Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przed Kupnem James Cook 309D
Autor Wiadomość
Gobeli 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: MB James Cook 309D
Dołączył: 01 Lip 2018
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-01, 10:38   Przed Kupnem James Cook 309D

Witam wszystkich,

Planuje zakup Mercedesa JC 309D z 83r. Mam jedno auto nad którym poważnie się zastanawiam. Nie mam dużego doświadczenia, szczególnie jeśli chodzi o mercedesa kaczkę więc będę wdzięczny za ewentualne porady na co powinienem zwrócić uwagę przy oględzinach. Jeśli chodzi o rdzę to załączam kilka zdjęć z których wynika że kilka elementów będzie do zrobienia, ale założenie projektu jest takie żeby trochę pracy i pieniędzy poświecić na przygotowanie kampera do podróży. Właściciel pisze też o przeciekającej przedniej szybie co oznacza rdze i dziury, czy ktoś miał może z naprawą tego elementu do czynienia?

Następnie silnik OM617. Zanany ze swojej trwałości, ale może zasugerujecie na co należałoby zwrócić uwagę tak żeby nie wrzucić się na jakąś minę..

Z góry dziękuje za wszystkie sugestie i porady.

IMG_0183.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 961,34 KB

IMG_0184.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 748,78 KB

IMG_0186.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 664,21 KB

IMG_0192.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 859,09 KB

IMG_1201.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 576,64 KB

IMG_1202.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 481,46 KB

IMG_1203.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 501,26 KB

IMG_1204.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 563,22 KB

IMG_1205.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 968,6 KB

IMG_1206.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 663,73 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 108/562
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-01, 11:01   

:spoko Witam serdecznie.Mam książki Mercedes-Benz Wydawnictwo AUTO x 2 i Mercede-Benz 207D,307D,209D,309D,407D,409D Wydawnictwo WKŁ. Mieszka w Warszawie ul.Szeligowska Bemowo W razie czego zadzwoń do mnie
22 664 35 54 lub 532 090 039 . :spoko
Przez Allegro można kupić silnik SILNIK 2.9 D 602.940 KOMPLETNY MERCEDES T1 310D http://allegro.pl/silnik-...3d-246e9680f9c8

Mogę pożyczyć jaką książkę.

Obsługa i Naprawa.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 485,82 KB

Obsługa i Naprawa.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 398,45 KB

Mercede-Benz 207D,307D,209D,.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 250,31 KB

WKŁ Mercedes-Benz 207D,307D,209D,309D,407D,409D.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 818,1 KB

Mercedes-Benz Obsługa i naprawa Cz.1 Wydawnicto AUTO.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 1,79 MB

Obsługa i naprawa Mercedes-Benz Cz.1 Wydawnictwo AUTO.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 837,85 KB

IMGP0068.jpg
Mój Mercedes FFB TABBERT MC83
Plik ściągnięto 9 raz(y) 1 MB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 108/562
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2018-07-01, 11:57   Oleje i filty

Oleje

CASTROL

Castrol GTX API SF/CC,SAE 15 W 40
4 litry

Castrol GTX API SF/CC,SAE 15 W 40

Razem: 6 litrów


CASTROL EPX 90 OLEJ PRZEKŁADNIOWY

CASTROL EPX 80W90 OLEJ PRZEKŁADNIOWY

FILTRY

FILTRON FILTR PALIWA
PP 840

FILTR PALIWA DB WSTĘPNY DIESEL FILTRON
PS820

FILTR OLEJU FILTRON OC601

FILTR HYDRAULICZNY UKŁADU KIEROWNICZEGO KNECHT HX 44

CASTROL 15W40 1L Olej silnikowy cena 2x18,56=37,12 zł.jpg
x 2
Plik ściągnięto 1716 raz(y) 86,13 KB

CASTROL 15W40 4L Olej silnikowy cena 104,97 zł.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 197,25 KB

CASTROL Axle EPX 80W90 1l cena 22,56zł.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 107,86 KB

Castrol Axle EPX 90 1l cena 22,74zł.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 151,05 KB

Filtr HX44 cena 29,31zł.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 289,48 KB

Filtr OC601 cena 18,34zł.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 104,52 KB

Filtr PP840 cena 13,16zł.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 112,91 KB

Filtr PS820 cena 4,02zł.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 70,02 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2018-07-03, 07:07, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Bajaga 
Kombatant

Nazwa załogi: FiveStars
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Lut 2012
Piwa: 54/4
Wysłany: 2018-07-01, 12:37   Re: Przed Kupnem James Cook 309D

Gobeli napisał/a:


Następnie silnik OM617. Zanany ze swojej trwałości, ale może zasugerujecie na co należałoby zwrócić uwagę tak żeby nie wrzucić się na jakąś minę...

To jeden z najlepszych silników świata więc tym bym się martwił w ostatniej kolejności. W kamperze to jaki on może mieć przebieg? Marne 300-400 tys najwyżej, znaczy dotarty  Do wymiany profilaktycznie ze względu na wiek wszelkie gumy i ew chłodnica. Z innych mechanicznych rzeczy poza tzw eksploatacją to zmieniłbym przewody hamulcowe.
Ale niestety gorszą sprawą jest rdza. Kaczek mało widać w naturze nie dlatego, że się popsuły tylko dlatego że "wsiąknęły" w glebę za pomocą rudej.... Jeszcze parę lat temu kolega miał, silnik nie sprawiał problemów ale już nie miał się czego trzymać. ..
_________________
Pozdrawiam,

Bajaga&Instruktori
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 35/38
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2018-07-01, 12:38   

Cytat:
żeby nie wrzucić się na jakąś minę..

