał typowego kamperowego 12to woltowego to jest przecież przetwornica 24v na 12v...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 471/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2018-02-26, 11:17   

Im wyższe napięcie - tym mniejsze prądy. Im mniejsze prądy - tym mniejsze straty, cieńsze przewody, mniejsze ryzyko pożaru... Minimum 24V, choć 48V jest do rozważenia. Do tego PowerSinus na którym można ustawić napięcia pracy i ładowania z sieci optymalne dla LiFePo i po problemie. Tak jak pisze Bronek - 24 czy 48 na 12V to przetworniczka STEP-DOWN za kilka złotych. Pamiętaj jednak że bezpośrednio nie naładujesz tych akumulatorów z alternatora. Dołóż drugi alternator na 24V z oszukanym punktem odniesienia lub zastosuj dodatkową przetwornicę STEP-UP, choć tu już albo cena, albo wydajność :)
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2018-02-26, 12:46   

Proponuję 24V dla przetwornicy, bo nic nie stoi na przeszkodzie by wyprowadzić sobie "ze środka baterii" 12V i podpiąć do sieci fabrycznej 12V.
Pokusić się o przełącznik by równoważyć obciążenie strony lewej i prawej.
W czym problem?

b.JPG
Plik ściągnięto 15 raz(y) 74,46 KB

_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VincentVan 
doświadczony pisarz


Dołączył: 29 Lis 2017
Piwa: 56/9
Skąd: Elbląg | Oława
Wysłany: 2018-02-28, 12:55   

Dziękuję serdecznie za odpowiedzi, zrobię 24v (48 nie dam rady, bo mam 8 ogniw po 3.2 volt)

Czy ktoś z Was chciałby się pokusić o napisanie jakie jeszcze części powinienem dokupić do takiej instalacji, zakądając, że kupię również alternator 24v jak sugeruje Świstak. Chodzi mi również o kable (i pod jakimi nazwami ich szukać), bezpieczniki, kontektory itd - Chciałbym to wszystko kupić, póki jestem w Polsce, żeby zawieźć od razu cały komplet rzeczy elektrykowi do zmontowania.

Póki co mam panele,
tracer (ale brak kabli, którymi mógłbym go z panelami połączyć)
baterie (znowu, brak jakichkolwiek kabli) jedynie miedziane płytki i śruby
SmartBMS


I jeszcze pytanie czym ten Power volt Sinus 24v 3000
https://www.ceneo.pl/45242893

różni się od tego:
https://www.ceneo.pl/57847823
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 94/193
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-02-28, 21:52   

Socale napisał/a:
Proponuję 24V dla przetwornicy, bo nic nie stoi na przeszkodzie by wyprowadzić sobie "ze środka baterii" 12V i podpiąć do sieci fabrycznej 12V.
Pokusić się o przełącznik by równoważyć obciążenie strony lewej i prawej.
W czym problem?

a to ma być coś w rodzaju antybalansera? chcesz porozjeźdźać ogniwa połączone szeregowo?
To chyba jednak nie najlepszy pomysł...
Jakbyś korzystał albo z jednego albo z drugiego napięcia, a nigdy z obu jednocześnie to jeszcze OK.
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2018-02-28, 23:01   

Nabazgrałem tam... PRZEłącznik :) Ręczny lub przekaźnikowy. Zerknij na te 4 mostki.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 471/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2018-03-01, 09:13   

Powersinusy to starsza i nowsza wersja, ale czym dokładnie się różnią - nie wiem. Sądzę że konkretną wiedzę na temat tych przetwornic uzyskasz w Techtron.pl - handlują nimi i właściciel chętnie odpowiada na pytania forumowiczów. Koniecznie należy sprawdzić czy nowsza wersja ma możliwość ustawienia akumulatorów LiFePo4, bo co do starszej wiem że jest. Użytkuję (a właściwie katuję) dokładnie taką już dwa lata non stop i nie mam z nią żadnych problemów. Co do kabli i zabezpieczeń: garść informacji znajdziesz tutaj:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=22793
https://www.camperteam.pl...r=asc&start=870
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***