Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Lodówka N3141 - nie działa na 12V - uszkodzony sterownik
Autor Wiadomość
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-12, 00:24   Lodówka N3141 - nie działa na 12V - uszkodzony sterownik

Pacjentka to lodówka thetford N3141 - jakiś czas temu zauważyłem, że nie pracuje przy zasilaniu 12V (oczywiście już po gwarancji). Po wstępnym sprawdzeniu magistrali zasilającej (wszystkie sygnały prawidłowe) postanowiłem zdemontować sterownik i odkryłem przyczynę problemu. Okazało się, że badziewne gniazdo bezpiecznika straciło poprawny kontakt z bezpiecznikiem i doprowadziło do wypalenia płytki na torze wysokoprądowym 12V. Całe szczęście, że bezpiecznik się w końcu poddał i kamper mi się nie zapalił - z tego co się dowiedziałem, to jest to dość powszechna usterka tego sterownika.
Wypaloną część ścieżki i gniazda odtworzyłem, wlutowałem bezpiecznik "na stałe". Innych uszkodzeń nie zauważyłem. Sterownik zamontowałem i odpaliłem lodówkę na 12V i cieszyłem się z udanej naprawy pierwsze 10 sekund. Objaw jest taki, że za każdym razem kiedy przełączam lodówkę na 12V zasilanie jest podtrzymywane tylko przez 10 sekund i lodówka powraca w inny dostępny tryb (gaz lub 230V). Przejeździłem bez zasilania 12V sezon, ale teraz postanowiłem podjąć drugą próbę naprawy. W momencie kiedy styk gniazda się upalał była spora temperatura - plastikowa osłona chroniąca styki zaczęła się odkształcać - pomyślałem, że może od wysokiej temperatury uszkodził się czerwony element przyklejony do przekaźnika (myślałem, że jest to bezpiecznik polimerowy) - i jak lodówka startuje na 12V to sterownik stwierdza podwyższoną temperaturę przekaźnika i wyłącza tryb 12V. Rozebrałem sterownik, odkleiłem i wylutowałem bezpiecznik, który wg oznaczeń chyba jest jednak warystorem - i tutaj mam dylemat. Czy rzeczywiście jest to warystor czy bezpiecznik polimerowy. Jeśli warystor, to po co był przyklejony do przekaźnika? Oznaczenie tego czegoś to LF9 P20E14 1805. Po wylutowaniu zmierzyłem opór - nie przewodzi (czyli albo jest to sprawny warystor albo uszkodzony bezpiecznik polimerowy). Aplikacja w tym miejscu warystora wydaje mi się trochę dziwna - element (pierwsza nóżka) znajduje się w torze zasilającym 12V (niskiego prądu - zasilanie sterownika - drugi pin od góry) za bezpiecznikiem LF110 33+. Druga za rezystorem R220 i chyba diodą. Być może to co podejrzewam nie jest źródłem problemu i trzeba szukać gdzieś indziej. Może ktoś coś podpowiedzieć, może ktoś ma schemat? Zastanawiam się, czy nie spróbować wlutować tam bezpiecznika polimerowego - tylko nie wiem, czy w razie pomyłki nie uszkodzę reszty - choć jeśli to warystor, to przy zbyt wysokim napięciu następuje zwarcie styków - taka sama sytuacja tak jak przy sprawnym bezpieczniku.

