| 
            
               |  | 
 |  
 
	
			| Akumulator LiFePo4 czy LTO ? |  
      | Autor | Wiadomość |  
      | kolmen   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Ford Transit
 Nazwa załogi: ognista pieczara
 Dołączył: 02 Maj 2018
 Piwa: 1/8
 Skąd: Gliwice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-10-23, 09:21   Akumulator LiFePo4 czy LTO ? |   
 |  
               | 
 |  
               | LTO czyli litowo-tytanowe Czy ktokolwiek je porównywał przy wykorzystaniu w kamperze ?
 Teoretycznie LTO lepsze, można je ładować nawet e temperaturach ujemnych
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | kolmen   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Ford Transit
 Nazwa załogi: ognista pieczara
 Dołączył: 02 Maj 2018
 Piwa: 1/8
 Skąd: Gliwice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-22, 10:07 |   
 |  
               | 
 |  
               | Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ? Świstak , jaka jest Twoja opinia ?
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-22, 10:37 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | kolmen napisał/a: |  	  | Świstak , jaka jest Twoja opinia ? | 
 Świstak żadko się loguje, zapracowany jest
   
  	  | kolmen napisał/a: |  	  | Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ? | 
 Możesz podać konkretny model? Link jakiś?
 Taki co by go można było w kamperze zastosować, jakieś 150-200Ah
   |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | chemik   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
 Nazwa załogi: Ela i Wojtek
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 04 Lis 2014
 Piwa: 116/19
 Skąd: podlaskie
 
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-22, 14:08 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | chemik napisał/a: |  	  | wystarczy wpisać "akumulatory LTO" | 
 Potrafię używać szukajki, ale nie znalazłem 150-200Ah... może kolmen coś znalazł.
 Temu z linka jakoś do 150Ah daleko
   
 Jedno ogniwo 280 złociszy X 5 =1 400PLNów za 40Ah 12V... trochę drogo X4 = 160Ah 12V wychodzi 5 600 złotych...
 Czyli z prostego rachunku, lepiej nabyć LiFeYPo4, wychodzi taniej... a też można ładować poniżej zero °C
   
 Chyba, że kolmen szuka czegoś do zasilenia latarki, to ten się nadaje, ale myślałem, że chodzi o zastosowanie w kamperze
   |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  
				|  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Woj-tek   zaawansowany
 
  
 Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
 Pomógł: 1 raz
 Dołączył: 05 Cze 2012
 Piwa: 5/45
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-22, 22:09 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Cytat: |  	  | a też można ładować poniżej zero °C | 
 Rozwiń jak możesz.
 |  
				| _________________ 
 
  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | reaven22   weteran
 
 Pomógł: 25 razy
 Dołączył: 19 Mar 2018
 Piwa: 121/14
 Skąd: WGM
 
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
	| Wyświetl szczegóły |  
	|  |  
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-22, 22:54 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Woj-tek napisał/a: |  	  | Rozwiń jak możesz. | 
 Już mnie w zasadzie wyręczył reaven22
   To taka odmiana akumulatora LiFePo4, trochę droższa, ale za to ma już możliwość ładowania poniżej zera, oznaczona LiFeYPo4. (z naciskiem na Y
  ) 
   |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  
				|  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
	| Wyświetl szczegóły |  
	|  |  
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-23, 09:18 |   
 |  
               | 
 |  
               | Maciej S., wystarczyło pogrzebać w linku reavena,  jest wszystko opisane TU zakres temperatur jest na wykresie. Na załączonym obrazku masz dane w skrócie
   
 
 
	
		| WB-LYP40AHA-1.png 
 |  
		|  |  
		| Plik ściągnięto 11 raz(y) 136,49 KB |  
 |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  
				|  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | orkaaa   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Chausson 627 GA
 Pomógł: 11 razy
 Dołączył: 04 Cze 2017
 Piwa: 67/2
 Skąd: kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-23, 11:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | Albo tu 6 007,34 zł  12V 200AH Winston bateria litowa LiFeYPO4 https://a.aliexpress.com/_EyOQYNj
 I taki zakup ma sens gdy ktoś umie to złożyć czyli bms i balanser . Wyjdzie w sumie ponad 6 tysięcy złotych.  Pewnie na rynku są też gotowe akumulatory ale ich cena ….. Mnie budowa 200 Ah kosztowała w sumie ze 2500 zł .  A tu na wejściu ponad 6 tysięcy. Do tego dostawa i osprzęt wyjdzie z 8500 zł.
 |  
				|  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2022-11-23, 12:32 |   
 |  
               | 
 |  
               | orkaaa, ale my tu porównujemy LTO v. LiFeYPO4, w obu przypadkach cena jest ostro zaporowa póki co. LiFePO4 wychodzą najkorzystniej
   |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | raffa   początkujący forumowicz
 
