Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak to jest z tym prądem?
Autor Wiadomość
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 20/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-11-12, 23:06   Jak to jest z tym prądem?

Od bardzo długiego czasu nurtuje mnie zagadka znikającego prądu. Przed każdym wyjazdem podłączam kampera do własnego "słupka". Ładuję akumulator pokładowy na maksa. Po kilkunastu godzinach Tracer wyświetla 5 kresek i podaje napięcie 13.1V Jest super. Ruszamy w trasę. W czasie jazdy praktycznie zero odbiorów. Jakiś tam led przez 15 minut i tyle. Po przejechaniu 300-400 kilometrów jesteśmy u celu i tu niespodzianka. Tracer pokazuje całe 2 kreski i 12.4V Gdzie się podział mój prąd?
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 108/35
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2020-11-13, 06:21   

Prąd pobrała lodówka.Zmierz napięcie ładowania z alternatora.Ile lat ma akumulator?
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Funio 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Już nie Karman Gipsy na T4 - "Cygan"
Nazwa załogi: Kat&Fun czyli Kasia i Funio
Dołączył: 26 Cze 2012
Piwa: 6/2
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2020-11-13, 08:25   

Miałem podobny problem.
Przyczyną był luźny styk przewodu z alternatora na energobloku.
Lodówka w czasie jazdy pobierała prąd tylko z aku życiowego.
Może u Ciebie też się poluzowało...
_________________
Jeżeli osiągnięcie czegoś wymaga czasu nie rezygnuj, czas i tak płynie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
chris_66 
stary wyga

Twój sprzęt: kamper
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Cze 2007
Piwa: 9/22
Skąd: warszawa
Wysłany: 2020-11-13, 09:16   Re: Jak to jest z tym prądem?

Artur.Dell napisał/a:
Od bardzo długiego czasu nurtuje mnie zagadka znikającego prądu.


pomiary prądów dadzą ci odpowiedź, nic lepszego nie wymyślisz

tak jak koledzy podpowiadali, prawdopodobnie lodówka zjada bez ładowania z alternatora
_________________
Yossarian ani razu nie przyszedł pomóc przy budowie, za to później, gdy klub już ukończono, przychodził bardzo często, i Yossariana przepełniało uczucie niekłamanej dumy, ilekroć spojrzał na nią i pomyślał, że nawet nie kiwnął palcem przy jej wznoszeniu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 20/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-11-13, 10:29   

Akumulator ma 2 lata i nie był jakoś specjalnie katowany.
W czasie jazdy lodówka pracowała na gazie a nie na 12V.
Chociaż jak robiłem test, to po przełączeniu lodówki na 12V z alternatora leciało sobie 10A więc styki są raczej poprawne.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: Dziwni
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 50/17
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2020-11-13, 11:21   

lodówka w trakcie jazdy bierze prąd z ładowania tj. alternatora (przecież to wszystko pracuje razem). Odłącz solary i zobacz napięcia na aku. - mi kiedyś się cela zwarła w rocznym aku. Chwile chodził ale zaraz padał i napięcie leciało poniżej 10V :spoko
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 373/100
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2020-11-20, 11:03   

Prąd nigdzie nie uciekł - taka jest charakterystyka akumulatora ołowiowego. Bezpośrednio po naładowaniu woltomierz powinien pokazać ok. 13,2, a po kilku godzinach od naładowania napięcie powinno spaść do poziomu spoczynkowego czyli 12,5...12,7V. To jedna z tysiąca "niespodzianek" jakie mają dla nas ogniwa ołowiowe... Dokładne wartości tych napięć zależne są od technologi, domieszek i stanu akumulatora.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"



Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brodacz77 
zaawansowany


Twój sprzęt: Challenger Mageo 163, 2.8JTD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Piwa: 34/188
Skąd: Snochowice
Wysłany: 2020-11-20, 15:21   

Świstak dobrze prawi.
Trzeba spojrzeć jeszcze na układ ładowania przez alternator.
Ze słupka naładowałeś aku zabudowy, który był ODŁĄCZONY od aku samochodu. W czasie jazdy przeważnie jest tak, że po uruchomieniu silnika i pojawieniu się sygnału (oznaczanego bodajże D+) na wyjściu alternatora przekaźnik zwiera akumulator zabudowy bezpośrednio z akumulatorem silnikowym.

