 |
|
Jumper, czyli od zera do kampera |
Autor |
Wiadomość |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-01, 18:29
|
|
|
Cytat: | a który nie Chińczyk dla pracy z regulatorem istotne są ich parametry i sposób podłaczenia - poczytaj https://www.camperteam.pl...ighlight=panele
Z gabarytami mysl tak żeby Ci za dach nie wyłaziły - na dobrą sprawę zalecenia dla instalacji paneli na domach zalecają dość spory odstęp od krawędzi dachu - chodzi o wiatr i podrywanie w aucie to też ma znaczenie zwłaszcza z przodu, jak sterczą z boku łatwiej o coś zahaczyć jakieś gałęzie itp. Ja z bólem serca odrzuciłem 2x w poprzek - niestety w starszej budzie mam za małą szerokość dachu dla standardowej długości paneli 1650-1680mm ale Ty masz budę szerszą. |
zastrzeliłeś mnie tym linkiem tzn. jestem bardzo wdzięczny, choć trochę mi zajmie przetrawienie tego
1650-1680 wyjdzie mi wprawdzie poza profile aluminiowe montowane na grzybkach, ale powinno zamknąć się w obrysie pojazdu. Ale słusznie, należy zwrócić na to szczególną uwagę |
|
|
|
 |
smok_wawelski
weteran

Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2021-09-01, 19:15
|
|
|
Jumper369 napisał/a: | poza profile aluminiowe montowane na grzybkach, | Też wybrałem ten sposób Jak na grzybki mocujesz ?
Ja pierwotnie ubzdurałem sobie normalny bagażnik i belki ale to było bardzo wysokie - wiec zostały tylko same ori zaciski od Amosa a chłopaki w robocie wycieli mi na laserze i pogięli inne łapy z nierdzewki pod profile |
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-09-01, 21:33
|
|
|
Oddzielił bym webasto od silnika, i zrobił zupełnie osobny obieg dla grzania budy i grzania wody użytkowej.
Z tylu nagrzewnica
https://www.olx.pl/d/ofer...html#e5d7c7927a
Nowa, tania, dobra i z cichym wentylatorem po dodaniu regulatora prędkości .
Wymiennik płytowy lub boilerek do grzania wody.
Glikol między webastem a nagrzewnicą można puścić PEX-em 21mm. Na pexa założyć izolację z pianki stosowaną w budownictwie i to spokojnie wystarczy do zaizolowania. Przy tej średnicy długość przewodów nie jest problemem.
Jeśli koniecznie chcesz również grzać silnik to raczej zrobił bym na jakimś niewielkim wymienniku płytowym. Tak aby rozszczelnienie obiegu w zabudowie nie uszkodziło silnika. |
|
|
|
|
 |
smok_wawelski
weteran

Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2021-09-02, 01:32
|
|
|
Jumper369 napisał/a: | .......W Twoim wątku nie znalazłem tego rozwiązania grzewczego, ale może masz na tym drugim forum o którym piszesz? Jak masz jakieś materiały czy źródła z których korzystałeś przy robieniu tej instalacji grzewczej to też chętnie się podepnę | Niestety tak dokumentacja nie istnieje ani tutaj ani na karawaning.pl - istnieje tylko moje mocne postanowienie poprawy i opisania mojej budowy retrospektywnie bo wstyd mi ze brałem z pomysłów Kolegów, choćby kol reaven22 tu piszącego i wielu innych a g.... dałem. Podziało się tak z kilku względów - najpierw z pewnych względów domowo-rodzinnych budowa zdechła na ponad rok, później przyszedł wyścig z akcyzą i porobione jest wiele rzeczy tak ze lepiej nie gadać - teraz wracam i robię na porządnie to taka ni to budowa ni to remont ni pies ni wydra i czort wie jak to nazwać
reaven22 - napisał Ci krótko ale wiele cennych rad - ponieważ mój opis faktycznie był może trochę pomotany postaram się go dościślić odpisując niejako na Jego post a de facto odpowiadajac Tobie o szczegółach moich planów
reaven22 napisał/a: | Oddzielił bym webasto od silnika, i zrobił zupełnie osobny obieg dla grzania budy i grzania wody użytkowej......Jeśli koniecznie chcesz również grzać silnik to raczej zrobił bym na jakimś niewielkim wymienniku płytowym. Tak aby rozszczelnienie obiegu w zabudowie nie uszkodziło silnika. | Tak to sensowne i jak najbardziej uzasadnione zgadzam się w pełni z tą argumentacją.
