 |
|
Swap silnika w Ducato I |
Autor |
Wiadomość |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-04-21, 22:51
|
|
|
Podziwiam |
_________________
 |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-04-21, 23:09
|
|
|
Lewarek skrzyni biegów. Najpierw wyciąłem w podłodze prostokątny otwór. Przełożyłem linki przez otwór i zapiąłem je tymczasowo do skrzyni biegów. W taki sposób wyznaczyłem miejsce zamocowania lewarka. Pod plastikiem jest metalowe wzmocnienie, do którego przykręciłem wcześniej zrobioną podstawkę. Zdjęcia niestety nie zrobiłem.
16a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 27 raz(y) 533,4 KB |
|
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-04-21, 23:29
|
|
|
Z wyczytanych wcześniej relacji ze swapów wynika, że jest problem z licznikiem. W sumie ze wszystkich rozwiązań wybrałem opcję podmiany liczników (wymiarowo są takie same, choć mają inny kierunek przyłącza linki. Przycisk resetu podlicznika jest w innym miejscu - trzeba wiercić). Moją inwencją jest wycięcie kawałka tarczy z Ducato2 i zamocowanie go do starej tarczy. (Będzie problem z doświetleniem tarczy w nocy)
Podsumowując: linka i wkład licznika będzie z Ducato2. Co zyskałem? Dobrze zliczane kilometry i właściwie podawana prędkość. (Średnica kół Ducato1 14 cali z oponami 185 z pełnym profilem jest tylko o 2mm mniejsza od średnicy 15 ze standardowymi oponami Ducata2)
16a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 19 raz(y) 493,54 KB |
16b.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 5 raz(y) 329,39 KB |
16c.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 270,58 KB |
|
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2024-04-22, 23:19
|
|
|
Jestem pod wrażeniem. Gruba rzeźba! Oby efekt był co najmniej satysfakcjonujący. |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 353/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-04-22, 23:55
|
|
|
Oby nie było kłopotów prawnych z licznikiem, jakiś dociekliwy diagnosta może się przyczepić do niezgłoszonej wymiany. Powodzenia.
|
_________________
 |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-04-24, 09:41
|
|
|
Na masowy proceder skręcania przebiegów w samochodach reagujemy co najwyżej krzywym uśmiechem, kawałek niebieskiej tarczy działa jak płachta na byka... Taki paradoks. No cóż, w razie czego odkręcenie niebieskiej tarczy to 5 minut i następna minuta by zrobić korektę licznika w Ducato1.... i to bez komputera |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-14, 23:15
|
|
|
Wczoraj były ostatnie przygotowania do odpalenia nowego silnika... Płyny ustrojowe uzupełnione, filtr paliwa odpowietrzony... kilka obrotów wału by odpowietrzyć przewody wtryskowe. Później głęboki wdech i po dwóch obrotach wału silnik zaskoczył i to bez żadnych plaków i innych wspomagaczy.
Dzisiaj podregulowałem zawór upustowy na turbinie, bo wczoraj jakby na 5 biegu nie miał mocy. Teraz jest znacznie lepiej, przyspiesza jak moja corolla 1.6, choć korci mnie jeszcze dokręcenie kilka obrotów na sztandze zaworu upustowego.
Silnik super, odpala na dotyk... Biegi wchodzą jak w osobówce. W kabinie jest znacznie ciszej.
Dzisiaj jeszcze wspawałem tłumik drgań na wydechu, bo na wolnych obrotach cały układ wpadał w niemiły rezonans.
W wolnym czasie wstawię zdjęcia i napiszę kilka moim przemyśleń. |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-15, 14:47
|
|
|
Rudiger napisał/a: | Jestem pod wrażeniem. Gruba rzeźba! Oby efekt był co najmniej satysfakcjonujący. |
Dla mnie to po prostu inne auto... bym powiedział współczesne auto, a nie historyczne - toporne. To po prostu inna bajka. Do 100km/h rozpędzam się żwawo, wcześniej do 100, jak było pod wiatr lub lekką górkę, nie byłem w stanie się rozpędzić.
Nie będę ukrywał, że wiele wysiłku, nerwów ten cały swap mnie kosztował. Czy było warto? Pojeżdżę to się okaże.
Niewątpliwą zaletą mojego swapu jest to, że poznałem napęd 2.8 idtd w szczegółach, a to w naszych podróżach jest ważne by samemu zdiagnozować usterkę i w miarę możliwości samodzielnie naprawić. I to jest rzecz, której nie można wycenić i jest poza wszelkimi poniesionymi kosztami. |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-19, 21:38
|
|
|
W ten weekend pojeździłem trochę po okolicy. W sumie 200 km po drogach od gruntowych po krajówki. Uśmiech nie schodził mi z twarzy Żadnych wycieków i innych niespodzianek.
