Elektryka zabudowy w Hymer 55.Czy tak ma być? |
Autor |
Wiadomość |
desperos
trochę już popisał
Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010 Postawił 5 piw(a) Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2020-10-04, 15:29 Elektryka zabudowy w Hymer 55.Czy tak ma być?
|
|
|
Witam
Zachodzę w głowę czy brak przełączania pomiędzy akumulatorem zabudowy a rozruchowym to normalna rzecz? Przełącznik w położeniu "ein" na panelu umożliwia załączenie zasilania tylko z akumulatora hotelowego i w tym położeniu działają urządzenia,możliwe jest sprawdzenie poziomów wody czystej i szarej oraz napięcia aku hotelowego i rozruchowego.Po przełączeniu na "aus" można tylko sprawdzić napięcie aku rozruchowego a inne funkcje nie działają. Sytuacja ta ma miejsce zarówno przy uruchomiony jak i zgaszonym silniku . Jeżeli to ma jakieś znaczenie to po uruchomieniu silnika lodówka na 12V normalnie działa więc prąd z aku rozruchowego jakoś tam trafia. Pod siedzeniem pasażera na przewodach ze zdjęcia jest napięcie z rozruchowego na czerwonym cały czas a na czarnym tylko jeżeli włączymy "ein" na panelu.
O ile na postoju gdy silnik nie pracuje to jest zrozumiałe aby nie rozładowywać rozruchowego ale juz podczas jazdy fajnie jakby można było w zabudowie ładować różne sprzęty i aby alternator ładował również aku hotelowy a tego nie robi i stąd moje pytanie...Czy tak ma być ? Jeżeli nie to gdzie szukać przyczyny problemu ?
20201004_140522_resize_48.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 22 raz(y) 246,68 KB |
20201004_142415_resize_7.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 270,37 KB |
20201004_140337_resize_12.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 280,69 KB |
|
|
|
|
 |
koko
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2020-10-04, 15:40
|
|
|
nie z rozruchowego a z alternatora i całego układu z alternatora ładowany jest równierz pokładowy |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
 |
Cyryl
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 312/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2020-10-04, 16:21
|
|
|
moim zdaniem przełącznik "ein"/"aus" jest wyłączeniem instalacji w zabudowie, gdy przełączysz na "ein" podczas pracy silnika powinno pojawić się ładownie na akumulatorze zabudowy. |
_________________
 |
|
|
|
 |
desperos
trochę już popisał
Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010 Postawił 5 piw(a) Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2020-10-04, 17:18
|
|
|
koko napisał/a: | nie z rozruchowego a z alternatora i całego układu z alternatora ładowany jest równierz pokładowy |
Tak,tak miałem na myśli ładowanie z alternatora,co innego myślałem a co innego napisałem
Cyryl napisał/a: | moim zdaniem przełącznik "ein"/"aus" jest wyłączeniem instalacji w zabudowie, gdy przełączysz na "ein" podczas pracy silnika powinno pojawić się ładownie na akumulatorze zabudowy. |
Dzięki za trop,sprawdzę to jutro |
|
|
|
 |
chris_66
weteran
Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Cze 2007 Piwa: 16/36 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 2020-10-04, 21:05
|
|
|
ładowanie z alternatora powinno być cały czas z automatu - ładuje rozruchowy, hotelowy i napędza lodówkę
jak silnik nie pracuje to automatycznie nie ma lodówki z 12V i rozłączone są akumulatory od siebie
ein/aus to po prostu wyłączenie wszystkiego hotelowego - pstryk i wychodzisz bez stresu czy wszystko jest wyłączone |
_________________ Yossarian ani razu nie przyszedł pomóc przy budowie, za to później, gdy klub już ukończono, przychodził bardzo często, i Yossariana przepełniało uczucie niekłamanej dumy, ilekroć spojrzał na nią i pomyślał, że nawet nie kiwnął palcem przy jej wznoszeniu. |
|