U mnie sprawa jest ciut inna niz u Ciebie - to dokładane webasto a nie ori - docelowo w momencie przełączenia zaworów trójdrogowych obieg będzie tylko obiegiem silnika wiec ten przypadek może nastąpić tylko w przypadku usterki zaworów - 2 zaworów na zasilaniu i powrocie - prawdopodobieństwo wiec niewiele odbiega od możliwości usterki czy nieszczelności samego układu chłodzenia silnika - tu zwykła wajcha. Po prostu dziś wieczór wiem że jutro jadę przewajhowuje i rano pyk z telestarta czy pilota.
Rozważę na pewno tez takie rozwiązanie jak pisze reaven22 bo to w sumie jest chyba duuuużo lepsze i działa automatycznie tylko trzeba by dać 2-gi wymiennik i 2-ga pompkę coby mieszała w obiegu silnika tak jak robi sie to w przypadku grzałek elektrycznych dodatkowy koszt ze 3-4 stówki ale duże plusy to na pewno ma Nie problem wyprowadzić sygnał z telestarta albo skad innad i zrobić to na elektrozaworach ale właśnie uważam to za bardziej zawodne więc mam te same obawy o których pisze reaven22.
W poprzednim poście o automatyce natomiast myślałem tylko dla sterowania grzaniem paki - najpierw startuje nagrzewnica a później automatyka przełącza na podłogówkę - sterowanie nadmuchem nagrzewnicy - banał pokojowy regulator termobimetal lub nawet sam montażowy bimetal NC na +20st i elektrozawór - tu mam zagwozdke czy nie zostawić nagrzewnicy jako kaloryfer bez nadmuchu ale ciut wydaje mi się że to za gorąco jej będzie bo będzie siedzieć pod siedzeniem salonu a i podłogówkę osłabi jakby szła w szereg ponadto w tej samej skrzyni daję akumulatory
reaven22 napisał/a: | Nowa, tania, dobra i z cichym wentylatorem po dodaniu regulatora prędkości . |
Znam tę nagrzewnice, były nawet po równej stówce - przymierzałem się do niej fajna tylko wymiary trochę w długości duże niestety nie pamiętam ile to było i mi nie chciała sie zmieścić jak gdzieś znajdę to Ci podrzucę - po prostu trzeba się przymierzyć czy wejdzie tak jak chcesz
regulator tej mocy nie problem pewnie ze 2 dyszki będzie kosztował
reaven22 napisał/a: | Na pexa założyć izolację z pianki stosowaną w budownictwie i to spokojnie wystarczy do zaizolowania. Przy tej średnicy długość przewodów nie jest problemem jeśli poleci pod autem | tu bym się trochę nie zgodził na ale tylko na podstawie Sharana bo tego jeszcze w busie nie trenowałem - być może przyczyna w VW jest też mała wydajność pompki obiegowej - na pewno w wielu VW są też niepełne postojowe a dogrzewacze 2,2kw ale u mnie jest pełne 5kW - nie mierzyłem średnic rurek , otuliny sa zamknietokomórkowe grubość ścianki chyba 8-9mm i mimo to jak fest mróz to tył słabawo grzeje ale to stare auto więc i tu może być przyczyna zarośnięcia układu choć był płukany - natomiast wiosna/jesień tak do powiedzmy -5 nawet da się wytrzymać - na busie tych prób nie robiłem wiec pewnie reaven22 ma rację,
Coś więcej - pytaj śmiało - choć w części oddam to co wziąłem i trochę sie wybielę - jak dorwę chwile to postaram się może coś albo tu w moim wątku opisać albo choć jaś schemat namalować to będzie nawet prostsze i szybsze niż opisywać na cała stronę |
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
|
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-02, 16:43
|
|
|
smok_wawelski napisał/a: | Jumper369 napisał/a: | poza profile aluminiowe montowane na grzybkach, | Też wybrałem ten sposób Jak na grzybki mocujesz ?
