  | 
               
                  
            
                   
				  
                  
                | 
                            
          
         		            
 
	
			| 
		Akumulator LiFePo4 czy LTO ? | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 kolmen  		  
		 
         doświadczony pisarz
  
                  Twój sprzęt: Ford Transit 
                  Nazwa załogi: ognista pieczara 
                  Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-10-23, 09:21   Akumulator LiFePo4 czy LTO ?
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               LTO czyli litowo-tytanowe
 
Czy ktokolwiek je porównywał przy wykorzystaniu w kamperze ?
 
Teoretycznie LTO lepsze, można je ładować nawet e temperaturach ujemnych | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 kolmen  		  
		 
         doświadczony pisarz
  
                  Twój sprzęt: Ford Transit 
                  Nazwa załogi: ognista pieczara 
                  Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-22, 10:07   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ?
 
Świstak , jaka jest Twoja opinia ? | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 Banan  		  
		 
         Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
  
  
                  Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD 
                  Nazwa załogi: Bananki 
                  Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-22, 10:37   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | kolmen napisał/a: | 	 		  | Świstak , jaka jest Twoja opinia ? | 	  
 
Świstak żadko się loguje, zapracowany jest     
 
 	  | kolmen napisał/a: | 	 		  | Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ? | 	  
 
Możesz podać konkretny model? Link jakiś?
 
Taki co by go można było w kamperze zastosować, jakieś 150-200Ah     | 
             
						
				_________________ Pozdrawiam - Darek
   | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 chemik  		  
		 
         weteran
  
  
                  Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil 
                  Nazwa załogi: Ela i Wojtek 
                  Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Lis 2014 Piwa: 116/19 Skąd: podlaskie 
                         | 
      
         
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 Banan  		  
		 
         Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
  
  
                  Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD 
                  Nazwa załogi: Bananki 
                  Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-22, 14:08   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | chemik napisał/a: | 	 		  | wystarczy wpisać "akumulatory LTO" | 	  
 
Potrafię używać szukajki, ale nie znalazłem 150-200Ah... może kolmen coś znalazł.
 
Temu z linka jakoś do 150Ah daleko     
 
 
Jedno ogniwo 280 złociszy X 5 =1 400PLNów za 40Ah 12V... trochę drogo X4 = 160Ah 12V wychodzi 5 600 złotych...
 
Czyli z prostego rachunku, lepiej nabyć LiFeYPo4, wychodzi taniej... a też można ładować poniżej zero °C     
 
 
Chyba, że kolmen szuka czegoś do zasilenia latarki, to ten się nadaje, ale myślałem, że chodzi o zastosowanie w kamperze     | 
             
						
				_________________ Pozdrawiam - Darek
   | 
			 
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 Woj-tek  		  
		 
         zaawansowany
  
  
                  Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-22, 22:09   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Cytat: | 	 		  |  a też można ładować poniżej zero °C | 	  
 
Rozwiń jak możesz. | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 reaven22  		  
		 
         weteran
  
                  Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 123/14 Skąd: WGM 
                         | 
      
         
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
	Wyświetl szczegóły Więcej szczegółów | 
	Wystawiono 1 piw(a): Woj-tek | 
    
   
	  | 
    
      
         
      
         
		 Banan  		  
		 
         Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
  
  
                  Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD 
                  Nazwa załogi: Bananki 
                  Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-22, 22:54   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Woj-tek napisał/a: | 	 		  | Rozwiń jak możesz. | 	  
 
Już mnie w zasadzie wyręczył reaven22     
 
To taka odmiana akumulatora LiFePo4, trochę droższa, ale za to ma już możliwość ładowania poniżej zera, oznaczona LiFeYPo4. (z naciskiem na Y     )
 
    | 
             
						
				_________________ Pozdrawiam - Darek
   | 
			 
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
	| Wyświetl szczegóły | 
    
   
	  | 
    
      
         
      
         
		 Banan  		  
		 
         Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
  
  
                  Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD 
                  Nazwa załogi: Bananki 
                  Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-23, 09:18   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Maciej S., wystarczyło pogrzebać w linku reavena,      jest wszystko opisane TU zakres temperatur jest na wykresie.
 