Póki pamiętam opiszę kilka kluczowych momentów swapu.
A więc tak:
Przesunięcie 9mm silnika w lewą stronę okazało się zbyt małe. Co więcej. Chciałem być sprytny i wcześniej skróciłem wałek półosi o 28mm zgodnie z opisem:
https://talbotoc.com/upgrade-from-2-5d-to-2-8td-t34431.html
I wydawało się, że jest wszystko ok do momentu kiedy włożyłem półosie i skręciłem wahacze na gotowo... lewa półoś stanęły na dębowo... zero luzu... konsternacja.
Po przeanalizowaniu sytuacji skróciłem prowizorycznie wałek półosi, a prawą poduszkę silnika zmodyfikowałem z 9mm na 12mm. Dopiero wtedy, po skręceniu wszystkiego na gotowo, zmierzyłem ile należy skrócić półoś. Wyszło, że 45mm, a to jest podobnie jak w opisie naszego kolegi:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=30661
Dopiero teraz zamówiłem nowy wałek w Toruniu w firmie Motomax (obecny koszt: 600zł)
Podsumowując: prawa poduszka - przesunięcie 12mm, prawa półoś(długa) bez zmian, lewa(krótka) skrócona o 45mm. Mój spawany wspornik poduszki na skrzyni biegów, który jest krótszy od oryginalnego o 9mm też należało by zrobić "na 12mm" Na szczęście fabryczne luzy montażowe na lewej łapie pozwoliły z tego zrezygnować. Najmniejsze luzy na lewej i prawej półosi (na "prostych kołach") wynoszą po około 8mm (Da się to dość precyzyjnie zmierzyć pod warunkiem, że jest jakikolwiek luz)
Skąd taka rozbieżność w długościach skracanych półosi. Wydaje mi się, że są dwa typy skrzyń biegów i dwie różne pary półosi montowanych w Ducato 2.8idtd w tych rocznikach. Moja to skrzynia typu 20KM, dokładnie 20KM58, a półosie mają 28 frezów od strony koła i 41 od strony skrzyni.
17a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 154,21 KB |
|
|
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:00
|
|
|
Intercooler zmieścił się obok chłodnicy (Chłodnica z Ducato1), węże intercoolera lekko skrócone. Filtr paliwa z pasa przedniego trafił w okolice podstawy akumulatora. Koło zapasowe na swoim miejscu.
18a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 17 raz(y) 687,69 KB |
18b.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 18 raz(y) 457,06 KB |
|
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:13
|
|
|
Obudowa filtra powietrza od Ducato1. Rura dolotowa: filtr powietrza - turbina zmontowana z dwóch kawałków z dolotu Ducato2 + wyspawana redukcja (opis wcześniej). Musiałem też pospawać podstawkę obudowy filtra powietrza, bo stara plastikowa była połamana.
19a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 626,84 KB |
19b.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 683,4 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:16
|
|
|
Może jak już jesteś na etapie rur dolotowych to wspawaj króciec 4,5mm na wężyk do manometru na desce? Zawsze sobie można podejrzeć czy turbo dobrze ładuje.
W wężyku trzeba tylko dać kryzę - inaczej wskazówka będzie drgała na wolnych obrotach.
duca251.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 272,39 KB |
|
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:22
|
|
|
Rudiger napisał/a: | Może jak już jesteś na etapie rur dolotowych to wspawaj króciec 4,5mm na wężyk do manometru na desce? Zawsze sobie można podejrzeć czy turbo dobrze ładuje.
W wężyku trzeba tylko dać kryzę - inaczej wskazówka będzie drgała na wolnych obrotach. |
Manometr już mam zamontowany - wylądował w miejscu popielniczki. A propos ciśnienia doładowania. Przy stałej prędkości 90km/h mam 0,5bara, gdy mocniej przyspieszam ciśnienie dochodzi do 1 bara. Jest ok, czy podkręcić trochę na zaworze upustowym? |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
SZEJK
weteran

Twój sprzęt: Fiat Dukato 2,8 JTD BAVARIA
Nazwa załogi: Grab Klan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Piwa: 216/310 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:28
|
|
|
Rumburak!! uparty jesteś i są efekty, super robota mistrzu.
Brawo Ty, piwko leci jak nic. |
_________________ Pozdrawiam SZEJK
Ten co zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, by budować siebie.
Dr. Mateusz Grzesiak
Moje poprzednie i aktualna karawana:
 |
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2024-05-19, 22:29
|
|
|
Nie wiem jak powinno być w idtd
W jtd przy 90 i lekkiej jeździe jest ok 0,4, jak depnę to 1,1bar. W Bieszczadach na podjeździe, na czwórce sięgnęło nawet 1,2. Ale na równinach więcej niż 1,1 nie osiągnę.
Więc może dygnij jeszcze kapkę... |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|