Ja pierwotnie ubzdurałem sobie normalny bagażnik i belki ale to było bardzo wysokie - wiec zostały tylko same ori zaciski od Amosa a chłopaki w robocie wycieli mi na laserze i pogięli inne łapy z nierdzewki pod profile |
Będę się starał uskutecznić ten patent. Narazie jestem jeszcze na etapie kompletowania elementów. Ktoś kto montował już markizę może podpowiedzieć czy taka konstrukcja umożliwia później montaż markizy, czy może wręcz go utrudni?
https://www.youtube.com/w...S&index=2&t=98s |
|
|
|
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-02, 17:38
|
|
|
reaven22 napisał/a: | Oddzielił bym webasto od silnika, i zrobił zupełnie osobny obieg dla grzania budy i grzania wody użytkowej.
Z tylu nagrzewnica
https://www.olx.pl/d/ofer...html#e5d7c7927a
Nowa, tania, dobra i z cichym wentylatorem po dodaniu regulatora prędkości .
Wymiennik płytowy lub boilerek do grzania wody.
Glikol między webastem a nagrzewnicą można puścić PEX-em 21mm. Na pexa założyć izolację z pianki stosowaną w budownictwie i to spokojnie wystarczy do zaizolowania. Przy tej średnicy długość przewodów nie jest problemem.
Jeśli koniecznie chcesz również grzać silnik to raczej zrobił bym na jakimś niewielkim wymienniku płytowym. Tak aby rozszczelnienie obiegu w zabudowie nie uszkodziło silnika. |
Dzięki za link, wygląda solidnie, jest nowe, i tanie. Coś pięknego. Tak jak Smoku podsumował, oszczędnie w słowach ale bardzo treściwie
Zupełnie nie zależy mi na grzaniu silnika. Czy w takim wariancie jak opisałeś nagrzewnica może trafić gdzieś na tył, a webasto pozostaje tam gdzie jest, czyli gdzieś pod fotelem kierowcy? Czy to zakłada wymontowanie go? Jeśli tylko nagrzewnica idzie gdzieś wgłąb paki to te PEXy mogą iść nawet ok 3 metrów do tyłu? Jeśli dobrze to sobie wyobrażam to po prostu "spinam" webasto i tą nagrzewnice PEXami, następnie wpuszczam w to glikol i to już działa i grzeje? :D Sory jak to głupie pytania, ale nie do końca mam obraz całej konstrukcji.
Muszę raczej pójść w najprostsze rozwiązania, bo czasu nie przybywa, roboty wciąż w brud, a chciałbym na zimę być już w cieplejszych krainach
Z ostatnich posunięć to zamówiłem kable 1,5mm2 2x50m i 2.5mm2 2x50m do tego peszle, z Twoich linków Smoku. Bardzo dobre ceny. W drodze są też ledy na sufit więc mam nadzieję pomału przymierzać się do cięcia sklejek na ściany. |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-09-02, 20:04
|
|
|
Jumper369 napisał/a: | Czy w takim wariancie jak opisałeś nagrzewnica może trafić gdzieś na tył, a webasto pozostaje tam gdzie jest, czyli gdzieś pod fotelem kierowcy? Czy to zakłada wymontowanie go? Jeśli tylko nagrzewnica idzie gdzieś wgłąb paki to te PEXy mogą iść nawet ok 3 metrów do tyłu? |
Zostawił bym gdzie jest, 3m PEX 21mm to nie problem.
Do instalacji potrzebujesz jeszcze zbiornik wyrównawczy, może być od jakiegoś auta.
