 |
|
Pogadajmy o rowerze jak go ładować w kamperze ? |
Autor |
Wiadomość |
fan
zaawansowany
Twój sprzęt: Fleurette Discover 73 LM
Nazwa załogi: ola i benek
Dołączył: 19 Gru 2012 Piwa: 9/49 Skąd: slubice
|
Wysłany: 2021-01-28, 21:17
|
|
|
dzięki Banan |
_________________ Je ne cherche pas, je trouve
Pablo Picasso |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 241/606 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2021-01-28, 22:05
|
|
|
Dzięki joko |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-28, 22:12
|
|
|
joko napisał/a: |
Próbuję tutaj cały czas wytłumaczyć , że w przypadku posiadania LiFePO4 o odpowiednio dużej pojemności , który można ładować dużym prądem (a więc bardzo szybko) używanie agregatu prądotwórczego kiedy potrzebujemy 230V jest mało praktyczne i mało ekonomiczne ,bo szybciej i taniej niż klepać agregatem, można potrzebną ilość energii zgromadzić z pomocą alternatora ....... ale widzę że mało kto załapał
Co do przetwornicy , instalowanej tylko po to aby ładować rowerki, wyraziłem wątpliwość , ale tylko dlatego, że sam używam jej do wielu zadań i chodziło mi o to , że jak już coś montować to tak maksymalnie z tego korzystać.
Oczywiście , że jeśli tak jak np. Sławek nie ma się dla przetwornicy innych zastosowań jak tylko te ładowarki rowerowe, to też ma to jak najbardziej sens . Trzeba wtedy dobrać sobie moc przetwornicy , aby była chociaż trochę większa od mocy ładowarki i w takim przypadku faktycznie spore przewymiarowanie sensu nie ma.
Najbardziej bezsensownym rozwiązaniem problemu ładowania rowerów w kamperze jest używanie do tego agregatu, bo w takim przypadku agregat o mocy dużo większej od mocy ładowarki musi pracować przez cały długi czas ładowania (ładowarka jest tutaj wąskim gardłem) marnując większość zużytej energii (sprawność takiego układu to pewnie w porywach z 5% )
Lepiej w krótkim czasie doładować LiFePO4 za pomocą alternatora i potem niech sobie ta ładowarka rowerowa , przez tę przetwornicę ładuje rowerki w ciszy i spokoju, tyle godzin ile potrzebuje.
Jeśli chodzi o przetwornice małej mocy tylko do ładowarki to tak jak piszą Koledzy, nie ma specjalnie znaczenia co to będzie, każda da radę. Wprawdzie ten sinus nie jest pewnie bezwzględnie potrzebny, ale tu bym już nie przesadzał i nie schodził poniżej tego poziomu (czyli jednak celował bym w sinus) |
Joko,
Czytam co piszesz i załapałam, że faktycznie ten agregat jest prosty. Jest tani. Ale nie jest optymalny. Zgadzam się z Twoją argumentacją. W zimie na nartach problemu prądu mi nie rozwiąże. A w lecie problemu ładowania dwóch rowerów też nie bardzo. Stoję w Grecji i pyrkam? Albo w Dolomitach. Trochę wstyd by mi było. I tak przez 5 godzin bo tyle potrzeba żeby bateria była pełna...
Zamiast 1300zł na agregat to wolę zamienić swój akumulator AGM na LiFePO4 i dopłacić.
W sąsiednimi wątku o LiFePO4 zadałem kilka pytań laika żeby się poduczyć.
Mówiąc krótko: myślę o LiFePO4 200Ah oraz przetwornica AZO 1500W Eco Mode.
Zechcesz się wypowiedzieć? |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-29, 01:54
|
|
|
Najkrócej jak umiem, bo późno już
200Ah to bardzo słuszna pojemność i dla Twoich zastosowań o jakich piszesz z dużym marginesem bezpieczeństwa . Kup porządny , co do którego będziesz miał pewność, że zawiera porządny BMS z zabezpieczeniem przed nadmiernym rozładowaniem i przeładowaniem.