To auto na "dzień dobry" jest swoistą miną, choć należy jeszcze obejrzeć środek, bo może laleczka :-P
Ze zdjęć które pokazujesz to już jest wiele do zrobienia z blachami, a jak dotkniesz, to się okaże, że kilkakrotnie więcej + malowanie całości. Silnik 2,4 i 54 KW to strasznie hałaśliwy i słaby motorek. Do dzisiaj mam w uszach ten jazgot. Takie auto to rozebrać do "0" wypiaskować, naprawić, silnik 617 i dopiero cieszyć się klasykiem. :szeroki_usmiech
_________________
Moja budowa: http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
James 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Mercedes James Cook 1984
Dołączył: 06 Lut 2009
Piwa: 32/11
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-07-01, 16:50   

Jeździmy Jamesem Cookiem , ale znacznie nowszym, bo z 1984 roku :lol: Kupiliśmy go w 2008 roku i od tego czasu przejechaliśmy nim 100 000 km. A o kaczkach wiemy dużo, bo również w pracy nią jeździmy ( tylko "pocztowym" z niemieckiej poczty).
Obejrzeliśmy zdjęcia i specjalnie się nie przestraszyliśmy. Dobry blacharz zrobi zewnętrzne blachy bez problemu, spód wygląda dobrze. Ważne w jakim stanie jest wnętrze.
Mamy ten sam silnik i chodzi bardzo dobrze, lepiej niż w " pocztowym", który jest młodszy o 11 lat, ma silnik 2,4 i czasami mamy wrażenie, że idzie na piechotę :)
Oczywiście nasz James to staruszek i nie spodziewamy się po nim cudów, max.na autostradzie jeździmy 90 km/h wraz z ciężarówkami, oczywiście rozpędziliśmy go do 110, ale on tego nie lubi i rzeczywiście jest wtedy głośny.
Ale to samochód, którym nie boimy się pojechać od Atlantyku po M.Czarne , a także Litwa, Łotwa i Estonia . Nigdy nas nie zawiódł. Z niektórych wypadów umieściliśmy na tym forum relacje np. z Francji, łatwo je znajdziesz.
Trochę naszego Jamesa zmodernizowaliśmy - dorzuciliśmy lodówkę kompresorową, solary, dodatkowy zbiornik wody ( teraz mamy 140 litrów i święty spokój).
Służymy pomocą. Jak będziesz jej potrzebował - pisz tu lub na pw.
_________________
J.C.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
panna_f 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: MB 609D w trakcie budowy
Nazwa załogi: me, myself and i
Dołączyła: 12 Mar 2015
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2018-07-02, 12:22   

Gobeli napisał/a:
Właściciel pisze też o przeciekającej przedniej szybie co oznacza rdze i dziury, czy ktoś miał może z naprawą tego elementu do czynienia?


a jak wyglada rama szyby od środka? skoro przecieka, to może być źle albo bardzo źle ale tak czy siak czeka Cię demontaż szyby i reparaturki. Dopiero po wyjęciu szyby i uszczelki zobaczysz w jakim stanie jest blacha i jak dużo z tym będzie roboty. Mnie by się średnio chciało bo zdarza się, że jeszcze szyba pęknie przy wypychaniu jej, czyli + nowa szyba a jeśli jest totalnie przegnita rama tej szyby, to trzeba się bawić w jej odbudowanie...

Naprawy blacharskie nie są tanie, chyba, że umiesz robić część rzeczy sam.

W jakim stanie jest rama? Średnio widać na zdjęciach, a jeśli jak większość kaczek w Polsce ma już dziury, to to już kiepska sprawa.

Generalnie ja uważam, że jeśli masz budżet na renowację tego auta, a mechanicznie, silnikowo jest ok (czyt. nie szykuje się wymiana uszczelki pod głowicą np) i rama jest zdrowa, to wszystko jest do zrobienia ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rambler 
zaawansowany
związek energetyczno-motoryczny


Twój sprzęt: Vehicle Raptor [Westfalia James Cook]
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2012
Piwa: 10/14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-02, 20:01   

Badź przygotowany na wydatki. W swoim Dinusiu blachę włożyłem 7.000 PLN - części z pracą blacharza i co ciekawe nie żałuję tych pieniędzy :) Ogólnie zgnilizna była podobna choć rynienki z przodu były w lepszym stanie. plusem jest to że wszystkie części dostaniesz, kwestia znalezienia dobrego blacharza. Lakierowałem własnoręcznie, przez co zaoszczędziłem kolejnych 5-7 tysięcy.

Silnik słaby i głośny ale jak wyłożysz wszystko matami butylowymi to głośność przeszkadza tylko przy jeździe na maxa.

Ogólnie oryginalna Westfalia jest baaaardzo przemyślana i wygodna nawet dla 2 dorosłych+2 dzieci do 15 lat, choć ciasno ale nawet w piątkę się zmieścisz. Osobiście jestem z mojego kaczora mega zadowolony :szeroki_usmiech

Podeślij zdjęcia wnętrza
_________________
Nikt nie wie dokąd p­ro­wadzi dro­ga, póki nie sta­nie u celu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gobeli 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: MB James Cook 309D
Dołączył: 01 Lip 2018
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-04, 14:24   Przed Kupnem James Cook 309D

Dziękuję za odpowiedzi. Podsyłam jeszcze kilka zdjęć wnętrza.

Co do mechaniki to James zwrócił uwagę na przyrdzewiały most. Ktoś orientuje się w kosztach naprawy jeśli będą problemy.

Pozdrawiam,
Gobeli

IMG_0170.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 988,81 KB

IMG_0172.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 701,72 KB

IMG_0174.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 826,74 KB

IMG_0178.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 935,67 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 108/562
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2018-07-04, 14:39   

Mercedes T1 207D samochód z roku 1982 sprzedałem w roku 2010 za 400 euro w Warszawie.