  
 Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
 Nazwa załogi: #the_green_vanper
 Dołączył: 05 Kwi 2020
 Postawił 1 piw(a)
 Skąd: Siemianowice Śląskie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-08-09, 13:21 |   
 |  
               | 
 |  
               | Ooo, po raz pierwszy na naszych polskich forach widzę kogoś, kto rozważał LTO   
 Mam, polecam. Dwie sztuki po 200 Ah. Cena zaporowa (ale kupione bezpośrednio na Aliexpress i już nie była tak bardzo zaporowa), ale mają swoje zalety w stosunku do LiFePo4 czy nawet LiFeYPo4.
 
 Przede wszystkim można je ładować i rozładowywać prądem 10C. Spawanie to żaden problem, jeśli tylko przetwornica da radę :D No ale spawać nikt w kamperze (raczej) nie zamierza.
 
 Ale ja na przykład zamierzam korzystać z indukcji (nie chcę mieszać gazów ani skracać sobie zasięgu samochodu) i paru innych prądożernych udogodnień. W ramach testów w domu używałem żelazka na pełną moc, opalarki 2kW, szlifierki kątowej. Prace przy samochodzie też zamierzam wykonywać z tych akumulatorów :D I niewykluczone, że będzie w robocie spawarka :D
 
 Poza tym mają dużo dłuższą żywotność niż LiFePo4. Myślę, że prędzej biodegradacji ulegnie cały van :D
 
 No i podobno są najbezpieczniejsze jeśli chodzi o ogniwa litowe. Ale nie testowałem. I nie zamierzam :D
 
 Jeśli ktoś nie potrzebuje wysokiego prądu rozładowania albo bardzo długiej żywotności, to brać LiFePo4.
 
 Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
 Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.
 
 No a na kontrolerze ładowania po prostu trzeba ustawić ręcznie odpowiednie wartości.
 
 Bo o tym, że do ładowania takiego potwora potrzebna jest trochę inna elektrownia to pisać nie będę, bo to 'oczywista oczywistość'. Jak ktoś sobie wrzuci 100 Ah, to da radę jakimś normalnym panelem.
 |  
				|  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | kolmen   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Ford Transit
 Nazwa załogi: ognista pieczara
 Dołączył: 02 Maj 2018
 Piwa: 1/8
 Skąd: Gliwice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-10-10, 21:21 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | raffa napisał/a: |  	  | Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4. Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.
 | 
 Możesz rozwinąć ?
   |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | raffa   początkujący forumowicz
 
  
 Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
 Nazwa załogi: #the_green_vanper
 Dołączył: 05 Kwi 2020
 Postawił 1 piw(a)
 Skąd: Siemianowice Śląskie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-10-11, 23:38 |   
 |  
               | 
 |  
               | Nie wiem, co mam rozwinąć, czy kwestię napięć, czy przeróbek przetwornicy. 
 Co do napięć:
 
 Napięcia dla poszczególnych typów ogniw wynoszą:
 
 Rozładowania / nominalne / przeładowania:
 
 Dla kwasiaków:      1,8 / 2,1 / 2,5 V.
 Dla LiFePo4:           2,5 / 3,2 / 3,65 V.
 Dla Li-ion:              2,7 / 3,6 / 4,2 V.
 Dla LTO:                1,5 / 2,3 / 2,85 V.
 
 
 Ogniwa w akumulatorach łączone są szeregowo i równolegle. Połączenie szeregowe odpowiada za napięcie akumulatora, równoległe za jego pojemność.
 