IMG_20220629_212944711.jpg
Upalone gniazdo bezpiecznika od spodu
Plik ściągnięto 27 raz(y) 217,7 KB

IMG_20220630_095714691.jpg
To co zostało z gniazda i bezpiecznika
Plik ściągnięto 14 raz(y) 348,66 KB

IMG_20220629_232623291.jpg
Czerwony element przyklejony do przekaźnika sterującego grzałką 12V (warystor lub bezpiecznik polimerowy)
Plik ściągnięto 24 raz(y) 264,13 KB

IMG_20230411_004348592.jpg
Oznaczenie elementu - LF9 P20E14 1805
Plik ściągnięto 11 raz(y) 106,75 KB

IMG_20230411_170342731.jpg
Po wylutowaniu - element w torze zasilającym sterownik - drugi pin od góry to zasilanie 12V niskoprądowe
Plik ściągnięto 12 raz(y) 366,72 KB

_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2023-04-12, 20:18   Re: Lodówka N3141 - nie działa na 12V - uszkodzony sterownik

Na moje to na 99,9% jest warytstor. A warystor służy do ochrony elementów przed zbyt wysokim napięciem.
Jeszcze niech się Socale wypowie nasz Guru w tych sprawach
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-12, 21:35   

Dzisiaj odwiedziłem lokalny sklep z częściami elektronicznymi i właściciel wyjaśnił jaka może być rola tego warystora - w przypadku podwyższonego napięcia warystor mostkuje rezystor R220, przez co zaczyna płynąć większy prąd przez bezpiecznik LF110 - który z kolei przerywa obwód na jakiś czas (przy przepływie większego prądu). Ma to sens. Zastanawiam się tylko, po co warystor został przyklejony do obudowy przekaźnika. Raczej nie pełni on roli czujnika temperatury. Wygląda na to, że przyczyną wyłączania się trybu 12V nie jest ten element - warystor wygląda na sprawny. Nie mam pomysłu co można jeszcze sprawdzić - zakładam, że przekaźnik jest sprawny - zwiera obwód wysokoprądowy zasilania grzałki. W ciągu tych 10 sekund prawidłowego działania mierzyłem przepływający prąd i jest ok - 17-18A dla mocy grzałki 204W.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2023-04-12, 21:42   

Nie wypowie się bo nie ma nic do gadania :diabelski_usmiech Nie spotkałem się z czerwonymi warystorami na niskim napięciu, zazwyczaj są one niebieskie, stosowane na zasilaniu 230V i to na samym początku, tuż za bezpiecznikiem.
Rolą warystora jest doprowadzenie do zwarcia źródła zasilania i przepalenia bezpiecznika w chwili przekroczenia ustalonej wartości napięcia w ułamku sekundy.
Tu na podstawie zdjęć, dostrzegam tylko typowe grzanie się utlenionych/zanieczyszczonych złącz na stykach bezpiecznika bo ślad przegrzań dowodzi na długotrwałe obciążenie termiczne. Wartość 20A może temu dowodzić, gdyż stara zasada brzmi: im większe prądy płyną=tym czystsze muszą być złącza.
Zjawisko grzania na stykach jest typowe przy słabym kontakcie przewodzenia napięcia i prądów.
.
Odtworzyć, zastosować lutowie i czystość do połysku, na jakiś czas będzie spokój.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-12, 22:02   

Socale napisał/a:
Nie wypowie się bo nie ma nic do gadania :diabelski_usmiech Nie spotkałem się z czerwonymi warystorami na niskim napięciu, zazwyczaj są one niebieskie, stosowane na zasilaniu 230V i to na samym początku, tuż za bezpiecznikiem.
Rolą warystora jest doprowadzenie do zwarcia źródła zasilania i przepalenia bezpiecznika w chwili przekroczenia ustalonej wartości napięcia w ułamku sekundy.
Tu na podstawie zdjęć, dostrzegam tylko typowe grzanie się utlenionych/zanieczyszczonych złącz na stykach bezpiecznika bo ślad przegrzań dowodzi na długotrwałe obciążenie termiczne. Wartość 20A może temu dowodzić, gdyż stara zasada brzmi: im większe prądy płyną=tym czystsze muszą być złącza.
Zjawisko grzania na stykach jest typowe przy słabym kontakcie przewodzenia napięcia i prądów.
.
Odtworzyć, zastosować czystość do połysku, na jakiś czas będzie spokój.