Musisz pomierzyć napięcia na samym alternatorze, akumulatorze silnikowym przy zgaszonym i uruchomionym silniku. Być może masz Arturze jakiś problem z ładowaniem silnikowego i Twój naładowany (jak piszesz za każdym razem ze słupka) akumulator pokładowy doładowuje w czasie jazdy silnikowy i stąd bierze się spadek napięcia po jeździe.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 59/19
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2020-11-20, 15:33   Re: Jak to jest z tym prądem?

Artur.Dell napisał/a:
Tracer pokazuje całe 2 kreski i 12.4V Gdzie się podział mój prąd?


A może to jest wartość odczytana już na postoju, podczas pracy lodówki i palących się światełek, może jeszcze coś się ładowało w tym czasie? Bo taka wartość pod obciążeniem byłaby zupełnie ok, zwłaszcza dla używanego akumulatora tradycyjnego o pojemności w okolicach 80-100Ah.
_________________
http://www.przezswiat.eu
https://www.fb.com/PrzezSwiat.eu
https://www.instagram.com/przezswiat.eu/
https://www.youtube.com/c...e-_Knza5jQOXCKg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 20/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-11-20, 18:19   Re: Jak to jest z tym prądem?

Neno napisał/a:
Artur.Dell napisał/a:
Tracer pokazuje całe 2 kreski i 12.4V Gdzie się podział mój prąd?


A może to jest wartość odczytana już na postoju, podczas pracy lodówki i palących się światełek, może jeszcze coś się ładowało w tym czasie?


Istotnie, pomiaru dokonywałem pod małym obciążeniem rzędu 25-35W (2-3A). Nie sądzę zatem, żeby to miało jakiś większy wpływ.

Brodacz77 napisał/a:
Świstak dobrze prawi.
Trzeba spojrzeć jeszcze na układ ładowania przez alternator.
Ze słupka naładowałeś aku zabudowy, który był ODŁĄCZONY od aku samochodu. W czasie jazdy przeważnie jest tak, że po uruchomieniu silnika i pojawieniu się sygnału (oznaczanego bodajże D+) na wyjściu alternatora przekaźnik zwiera akumulator zabudowy bezpośrednio z akumulatorem silnikowym.

Musisz pomierzyć napięcia na samym alternatorze, akumulatorze silnikowym przy zgaszonym i uruchomionym silniku. Być może masz Arturze jakiś problem z ładowaniem silnikowego i Twój naładowany (jak piszesz za każdym razem ze słupka) akumulator pokładowy doładowuje w czasie jazdy silnikowy i stąd bierze się spadek napięcia po jeździe.


Bardzo cenne spostrzeżenie. Przyznam, że już o tym myślałem. Trudność polega na tym, że nie bardzo wiem jak rzeczywiście mój energoblok zarządza komunikacją pomiędzy akumulatorem zabudowy a rozruchowym. Nie potrafię zbadać, czy rzeczywiście akumulator zabudowy nie doładowuje rozruchowego. Chyba nie obejdzie się bez wizyty u elektryka samochodowego.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 44 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 337/487
Skąd: Gubin
Wysłany: 2020-11-20, 22:51   Re: Jak to jest z tym prądem?

Artur.Dell napisał/a:
...
podłączam kampera do własnego "słupka". Ładuję akumulator pokładowy na maksa. Po kilkunastu godzinach Tracer wyświetla 5 kresek
...