DSC03275.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 321,64 KB

DSC03276.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 319,37 KB

DSC03277.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 339,3 KB

DSC03278.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 308,17 KB

DSC03279.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 276,87 KB

DSC03280.jpg
Plik ściągnięto 6 raz(y) 285,87 KB

DSC03281.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 249,68 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Rambler 
zaawansowany
związek energetyczno-motoryczny


Twój sprzęt: Vehicle Raptor [Westfalia James Cook]
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2012
Piwa: 10/14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-07-04, 15:16   

Jesli tylko dekiel jest pordzewialy to zaplacisz z 50 zl
Caly szybki most dostaniesz za 500 zl a po remoncie 1200. Tanio jak barszcz 🙂
_________________
Nikt nie wie dokąd p­ro­wadzi dro­ga, póki nie sta­nie u celu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 108/562
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-05, 10:39   

Knaus Tabbert GmbH

Knaus Tabbert GmbH jest producentem pojazdów rekreacyjnych w Europie z siedzibą w Jandelsbrunn w Dolnej Bawarii. Inne lokalizacje to Mottgers, Hesse i Nagyoroszi na Węgrzech i Schlüsselfeld. Od końca 2017 r. MORELO Reisemobilbau GmbH, producent kamperów pierwszej klasy, jest częścią grupy Knaus Tabbert. Firma z markami KNAUS, TABBERT, WEINSBERG, RENT AND TRAVEL i MORELO osiągnęła w roku obrotowym 2017 sprzedaż o wartości ponad 590 milionów euro i wyprodukowała 20 823 przyczepy kempingowe i kampery z 1 896 pracownikami.

Historia

Tabbert Ideal: pierwszy pojazd produkcyjny marki Tabbert
Konstruktor nadwozi Alfred Tabbert (1908-1973) założył w 1934 roku w Schweinfurt swoją pierwszą firmę. W 1952 r., Dwa lata po powrocie z niewoli sowieckiej, Helmut Wilk założył CI Wilka w Bad Kreuznach. Z jego wynalazkiem - składającym się z wyściełanych klocków - po raz pierwszy pojawił się w branży caravaningowej. W 1959 roku zbudował swoją pierwszą karawanę.

Architekt Helmut Knaus, który studiował inżynierię i budownictwo, założył firmę karawanową Knaus KG w Marktbreit w 1960 roku. Historia marki Knaus rozpoczęła się w 1961 r. Od przyczepy o nazwie Schwalbennest, która od początku była znakiem rozpoznawczym lecących jaskółek zaprojektowanych przez samego założyciela firmy.

W roku 1962 po raz pierwszy w Essen odbył się salon karawan, na którym reprezentowane były również marki Knaus, Tabbert i Wilk. W tym samym roku zakład karawany Eifelland został założony przez Günthera Hennerici. W zakładach produkcyjnych w Marktbreit, a później w Ochsenfurt koło Würzburga, wyprodukowano do tej pory jeden z najlepiej sprzedających się modeli Knaus, Südwind.


Wiatr południowy Knaus na torze testowym w latach 70
Dzisiejsza siedziba Knaus w Jandelsbrunn koło Passau została zbudowana w 1970 roku. W latach 70. XX w. Sprzedaż została rozszerzona na całą Europę - współpracujące z nią firmy handlowe, niezależni dealerzy i importerzy kontraktów współpracowali z Knaus. W rezultacie powstała ogólnokrajowa sieć handlowa, sprzedażowa i serwisowa z blisko 600 firmami partnerskimi.

Firma Knaus GmbH Jandelsbrunn 1981 powstała z Knaus KG. Wszystkie działania związane z produkcją i sprzedażą koncentrowały się na stronie Jandelsbrunn. W latach 80. Knaus osiągnął wiodącą pozycję wśród europejskich producentów pojazdów rekreacyjnych, rozwijając swoje produkty Südwind i Azur oraz wprowadzając nowe produkty. W 1984 roku nazwa firmy została zmieniona na Tabbert Caravan GmbH, z siedzibą w Sinntal.

Firma Caravans International Wilk Bad Kreuznach złożyła wniosek o upadłość w 1986 roku. Po śmiertelnym wypadku założyciela firmy, Helmuta Wilka w 1979 r., Dyrektorzy zarządzający nie mogli kontynuować sukcesu chorej firmy. W rezultacie Tabbert Caravan GmbH stał się jedynym udziałowcem i kontynuował istniejący biznes poprzez pozyskanie pracowników, budynków i gruntów.

W 1987 r. Tiag Tabbert-Industrie AG została założona jako spółka holdingowa grupy spółek. W 1990 r.

Nastąpił wpis spółki.

Działalność budowlana Karosseriewerke Weinsberg GmbH została przejęta przez Tiag Tabbert-Industrie AG w 1992 roku, kontynuując nazwę firmy Weinsberg Mobile GmbH. Produkcja została przeniesiona do Sinntal / Mottgers. Na Węgrzech obecny zakład produkcyjny Knaus Tabbert Hungary Kft. Został zbudowany w celu produkcji przyczep kempingowych, które początkowo produkowały produkty marki Eifelland na rynek holenderski.

Powstanie Knaus AG w 1996 roku zaowocowało ścisłą współpracą z Tiag Tabbert-Industrie AG. Duże części Tiag Tabbert-Industrie AG połączyły się z Knaus AG w 2001 roku. Spółki produkcyjne oraz duża część spółek handlowych Tiag Tabbert-Industrie AG zostały połączone w Knaus GmbH Jandelsbrunn. Ponadto zainicjowano zasadniczą restrukturyzację.