Akumulator LiFePO4 o pojemności 200Ah to jak zapewne wiesz jest ekwiwalent około 350-400Ah akumulatorów kwasowych lub żelowych. Nie wiem jaką masz teraz żelówkę , ale przypuszczam że pewnie 100-120Ah, więc z takim nowym LiFePO4 bedziesz miał realnie 3-4 razy więcej "prądu".
Co do tej konkretnej przetwornicy się nie wypowiadam, ponieważ nie miałem z nią do czynienia, a nie chcę się mądrzyć .
Mogę po raz któryś jedynie polecić VOLT Power Sinus 3000, bo taką użytkuję i mam o niej bardzo pozytywne zdanie.
Jeżeli chcesz przeprowadzić wymianę aku i montaż przetwornicy możliwie prosto i bez doktoryzowania się z tego tematu, to ten VOLT ma dwie bardzo pomocne cechy:
1. Posiada wbudowaną ładowarkę akumulatorów z opcją ładowania LiFePO4
2. Posiada wbudowany przełacznik źródła zasilania, który w przypadku podłączania przetwornicy do instalacji 230V kampera, tak czy inaczej musi bezwzględnie być zainstalowany (tutaj masz to w środku urządzenia co upraszcza instalację) |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-29, 09:14
|
|
|
Joko,
BARDZO Tobie dziękuję za praktycznej informacje.
Temat przetwornicy o które piszesz jest dla mnie bardzo ciekawy bo już wcześniej też o niej wspomniałeś.
Ponieważ jestem zielony z prądów więc nie zrozumiałem za bardzo punktu 1 i 2. Czy dasz radę w wolnej chwili rozwinąć tę myśl tak by nawet 6-cio latek zrozumiał?
I może masz jakiego linka do tej konkretnej przetwornicy żebym mógł zobaczyć?
I oczywiście |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-29, 18:07
|
|
|
Joko,
Już trochę przeczytałem o Twojej VOLT Power Sinus 3000.
Zacny sprzęt i faktycznie pomocny w kamperze. Przeczytałem na stronie Volt instrukcję obsługi. Twoja przetwornica ma minimum 3000W a maximum nawet 9000W. Dla mnie to zdecydowanie za dużo. Wystarczy mi wersja 1500W a w szczycie 4500W.
I teraz chciałbym zapytać Cię o informacje praktyczne: jak zmodyfikowałeś lub co zmodyfikowałeś w kamperze by przetwornicę podłączyć do aku, regulatora MPPT, elektrobloku i instalacji 230V z słupka. Bo trzeba ten sprzęt podłączyć to tych w/w. Jak?
Dzięki |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-30, 11:28
|
|
|
Szersze wyjaśnienie tych dwóch punktów o które pytasz, będzie od razu odpowiedzią na pytanie odnośnie koniecznych modyfikacji przy instalacji przetwornicy, bo to się ze sobą wiąże.
Ad.1
Przetwornica VOLT Power Sinus 3000 ma wbudowaną własną ładowarkę akumulatora z którego korzysta w funkcji przetwornicy. Ładowarka ma możliwość ładowania praktycznie każdego rodzaju akumulatorów, w tym LiFePO4 (tryb nr.3)
Korzyści z tego wynikające są oczywiste:
- odpada zakup ładowarki
- ładowarka jest dużej mocy i potrafi naładować LiFePO4 dużo szybciej jak fabryczna ładowarka z kampera
- ładowarka jest wbudowana w przetwornicę co upraszcza instalację.
W przypadku korzystania z tej ładowarki trzeba bezwzględnie usunąć/odłączyć fabryczną ładowarkę !
Wystarczy w sumie odłączyć wtyczkę zasilania 230V tej ładowarki , ale najlepiej wymontować, bo to zawsze jakiś kilogram mniej z kampera.
Ad.2.
Wbudowany przełącznik źródła zasilania to urządzenie którego zadaniem jest podawanie na instalację 230V zasilania tylko jednego z dwóch źródeł (przetwornica lub słupek) w danym momencie.
Chodzi o zabezpieczenie przed sytuacją w której przy działającej przetwornicy , ktoś podłączył by się pod słupek. W takim przypadku przetwornica ulega uszkodzeniu .
Przetwornica VOLT ma Wejście 230V do którego podłącza się gniazdo zasilania zewnetrznego (słupka) , oraz Wyjście 230V do którego podłącza się obwód gniazdek .
