 |
|
Plan remontu elektryki |
Autor |
Wiadomość |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-09-19, 14:51 Plan remontu elektryki
|
|
|
Jestem świeżo upieczonym posiadaczem kampera Font Vendome. Jeszcze go nie odebrałem, lecz już planuję pierwszą dużą przeróbkę.
Mogę prosić o spojrzenie czy nie palnąłem gdzieś głupoty?
Na razie ten kamper ma bardzo podstawową elektrykę:
* akumulatora brak (powiedziałem sprzedawcy, żeby sobie go zostawił)
* separatora akumulatorów brak (nie było)
* energoblok podpisany jako Font Vendome (muszę wyjąć i obejrzeć, może uda mi się go zidentyfikować)
* ładowarka AC->DC
* zewnętrzne wejście AC
* 2 skrzynki bezpieczników (AC i DC)
* odbiorniki (nic nadzwyczajnego, nie zamierzam ich ruszać, ale wspomnę że lodówka jest na gaz)
Ja zamierzam mieć elektrykę która pozwoli mi być możliwie niezależnym. Także zimą. I chcę pracować zdalnie. I skoro mam spory zapas ładowności, na dłuższe wyjazdy będę brał z domu ekspres do kawy.
Wymagania:
* LiFePo4 min. 160 Ah 12V (tak mi wyszło z bilansu)
* Przetwornica min. 1700W
* Ładowanie z alternatora min. 50A
* (opcjonalnie) solar
* (opcjonalnie) właściwie to podłączania do sieci AC nie planuję...ale jako opcję trzymam założenie automatycznego przełącznika sieci.
Plan (na razie bez schematów, dopóki nie znam energobloku):
Etap 1 (minimalna sprawna elektryka):
Przeciągnąć grubsze przewody na tył (tam jest cała elektryka), 25 mm² (będą używane równolegle z fabrycznymi których przekroju nie znam)
Założyć 2 akumulatory Volt 100Ah
Chińska ładowarka DC-DC 60A B2B1260 https://pl.aliexpress.com/item/1005002247676123.html
Czy mój energoblok wspiera LiFePo4? Stawiam, że nie. Będę musiał jeszcze wymyślić coś, by znać stan baterii. Kusi mnie kupienie chińskich ogniw i BMSa kompatybilnego z Home Assistant. Np. JK. Ten problem był by dobrze rozwiązany. I sam BMS pewnie lepszy niż od Volta. Ale nie znalazłem polecanych sprzedawców którzy by mieli magazyn w EU a na dostawę z Chin czekać nie mogę.
Czas na realizację: do 20 października
EDIT: zapomniałem wspomnieć. Myślę, że muszę coś zrobić z alternatorem bo fabryczny długo z takim obciążeniem nie wytrzyma.
Etap 2 (230V):
Przetwornica Azo Eco Mode Sinus 2 kW (ta która dostarcza ciągłe 2kW choć ma 4000W w nazwie)
Przeciągnięcie przewodu 1.5 mm² pod podłogą i dołożenie gniazdka w obudowie kanapy i bezpiecznika 10A AC dla niego.
Czas na realizację: do 20 października (tak samo jak etap 1)
Etap 3 (USB):
Teraz auto ma 1 gniazdko USB dość dokładnie na środku auta. Dla sprawnego ładowania laptopów chcę uniknąć użycia przetwornicy i zastosować USB PD. Brakuje też gniazdek przy łóżku...ale najpierw muszę obejrzeć którędy da się dobrze przeciągnąć kable.
2 gniazdka USB PD 100W do zasilania laptopów https://pl.aliexpress.com/item/1005004292313588.html
Przeciągnięcie przewodu 6 mm² pod podłogą do kanapy i bezpiecznika 20A DC dla niego.
Czas na realizację: jak będzie to będzie
Nie wiem, jak ładnie zabudować te gniazdka. Chętnie bym użył przedłużki USB z wyjściem do zabudowy...ale nie znalazłem modelu na 5A i wolę mieć mniej ładnie niż niebezpiecznie.
Etap 4 (solar, opcjonalny):
Nie wiem, czy jest mi potrzebny. Zwykle nie stoję dłużej w jednym miejscu, choć zdarzają się wyjątki...
Foto dachu (wiem, słabe, ale teraz tylko takie mam):
Przednia część dachu jest pusta, nie ma tam nic co by przeszkadzało w założeniu panelu. Z tyłu było by bardziej aerodynamicznie ale widzę tylko możliwość włożenia 130W.
Pomysł: włożyć duży panel wzdłuż, tak że zaczyna się z przodu i cześćowo zachodzi na tył (jest nad grzybkami wentylacyjnymi itp). Dzięki temu mogę zmieścić nawet największe łatwo dostępne panele (risen 590W). 1 duży panel wychodzi dużo taniej i prościej niż 2 małe. Ale zastanawiam się czy duży panel zamocowany w ten sposób dobrze zniesie jazdę z prędkością autostradową (nie zamierzam się ograniczać do 130 km/h....)...