Niestety po odtworzeniu nie do końca działa - nowy bezpiecznik wlutowałem na stałe - poprowadziłem miedziany drut 1,5 mm2 bezpośrednio od styku zasilającego wysokoprądowego do nóżki bezpiecznika i drugi drut od drugiej nóżki do styku przekaźnika. Tryb 12V działa tylko przez 10 sekund i z jakiegoś powodu się wyłącza - i skończyły mi się pomysły co jeszcze może być nie tak, skoro to nie wina warystora, którego podejrzewałem niesłusznie o bycie bezpiecznikiem polimerowym.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2023-04-12, 22:12   

UUUUhhhh, teraz to trzeba zbierać dane.
Może być grzałka 12V pod kontrolą, jeśli jest uwalona i nie ma sprawnego obwodu, to po kilku sekundach wywala błąd, podobnie jak z brakiem gazu, niby startuje ale gdy jego brak, to po kilku sekundach też wywala błąd.
Oczywiście jest to gdybanie bo nie spotkałem się w swojej praktyce z taką dolegliwością, jedynie analizuję i co mam na myśli to podpowiadam.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2023-04-12, 22:17   

Może głupie ale czy akumulator napięcie 12v masz sprawne ?? bo może siadać napięcie i rozłącza ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-12, 22:45   

Socale napisał/a:
UUUUhhhh, teraz to trzeba zbierać dane.
Może być grzałka 12V pod kontrolą, jeśli jest uwalona i nie ma sprawnego obwodu, to po kilku sekundach wywala błąd, podobnie jak z brakiem gazu, niby startuje ale gdy jego brak, to po kilku sekundach też wywala błąd.
Oczywiście jest to gdybanie bo nie spotkałem się w swojej praktyce z taką dolegliwością, jedynie analizuję i co mam na myśli to podpowiadam.


Obwód zasilający grzałkę jest bardzo prosty - styki wysokoprądowe, bezpiecznik, przekaźnik, styki przewodów grzałki. Jest jedna poboczna ścieżka za bezpiecznikiem przed przekaźnikiem - prawdopodobnie służy do pomiaru napięcia w obwodzie grzałki. Ścieżka ta jest sprawna - sprawdziłem - czyli sygnał napięciowy trafia do układu sterowania. Z pomiaru natężenia prądu grzałki wnioskuję, że grzałka jest sprawna, mierzyłem jej rezystancję, ale już nie pamiętam ile było - zmierzę jeszcze raz.

voice napisał/a:

Może głupie ale czy akumulator napięcie 12v masz sprawne ?? bo może siadać napięcie i rozłącza ??


Jak zacząłem szukać przyczyny to pomierzyłem dochodzące napięcia w obwodach nisko i wysokoprądowych - było ok, choć robiłem to bez obciążenia. Akumulator (LiFePO4) i alternator mam sprawny - tego jestem pewien. Ewentualnie gdzieś spadki napięcia po drodze - choć przed upaleniem się złącza lodówka działała prawidłowo - ale sprawdzę to jeszcze raz pod obciążeniem.

Socale, voice dzięki za odzew - na takie uwagi/pomysły liczyłem - może coś wspólnie namierzymy.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-17, 00:16   

Dzisiaj wlutowałem warystor na swoje miejsce, podłączyłem sterownik i niestety nadal tryb 12V działa tylko przez 10 sekund. Zmierzyłem rezystancję grzałki - 0.8 Ohma wskazywał jeden miernik, drugi 1.1. Ten pierwszy jest chyba bardziej dokładny. Grzałka ma 204W mocy nominalnej i rezystancja 0.8 Ohma wydaje się być prawidłowa. Drugim pomiarem było napięcie na obwodzie wysokoprądowym pod obciążeniem - miernik wykazał 12,8V przy napięciu alternatora 14,4. 1.6V traci się na przewodach przy prądzie rzędu 16A. Napięcie 12,8V występuje na stykach wchodzących do sterownika i wychodzących na grzałkę - nie ma spadku napięcia na samym sterowniku (stykach, bezpieczniku i przekaźniku). To 1.6V chyba też nie jest problemem - zrobiłem test polegający na wypięciu grzałki za sterownikiem - czyli w momencie kiedy przekaźnik się zwierał na 10 sekund sygnał napięciowy badający obwód grzałki miał 14,4V - ale to nic nie zmieniło.