Na załączonym obrazku masz dane w skrócie    	 
	 
	
	
	
	
		
	
		WB-LYP40AHA-1.png
  | 
	 
	
		  | 
	 
	
		| Plik ściągnięto 11 raz(y) 136,49 KB | 
	 
	 
	 
	
		
 | 
             
						
				_________________ Pozdrawiam - Darek
   | 
			 
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 orkaaa  		  
		 
         weteran
  
  
                  Twój sprzęt: Chausson 627 GA 
                  Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 68/2 Skąd: kielce 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-23, 11:52   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Albo tu 6 007,34 zł  12V 200AH Winston bateria litowa LiFeYPO4 
 
https://a.aliexpress.com/_EyOQYNj   
 
I taki zakup ma sens gdy ktoś umie to złożyć czyli bms i balanser . Wyjdzie w sumie ponad 6 tysięcy złotych.  Pewnie na rynku są też gotowe akumulatory ale ich cena ….. Mnie budowa 200 Ah kosztowała w sumie ze 2500 zł .  A tu na wejściu ponad 6 tysięcy. Do tego dostawa i osprzęt wyjdzie z 8500 zł. | 
             
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 Banan  		  
		 
         Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
  
  
                  Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD 
                  Nazwa załogi: Bananki 
                  Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2022-11-23, 12:32   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               orkaaa, ale my tu porównujemy LTO v. LiFeYPO4, w obu przypadkach cena jest ostro zaporowa póki co. 
 
 LiFePO4 wychodzą najkorzystniej    | 
             
						
				_________________ Pozdrawiam - Darek
   | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 raffa  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
  
                  Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG) 
                  Nazwa załogi: #the_green_vanper 
                  Dołączył: 05 Kwi 2020 Postawił 1 piw(a) Skąd: Siemianowice Śląskie 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-08-09, 13:21   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Ooo, po raz pierwszy na naszych polskich forach widzę kogoś, kto rozważał LTO    
 
 
Mam, polecam. Dwie sztuki po 200 Ah. Cena zaporowa (ale kupione bezpośrednio na Aliexpress i już nie była tak bardzo zaporowa), ale mają swoje zalety w stosunku do LiFePo4 czy nawet LiFeYPo4.
 
 
Przede wszystkim można je ładować i rozładowywać prądem 10C. Spawanie to żaden problem, jeśli tylko przetwornica da radę :D No ale spawać nikt w kamperze (raczej) nie zamierza.
 
 
Ale ja na przykład zamierzam korzystać z indukcji (nie chcę mieszać gazów ani skracać sobie zasięgu samochodu) i paru innych prądożernych udogodnień. W ramach testów w domu używałem żelazka na pełną moc, opalarki 2kW, szlifierki kątowej. Prace przy samochodzie też zamierzam wykonywać z tych akumulatorów :D I niewykluczone, że będzie w robocie spawarka :D 
 
 
Poza tym mają dużo dłuższą żywotność niż LiFePo4. Myślę, że prędzej biodegradacji ulegnie cały van :D
 
 
No i podobno są najbezpieczniejsze jeśli chodzi o ogniwa litowe. Ale nie testowałem. I nie zamierzam :D
 
 
Jeśli ktoś nie potrzebuje wysokiego prądu rozładowania albo bardzo długiej żywotności, to brać LiFePo4.
 
 
Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
 
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.
 
 
No a na kontrolerze ładowania po prostu trzeba ustawić ręcznie odpowiednie wartości.
 
 
Bo o tym, że do ładowania takiego potwora potrzebna jest trochę inna elektrownia to pisać nie będę, bo to 'oczywista oczywistość'. Jak ktoś sobie wrzuci 100 Ah, to da radę jakimś normalnym panelem. | 
             
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 kolmen  		  
		 
         doświadczony pisarz
  
                  Twój sprzęt: Ford Transit 
                  Nazwa załogi: ognista pieczara 
                  Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-10-10, 21:21   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | raffa napisał/a: | 	 		  Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
 
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.  | 	  
 
Możesz rozwinąć ?    | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 raffa  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
  
                  Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG) 
                  Nazwa załogi: #the_green_vanper 
                  Dołączył: 05 Kwi 2020 Postawił 1 piw(a) Skąd: Siemianowice Śląskie 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-10-11, 23:38   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Nie wiem, co mam rozwinąć, czy kwestię napięć, czy przeróbek przetwornicy.
 
 
Co do napięć:
 
 
Napięcia dla poszczególnych typów ogniw wynoszą:
 
 
Rozładowania / nominalne / przeładowania:
 
 
Dla kwasiaków:      1,8 / 2,1 / 2,5 V.
 
Dla LiFePo4:           2,5 / 3,2 / 3,65 V.
 
Dla Li-ion:              2,7 / 3,6 / 4,2 V. 
 
Dla LTO:                1,5 / 2,3 / 2,85 V.
 