Ja mam taki https://allegro.pl/oferta/zbiorniczek-wyrownawczy-vw-golf-iv-1-9-tdi-10898810555
Czy planujesz tylko grzać krypę czy również grzać wodę użytkową '?? |
|
|
|
 |
decumanus
weteran

Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 45/24 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2021-09-02, 20:08
|
|
|
[quote="Jumper369"] smok_wawelski napisał/a: |
Będę się starał uskutecznić ten patent. Narazie jestem jeszcze na etapie kompletowania elementów. Ktoś kto montował już markizę może podpowiedzieć czy taka konstrukcja umożliwia później montaż markizy, czy może wręcz go utrudni?
https://www.youtube.com/w...S&index=2&t=98s |
Mam podobnie i jesli chcesz ten dedykowaną markize na krawędzi dachu, to uniemozliwia, aczkolwiek jesli kupisz oryginalne mocowanie do tej markizy juz teraz, to myślę że je zamucujesz na oryginalnych grzybkach i zrobisz stosowna korekte mocowania profili, zeby wszystko gralo. A jak chcesz scienna - bo tansza to i tak cie czeka rzezbienie.
R |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
 |
|
|
|
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-03, 08:48
|
|
|
reaven22 napisał/a: | Jumper369 napisał/a: | Czy w takim wariancie jak opisałeś nagrzewnica może trafić gdzieś na tył, a webasto pozostaje tam gdzie jest, czyli gdzieś pod fotelem kierowcy? Czy to zakłada wymontowanie go? Jeśli tylko nagrzewnica idzie gdzieś wgłąb paki to te PEXy mogą iść nawet ok 3 metrów do tyłu? |
Zostawił bym gdzie jest, 3m PEX 21mm to nie problem.
Do instalacji potrzebujesz jeszcze zbiornik wyrównawczy, może być od jakiegoś auta.
Ja mam taki https://allegro.pl/oferta/zbiorniczek-wyrownawczy-vw-golf-iv-1-9-tdi-10898810555
Czy planujesz tylko grzać krypę czy również grzać wodę użytkową '?? |
Twój wątek przeglądałem jako jeden z pierwszych i mimo zauroczenia wdrożonymi rozwiązaniami, czułem że część jest poza moim zasięgiem. Grzanie wody dodatkowo byłoby świetne jeśli nie wymaga to spawania kegów bo zdecydowanie brak mi dostatecznych kompetencji Jeśli jest jakaś opcja wykonania tego dla laika to byłoby super. Na pewno wyjdzie to taniej niż Truma tt2 za 1200 zł. Jeśli dobrze rozumiem sama nagrzewnica musiałaby być w jakiś sposób połączona z wymiennikiem ciepła który to transferowałby je na bojler, czy jakiś metalowy zbiornik pełniący jego funkcje?
Ponadto te glikol puszczony w PEXach z webasto do ogrzewnicy najlepiej byłoby gdyby szedł podłogą, grzejąc ją przy tym jak u Ciebie? Mam już położony styrodur, ale wycięcie w nim korytek jak najbardziej jest możliwe. Ogólnie wzbraniałem się przed tą opcją bo wydawała mi się zbyt skomplikowana, ale może nie taki diabeł straszny
decumanus napisał/a: | Mam podobnie i jesli chcesz ten dedykowaną markize na krawędzi dachu, to uniemozliwia, aczkolwiek jesli kupisz oryginalne mocowanie do tej markizy juz teraz, to myślę że je zamucujesz na oryginalnych grzybkach i zrobisz stosowna korekte mocowania profili, zeby wszystko gralo. A jak chcesz scienna - bo tansza to i tak cie czeka rzezbienie.
R |
Dzięki za info, temat markizy z ulgą odkładam więc na następny sezon |
|
|
|
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-03, 09:31 Victron BlueSolar and SmartSolar
|
|
|
Na szybko podzielę się jeszcze pewnymi spostrzeżeniami.
Generalne jakieś dwa miesiące temu przymierzałem się do wysłania wiadomości z litanią pytań. Miałem ją nawet w większości ułożoną, ale nie zdecydowałem się wysyłać uznając mój postęp w pracach za zbyt mizerny żeby zuchwale ciągnąć Was za języki w sprawach jeszcze tak dalekich.
