 |
|
Akumulator LiFePo4 czy LTO ? |
Autor |
Wiadomość |
kolmen
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2022-10-23, 10:21 Akumulator LiFePo4 czy LTO ?
|
|
|
LTO czyli litowo-tytanowe
Czy ktokolwiek je porównywał przy wykorzystaniu w kamperze ?
Teoretycznie LTO lepsze, można je ładować nawet e temperaturach ujemnych |
|
|
|
 |
kolmen
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2022-11-22, 10:07
|
|
|
Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ?
Świstak , jaka jest Twoja opinia ? |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-11-22, 10:37
|
|
|
kolmen napisał/a: | Świstak , jaka jest Twoja opinia ? |
Świstak żadko się loguje, zapracowany jest
kolmen napisał/a: | Naprawdę nikt z Was nie miał ich w rękach ? |
Możesz podać konkretny model? Link jakiś?
Taki co by go można było w kamperze zastosować, jakieś 150-200Ah |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
chemik
weteran

Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
Nazwa załogi: Ela i Wojtek
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Lis 2014 Piwa: 115/19 Skąd: podlaskie
|
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-11-22, 14:08
|
|
|
chemik napisał/a: | wystarczy wpisać "akumulatory LTO" |
Potrafię używać szukajki, ale nie znalazłem 150-200Ah... może kolmen coś znalazł.
Temu z linka jakoś do 150Ah daleko
Jedno ogniwo 280 złociszy X 5 =1 400PLNów za 40Ah 12V... trochę drogo X4 = 160Ah 12V wychodzi 5 600 złotych...
Czyli z prostego rachunku, lepiej nabyć LiFeYPo4, wychodzi taniej... a też można ładować poniżej zero °C
Chyba, że kolmen szuka czegoś do zasilenia latarki, to ten się nadaje, ale myślałem, że chodzi o zastosowanie w kamperze |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
|
 |
Woj-tek
zaawansowany

Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2022-11-22, 22:09
|
|
|
Cytat: | a też można ładować poniżej zero °C |
Rozwiń jak możesz. |
_________________
 |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-11-22, 22:54
|
|
|
Woj-tek napisał/a: | Rozwiń jak możesz. |
Już mnie w zasadzie wyręczył reaven22
To taka odmiana akumulatora LiFePo4, trochę droższa, ale za to ma już możliwość ładowania poniżej zera, oznaczona LiFeYPo4. (z naciskiem na Y )
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-11-23, 09:18
|
|
|
Maciej S., wystarczyło pogrzebać w linku reavena, jest wszystko opisane TU zakres temperatur jest na wykresie.
Na załączonym obrazku masz dane w skrócie
WB-LYP40AHA-1.png
|
 |
Plik ściągnięto 9 raz(y) 136,49 KB |
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2022-11-23, 11:52
|
|
|
Albo tu 6 007,34 zł 12V 200AH Winston bateria litowa LiFeYPO4
https://a.aliexpress.com/_EyOQYNj
I taki zakup ma sens gdy ktoś umie to złożyć czyli bms i balanser . Wyjdzie w sumie ponad 6 tysięcy złotych. Pewnie na rynku są też gotowe akumulatory ale ich cena ….. Mnie budowa 200 Ah kosztowała w sumie ze 2500 zł . A tu na wejściu ponad 6 tysięcy. Do tego dostawa i osprzęt wyjdzie z 8500 zł. |
|
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 358/496 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2022-11-23, 12:32
|
|
|
orkaaa, ale my tu porównujemy LTO v. LiFeYPO4, w obu przypadkach cena jest ostro zaporowa póki co.
LiFePO4 wychodzą najkorzystniej |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
raffa
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
Nazwa załogi: #the_green_vanper
Dołączył: 05 Kwi 2020 Postawił 1 piw(a) Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2023-08-09, 14:21
|
|
|
Ooo, po raz pierwszy na naszych polskich forach widzę kogoś, kto rozważał LTO
Mam, polecam. Dwie sztuki po 200 Ah. Cena zaporowa (ale kupione bezpośrednio na Aliexpress i już nie była tak bardzo zaporowa), ale mają swoje zalety w stosunku do LiFePo4 czy nawet LiFeYPo4.
Przede wszystkim można je ładować i rozładowywać prądem 10C. Spawanie to żaden problem, jeśli tylko przetwornica da radę :D No ale spawać nikt w kamperze (raczej) nie zamierza.
Ale ja na przykład zamierzam korzystać z indukcji (nie chcę mieszać gazów ani skracać sobie zasięgu samochodu) i paru innych prądożernych udogodnień. W ramach testów w domu używałem żelazka na pełną moc, opalarki 2kW, szlifierki kątowej. Prace przy samochodzie też zamierzam wykonywać z tych akumulatorów :D I niewykluczone, że będzie w robocie spawarka :D
Poza tym mają dużo dłuższą żywotność niż LiFePo4. Myślę, że prędzej biodegradacji ulegnie cały van :D
No i podobno są najbezpieczniejsze jeśli chodzi o ogniwa litowe. Ale nie testowałem. I nie zamierzam :D
Jeśli ktoś nie potrzebuje wysokiego prądu rozładowania albo bardzo długiej żywotności, to brać LiFePo4.
Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce.
No a na kontrolerze ładowania po prostu trzeba ustawić ręcznie odpowiednie wartości.