78977_z3.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 327,44 KB |
|
|
|
|
|
 |
Bim
Kombatant Jacek

Twój sprzęt: Peugeot Adriatik 2,5D 1991 rok
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Lip 2007 Piwa: 134/101 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 2022-09-19, 16:37
|
|
|
Załóż jeden duży masz relingi , nad daszkiem podnieś na wspornikach
Jam mam u siebie box i zmieścił się 320 na szerokości dachu ,zacznij od solara i przetwornicy, z gniazda 12v będzie dużo słabsze ładowanie |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 61/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2022-09-19, 22:15
|
|
|
Ambitny i realny plan. Akumulator minimum 200 ah. Nie wiem jakie dzienne zużycie planujesz ale dla mnie to bezpieczne minimum. Daje potencjał i szanse na użycie elektrycznych urządzeń.
Przetwornica 4000/2000 pełny sinus nie ma co oszczędzać.
Gniazda USB mają sens w różnych miejscach kampera przód i tył ale tylko do ładowania komórek czy tableta. Przy laptopie ja zastosowałem jednak małą przetwornicę 300/150 z wtykiem jak do zapalniczki. Gniazdo 10 A jak do zapalniczki.
Co do lifepo4- jeśli kupujesz gotowca to musisz sprawdzić parametry bms ile prądu przyjmuje i ile jest w stanie maksymalnie oddać. Dla mnie 100A wyjścia to absolutne minimum bo inaczej cały plan do d….. 100A to jakiej 1300 wat i nic mocniejszego nie pociągnie. I oczywiście automatyczne wyłącznik lifepo4 z całego układu. To na zimę gdyby bms nie miał odcięcia ładowania poniżej zera, ale też dla wygody i własnego bezpieczeństwa. Zreszta bezpieczniki założyłem i przy ładowarce dc dc i przy przetwornicy 4000/2000.
Solar ma sens gdy stoisz, podczas jazdy masz więcej prądu z alternatora.
Ładowarka dc dc u mnie konieczność -inteligenty alternator. Ja kupiłem victrona smart 30 A na Amazonie. Można regulować wszystkie parametry i jest w miarę kompaktowy. Cena zbliżona.
Przewody główne zasilanie i przetwornica minimum 16 mm. Ale jak dasz 25 mm będzie Ok. Warto także założyć przy akumulatorze jakiś dobry bocznik / miernik pojemności / aby wyświetlał podstawowe parametry napięcie, natężenie, prądy ładowania i rozładowania. To bardzo potem pomaga w późniejszej eksploatacji. Wiesz co się z prądem dzieje. |
|
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-09-20, 15:28
|
|
|
Bim napisał/a: | Załóż jeden duży masz relingi , nad daszkiem podnieś na wspornikach
Jam mam u siebie box i zmieścił się 320 na szerokości dachu ,zacznij od solara i przetwornicy, z gniazda 12v będzie dużo słabsze ładowanie |
Hmm....nie myślałem o oparciu panelu o relingi. Zamierzałem je usunąć bo nie spełniają żadnej funkcji a aerodynamicznie to masakra. Prawdopodobnie będzie kolidować z okienkiem z tyłu ale do sprawdzenia. Dzięki.
orkaaa napisał/a: |
Gniazda USB mają sens w różnych miejscach kampera przód i tył ale tylko do ładowania komórek czy tableta. Przy laptopie ja zastosowałem jednak małą przetwornicę 300/150 z wtykiem jak do zapalniczki. Gniazdo 10 A jak do zapalniczki. |
Dlaczego? Czy USB-PD się nie sprawdziło?
orkaaa napisał/a: | Co do lifepo4- jeśli kupujesz gotowca to musisz sprawdzić parametry bms ile prądu przyjmuje i ile jest w stanie maksymalnie oddać. Dla mnie 100A wyjścia to absolutne minimum bo inaczej cały plan do d….. 100A to jakiej 1300 wat i nic mocniejszego nie pociągnie. |
Sprawdzam to. Niemniej dzięki za ostrzeżenie.
Ja celuję w min. 180A ciągłego rozładowania i 80A ładowania (przy czym to drugie w większości rozważanych akumulatorów jest wyraźnie wyższe).
orkaaa napisał/a: | Solar ma sens gdy stoisz, podczas jazdy masz więcej prądu z alternatora. |
Zwłaszcza zimą. Właśnie dlatego zastanawiam się czy w ogóle go potrzebuję. Myślę, że warto pojeździć bez by się przekonać.
orkaaa napisał/a: | Ładowarka dc dc u mnie konieczność -inteligenty alternator. Ja kupiłem victrona smart 30 A na Amazonie. Można regulować wszystkie parametry i jest w miarę kompaktowy. Cena zbliżona. |
Ja nie mam sprytnego alternatora...więc niby nie muszę...ale to jest jedyna droga która jest jednocześnie prosta i zawsze dobra.