Niemniej jednak było to 16.06 czyli niewiele ponad 2 mce temu. Wstawiłem tam kilka propozycji regulatorów mppt, na szczęście oprócz samych linków dodając obok ceny. Wszyscy wiemy że płyną one ostatnio jak wzburzona rzeka, ale dzięki tej nie wysłanej wiadomości mogę podzielić się z Wami tempem tego wzrostu. Przynajmniej jeśli chodzi o MPPT.
To fragment wiadomości wraz z cenami z 16.06.2021:
" Regulator MPPT musi być 50 A czy bezpiecznie wystarczy 40 A?
przykładowe opcje:
1. 60A za 890 zł(https://tbbsolar.pl/Solarny-regulator-ladowania-MPPT-24-60A-wyswietlacz-LCD-p109)
2. Tracer 4210A 40A 12/24V za 675 zł
(https://erli.pl/ogrzewanie-kolektory-sloneczne-i-panele-fotowoltaiczne/kontroler-ladowania-mppt-tracer-4210a-40a-12-24v,12793520)
3. Tracer 5420AN za ok 950 zł z aliexpress
(https://pl.aliexpress.com/item/32977355414.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7ac779eaq7QFz8&aem_p4p_detail=20210616061506742775439060200005340981)
4. Victron 50 A za 1361 zł(https://www.amazon.pl/Victron-Energy-Bluesolar-regulator-SCC020050200/dp/B01BPLJASU/ref=sr_1_2?__mk_pl_PL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=victron+energy+bluesolar+mppt+100%2F50%2C+12-24+v%2C+50a&qid=1623850585&sr=8-)
AD 1.
To zdaje się nawet Polski produkt ale generalnie wywiało go ze wszystkich sklepów dostępności od 31.10.21. Wersje 40 A chodzą po 800. W zasadzie nie wskazuje to jeszcze na podwyżkę, ale pokazuje kwestie popytowo podażowe które pewnie na cenę się przełożą.
AD 2.
W tym przypadku akurat bez dużych zmian ceny od 691 zł.
AD 3.
Tu dochodzimy do pierwszego gwoździa. Tak jak pisaliśmy ze Smokiem powyżej 40 A robi się znaczny skok cenowy. Tracer 5420AN kosztujący w Polsce od 1240 zł, na Aliexpress podrożał (tu nie jestem dokładnie pewien którą konfigurację dodatków i wysyłki wybrałem) gdzieś między 1050 a 1150 zł, przy wysyłce z Chin. Bo przy wysyłce z Polski jedyny dostępny wariant kosztuje 1272 czyli tyle co u nas.
Może nie są to jakieś powalające zmiany, ale to raptem 2 miesiące..
AD 4.
Tu docieramy do drugiego gwoździa, który dla odmiany trafniej by nazwać smaczkiem Wspomniany bowiem Victron kosztuje obecnie na Amazonie 1277 zł. I to pomimo delikatnego wzrostu kursu EUR.
W zasadzie będąc trochę już zmęczony tymi uciekającymi w galopie i tak wysokimi jak zboże cenami komponentów chciałem go kupić już teraz ale postawiłem sprawdzić czy dla naszych zachodnich sąsiadów nie jest on serwowany taniej. Okazało się że faktycznie na amazon.de możemy dostać tego samego Victrona za 270 EUR
https://www.amazon.de/-/p...ps%2C192&sr=8-4
Co przy korzystaniu z karty Wise lub Revolut będzie kosztować ok 1240 zł.
Czyli reasumując, podczas gdy wszystko drożeje lub znika, tak chwalony przez wszystkich Victron jeszcze poprawia swoją atrakcyjność.
A i jeszcze jedno. Znalazłem też taki model za ok 1320 zł
https://www.amazon.de/-/p...ps%2C192&sr=8-3
Trochę zajęło zalezienie różnic ale z takich które potrafię rozpoznać to przede wszystkim zintegrowany model bluetooth w przy parku drożej wersji SmartSolar. Ten Tańszy (blue solar) można rozbudować o moduł Bluetooth ale kosztuje on ok 200 zł.
tutaj jest szczegółowe porównanie obu modeli:
https://www.victronenergy...verview-EN-.pdf
Także jeśli ktoś tak jak ja celuje w bezpieczny zapas mocy przerobowej na regulatorze, już wie że będzie potrzebował 50 A, to myślę że jest fajna okazja, zwłaszcza że patrząc co się dzieje z ceną tracerów, Victrony pewnie też niedługo pójdą w ich ślady.