|
|
 |
dziwaczek
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy Dołączył: 30 Sie 2010 Piwa: 58/18 Skąd: Osowiec/Mazowieckie
|
Wysłany: 2020-10-05, 08:37
|
|
|
tak ma być, akumulator silnikowy jest odseparowany od akumulatora zabudowy - nie da się z niego korzystać, ma być tylko dla silnika |
_________________ Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
dziwaczek
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy Dołączył: 30 Sie 2010 Piwa: 58/18 Skąd: Osowiec/Mazowieckie
|
Wysłany: 2020-10-05, 08:42
|
|
|
desperos napisał/a: | O ile na postoju gdy silnik nie pracuje to jest zrozumiałe aby nie rozładowywać rozruchowego ale juz podczas jazdy fajnie jakby można było w zabudowie ładować różne sprzęty i aby alternator ładował również aku hotelowy a tego nie robi i stąd moje pytanie...Czy tak ma być ? Jeżeli nie to gdzie szukać przyczyny problemu ? |
A czemu tak twierdzisz? Obserwuj wskazania Voltomierza od akumulatora zabudowy (powinno podbić do jakiś 13-14V) po uruchomieniu silnika, tylko cierpliwie czekaj - zawsze priorytet do ładowania ma akumulator silnikowy, ładowanie akumulatora zabudowy potrafi załączyć się po kilku minutach Włączenie panelu nie powinno mieć wpływu na ładowanie aku. zabudowy, ale bywa różnie u mnie np. nie złączy się lodówka jak pracuje silnik jak nie jest włączony panel sterujący |
_________________ Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
 |
|
|
|
|
 |
desperos
trochę już popisał
Twój sprzęt: Hymercamp 55 1990 i Eura Mobil 1994
Nazwa załogi: Zdzichu Hymer
Dołączył: 18 Lip 2010 Postawił 5 piw(a) Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2020-10-05, 16:13
|
|
|
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Faktycznie akumulator hotelowy jest ladowany z alternatora ( podbiło napięcie na 14.3V ) A co do reszty skoro tak ma być to jestem spokojny |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-10-25, 11:31
|
|
|
Witam,
trochę mnie ten wątek zasmucił, bo właśnie kupiłem Swinga i widzę, że elektryka w nim wymaga przeglądu. Na przykład u mnie bez względu na to czy zasilanie zabudowy jest włączone czy nie, działa ogrzewanie i boiler... A jak wynika z postów powyżej tak chyba nie powinno być. LED oczywiście na panelu sterowania zapala się i gaśnie, słychać też przekaźnik w energobloku gdy się używa przełącznika ale... niczego to nie zmienia jak chodzi o zasilanie urządzeń.
No cóż, biorę gruby zeszyt, długopis i zaczynam rysowanie - może w ten sposób dojdę do tego co gdzie zostało pozmieniane.
Porządkując niejako ten wątek proszę o sprawdzenie, czy dobrze zrozumiałem:
1). Zasilanie OFF - WYŁĄCZONE - LED nie świeci
- działa tylko sprawdzenie stopnia naładowania akumulatorów?
- lodówka działa na 12V tylko po odpaleniu auta?
- również po odpaleniu auta alternator ładuje również akumulator zabudowy?
- nie działa pompka wody
- nie działa światło nad kanapą/stołem
- nie działa iskrownik lodówki
2). Zasilanie ON - WŁĄCZONE - LED świeci
- dopiero teraz powinno działać sprawdzanie poziomu wody?
- dopiero teraz powinno działać ogrzewanie?
- dopiero teraz powinien działać boiler?
- dopiero teraz powinna działać pompka wody?
- pojawia się napięcie w dodatkowych gniazdkach 12V oryginalnych?
- zaczyna działać oświetlenie stoł/kanapa
- zaczyna działać światło w łazience
- zaczyna działać iskrownik lodówki
O ile jestem w stanie zrozumieć działanie nawiewów ogrzewania w pozycji OFF to nie wiem czy boiler powinien też w tej pozycji działać. Dotychczas uważałem wyłącznik 12V zabudowy jako taki "główny" - wyłączasz i możesz iść bezpiecznie w miasto/zwiedzać/itp. bo nic nie jest włączone.