2002 roku spółka zmieniła nazwę na Knaus GmbH Jandelsbrunn w Knaus Tabbert Group GmbH, aw 2004 roku Ca-Mo pojazd GmbH została połączona z Knaus Tabbert Group GmbH.

W 2006 roku współpraca z Knaus Tabbert Grupa z ADAC rozpoczął od domu silnikowe marek Knaus i Weinberg były wynajmowane pod flagą Adacs tak, że rozwinął się z projektu, Niemiec największych sieci wypożyczalni dla przyczep kempingowych.

Firma ogłosiła upadłość w dniu 9 października 2008 r. [1]

Knaus Tabbert został przejęty przez holenderską firmę inwestycyjną HTP Investments BV z Venlo w dniu 1 stycznia 2009 r. Chciało to uczynić z Knausa Tabberta wiodącego producenta karawan w Europie i kontynuować eksploatację wszystkich trzech zakładów. Prawa do marki "Eifelland" nie zostały zaakceptowane.

Firma z sześcioma markami osiągnęła w roku obrotowym 2017 sprzedaż wynoszącą ponad 590 milionów euro i wyprodukowała 20 823 przyczepy kempingowe i kampery z około 1896 pracowników.

W kwietniu 2011 r. Inwestor HTP ogłosił swój udział w spółce Morelo Reisemobile GmbH. Wraz z Knaus Tabbert GmbH Morelo działa w dziedzinie kamperów. Zachowano niezależność obu firm. Firmy i marki będą nadal zarządzane niezależnie.

Nagrody
Niemieckie Towarzystwo Karawanowe (DCHV) przyznało Knaus Tabbert GmbH 2017 LUPO i tym samym uhonorowało ich kulturę korporacyjną, która charakteryzuje się komunikatywną współpracą, szacunkiem i przydatnością. Ta filozofia nie jest tylko wewnętrzna - partnerzy handlowi również są jej częścią.

Grand Prix średnich firm również trafiło do Knaus Tabbert GmbH w 2017 roku. Z wybitnymi osiągnięciami w kategoriach "ogólny rozwój firmy", "tworzenie / zabezpieczanie miejsc pracy i szkoleń", "modernizacja i innowacja", "zaangażowanie w regionie", a także "serwis, bliskość klienta i marketing", Knaus Tabbert był w stanie wygrać więcej niż Przeważa 5000 firm nominowanych w całych Niemczech.

RV
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

RV
RV, w Szwajcarii oficjalnie samochód silnikowy, jest pojazdem mechanicznym z wnętrzem odpowiednim do życia. Jest to często podobne do karawany. Podstawa pojazdu to zwykle pickupa. Przeważnie kempingi są wykorzystywane jako pojazdy rekreacyjne na kempingi i święta ze zmieniającymi się miejscami i miejscami doświadczenia. Samochody kempingowe są często używane przez podróżujących w interesach, takich jak przedstawiciele handlowi, montażyści lub showmani, aby zostać na noc lub jako mobilne biuro w zmieniających się miejscach pracy.

Pierwotnie z kampera nazywano pojazd mieszkalny (przygotowywanie posiłków, sen), ale nacisk kładziono na podróżowanie, a więc prowadzenie pojazdu. Z reguły pojawiały się zmodernizowane minibusy i furgonetki, dlatego pojazdy te są często określane jako autobusy kempingowe. Dziś jednak terminy kamper i kamper używane są zamiennie w Niemczech, gdzie w katalogach producentów i czasopismach branżowych przeważnie z kamperów, potocznie, ale w przeważającej mierze wypowiadanych przez kamperów. Kampery w oryginalnym znaczeniu traktowane są jako van.

Wohnmobiltypen

Kabina mieszkalna na odbiór
Artykuł główny: Kabina mieszkalna
Jako Camper, nawet Absetzkabine, struktura życia jest określana za pomocą których pickup lub burtowy, rzadko normalnego samochodu produkcyjnego, w przyczepie kempingowej może być wykonane. Zaletą jest to, że właściciel może w razie potrzeby zamienić swój samochód w samochód kempingowy, a także opuścić konstrukcję mieszkalną jak przyczepę kempingową na kempingu. Do codziennego użytku można ponownie rozłożyć konstrukcję. Wada jest w porównaniu do innych rodzajów mieszkania bardzo ciasny salon.

Panel van

Autobus VW z wysokim dachem
Pierwsze kampery powstały w latach pięćdziesiątych na bazie autobusu VW, prototypu furgonetki. Pudełko kempingowe Westfalia było jednym z pierwszych wyposażenia wnętrza dla standardowych samochodów dostawczych. W przeciwieństwie do późniejszych wnętrz, nadal można je było wyjąć z pojazdu, wykonując kilka prostych czynności i zachowując pełną funkcjonalność. W latach 70. XX w. Rozbudowano go o samochód mieszkalny, w którym znajdowały się również urządzenia sanitarne, w tym toaleta i prysznic, nazywane kamperami. Pojazdy te nadal są produkowane - więcej pod terminem furgon. Oferują większy komfort jazdy i są zwykle bardziej ekonomiczne w użyciu niż większe samochody kempingowe, ale przestrzeń życiowa jest mniejsza, a komfort mieszkania jest niższy, ponieważ ogranicza się do wymiarów standardowej ciężarówki. Coraz częściej określenie "furgon" uważa się za typ (w rzeczywistości typ) kamperów. Zaletą jest wysoka przydatność do codziennego użytkowania pojazdów, wadą jest wysoki koszt wynikający z rozbudowanej rozbudowy w stosunku do wielkości pojazdu.