Miłego dnia
edited: nie wiem dlaczego, ale nie chciało mi puścić zamówienia w tej cenie tylko podbiło ją do 308 EUR łącznie. Po kursie wymiany który dostałem w aplikacji Wise, razem z prowizją cena total 1398 zł. W sumie to już tak nie urywa, ale nadal wyjdzie taniej niż było (bo to jednak smart solar a nie blue |
|
|
|
|
 |
smok_wawelski
weteran

Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2021-09-03, 11:04
|
|
|
Aliexpress wg mnie staje sie nieopłacalny - odkąd go oVATowano dochodzi jeszcze drobny haracz dla poczty obsługującej i jak nie bierzesz z UE to ryzyko cła - Ceny więc na Alim są już takie sobie dołożywszy niepewność gwarancji - jak padnie od razu owszem nawet majfiend wymieni to trwa to i trwa gorzej jak padnie po pół roku - po mojemu Ali to obecnie średni interes
Na Amazonach też uważaj - jeśli nie ma jasno określonej gwarancji to wyjaśniaj, tak samo jesli maja być akcesoria - miałem tak kupować pompę Shurflo - po wyjaśnieniu okazało sie golas nawet bez króćców i że nie ma gwarancji, z Tracerem 4210 było podobnie - na Amazonie tez jest cała kupa majfriendów |
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
|
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-03, 11:23
|
|
|
smok_wawelski napisał/a: | Aliexpress wg mnie staje sie nieopłacalny - odkąd go oVATowano dochodzi jeszcze drobny haracz dla poczty obsługującej i jak nie bierzesz z UE to ryzyko cła - Ceny więc na Alim są już takie sobie dołożywszy niepewność gwarancji - jak padnie od razu owszem nawet majfiend wymieni to trwa to i trwa gorzej jak padnie po pół roku - po mojemu Ali to obecnie średni interes
Na Amazonach też uważaj - jeśli nie ma jasno określonej gwarancji to wyjaśniaj, tak samo jesli maja być akcesoria - miałem tak kupować pompę Shurflo - po wyjaśnieniu okazało sie golas nawet bez króćców i że nie ma gwarancji, z Tracerem 4210 było podobnie - na Amazonie tez jest cała kupa majfriendów |
Dzięki za radę, w ogóle o tym nie pomyślałem
Tymczasem dotarło do mnie super ważne pytanie odnośnie koncepcji przedstawionej przez Reaven22. Czy jeśli pójdę w kierunku grzania wody z websato, to będzie się wiązało "przy okazji" z graniem budy nagrzewnica? Czy to może być niezależne? Pytam ponieważ w ciepłych krajach będąc strach dogrzewać i tak gorącą puszkę żeby móc wziąć cięły prysznic Czy to są dwa niezależne obiegi? |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-09-03, 12:42
|
|
|
Jumper369 napisał/a: | Jeśli jest jakaś opcja wykonania tego dla laika to byłoby super. Na pewno wyjdzie to taniej niż Truma tt2 za 1200 zł. Jeśli dobrze rozumiem sama nagrzewnica musiałaby być w jakiś sposób połączona z wymiennikiem ciepła który to transferowałby je na bojler, czy jakiś metalowy zbiornik pełniący jego funkcje? |
Obecnie mam grzanie wody przepływowo przez wymiennik płytowy.
coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/wymiennik-plytowy-na-gwinty-wymiennik-plytkowy-11097324337
zmieniłem z boilera na wymiennik ze względu na wagę.
