LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę. |
Autor |
Wiadomość |
konczyna_17
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Sie 2020 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-03-08, 13:48 LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę.
|
|
|
Dzień dobry,
chciałbym prosić o poradę osoby które mają już jakieś doświadczenia z LiFePo4.
Planuję zakup LiFePo4 który chciałbym umieścić pod fotelem. Miejsca mam mało więc w grę wchodzą tylko pojemności 100-125Ah.
Przejrzałem oferty, oceny i zastanawiam się nad:
- Kon-Tec 100Ah (na plus komunikacja bluetooth; dobre opinie o firmie; max temperatura przechowywania 60°C; minusem jest pojemność)
- Green cell 125Ah (na plus pojemność; na minus niska temperatura przechowywania 45°C - na południu gdzie aku będzie użytkowany to może być problem)
- Enerblock 100Ah (na plus ładownie przy 50°C i przechowywanie 55°C; minusem jest pojemność)
- R-LIT BB (na plus komunikacja bluetooth; wysoka temperatura rozładowywania 60°C, ale temperatura przechowywania to 35°C - więc czegoś tu nie rozumiem; na minus zalecany prąd ładowania i ciągły prąd rozładowania 50A - generalnie odczytuję to tak, że mamy super akumulator ale musisz się z nim jak z jajkiem obchodzić)
1. Czy możecie mi doradzić co byście wybrali? Przeczytałem cały wątek, ale mimo wszystko chciałbym prosić o opinię.
2. Zastanawiam się też czy aku nie umieścić w schowku na butle gazowe. Mam miejsce na dwie a używam jednej. Wówczas mógłbym tam włożyć większą pojemność. Tylko jakoś nie leży mi tamta lokalizacja. Może to jednak dobre rozwiązanie? Miejsce pod fotelami też może być rozwojowe. Gdyby okazało się, że 100Ah czy 125Ah to za mało to mogę dokupić drugi taki sam pod drugi fotel.
3. Lodówkę chcę podłączyć z pominięciem energobloku. Tak aby możliwe było jej zasilanie nawet gdy całe zasilanie w domu jest odcięte. Czy ma sens stosowanie dodatkowego zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem AKU czy sam BMS w aku wystarczy i można na nim polegać?
4. Zastanawiam się czy kupić amperomierz tego typu https://allegro.pl/oferta/amperomierz-woltomierz-100v-50a-prad-satly-dc-12762181387?fromVariant=12762154209 Nie wiem tylko jak on zachowuje się podczas ładowania/rozładowywania. Pokazuje tylko przepływ prądu w jednym kierunku, w oba kierunki z ujemną wartością czy w oba ale trzeba zgadywać w którą stronę?
Z góry dziękuję za podpowiedzi. |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-03-08, 14:29
|
|
|
Zanim zdecydujesz się na jakikolwiek akumulator lifepo4 poczytaj wątki dotyczące jego eksploatacji. Zasilanie i ich rodzaje oraz urządzenia współpracujące, odległość od źródeł zasilania i grubość kabli, możliwość odcięcia od ładowania, czy monitorowanie pracy akumulatora.
W skrócie lifepo4 aby dobrze pracował potrzebuje określonego ładowania i nie wszystkie standardowe urządzenia to zapewniają. Jego umiejscowienie jest kluczowe. Musi być ciepło inaczej zimą albo zniszczysz akumulator albo nie naładujesz. To co proponujesz amperomierz to nic nie warty śmieć. Aby monitorować stan aku polecam jakiś bocznik np TK 15.
Nie kupujesz pod wymiar tylko pod Twoje potrzeby energetyczne. Musisz wiedzieć ile potrzeba Ci prądu, czym i w jakim czasie chcesz naładować i jakim prądem rozładowywać. Z doświadczenia wiem, że lepiej dołożyć do 200 Ah i kupić mocniejszy bms czyli np 100/ 200 A niż potem mieć problemy z ładowaniem bms 5o A. Na wyjściu z kolei 50 czy nawet 100 A w zasadzie niewiele daje. Podsumowując kup 200 Ah z mocnym bms a nigdy nie będziesz żałował. Albo zbuduj wówczas możesz prawie wszystko. |
|
|
|
 |
konczyna_17
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Sie 2020 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-03-08, 14:58
|
|
|
Dziękuję za odpowiedź.