Bo o tym, że do ładowania takiego potwora potrzebna jest trochę inna elektrownia to pisać nie będę, bo to 'oczywista oczywistość'. Jak ktoś sobie wrzuci 100 Ah, to da radę jakimś normalnym panelem. |
|
|
|
|
 |
kolmen
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ford Transit
Nazwa załogi: ognista pieczara
Dołączył: 02 Maj 2018 Piwa: 1/8 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2023-10-10, 22:21
|
|
|
raffa napisał/a: | Minusem jest to, że pojedyncze ogniwo ma inne napięcie, niż Li-Ion. No ale to tylko mały problem do obejścia. Producent przetwornicy potwierdził mi, że wystarczy zmienić rezystor w układzie i wskazał który i na jaką wartość, by przetwornica nie zatrzymywała się na poziomie dla Li-Ion i LiFePo4.
Jakbym ją kupował bezpośrednio, to mogliby to zrobić w fabryce. |
Możesz rozwinąć ? |
|
|
|
 |
raffa
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: 2011/12 Fiat Ducato x250 Natural Power (CNG)
Nazwa załogi: #the_green_vanper
Dołączył: 05 Kwi 2020 Postawił 1 piw(a) Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2023-10-12, 00:38
|
|
|
Nie wiem, co mam rozwinąć, czy kwestię napięć, czy przeróbek przetwornicy.
Co do napięć:
Napięcia dla poszczególnych typów ogniw wynoszą:
Rozładowania / nominalne / przeładowania:
Dla kwasiaków: 1,8 / 2,1 / 2,5 V.
Dla LiFePo4: 2,5 / 3,2 / 3,65 V.
Dla Li-ion: 2,7 / 3,6 / 4,2 V.
Dla LTO: 1,5 / 2,3 / 2,85 V.
Ogniwa w akumulatorach łączone są szeregowo i równolegle. Połączenie szeregowe odpowiada za napięcie akumulatora, równoległe za jego pojemność.
Dla typowych kwasiaków samochodowych z sześcioma ogniwami napięcia będą wynosić: 10,8 / 12,6 / 15 V.
Dla 4S LiFePo4 będzie to odpowiednio: 10 / 12,8 / 14,6 V.
Dla 3S Li-ion: 8,1 / 10,8 / 12,6 V.
Dla 4S Li-ion: 10,8 / 14,4 / 16,8 V.
Dla 5S LTO: 7,5 / 11,5 / 14,25 V.
Dla 6S LTO: 9 / 13,8 / 17,1 V.
Po rozmowach z producentami / projektantami przetwornic sprzedawanych na rynku wiem, że są one w znacznej większości dostosowane do używania z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Co niestety trochę utrudnia korzystanie z nich z innymi typami akumulatorów. Oczywiście można podłączyć taką przetwornicę do każdego typu akumulatora, ale wtedy i tak przetwornica będzie pracować w zakresach przeznaczonych dla 'zwykłych' kwasiaków, co spowoduje stratę części pojemności. Widziałem gdzieś przetwornice przystosowane do akumulatorów litowych - ale znowu albo Li-ion, albo LiFePo4. Więc w tym przypadku napięcia też trochę będą się różnić.
Trzeba więc albo wybrać akumulator w jednej z technologii litowych z najbardziej zbliżonymi napięciami do kwasiaka (np. 4S LiFePo4). Albo kombinować z 'przestrojeniem' przetwornicy. W moim przypadku zostaje to drugie. I jak pisałem wcześniej, dostałem instrukcję, który rezystor wymienić na jaką oporność I tak stracę trochę pojemności 'z dołu', ale dzięki temu zmniejszę ryzyko totalnego rozładowania akumulatora.
W kontrolerze mogę sobie ustawić dowolne napięcia, co znacznie ułatwia sprawę. |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2023-10-12, 12:51
|
|
|
Akumulatory LTO mają żywotność 10x większą od LiFePO4 i 100x większą od kwasiaków .
Ilość cykli ładowania (pełnych cykli) na poziomie 30 000 daje nam 100-150 lat codziennego użytkowania ...... a jak ktoś z kamperka korzysta weekend'owo lub sezonowo to jakieś tysiące
Poza tą jedną nikomu do niczego nie potrzebną zaletą są w stosunku do LiFePO4 :
1. droższe
Oczywiście jeśli patrzmy w stosunku do żywotności to są tańsze, ale realnie jest to nie do wykorzystania.
2. cięższe
Jakieś 50%. Przykładowo 4ogniwa 40Ah w LiFePO4 ważą jakieś 4kg , a w LTO do instalacji 12V trzeba ich 5 (lub nawet 6 , bo te 11,5V nominalne to trochę słabo), a to daje około 6 kg (lub ponad 7kg w zestawie 6S)
3. mają napięcia ogniw gorzej pasujące do instalacji 12V
To o czym piszę powyżej . W zestawach 5S mamy nominalne trochę za małe a w 6S trochę za duże.
W moim osobistym odczuciu inwestycja w LTO do zastosowań kamperowych jest w obecnej pozbawiona sensu .
Kupując LiFePO4 , za mniejsze pieniądze dostajemy przy określonej pojemności akumulator znacznie lżejszy (w kamperze argument no.1), a z punktu widzenia użytkowania w kamperze zupełnie nie odbiegający parametrami użytkowymi od LTO.
To co jest zaletą i przewagą LTO nad LiFePO4 (żywotność i prądy ładowania/rozładowania) jest w kamperze zwyczajnie nie do wykorzystania .
Akumulatory LTO są z kolei dobrą opcją do domowych magazaynów energii, bo w tym zastosowaniu większa waga nie przeszkadza a 10x dłuższa żywotność w stosunku do LiFePO4 podnosi znacząco rentowność całej inwestycji. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|