Jumper369 napisał/a: | Czy jeśli pójdę w kierunku grzania wody z websato, to będzie się wiązało "przy okazji" z graniem budy nagrzewnic |
Grzanie sterujesz zaworami, wersja prosta zawory ręczne, lub elektrozawory jeśli chcesz automatyczne przełączanie grzanie wody/grzanie krypy/
Jumper369 napisał/a: | Ponadto te glikol puszczony w PEXach z webasto do ogrzewnicy najlepiej byłoby gdyby szedł podłogą, grzejąc ją przy tym jak u Ciebie? Mam już położony styrodur, ale wycięcie w nim korytek jak najbardziej jest możliwe. |
Jeśli masz możliwość to rury można wciąć w styrodur, ale nie jest to niezbędne. Możesz spokojnie puścić pod podwoziem, wówczas trzeba je zaizolować zakładając rękawy z pianki.
Tu masz schemat ogrzewania jaki ja mam
https://www.camperteam.pl...p=822556#822556
oraz jakieś fotki:
https://www.camperteam.pl...p=742611#742611
Przy wymienniku płytowym i ogrzewaniu przepływowym warto dodać zawór termostatyczny aby na wylocie była stała temperatura.
Webasto ma sporą bezwładność i temperatura wody może znacząco pływać.
Znów mogę się podeprzeć tym co się u mnie sprawdziło:
https://allegro.pl/oferta/esbe-zawor-mieszajacy-termostatyczny-1-2-35-60-7655134140 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Jumper369
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Jumper L4H2 2015
Dołączył: 05 Mar 2021 Piwa: 3/6 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2021-09-14, 19:49
|
|
|
Trochę mnie nie było.. Dużo spraw się zwaliło na głowę, a nie chciałem opisywać na szybko więc tylko obdarzyłem piwem, ale teraz chętnie wyrażę szczerą wdzięczność
Bardzo szczegółowo to przedstawiłeś. Po przeprogramowaniu wyobrażeń dotyczących całego systemu grzania, składaniam się do tej koncepcji. Świetny pomysł i funkcjonalność.
Taka nagrzewnica będzie również pasować do tego układu prawda?
https://allegro.pl/oferta/nagrzewnica-dmuchawa-12v-4-3kw-2v-ursus-zetor-8260901440?
Wprawdzie kosztuje 460 zł, a ma wymiary:
Szerokość max: 275mm
Wysokość max: 115mm
Głębokość: 200mm
Jak wygląda kwestia wydajności ogrzewacza przepływowego? Zapewne jest dosteczna jeśli masz ją u siebie, ale wolałbym się upewnić czy daje tyle ciepła, że można normalnie ciepły prysznic wodą grzaną "w locie" brać?
Na marginesie dokopałem się ostatnio pod listwę drzwi bocznych. Nie spodziewałem się pod spodem takiego błota.. polecam taśmę aluminiową polykena. Sprawia wrażenie pancernej, myślę że spisze się też jako dodatkowa warta ochronna.
IMG_1037.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 862,11 KB |
IMG_1041.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 761,55 KB |
IMG_1056.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 756,1 KB |
IMG_1059.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 747,92 KB |
IMG_0923.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 6 raz(y) 761,49 KB |
|
|
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2021-09-14, 23:21
|
|
|
Jumper369 napisał/a: | Jak wygląda kwestia wydajności ogrzewacza przepływowego? Zapewne jest dosteczna jeśli masz ją u siebie, ale wolałbym się upewnić czy daje tyle ciepła, że można normalnie ciepły prysznic wodą grzaną "w locie" brać? |
Mam perlator w prysznicu 2l/min i przy takim przepływie ogrzewa w locie a webasto wygasza się więc jest potencjał na większy przypływ jeśli ktoś potrzebuje.
Jumper369 napisał/a: | polecam taśmę aluminiową polykena. Sprawia wrażenie pancernej, myślę że spisze się też jako dodatkowa warta ochronna.
|
Jeśli nie polakierowałeś metalu podkładem reaktywnym albo epoxydowym to taśma nic nie da a wręcz zaszkodzi. Nie jest wystarczającą barierą dla tlenu i niebawem pod nią pojawi się korozja.
Dodatkowo pomiędzy nierdzewką a aluminium pojawi się ogniwo galwaniczne które wyżre taśmę po kilku deszczach. |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|