Nie rozważałem Victrona 30A, za słaby. 50A to 3000 zł a 1000A to prawie 7000 zł. Ale 30A jednostki można zakładać równolegle... Nie sądziłem, że 2 szt 30A będą tańsze niż jedna 50A. A są. I dają możliwość rozbudowania do 90A za pół ceny ładowarki 100A. Wciąż 2 razy drożej (w przeliczeniu na amper) od Chiczyka ale może lepiej kupić coś sprawdzonego...
orkaaa napisał/a: | Warto także założyć przy akumulatorze jakiś dobry bocznik / miernik pojemności / aby wyświetlał podstawowe parametry napięcie, natężenie, prądy ładowania i rozładowania. To bardzo potem pomaga w późniejszej eksploatacji. Wiesz co się z prądem dzieje. |
Dzięki, przyjrzę się temu w wolnej chwili. |
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-09-22, 20:16
|
|
|
Kurczę...chyba źle spojrzałem i w sklepie gdzie chciałem kupić akumulatory, one są niedostępne. I cena była stara, teraz kosztują 500 zł/szt więcej niż liczyłem. Mogę kupić w PL aku nieznanej jakości, z BMSem który nie spełnia moich oczekiwań ale dostępne od ręki lub kupić w Chinach ogniwa rozsądnej jakości, dobry BMS i zaoszczędzić blisko 1000 zł....ale z dostawą za miesiąc - dwa. Ale ja za miesiąc będę na wczasach, potrzebuję aku wcześniej.
Więc postanowiłem kupić lub wypożyczyć jakiś akumulator tymczasowy, tylko na najbliższy wyjazd. Potem oddać lub odsprzedać. A docelowy kupić w Chinach.
Odezwałem się do znajomego z Vapcell, oni normalnie handlują małymi ogniwami ale właśnie nakłaniam ich do wejścia na rynek ogniw do instalacji słonecznych. Jak mi się uda go przekonać to kupię może nie najtaniej ale będę dokładnie wiedział co dostanę. |
|
|
|
 |
dulare
weteran

Twój sprzęt: LMC Liberty A 723G
Pomógł: 14 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 94/83 Skąd: Zielonki k. Krakowa
|
Wysłany: 2022-09-23, 20:12
|
|
|
Gżegżółka napisał/a: | [...]
Więc postanowiłem kupić lub wypożyczyć jakiś akumulator tymczasowy, tylko na najbliższy wyjazd. Potem oddać lub odsprzedać. A docelowy kupić w Chinach.
Odezwałem się do znajomego z Vapcell, oni normalnie handlują małymi ogniwami ale właśnie nakłaniam ich do wejścia na rynek ogniw do instalacji słonecznych. Jak mi się uda go przekonać to kupię może nie najtaniej ale będę dokładnie wiedział co dostanę. |
Jak Ci po drodze do Krakowa, to mam w garażu żelowy 250 Ah - duży, ciężki, ale sprawny. Wyciągnąłem z kampera w sierpniu, jak zmieniałem na LiFePo4. Mogę pożyczyć. Gdybyś chciał sprawdzić wymiary, to takie coś:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/akumulator-divine-f4-gel-12v-250ah-2800wh-solar-i5838254306.html |
_________________ "Nie należy wierzyć wszystkiemu co się przeczyta w internecie" - Maria Skłodowska-Curie
Konwerter współrzędnych geograficznych i GPS |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-09-26, 17:38
|
|
|
Piwko za ofertę nawet jeśli nie skorzystam, dzięki dulare!
Akurat w sobotę byłem w Krakowie ale nie zdążyłem zobaczyć wiadomości od Ciebie.
Muszę zobaczyć w kalendarz i dam Ci znać na priw czy i kiedy uda mi się podjechać. |
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-09-26, 20:10
|
|
|
Niestety, nie wejdzei, zbyt długi. |
|
|
|
 |
dulare
weteran

Twój sprzęt: LMC Liberty A 723G
Pomógł: 14 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 94/83 Skąd: Zielonki k. Krakowa
|
Wysłany: 2022-09-27, 06:19
|
|
|
Gżegżółka napisał/a: | Niestety, nie wejdzei, zbyt długi. |
Rozumiem, szkoda, niestety nie mam mniejszego pod ręką. |
_________________ "Nie należy wierzyć wszystkiemu co się przeczyta w internecie" - Maria Skłodowska-Curie
Konwerter współrzędnych geograficznych i GPS |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2022-10-04, 20:11
|
|
|
Będę miał lifepo4 na sprzedaż bms balanser podłączone i od wczoraj się testuje. Jak zainteresowany to odezwij się na priv, ewentualnie mogę ci pożyczyć EXIDE Sonnenschein 12V 70AH |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-10-05, 14:02
|
|
|
Kupiłem dziś tymczasowy aku od przyjaznego forumowicza. Jeśli chodzi o lifepo4 - PM poszedł.