 
 
Ogniwa w akumulatorach łączone są szeregowo i równolegle. Połączenie szeregowe odpowiada za napięcie akumulatora, równoległe za jego pojemność.
 
 
Dla typowych kwasiaków samochodowych z sześcioma ogniwami napięcia będą wynosić: 10,8 / 12,6 / 15 V.
 
Dla 4S LiFePo4 będzie to odpowiednio: 10 / 12,8 / 14,6 V.
 
Dla 3S Li-ion: 8,1 / 10,8 / 12,6 V.
 
Dla 4S Li-ion: 10,8 / 14,4 / 16,8 V.
 
Dla 5S LTO: 7,5 / 11,5 / 14,25 V.
 
Dla 6S LTO: 9 / 13,8 / 17,1 V. 
 
 
Po rozmowach z producentami / projektantami przetwornic sprzedawanych na rynku wiem, że są one w znacznej większości dostosowane do używania z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co niestety trochę utrudnia korzystanie z nich z innymi typami akumulatorów. Oczywiście można podłączyć taką przetwornicę do każdego typu akumulatora, ale wtedy i tak przetwornica będzie pracować w zakresach przeznaczonych dla 'zwykłych' kwasiaków, co spowoduje stratę części pojemności. Widziałem gdzieś przetwornice przystosowane do akumulatorów litowych - ale znowu albo Li-ion, albo LiFePo4. Więc w tym przypadku napięcia też trochę będą się różnić.
 
 
Trzeba więc albo wybrać akumulator w jednej z technologii litowych z najbardziej zbliżonymi napięciami do kwasiaka (np. 4S LiFePo4). Albo kombinować z 'przestrojeniem' przetwornicy. W moim przypadku zostaje to drugie. I jak pisałem wcześniej, dostałem instrukcję, który rezystor wymienić na jaką oporność    I tak stracę trochę pojemności 'z dołu', ale dzięki temu zmniejszę ryzyko totalnego rozładowania akumulatora.
 
 
W kontrolerze mogę sobie ustawić dowolne napięcia, co znacznie ułatwia sprawę. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 joko  		  
		 
         Kombatant
  
  
                  Twój sprzęt: N & B  Ismove   i    Mobilvetta ZEH4 
                  Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 533/45 Skąd: Małopolska 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-10-12, 11:51   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Akumulatory LTO mają żywotność 10x większą od LiFePO4 i 100x większą od kwasiaków .
 
Ilość cykli ładowania (pełnych cykli) na poziomie 30 000 daje nam 100-150 lat codziennego użytkowania ...... a jak ktoś z kamperka korzysta weekend'owo lub sezonowo to jakieś tysiące 
 
Poza tą jedną nikomu do niczego nie potrzebną zaletą są w stosunku do LiFePO4 :
 
 
1. droższe 
 
 
Oczywiście jeśli patrzmy w stosunku do żywotności to są tańsze, ale realnie jest to nie do wykorzystania.
 
 
2. cięższe 
 
 
Jakieś 50%. Przykładowo 4ogniwa 40Ah w LiFePO4 ważą jakieś 4kg , a w LTO do instalacji 12V trzeba ich 5 (lub nawet 6 , bo te 11,5V nominalne to trochę słabo), a to daje około 6 kg (lub ponad 7kg w zestawie 6S)
 
 
3. mają napięcia ogniw gorzej pasujące do instalacji 12V
 
 
To o czym piszę powyżej . W zestawach 5S mamy nominalne trochę za małe a w 6S trochę za duże.
 
 
W moim osobistym odczuciu inwestycja w LTO do zastosowań kamperowych jest w obecnej pozbawiona sensu .
 
Kupując LiFePO4 , za mniejsze pieniądze dostajemy przy określonej pojemności akumulator znacznie lżejszy (w kamperze argument no.1), a z punktu widzenia użytkowania w kamperze zupełnie nie odbiegający parametrami użytkowymi od LTO.
 
To co jest zaletą i przewagą LTO nad LiFePO4 (żywotność i prądy ładowania/rozładowania) jest w kamperze zwyczajnie nie do wykorzystania .
 
 
Akumulatory LTO są z kolei dobrą opcją do domowych magazaynów energii, bo w tym zastosowaniu większa waga nie przeszkadza a 10x dłuższa żywotność w stosunku do LiFePO4 podnosi znacząco rentowność całej inwestycji. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      | 
         
       | 
    
 
    
      Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
  | 
       Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
 
  | 
    
 
      
 |