W sytuacji kiedy "słupek" jest nie podłączony , napięcie 230V w gniazdkach jest podawane z przetwornicy. W momencie podłączenia zasilania zewnetrznego, w ułamku sekundy następuje jego przełączenie na gniazdka, przetwornica się wyłącza, a uruchamia się ładowarka akumulatora. W momencie odłączenia od słupka cała sytuacja powtarza sie w drugim kierunku, czyli startuje przetwornica i jej napięcie przełaczane jest na gniazdka . Wszystko odbywa się na tyle szybko, że podłączone w tym czasie odbiorniki nie mają przerwy w zasilaniu.
Przy instalacji przetwornicy trzeba prawidłowo wykonać połączeniu obwodów 230V. Przetwornica musi być pomiędzy gniazdem zasilania zewnętrznego , a instalacją wewnętrzną (gniazdkami) i w żadnym miejscu nie może być jakiegokolwiek połączenia omijającego przetwornicę.
Najbezpieczniej było by rozłączyć obwód zaraz za bezpiecznikiem który jest przy gnieździe zasilania zewnętrznego i w to miejsce wpiąć Wejsćie 230V przetwornicy , a cały wewnetrzny obwód podłączyć do jej Wyjścia 230V. W takim przypadku mielibyśmy pewność że jest to prawidłowo rozdzielone.
Jest jednak pewne ALE, w przypadku kiedy w kamperze mamy lodówkę zasilaną z 12V, gazu i 230V. Takie rozwiązanie o jakim napisałem powyżej będzie prawidłowe tylko w przypadku, kiedy chcemy, aby ta lodówka była zasilana z 230V również przez przetwornicę , a nie tylko wtedy kiedy jesteśmy podłączeni do słupka.
Mnie takie rozwiązanie nie pasowało i nadal przy kamperze odłączonym od słupka mam lodówkę zasilana gazem lub 12V (przy uruchomionym silniku) .
Pozostawiłem obwód zasilania 230V lodówki po stronie gniazda zasilania zewnętrznego , a do podłaczenia pod wejście przetwornicy skorzystałem ze złącza zasilania oryginalnej ładowarki, którą wymontowałem . Obwód gniazdek wewnetrznych odłaczyłem od bezpiecznika i wpiąłem w wyjeście przetwornicy.
Jest jeszcze jedno połączenie (w sumie chyba najwazniejsze) a mianowicie przetwornica - akumulator. Ze względu na bardzo duże prądy jakie mogą płynąć w tym obwodzie przy przetwornicy o dużej mocy , to połączenie musi być wykonane szczególnie starannie (zwłaszcza jeśli chodzi o połaczenie przewód-klemy) i za pomocą przewodów o odpowiednim przekroju.
Obowiązuje tutaj zasada że przewody możliwie najkrótsze a ich przekrój możliwie największy ...... i oczywiście wszystko zabezpieczone p.poż. Na PLUSIE wskazane jest zastosowanie tzw. rozłącznicy , czyli wyłącznika zdolnego przełączać duże prądy.
Poniżej załączam kilka fotek jakie udało mi się znaleźć z montazu mojej przetwornicy |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-30, 11:32
|
|
|
Fotki
IMG_20190730_144503_resized_20210130_091424550.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 176,6 KB |
IMG_20190730_144727_resized_20210130_091424925.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 161,97 KB |
IMG_20190730_145337_resized_20210130_091425209.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 14 raz(y) 201,43 KB |
IMG_20190816_151001_resized_20210130_091425975.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 83,31 KB |
IMG_20190818_165955_resized_20210130_091426615.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 125,96 KB |
IMG_20190820_160450_resized_20210130_091426738.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 374,5 KB |
IMG_20190820_160705_resized_20210130_091427049.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 156,44 KB |
IMG_20190822_140921_resized_20210130_092510373.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 206,37 KB |
|
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-30, 11:57
|
|
|
Joko,
Piękne podziękowania za wyjaśnienia. Trawię to co napisałeś.
W Ad1. napisałeś: " w przypadku korzystania z tej ładowarki trzeba bezwzględnie usunąć/odłączyć fabryczną ładowarkę !
Wystarczy w sumie odłączyć wtyczkę zasilania 230V tej ładowarki , ale najlepiej wymontować".