Podczas "łączności" za słupkiem, wskazywane jest napięcie wychodzące z ładowarki podawane na aku.
13,1V to trochę mało, więc prąd z ładowarki ucieka podczas ładowania. Obstawiam uwaloną celę akumulatora, jedną z sześciu.
Dlaczego?
Dlatego że ładowarka dąży do osiągnięcia znamionowego 13,8-14,4V i dyktuje dostosowane napięcie powiedzmy o 2 V wyższe od aktualnego na klemach. Przy uwalonej celi nie osiągnie oczekiwanego/żądanego więc i nie może zapodać wyższego niż 13V dla napięcia odpowiadającemu dla sprawnych 5 cel.
5x2,4V na celę = 12,0V Szósta cela sprawna dodałaby 2,4V i pozwoliłaby na osiągnięcie idealnego 14,4V
Rady:
Odłącz klemę od aku po odłączeniu od słupka. Zmierz i zanotuj napięcie.
Po kilku godzinach bez żadnego obciążania zmierz napięcie na odłączonym aku.
Sprawdź dłonią temperaturę aku podczas ładowania ze słupka, powinien być równomiernie ciepły, wyróżniający się termicznie cieplejszy/gorący fragment wskaże wadliwą celę .Można też ocenić gazowanie jeśli korki aku można odkręcić/odsłonić i obserwować zachowanie elektrolitu.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brodacz77 
zaawansowany


Twój sprzęt: Challenger Mageo 163, 2.8JTD
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Piwa: 34/188
Skąd: Snochowice
Wysłany: 2020-11-20, 23:40   

Tylko, że po dłuższym podpięciu pod słupek to prostownik nie ładuje w kółko. Zazwyczaj w kamperze ma profile ładowania i jak naładuje po iluś tam godzinach to przełącza się na podtrzymanie. Podobnie regulatory MPPT. Więc niekoniecznie czepiałbym się uszkodzonej celi. Nie wykluczam, ale jeszcze nie od tego bym zaczynał. Pomierz Arturze napięcia w okolicy rozruchowego.

Co do prostownika w zabudowie, ładującego akumulatory - to byłem przed chwilką w kamperze zrobić fotki z ciekawości.

Jedna fotka - napięcie akumulatorów, ładowanych przez dzień z solarów - a widząc godzinę posta (23:35) słońca brak już od kilku godzin. Kamper stoi od północy domu, w cieniu.
Druga - charakterystyki ładowania - fotka prostownika / ładowarki. Moim zdaniem - wynik 13,1V już po naładowaniu akumulatora jest wartością jak najbardziej poprawną.

WhatsApp Image 2020-11-20 at 23.26.29 (1).jpeg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 65,04 KB

WhatsApp Image 2020-11-20 at 23.26.29.jpeg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 78,78 KB

_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Artur.Dell 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Peugeot J5 Concorde 620
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 20/4
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2020-11-21, 08:15   

Mój akumulator zabudowy właśnie dokonał żywota. Po całodziennym ładowaniu osiągnął 11.6V
Stoję zatem przed koniecznością zakupu nowego.

Jestem w trakcie późnojesiennego wyjazdu i mam pożyczonego 100Ah Boscha. Słońca jest jak na lekarstwo i wczoraj naładowało mnie do 12,4V. Tyle że moje dziecko drenuje akumulator laptopem i późnym wieczorem było już 11,9V. Dziś zapowia się pochmurny dzień więc z prądem będzie słabo.
_________________
Artur
http://lubimypodrozowac.com.pl/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 44 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 337/487
Skąd: Gubin
Wysłany: 2020-11-21, 10:07   

Brodacz77 napisał/a:

...
13,1V już po naładowaniu
...

Zaisty szczegół: po
.
Brodacz, mało wiemy co tam masz na pokładzie, ale mógłbym jeszcze podsunąć Ci taki sprawdzian bo nadal nie wiemy gdzie tkwi wada.
Poczytaj i popatrz na wskazania:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=20521
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***