Chwilowo nie mam więcej pomysłów - chyba na majówkę pojadę na "gazie" - pojedynczym :)    
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2023-04-17, 07:56   

A czy lodówka pracuje przez energoblok ?? Jeżeli tak spróbuj ją podłączyć bezpośrednio, wtedy już coś będzie wyeliminowame.
Po drugie mówisz, że zasilanie 12V masz LifePo 4 ?? Czy BMS sprawny ?? spróbuj innego źródła, wtedy też będzie coś wyeliminowane ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-17, 09:55   

voice napisał/a:
A czy lodówka pracuje przez energoblok ?? Jeżeli tak spróbuj ją podłączyć bezpośrednio, wtedy już coś będzie wyeliminowame.
Po drugie mówisz, że zasilanie 12V masz LifePo 4 ?? Czy BMS sprawny ?? spróbuj innego źródła, wtedy też będzie coś wyeliminowane ??


Kiedy pracuje alternator, główny przekaźnik w energobloku łączy obwód samochodu z obwodem zabudowy. Wtedy prąd generowany przez alternator przez przekaźnik płynie do obwodu zasilania wysokoprądowego lodówki. Sprawdziłem połączenia w energobloku i nie widać tam zmian wskazujących na grzanie się styków. Nie mam ładowarki DC-DC więc prąd z alternatora jest bezpośrednio przekazywany do lodówki - zakładam, że spadek 1,6V występował od nowości na tak długich przewodach i wcześniej nie miało to wpływu na jej pracę. Akumulator zabudowy w tym przypadku nie ma znaczenia - nie bierze udału w zasilaniu lodówki - paza tym, że musi być podpięty aby energoblok wykrył jego obecność i włączył główny przekaźnik. Tak czy inaczej BMS jest sprawny.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2023-04-17, 17:49   

marcincin napisał/a:
. Tak czy inaczej BMS jest sprawny.


ja bym do pewności podłączył lodówkę bezpośrednio do akumulatora podłączonego do prostownika i zobaczył co będzie się działo.
Jak będzie to samo to wiadomo, że jest problem z lodówką, A tak masz domysły przekaźnik energonlok itp...

Ja bym zaczął od tego a później bym się zastanawiał
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Misio 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Toskana 1,9 TD
Nazwa załogi: MisioKot
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 15 Maj 2010
Piwa: 799/1217
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-18, 19:36   

Podłączam się do tematu. Walczyłem z lodówką aż do momentu jej wymiany. Doszliśmy do wniosku że nie było problemu ze starszymi lodówkami, czyli im więcej elektroniki, tym coraz gorzej. :spoko
_________________
Pozdrawiamy - Danusia-Kotek i Henio-Misio

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą...ks.Jan Twardowski
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
fan 
zaawansowany

Twój sprzęt: Fleurette Discover 73 LM
Nazwa załogi: ola i benek
Dołączył: 19 Gru 2012
Piwa: 9/48
Skąd: slubice
Wysłany: 2023-04-19, 07:37   

jak coś to mam taki sterownik po naprawie w serwisie w frankfurcie
_________________
Je ne cherche pas, je trouve
Pablo Picasso
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 274/603
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-04-19, 13:44   

fan napisał/a:
jak coś to mam taki sterownik po naprawie w serwisie w frankfurcie

Co się zepsuło w tym sterowniku , u mnie też miga na 12v
_________________
komplet
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***