Pytanie: chodzi Tobie o ładowarkę która jest wewnątrz elektrobloku? Jeśli tak to należy po prostu wypiąć z elektrobloku wtyczkę zasilania 230V która do niego dochodzi? Co wtedy nie będzie działało? |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-31, 00:17
|
|
|
LukF napisał/a: | Joko,
Piękne podziękowania za wyjaśnienia. Trawię to co napisałeś.
W Ad1. napisałeś: " w przypadku korzystania z tej ładowarki trzeba bezwzględnie usunąć/odłączyć fabryczną ładowarkę !
Wystarczy w sumie odłączyć wtyczkę zasilania 230V tej ładowarki , ale najlepiej wymontować".
Pytanie: chodzi Tobie o ładowarkę która jest wewnątrz elektrobloku? Jeśli tak to należy po prostu wypiąć z elektrobloku wtyczkę zasilania 230V która do niego dochodzi? Co wtedy nie będzie działało? |
Nie wiem jak to wygląda dokładnie u Ciebie w kamperze, ale raczej mało prawdopodobne, aby ładowarka była integralną częścią elektrobloku . Obstawiam, że jest tak jak u mnie i ładowarka to osobny moduł , który trzeba zlokalizować, odłączyć dochodzące do niego wtyczki i po prostu wymontować.
Poniżej fotki jak wygląda ładowarka , która była w moim kamperze.
Napięcie 230V jest używane tylko do ładowarki i lodówki , jeśli taka jest w kamperze , oraz doprowadzone jest do gniazdek , więc po wymontowaniu ładowarki nic więcej nie powinno przestać działać.
U mnie jedynym objawem po usunięciu oryginalnej ładowarki było to, że na panelu sterującym przestała świecić zielona dioda informująca o podłączeniu do słupka .
W starej ładowarce po stronie wyjścia 12V jest gniazdo 3 pinowe , dwa piny to plus i minus, a trzeci pin to właśnie sygnał do elektrobloku , że działa ładowarka (czyli w domyśle jest podłączone 230V). W sumie można by to "oszukać" i dioda by świeciła, kiedy trzeba ...... ale u mnie nie trzeba, bo teraz to że napięcie 230V jest na wejściu nowej przetwornicy/ładowarki , jest wyświetlane na jej panelu sterującym
Taka jeszcze drobna dygresja , bo pisałeś wcześniej, że ten Volt co ja mam , dla Ciebie jest za duży i chcesz kupić o mocy 1500W.
Od czasu jak ja kupowałem swoją przetwornicę zapewne wiele się w ofercie Volt'a zmieniło , a ja nie śledzę tego na bieżąco , ale zanim kupisz to upewnij się , że ta wybrana przez Ciebie to podobna konstrukcja tylko z mniejszą mocą (tzn. czy ma wbudowaną ładowarkę , przełacznik źródła zasilania i dodatkowy panel do sterowania i kontroli).
Na koniec jeszcze kilka zdań na temat kontrolera MPPT i alternatora , bo o to też pytałeś.
W tym temacie nic nie zmieniasz i zostawiasz tak jak było (no może poza zmianą typu akumulatora w MPPT na LiFePO4 , jeśli ma taką możliwość, jeśli nie to zostawiasz na AGM).
Najlepiej jeśli LiFePO4 wstawisz zamiast AGM'a , w to samo miejsce, wtedy najmniej przeróbek bo podłączasz pod istniejące klemy . W takim przypadku jedyne co musisz dodać to przewody do przetwornicy (pamiętaj aby na dodatnim przewodzie założyć rozłącznicę ).
Przetwornica jak najbliżej akumulatora
Ja mam przetwornicę za fotelem kierowcy, ponieważ pakiety LiFePO4 mam w cokołach pod obydwoma fotelami , a dwie rozłącznice mam zamontowane na wewnętrznych obudowach cokołów foteli .