Kwestie poboczne jak grubość kabli, odległości itp. mam już wykonane. Grubości są odpowiednie do obciążenia. Zabezpieczenia też. W kwestii monitoringu docelowo napiszę własną aplikację na smartfona która fanie to ogarnie. Amperomierz który podesłałem to tylko tymczasowe rozwiązanie. Nawet jeśli przekłamuje o 15% to jakoś to przeżyję. To ma być tylko wskaźnik orientacyjny. Zdaję sobie sprawę, że jeśli profesjonalne urządzenie kosztuje 500zł to coś za 40zł nie będzie tym samym. Chciałem tylko wiedzieć jak ono działa. Na TK15 zwyczajnie szkoda mi pieniędzy ponieważ jak pisałem docelowo chcę to inaczej rozwiązać. Zima jak pisałem - także mnie nie interesuje. Kamper nigdy nie będzie eksploatowany zimą, jestem tego pewny. Bardziej martwię się wysokimi temperaturami.
Cytat: | Nie kupujesz pod wymiar tylko pod Twoje potrzeby energetyczne. Musisz wiedzieć ile potrzeba Ci prądu, czym i w jakim czasie chcesz naładować i jakim prądem rozładowywać. |
Pełna zgoda, tylko nie wiem jakie są moje potrzeby energetyczne. I tu jest problem. Problem mam także z miejscem. Jeśli chciałbym 200Ah to w grę wchodzi tylko miejsce na butlę lub 2x100 czy nawet 2x125h pod fotelami. |
|
|
|
 |
kimtop
Kombatant
Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Piwa: 144/44 Skąd: Opoczno
|
Wysłany: 2023-03-08, 15:59
|
|
|
Ja mam 280Ah i mieści się pod fotelem.Ale sam zbudowałem |
_________________ Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu
Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko. |
|
|
|
 |
papamila
Kombatant

Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Cze 2007 Piwa: 120/5 Skąd: Trójmiasto i okolica
|
Wysłany: 2023-03-08, 16:11
|
|
|
konczyna_17 napisał/a: | czy aku nie umieścić w schowku na butle gazowe. |
wspomniałeś że będzie tam jedna butla
wybacz ale to jeden z głupszych pomysłów |
|
|
|
|
 |
konczyna_17
początkujący forumowicz
Dołączył: 09 Sie 2020 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-03-08, 16:59
|
|
|
Sam mówiłem, że niespecjalnie pasuje mi to miejsce i osobiście preferuję trzymać aku bezpośrednio nad bakiem z 70 litrami oleju napędowego |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 271/597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-03-08, 18:02
|
|
|
Jakie konkretnie zastosowaliście elementy do budowy lifepo4
1.ogniwa/ lub gotowy aku lifepo4
2.BMS
3.obudowa
4.klemy
5.wyświetlacz poziomu naładowania
6.ładowarka z alternatora DC/DC
7.ładowarka sieciowa AC/DC
?