A ogólnie to status remontu jest taki:
* tymczasowy aku jest, używany żelowy 80 Ah
* przetwornica AZO Eco Mode Sinus 2 KW jest w drodze (4 KW chwilowe, 2 ciągłe)
* zidentyfikowałem energoblok, nordelettronica NE274. Znalazłem dla niego instrukcję obsługi ale nie schemat połączeń.
* energoblok i 1 gniazdko zajmują średniej wielkości szafkę. Szkoda mi tej przestrzeni....może w przyszłości usunę ten energoblok. Ale nie teraz.
* mam dużo nieużywanych przewodów....trochę zaśmiecają instalację, ale na razie je zostawię, może się kiedyś przydadzą a na razie nie mam problemów z masą
* chyba zrezygnuję z pełnego schematu elektryki, śledzenie wszystkich przewodów to DUŻE zadanie
* ładowarkę mam też od nordelettronica, NE287. Jest kompatybilna z lifepo4 więc może jej nie będę usuwał.
* wolne chwile spędzam na czytaniu o bateriach i BMSach. |
|
|
|
 |
Track222
weteran

Twój sprzęt: Była - Niewiadów n126
Nazwa załogi: Tracki
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Maj 2009 Piwa: 88/10 Skąd: Krosno
|
Wysłany: 2022-10-05, 18:07
|
|
|
Gżegżółka napisał/a: | Kupiłem dziś tymczasowy aku od przyjaznego forumowicza. Jeśli chodzi o lifepo4 - PM poszedł.
A ogólnie to status remontu jest taki:
* tymczasowy aku jest, używany żelowy 80 Ah
* przetwornica AZO Eco Mode Sinus 2 KW jest w drodze (4 KW chwilowe, 2 ciągłe)
* zidentyfikowałem energoblok, nordelettronica NE274. Znalazłem dla niego instrukcję obsługi ale nie schemat połączeń.
* energoblok i 1 gniazdko zajmują średniej wielkości szafkę. Szkoda mi tej przestrzeni....może w przyszłości usunę ten energoblok. Ale nie teraz.
* mam dużo nieużywanych przewodów....trochę zaśmiecają instalację, ale na razie je zostawię, może się kiedyś przydadzą a na razie nie mam problemów z masą
* chyba zrezygnuję z pełnego schematu elektryki, śledzenie wszystkich przewodów to DUŻE zadanie
* ładowarkę mam też od nordelettronica, NE287. Jest kompatybilna z lifepo4 więc może jej nie będę usuwał.
* wolne chwile spędzam na czytaniu o bateriach i BMSach. |
Kiedy będziesz miał czas na podróżowanie kamperem? |
_________________ Nic nie muszę, mogę tylko chcieć. Ale czasem jest tak, że tak bardzo chcę, że muszę.
 |
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-10-06, 00:10
|
|
|
Więcej czasu niż elektryka (z którą wiele się nie ruszyło) zajmują drobiazgi takie jak wąż do wody czy uchwyt do prysznica.
Jeszcze nawet testowej wycieczki nie było.
A test być musi bo za 3 tygodnie jedziemy do Hiszpanii.... |
|
|
|
 |
Gżegżółka
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Wrz 2020 Piwa: 4/6 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2022-10-08, 13:48
|
|
|
Przyszła przetwornica, mamy ładny dzień a ja mam trochę czasu, więc podłączyłem tymczasowy akumulator i wziąłem się za próbę zrozumienia jak dokładnie działa u mnie 230V, żeby móc podłączyć przetwornicę. Zacząłem od próby otwarcia skrzynki bezpieczników i poległem. Potrafię ją odkręcić, ale trzymają ją kable. Od przodu wydaje się jednolita, nie udało mi się znaleźć otwarcia.
Przychodzi mi do głowy tylko rozebranie szafki albo zniszczenie tego plastiku (i zakup nowej skrzynki)...musi był lepsze rozwiązanie. Jakieś sugestie?
Swoją drogą, nie mam wyłącznika głównego akumulatora. Kolejna rzecz do dodania....
IMG_20221008_115407.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 18 raz(y) 1,03 MB |
|
|
|
|
 |
BikerB
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021 Piwa: 6/1 Skąd: UK
|
Wysłany: 2022-10-08, 17:18
|
|
|
wyjmujesz zaslepki i odkrecasz bloki |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|