IMG_20210131_000013_resized_20210131_120229731.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 121,04 KB |
IMG_20210131_000018_resized_20210131_120229608.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 142,32 KB |
IMG_20210131_000032_resized_20210131_120229467.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 111,47 KB |
|
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-31, 14:57
|
|
|
Joko,
Piękne podziękowania za wyjaśnienie i opisanie tematu. Oraz zdjęcia. Widać, że przygotowujesz się do zabrania głosu
Mamy między pojazdami pewne różnice. Np.u mnie w ogóle nie ma takiej oddzielnej ładowarki do aku jak na Twoich zdjęciach. Ona jest zespolona w środku elektrobloku. Dlatego do elektrobloku jest fabrycznie doprowadzone zasilanie 230V. Jak je odłączę (bo jest konektor) to osiągnę efekt o którym piszesz. Minus tego rozwiazania będzie oczywisty: brak ładowania aku silnikowego po podłączeniu się do słupka. Nie jest to jakiś wielki problem. Na dziko stojąc i tak nic nie ładuje się z 230V. Na kampingu nie stoję miesiącami więc aku silnikowy się tam nie rozładuje. A stojąc koło swojego domu mogę ładować aku silnikowy zwykłym prostownikiem korzystając z przyłącza jakie jest w Ducato pod maską. W przeszłości też już tak robiłem.
Zasilacz o którym piszemy -Twój 3000W- oraz mniejsza wersja która mnie interesuje, 1500W ma identyczne trzy funkcje. Oraz zdalne sterowanie takie jak Twoje jako opcja. Więc funkcjonalność jest OK.
Teraz trzeba zrobić schemat jak to mam u siebie połączyć i do dzieła.
Jaki przekrój kabli między LiFePO4 a przetwornicą byłby optymalny? Moc 1500W a w szczycie 4500W.
I może masz linka do zakupu wyłącznika wysokoprądowego o którym piszesz?
Ostatnie pytanie: czy kable od LiFePO4 do zasilacza mają mieć końcówki oczkowe dodatkowo lutowane ? Nie wiem czy przy takim przekroju będzie to możliwe? I czy jest potrzebne ?
Ps. Może jeszcze inne osoby mające rowery elektryczne zaintresuje taka modyfikacja instalacji fabrycznej by założyć LiFePO4 oraz ładowarkę zespoloną z przetwornicą.
Tak sobie myślę, że założona przeze mnie pojemność 200Ah LiFePo4 jest znacznie powyżej tego co mi potrzeba.
Ale:
1. Solar 160W nie naładuje takiego dużego akumulatora. Lecz ja też nie dam rady stojąc trzy-pięć dni w jednym miejscu go rozładować do 10V. A jak przyjadę dalej to alternator naładuje to co zużyliśmy stojąc. Czyli bilans jest OK?
2. Duża pojemność LiFePO4 w stosunku do faktycznych potrzeb sprawi, że 2000 PEŁNYCH cykli żywotności będzie bardzo, bardzo, bardzo rozciągnięte w czasie co wydłuży żywotności baterii na lata? A może źle to sobie wyobraziłem?
Macie jakieś komentarze do powyższych 2 punktów? |
|
|
|
|
 |
EwaMarek
Kombatant Marek

Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Piwa: 25/13 Skąd: Czołowo / Koło
|
Wysłany: 2021-01-31, 20:07
|
|
|
Mam rozumieć że alternator podczas jazdy nie będzie ładował aku zabudowy? |
_________________ Pozdrawiam
Marek
Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 538/420 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-31, 21:56
|
|
|
EwaMarek napisał/a: | Mam rozumieć że alternator podczas jazdy nie będzie ładował aku zabudowy? |
Gdzie o tym jest napisane? |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-31, 22:07
|
|
|
EwaMarek napisał/a: | Mam rozumieć że alternator podczas jazdy nie będzie ładował aku zabudowy? |
A skąd taki wniosek , bo z treści tego o czym tutaj piszemy nic takiego raczej nie wynika . |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 519/31 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-31, 22:09
|
|
|
LukF, pisaliśmy chyba w tym samym czasie i na to samo zwróciliśmy uwagę
Za chwilę odpiszę na Twoje pytania.
Napisz mi proszę w międzyczasie jaki masz akumulator w tym momencie (wiem , że AGM , ale jakiej pojemności i w jakiej kondycji), czy w ciągu dnia solary dawały radę ładować go do pełna,oraz czy przy tym akumulatorze i tych panelach 160W , starczało Ci prądu ? |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|