Screenshot_20230308_181440.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 19 raz(y) 89,99 KB |
|
_________________ komplet |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-03-08, 19:32
|
|
|
Wracając do głównego wątku i pytań. Sam budowałem i stosowałem różne bms i balansery i kilka razy zmieniałem i jedne i drugie/ albo nie działały prawidłowo albo rosło zapotrzebowanie na prąd / . Oprócz ogniw podstawą jest bms. Nie wiem co wstawiają w gotowe akumulatory ale konieczne jest sprawdzenie parametrów o których już pisałem. Jeżeli nie będzie 50 A wejścia i co najmniej 150 wyjścia to ….szkoda kupować. Dlaczego? Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Przez dwa lata jeździłem z kwasowym i zero urządzeń elektrycznych poza ładowarką do laptopa. Ale okazało się suszarka do włosów jest konieczna a ładowarka to minimum 1200 wat więc decyzja o budowie lifepo4. Na szczęście kupiłem ogniwa 200 Ah / dziś pewnie kupiłbym 280/ potem były eksperymenty z różnymi bms i jak już wszystko było Ok to mój bms miał tylko 100 A wyjścia . Na suszarkę Ok ale na airfryera 1400 wat już nie. W międzyczasem kupiłem przetwornicę 2000/ 4000 i zmieniłem bms na 200 A wyjścia i teraz jest Ok. Tak pewnie wygląda apetyt elektryczny wielu użytkowników. Więc warto na początku dać zapas aby później nie żałować że gdybyśmy dołożyli 200 zł to byłby zapas.
Co to Tk 15 albo innych droższych. Tk nigdy mnie nie zawiódł a pokazuje najważniejsze dane. Aplikacje czasami wariowały i gdyby nie TK 15 nie wiedziałbym ile jest w akumulatorze.
Miejsce najlepiej jak najbliżej alternatora / pod siedzeniem / ale widziałem tez fajne konstrukcje gdy akumulator siedział w jakiejś szafce. |
|
|
|
 |
MirekSz
początkujący forumowicz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Lip 2019 Piwa: 2/1 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2023-03-14, 22:11
|
|
|
Ja bez problemu włożyłem pod fotel Ducato 150 Ah Volt Polska https://voltpolska.pl/akumulatory-i-prostowniki/akumulator-lifepo4-12v-150ah-150a-bms.html . Położyłem go na boku
Ma mniejsze wymiary niż w innych firmach dla tej pojemności. Pracuje od zeszłego roku, jak na razie wszystko ok, prądu mam aż nadto
Dzięki aplikacji łączącej się z aku przez blue tooth można na bieżąco śledzić stan naładowania, pobierany prąd, temperaturę celi, prąd ładowania . |
_________________ Mirek |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 271/597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-03-20, 22:34
|
|
|
Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw nie tak w samym akumulatorze jak w aplikacji, ładowanie z gniazda 230 wskazania ok, ładowanie z solar ok, po odpaleniu samochodu i ładowaniu z alternatora w aplikacji pokazuje ujemne wartości ładowania, zamiast 14A w +plusie mam w - minusie, waty podobnie, ubywa podczas ładowania pojemność akumulatora, wszystkie urządzenia wyłączone.
???
Screenshot_20230320_222124.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 151,49 KB |
|
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
yamah
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Sty 2019 Piwa: 265/109 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2023-03-21, 08:32
|
|
|
Komplecik napisał/a: | Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw |
Poszedłem sprawdzić i nie ma się co zamartwiać gdyż u mnie podobnie
Screenshot_2023-03-21-08-15-11-05_e32757c42b7819e682a6c8795bb0707b.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 6 raz(y) 524,89 KB |
|
_________________ Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
 |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 271/597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-03-21, 10:06
|
|
|
yamah napisał/a: | Komplecik napisał/a: | Chciałbym zapytać, w moim lifepo4 zauważyłem dziwny objaw |
Poszedłem sprawdzić i nie ma się co zamartwiać gdyż u mnie podobnie |
Niby się nie martwię, jednak o coś chodzi, jedziesz 10h kamperem i z aku znika 140ah pojemności |
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
cebek
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 04 Wrz 2008 Piwa: 5/5 Skąd: kowary
|
Wysłany: 2023-03-21, 10:49
|
|
|
A przewód plusowy od alternatora jest wpięty przed czy za BMSem ? No chyba że to akumulator w zwykłej obudowie i nie można inaczej podpiąć przewodów. ? |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 271/597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-03-21, 14:17
|
|
|
Najprawdopodobniej alternator widzi lifepo4 w pełni naładowany a zbyt inteligentny uklad odcina ladowanie i głupieje, po włączeniu świateł mijania układ się stabilizuje ładowanie wraca do wartości około 6A |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
|