Współczesne samochody dostawcze mają zazwyczaj stały dach wysoki lub dach o kształcie skośnym (zwany również podnoszonym dachem), aby zapewnić stałą wysokość w trybie stacjonarnym. W Republice Federalnej Niemiec było to do grudnia 2012 r. W przypadku klasyfikacji podatkowej wymaganej jako samochód kempingowy, ale odtąd służy jedynie komfortowi życia. W przypadku niektórych modeli można ustawić jedno lub dwa łóżka pod tym dachem.

Alcove
Alkowa mobilna
RV, które są wyposażone w alkowie, wnęka powyżej kabiny, są uważane za rodzaj RV per se. Optymalne wykorzystanie przestrzeni i jej stosunkowo niska cena tłumaczą popularność pojazdów wnękowych, szczególnie dla rodzin z dziećmi. Alkowa komórkowego z jej typowym łóżku łodygi powyżej kabiny są zatem jak na piktogramów, znaków drogowych i jako symbol telefonu w domu w ogóle, a znalazłem takie jak dodatkowe znaki w znakach drogowych w różnych krajach, dodatkowe znaki w Niemczech 1048-17 (tylko RV), w Szwajcarii dodatkowy sygnał 5.28 (Wohnmotorwagen).

Dodatkową korzyścią jest dobre wykorzystanie przestrzeni, przydatność do zimy, ponieważ nieizolowana kabina może być zwykle oddzielona od izolowanej przestrzeni mieszkalnej. Wadą jest mała wysokość sufitu we wnęce, która często prowadzi tylko jeden wałek poprzeczny w drabinie dużej całkowitej wysokości pojazdu i wynikające z wysokiej odporności powietrza podczas jazdy.



Pół-zintegrowany kamper
Ten Wohnmobiltyp (zwany również pół-zintegrowanym) wykorzystuje kabinę pojazdu produkcyjnego do celów mieszkalnych, bez odchodzenia od standardowej kabiny. Ma podniesiony dach nad kabiną kierowcy, który zazwyczaj służy również do osiągnięcia wysokości stojącej w kabinie. Fotele kierowcy można obrócić w stronę salonu i połączyć ze stołem z ławeczką (pół-kącikiem), tworząc grupę siedzącą.

Pół-zintegrowane motorhome oferuje przy stosunkowo niskich kosztach, przynajmniej podczas cieplejszych miesięcy, podobnie wysoką wartość życia jako w pełni zintegrowanym silnikiem głównym. Przewaga kosztowa jest osiągana tak, jak w przypadku mobilnej wnęki, utrzymując standardową kabinę. Niższa całkowita wysokość w porównaniu do wnęk i najbardziej w pełni zintegrowanych systemów skutkuje niższym oporem powietrza, a tym samym mniejszym zużyciem paliwa.
Van
Furgonetka to mały, częściowo zintegrowany pojazd, w którym przestrzegano krótkich wymiarów i małej szerokości specjalnej konstrukcji. Powoduje to bardziej jednolite wrażenie kabiny kierowcy i konstrukcji obudowy, a także jeszcze niższy opór powietrza.

W pełni zintegrowany kamper
W pełni zintegrowane jednostki są zbudowane na gotowych głowicach napędowych (podwozie bez kabiny) z wszystkimi niezbędnymi agregatami. Rodzaj ramy - rama drabiny, rama z płaskim dnem lub głęboka rama - wybiera się zgodnie z pożądaną strukturą.
Dlatego producent domu silnik musi produkować i tak kompletne, odizolowany przód pojazdu z przedniej szyby, reflektory, dmuchaw tarczowych, wycieraczki w małych seriach. W pełni zintegrowane domy mobilne oferują większą przestrzeń życiową "z jednego źródła". Podobnie jak w częściowo zintegrowanych kamperach, okna przednie i boczne wymagają rolet lub mat, aby zapewnić prywatność i ewentualnie dodatkową izolację termiczną.
Zaletą pełni zintegrowanych kempingowych jest zatem maksymalna jakość obudowy, niekorzystnie są znacznie wyższe koszty, które wynikają również z utrzymaniem silnika (gorszej dostępności) oraz elementy kabiny (małe serie) są droższe od konwencjonalnych pojazdów.

Domy mobilne na bazie samochodów ciężarowych
Mobilny dom na ramie ciężarówki z wykuszem i garażem samochodowym
Tutaj obudowa jest montowana na standardowej ramie ciężarówki. Można w nim zrealizować bardzo duże kampery, dlatego ten typ stosowany jest głównie w segmencie luksusowym. Ta konstrukcja jest bardziej w amerykańskim zwiastunie, w europejskich warunkach kosmicznych i na potrzeby kempingowe, oferowane modele są zwykle zbyt duże. Co więcej, jest to maksymalna dopuszczalna masa większość tych pojazdów powyżej 7,5 tony, czyli dlaczego oni (C1 klasa B) nie mogą być prowadzone zgodnie z prawem UE z samochodowego prawa jazdy.

Autobusy mieszkalne
Główny artykuł: Wohnbus

Mobilny dworek jako kamper 1922
Autobusy mieszkalne są zwykle hobbystami lub w produkcji indywidualnej przeznaczonej do celów mieszkalnych, zmodernizowanymi byłymi autokarami lub ciężarówkami, a więc znacznie większymi niż większość budowanych na podwoziach transportowych. W Ameryce Północnej coraz popularniejsze stają się coraz bardziej komercyjnie przekształcone lub zaprojektowane jako takie autobusy mieszkalne (Bus Conversion lub Motor Coach). Jak zwykle są często wyposażani w przyczepy samochodowe i oferują jeden z najbardziej luksusowych sposobów podróżowania.