Rozumiem, że po odpaleniu auta ładowane są oba akumulatory niezależnie od pozycji przełącznika zasilania zabudowy czy musi być on jednak włączony?
Solar i ładowanie tym obwodem na razie pomijam, bo to było dokładane u mnie przez poprzedników.
Proszę o odniesienie się do powyższego opisu co i kiedy powinno działać. Albo o parę słów co kiedy działa u szanownych Kolegów. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
lepciak
weteran
Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Wrz 2008 Piwa: 61/39 Skąd: Gdańsk-Oliwa
|
Wysłany: 2020-10-30, 17:14
|
|
|
Monter napisał/a: | O ile jestem w stanie zrozumieć działanie nawiewów ogrzewania w pozycji OFF to nie wiem czy boiler powinien też w tej pozycji działać. Dotychczas uważałem wyłącznik 12V zabudowy jako taki "główny" - wyłączasz i możesz iść bezpiecznie w miasto/zwiedzać/itp. bo nic nie jest włączone.
Proszę o odniesienie się do powyższego opisu co i kiedy powinno działać. Albo o parę słów co kiedy działa u szanownych Kolegów. |
Na załączonych zdjęciach prezentujesz wycinek instalacji elektrycznej opartej na konektorach które z czasem luzują się i często same wyskakują ze złączy. Wtedy na siłę szuka się miejsca z którego najprawdopodobniej wtyk wyskoczył. Wpina się go - nie zawsze tam gdzie być powinien i jeżeli teraz działa to co podejrzewamy że działać powinno to wydaje się że znowu wszystko z elektryką jest O.K. Nic bardziej mylnego. Dlatego ja w naprawianych przez siebie pojazdach wtyki lutuję do złączy i mam pewność, że nic "samo" się nie rozłączy. Niewypadające wsuwki z pobielanej sprężystej blachy mosiężnej skończyły się jednocześnie ze zlikwidowaniem kolorowych otulin przewodów na rzecz białych, numerowanych (czyli około 25 lat temu) i od tego czasu mamy kłopoty z elektryką. Masz rację, że chcesz mieć spokój wychodząc w miasto i mieć włączone tylko te urządzenia które włączone być muszą. Ja nie oglądałem się na producenta - w moim przypadku Burstner - i dodatkowymi wyłącznikami odciąłem urządzenia które uważałem za niepotrzebnie włączone podczas mojej nieobecności w aucie. Być może producent kampera przewidział odcięcie na przykład bojlera ale nie dasz głowy, że Twój poprzednik przypadkiem czegoś w połączeniach nie zmienił. |
_________________ lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
 |
|
|
|
|
 |
koko
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2020-10-30, 17:23
|
|
|
Wydaje się że masz wszystko O.K. napisz z którego roku jest auto to będzie coś więcej
Na bojlerze powinno być napięcie żeby zadziałał zawór przeciw zamrożeniu, lodówka na 12V tylko w czasie jazdy |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2020-10-30, 23:43
|
|
|
Kolego @lepciak - dziękuję, ale najpierw chcę się dowiedzieć jak powinno być konkretnie u mnie lub w innych Hymerach, a dopiero potem będę myślał co dalej :-)
Lutowanie przewodów jest spoko, ale usztywnia bardzo te połączenia.
@koko - auto jest z rocznika 1996. Osobno boiler do wody Truma, osobno grzejnik. Mam oryginalne książeczki ale są po niemiecku a na dodatek nie został zaznaczony model na tylnej okładce.
Czyli ogólnie chyba mam tak, jak powinno być.
O lodówce wiem. Dzięki :-) |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
 |
koko
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2020-10-31, 08:43
|
|
|
Jak pojeżdzisz to wszystko wyjdzie w praniu |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
 |
|