 Dla typowych kwasiaków samochodowych z sześcioma ogniwami napięcia będą wynosić: 10,8 / 12,6 / 15 V.
 Dla 4S LiFePo4 będzie to odpowiednio: 10 / 12,8 / 14,6 V.
 Dla 3S Li-ion: 8,1 / 10,8 / 12,6 V.
 Dla 4S Li-ion: 10,8 / 14,4 / 16,8 V.
 Dla 5S LTO: 7,5 / 11,5 / 14,25 V.
 Dla 6S LTO: 9 / 13,8 / 17,1 V.
 
 Po rozmowach z producentami / projektantami przetwornic sprzedawanych na rynku wiem, że są one w znacznej większości dostosowane do używania z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co niestety trochę utrudnia korzystanie z nich z innymi typami akumulatorów. Oczywiście można podłączyć taką przetwornicę do każdego typu akumulatora, ale wtedy i tak przetwornica będzie pracować w zakresach przeznaczonych dla 'zwykłych' kwasiaków, co spowoduje stratę części pojemności. Widziałem gdzieś przetwornice przystosowane do akumulatorów litowych - ale znowu albo Li-ion, albo LiFePo4. Więc w tym przypadku napięcia też trochę będą się różnić.
 
 Trzeba więc albo wybrać akumulator w jednej z technologii litowych z najbardziej zbliżonymi napięciami do kwasiaka (np. 4S LiFePo4). Albo kombinować z 'przestrojeniem' przetwornicy. W moim przypadku zostaje to drugie. I jak pisałem wcześniej, dostałem instrukcję, który rezystor wymienić na jaką oporność
  I tak stracę trochę pojemności 'z dołu', ale dzięki temu zmniejszę ryzyko totalnego rozładowania akumulatora. 
 W kontrolerze mogę sobie ustawić dowolne napięcia, co znacznie ułatwia sprawę.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | joko   Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: N & B  Ismove   i    Mobilvetta ZEH4
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 17 Cze 2013
 Piwa: 533/45
 Skąd: Małopolska
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-10-12, 11:51 |   
 |  
               | 
 |  
               | Akumulatory LTO mają żywotność 10x większą od LiFePO4 i 100x większą od kwasiaków . Ilość cykli ładowania (pełnych cykli) na poziomie 30 000 daje nam 100-150 lat codziennego użytkowania ...... a jak ktoś z kamperka korzysta weekend'owo lub sezonowo to jakieś tysiące
 Poza tą jedną nikomu do niczego nie potrzebną zaletą są w stosunku do LiFePO4 :
 
 1. droższe
 
 Oczywiście jeśli patrzmy w stosunku do żywotności to są tańsze, ale realnie jest to nie do wykorzystania.
 
 2. cięższe
 
 Jakieś 50%. Przykładowo 4ogniwa 40Ah w LiFePO4 ważą jakieś 4kg , a w LTO do instalacji 12V trzeba ich 5 (lub nawet 6 , bo te 11,5V nominalne to trochę słabo), a to daje około 6 kg (lub ponad 7kg w zestawie 6S)
 
 3. mają napięcia ogniw gorzej pasujące do instalacji 12V
 
 To o czym piszę powyżej . W zestawach 5S mamy nominalne trochę za małe a w 6S trochę za duże.
 
 W moim osobistym odczuciu inwestycja w LTO do zastosowań kamperowych jest w obecnej pozbawiona sensu .
 Kupując LiFePO4 , za mniejsze pieniądze dostajemy przy określonej pojemności akumulator znacznie lżejszy (w kamperze argument no.1), a z punktu widzenia użytkowania w kamperze zupełnie nie odbiegający parametrami użytkowymi od LTO.
 To co jest zaletą i przewagą LTO nad LiFePO4 (żywotność i prądy ładowania/rozładowania) jest w kamperze zwyczajnie nie do wykorzystania .
 
 Akumulatory LTO są z kolei dobrą opcją do domowych magazaynów energii, bo w tym zastosowaniu większa waga nie przeszkadza a 10x dłuższa żywotność w stosunku do LiFePO4 podnosi znacząco rentowność całej inwestycji.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      |  |  
    
      | Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach
 Nie możesz zmieniać swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz głosować w ankietach
 Nie możesz załączać plików na tym forum
 Możesz ściągać załączniki na tym forum
 
 | Dodaj temat do ulubionych
 Wersja do druku
 
 
 |  |