Pojazdy podstawowe
Samochody kempingowe są zwykle budowane na tzw. Furgonetkach lub minibusach. Historia samochodów kempingowych zaczyna się w latach pięćdziesiątych od oryginalnego typu pickupa, VW Transportera T1. Później dodano Ford Transit, Mitsubishi L300 i Mercedes-Benz Transporter.

Obecne wspólne pojazdy podstawowe to typy rynku europejskiego, na przykład niemiecki lider na rynku Fiat Ducato i identyczny Peugeot Boxer i Citroën Jumper lub Mercedes-Benz Sprinter, identyczny z VW Crafter. Inne modele to Ford Transit, VW Transporter, Renault Master, który jest identyczny z Opel Movano, Iveco Daily lub identycznym Renault Trafic i Opel Vivaro.

Większe kampery o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 t zbudowane są na pojazdach autobusowych lub ciężarowych. Pojazdy powypadkowe i pojazdy specjalne do ciężkich zastosowań terenowych wykorzystują ciężarówki z napędem na cztery koła, takie jak Unimog, Mercedes-Benz Zetros i MAN TGS lub inni producenci.

Chassis
Seria ramek
Standardowa rama (nazywana również ramą drabiny) jest odpowiednia dla wszystkich pojazdów, zarówno w zabudowie chłodniczej, pogotowiu, platformie, a nawet w przyczepie kempingowej. Jest produkowany seryjnie jako "podwozie" i równie dobrze nadaje się do napędu na przednie lub tylne koła. Zaletą jest wysoka uniwersalna stabilność i niska cena dzięki masowej produkcji. Wadami są wyższa waga i wyższa konstrukcja, ale która jest relatywizowana przez większy prześwit. Wysiłek w produkcji RV w stosunku do wielkości pojazdu jest najniższy w przypadku ram drabinowych.

Płaskie dolne podwozie
Podwozie z płaskim dnem jest możliwe tylko w przypadku pojazdów z napędem na przednie koła. Jest to podwozie standardowego samochodu skrzyniowego, w którym brak dachu i ścian bocznych w słupku B. Podwozie składa się z podłużnych i poprzecznych belek oraz głęboko profilowanych paneli podłogowych. Ze względu na brak struktury nadwozia, jak w konwencjonalnym podwoziu (np. W pojazdach z platformą), ściany boczne konstrukcji kampera muszą odgrywać rolę stabilizującą, tak jak w przypadku standardowej furgonetki (blachy). Z tego względu wymiary i połączenie korpusu kabiny z kabiną należy wykonywać bardzo ostrożnie. Dalszą stabilizację można uzyskać poprzez klejenie całej powierzchni podłogi konstrukcyjnej (zwykle 40 mm podłogi wielowarstwowej) do blachy dolnej płaskodennej obudowy. Powoduje to niższą wysokość wejścia i mniejszy prześwit. W pojazdach częściowo zintegrowanych (tzn. Bez wnęk) można uzyskać niższy opór powietrza przez niższą całkowitą wysokość. W przypadku pojazdów wagonowych ta korzyść nie ma zastosowania, ponieważ wysokość pojazdu określa kabina maszynisty (wysokość kabiny i wysokość wnęki). Ten projekt jest zalecany do lekkich urządzeń mobilnych bez długiego zwisu ogona w niższym segmencie cenowym.

Deep Frame
Do tzw głowy trakcji (tutaj podwozie cięcie za kabiną) jest kołnierzem specjalną obudowę, tak zwany „low-frame”. Standardową tylną oś zastępuje niezależne zawieszenie. Niska jakość ramki głównie zbudowana z ocynkowanej i śrubowych elementów blaszanych są wywinięte na możliwie najniższym poziomie w celu realizacji niskim poziomie wejścia i wysokość całkowitą i podwójne dno (izolacja Przyłącze do stosowania w zimie). Jednak całkowita wysokość nie jest zmniejszona w pojazdach Alcovena nawet przy niskiej ramie. Niskie ramy są dostępne głównie na napędach na przednie koła - w 2006 r. Po raz pierwszy pojawiła się również niska rama z napędem na tylne koła dla Sprintera Mercedes-Benz. Tylna oś, która została zmodyfikowana w stosunku do standardowej ramy, powoduje zmianę zachowania podczas jazdy i inne wymagania konserwacyjne. Ponadto niski prześwit zwiększa ryzyko ustawienia na nierównym terenie.

Budowa
Drewno jest często używany jako materiał w postaci listew z drewna iglastego na kratownicy wsporczej konstrukcji oraz do zamocowania okien i drzwi, a częściowo jako krawędź do wkręcania płyt montażowych. Sklejka stosowana jest jako wewnętrzne ściany ścian oraz wewnątrz i na zewnątrz płyt stropowych. Ponieważ drewno ma tendencję do zanieczyszczania w wilgotnym środowisku i ze względu na związany z nim nieprzyjemny zapach, jest coraz częściej przemieszczane przez tworzywa sztuczne.

Plastics
Bardzo lekki i opłacalny spieniony polistyren (EPS), znany pod nazwą handlową styropian, jest często stosowany jako materiał izolacyjny w podłodze, dachu i ścianach konstrukcji. Coraz częściej ekspandowany jest zastąpiony przez ekstrudowany polistyren (XPS, powszechne nazwy handlowe to styropian, pianka Styrodur lub RTM), ponieważ jest mniej wrażliwy na nacisk i prawie nie absorbuje wody przez zamkniętą strukturę komórkową. Ponieważ XPS ma wyższą sztywność niż EPS, można zrezygnować z dodatkowego usztywnienia krzyżowego. Płyty z twardej pianki poliuretanowej (PU) nadają się do stabilnej izolacji ścian, ale plastik jest czasochłonny pod względem produkcji. Listwy na poliuretanie są bardziej odporne na gnicie w porównaniu do listew drewnianych i nadają krawędziom płyty niezbędną stabilność przy wkręcaniu lub klejeniu.

Metale
Przyjazne dla recyklingu aluminium z lekkiego metalu jest często stosowane do zewnętrznej powłoki, rzadziej jako konstrukcja nośna w ścianach. Dzięki temu powierzchnie błyszczące są możliwe, ale są wrażliwe na zadrapania i uderzenia. Aluminium jest również stosowane jako listwa profilowa na krawędziach konstrukcyjnych oraz jako materiał na listwy progowe.

Materiały kompozytowe
Płyty ścienne, dachowe lub podłogowe są często produkowane w konstrukcji wielowarstwowej z różnych łączonych materiałów i składają się z trzech warstw zewnętrznej powłoki, izolacji i wewnętrznej ściany. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym (GfK) stosuje się zarówno jako zewnętrzną powłokę, jak i duże formowane części. Tworzywo sztuczne jest stosunkowo odporne na grad i opadanie i łatwe do naprawy, ale możliwe są przebarwienia i pęknięcia.

Prowadzenie
Ubezpieczenia
Samochody kempingowe muszą być ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej, tak jak wszystkie inne pojazdy silnikowe. Dzięki średnim bardzo niskim rocznym przebiegom i niskim kosztom uszkodzeń do użytku prywatnego zwykle stosuje się specjalne stawki mieszkaniowe.

Sytuacja w Niemczech
Kodeks drogowy
W porównaniu z przyczepą kempingową samochody kempingowe o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w Niemczech i samochodach nie mają ogólnego ograniczenia prędkości. W przypadku samochodów kempingowych powyżej 3,5 tony i do 7,5 t stosuje się dwunasty wyjątek w stosunku do StVO wyższych prędkości niż w przypadku samochodów ciężarowych o tej samej masie, tj. 100 km / h na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Rozporządzenie w sprawie zwolnienia zostało pierwotnie ograniczone do 31 grudnia 2009 r., Ale termin został zniesiony 26 października 2009 r. [2] Jednakże pozostają wszystkie inne zakazy dotyczące pojazdów powyżej 3,5 tony (zakaz wjazdu, tranzytu i wyprzedzania).

Podatek od pojazdów
W Niemczech, mobile homes z ponad 2,8 tony dopuszczalnej masie całkowitej od 1984 roku jako „inne środki”, takich jak ciężarówki, zgodnie z § 8 nr 2 KraftStG. Poddano maksymalnej dopuszczalnej masy brutto podatku od pojazdów. Od 1 stycznia 2006 (9 ust 1 nr. 2a KraftStG §§ 8 no. 1a i. V. §.) Czy według własnej stawki podatku RV emisji zorientowanych predysponowany, która jest niższa niż samochodu osobowego, ale wyższy niż w elewacji Podatek od samochodów ciężarowych wynosi. W grudniu 2012 roku, pojęcie domu pojazdu silnikowego podatku (§ 2 ust. 2b KraftStG) ujawniła [3] nie zawsze z definicją prawa o ruchu agencji regulacyjnych. Jednak od tego czasu organy podatkowe są związane klasyfikacją pojazdu silnikowego przez organy regulacyjne. [1]

Prawo jazdy i prawo jazdy
Od całej UE harmonizacji prawa jazdy kategorii, która weszła w życie w 1999 roku pojazdy o maksymalnej masie do 3,5 t może prowadzić „normalne samochodowego prawa jazdy” Klasa B być napędzane tylko podczas starszych niemieckich praw jazdy z klasą 3 do całkowitej masy 7,5 t zastosowanie. Tak więc wiele większych istniejących kamperów może nie być kierowanych przez właścicieli od 1999 r. Wydanych licencji.

W związku z tym, a także dlatego, że w tym samym czasie stale rosnące zapotrzebowanie na pojazdy komfort 3,5-tonowych będą budowane jednocześnie minimalizując swoje rezerwy ładowność i - często nieświadomie - działać powyżej dopuszczalnej masy całkowitej, która jest coraz większe ryzyko wypadków (blowouts, dłuższe drogi hamowania) za sobą pociąga. Wielu producentów samochodów kempingowych próbuje rozwiązać ten problem, stosując różne strategie dla rynku niemieckiego:

Oszczędność wagi dzięki zwiększonemu wykorzystaniu lekkich materiałów lub zmniejszeniu zasobów na pokładzie (mniejsze zbiorniki wody lub baterie)
Redukcja miejsc dozwolonych podczas podróży
Budowa mniejszych pojazdów, zwłaszcza samochodów dostawczych i półzintegrowanych

Serwis / konserwacja
W przypadku pojazdów o masie całkowitej brutto do 3,5 t przepisy dotyczące kontroli głównej i AU są określone tak jak w przypadku samochodów osobowych. W przypadku pojazdów powyżej 3,5 t, dwuletnich, a następnie rocznych, główne egzaminy są wymagane do ukończenia szóstego roku życia.

Sytuacja w Austrii
Kodeks drogowy
Zgodnie z austriackimi przepisami drogowymi symbol ciężarówki zasadniczo nie odnosi się do pojazdów mechanicznych, ale tylko do ciężarówek powyżej 3,5 tony. Na kampery o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale nie więcej niż 7,5 t, nie mają wpływu odpowiednie ograniczenia dotyczące jazdy i wyprzedzania. [4]

Podatek od pojazdów
W kamperach w Austrii do maksymalnej dopuszczalnej masy 3,5 tony, podobnie jak w przypadku samochodów, trzeba zapłacić podatek ubezpieczeniowy związany z motoryzacją, który jest obliczany na podstawie mocy silnika. Ponadto, kupując lub importując przyczepę mieszkalną, należy zapłacić standardowy podatek konsumpcyjny (NoVA).

Mobilne domy na stojąco
Autarky
Wozy kempingowe są bardziej samowystarczalne w porównaniu do większości przyczep kempingowych, ponieważ posiadają co najmniej jedną niezależną baterię 12 V do pomp wodnych i oświetlenia oraz większe zbiorniki na wodę słodką i ścieki do użytku domowego. Zbiorniki na wodę można przechowywać w stanie chroniącym przed mrozem (np. Na podwójnej podłodze). Ostatnio akumulatory do pomieszczeń mieszkalnych można ładować nie tylko podczas jazdy samochodem lub przy zasilaniu z lądu, ale także za pomocą paneli fotowoltaicznych na dachu lub ogniw paliwowych. Ilość samowystarczalności samochodów kempingowych zależy od wyposażenia technicznego, potrzeb mieszkańców (zużycie wody i energii), zwyczajów użytkowania (np. Korzystania z toalety na pokładzie lub na lądzie) i temperatury zewnętrznej.

Sprzęt mieszkaniowy
Sprzęt jest podobny do normalnego mieszkania. Zwykle jest aneks kuchenny, salon i sypialnia, toaleta na pokładzie i prysznic. Technologia gospodarstwa domowego jest w dużej mierze kompletna, a zasilanie z baterii jest zwykle ograniczone do 12 V DC. Przy użyciu falownika (zwykle montowanego, w pojazdach o wyższej wartości częściowo już zamontowanych fabrycznie), ale także konwencjonalnego, można używać urządzeń napięciowych 230 V AC. Często instalowane są media rozrywkowe, takie jak telewizja satelitarna, system hi-fi, magnetowid lub odtwarzacz DVD oraz systemy nawigacyjne.

Oprócz wystarczającej nośności pojazdu są wystarczające do jakości życia wystarczającej ilości łóżek i szafy oraz niezbędnej przestrzeni do przechowywania. Mniejsi wczasowicze zwykle mają bagażnik na rowery, większe często zawierają dużą przestrzeń do przechowywania (tylny garaż) na rowery lub mały skuter, które spełniają potrzebę mobilności w pobliżu. Bardzo duże kampery mają nawet garaże podpodłogowe z wolnostojącymi platformami samochodowymi [5] dla standardowych samochodów od dwóch do pięciu miejsc, pojazdów specjalnych lub samochodów zabytkowych. Istnieje niemal niemożliwe do opanowania zróżnicowanie planów pięter w ramach struktury mieszkalnej na rynku, które podlega nie tylko projektowi fluktuacji odpowiednich trendów mody.

Pobyt w kamperie
Przy użytkowaniu kamperów należy rozróżnić:

Kemping
W prawie wszystkich krajach europejskich kemping dozwolony jest tylko w specjalnie wyznaczonych miejscach. Kemping obejmuje korzystanie z mebli ogrodowych, markizy, grilla itp. Na zewnątrz. Dostarczanie energii (elektrycznej lub gazowej) i słodkiej wody oraz jej utylizacja (śmieci, ścieki, fekalia) jest prawie zawsze gwarantowana.

Parking
Często ludzie przebywają w kamperach zaparkowanych na publicznym parkingu lub przy drodze.

Sytuacja w Niemczech
Podczas pobytu w przestrzeni publicznej w Niemczech porusza się w legalnej szarej strefie: Chociaż kampery, jak inne pojazdy mechaniczne, mogą być również zaparkowane zgodnie z postanowieniami StVO (bez ograniczenia w przeciwieństwie do przyczep); jest to dopuszczalne do użytku publicznego. Jednakże zatrzymanie się w zaparkowanym samochodzie kempingowym może, jeśli nie służy tylko przywróceniu sprawności do prowadzenia pojazdu, może być uznane za nieuprawnione korzystanie z publicznej przestrzeni transportowej.

Jest powszechnie tolerowane w Niemczech, jednorazowa noc pobyt, o ile to nie ruch jest utrudniony, przestrzegać lokalnych przepisów parkingowych i wszelkie przedmioty, takie jak meble, grill biwakowania lub markizy są instalowane na zewnątrz domu na kółkach. W co najmniej jednym przypadku jednak jednorazową noc przywrócenie zdolności do kierowania uznano za specjalne zastosowanie, jako nie nadające się do prowadzenia celowo spowodowane spożyciem alkoholu po zatrzymaniu silnika w domu. [6] Aby uregulować zakwaterowanie w kamperach lub promować lokalną turystykę, coraz więcej społeczności tworzy specjalne miejsca RV.

Samochody użytkowe do celów komercyjnych, na przykład w kontekście prostytucji karawan.
Witryny RV
Camperplace

Główny artykuł: Skok kampera
Miejsca RV są publicznym lub prywatnym parkingiem dla samochodów kempingowych, na których w zależności od lokalnych warunków co najmniej jednokrotny nocleg, ale zazwyczaj dozwolone są również różne formy kempingowania. Podaż i utylizacja są tu gwarantowane w różnym stopniu.

Nowe rejestracje w Niemczech
Od 2006 roku Federalny Urząd Transportu Samochodowego zarządza segmentem samochodów kempingowych. Dane dotyczące rocznych nowych rejestracji samochodów osobowych w segmencie samochodów kempingowych w Niemczech według statystyk Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego znajdują się na liście nowych rejestracji samochodów osobowych w Niemczech według segmentów i serii modeli Samochody motorowe.
_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***