Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 194/96
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: Wczoraj 23:13   

Na wtyczkę z czerwonymi kablami przychodzi napięcie z prostownika 230/12V oraz z alternatora.
Podłączyłem to. Jutro jeszcze posprawdzam na wszystkie strony i napiszę, co i jak.
Dzięki wszystkim za pomoc :pifko :hello
Edit: sorki AndyS, ale dopiero teraz czytam.
Jutro wrzucę fotkę panelu.
Auto z drugiej albo i trzeciej ręki :mrgreen:
_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Ostatnio zmieniony przez Darson Wczoraj 23:18, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Wczoraj 23:15   

AndyS mimo wszystko nie puszczałbym również prądów z PV bezpośrednio przez tą płytkę, a dał na szynę zbiorczą bliżej akumulatora. Może i sam przekaźnik wytrzyma 40A, ale czy wysokie prądy będą aż tak korzystne dla cienkich ścieżek płytki drukowanej? PV największe moce (a co zatem idzie i prądy) daje gdy ładuje akumulator. Później nie przekraczają one standardowych odbiorów w kamperze. Po co więc prąd który ma być przeznaczony dla akumulatora wpinać do elektroniki dla niego nie projektowanej?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: Wczoraj 23:52   

maro88pl napisał/a:
AndyS Może i sam przekaźnik wytrzyma 40A, ale czy wysokie prądy będą aż tak korzystne dla cienkich ścieżek płytki drukowanej?
Przekaźnik 40A służy jako włącznik/wyłącznik części hotelowej i jest założony z zapasem. W moim kamperku jest to przełącznik mechaniczny 30A i bez problemu działa od wielu lat.
maro88pl napisał/a:
PV największe moce (a co zatem idzie i prądy) daje gdy ładuje akumulator. Później nie przekraczają one standardowych odbiorów w kamperze.
Ja osobiście (i tak bym doradzał) mam podłączenie PV prosto (bezpośrednio) do akumulatora hotelowego 280Ah odpowiednimi przewodami i bez łączówek oczywiście przez bezpiecznik. To jedyne na prawdę sensowne podłączenie. Ładowanie z alternatora (też bez łączówki - bezpośrednio) jest przedłużeniem fabrycznej instalacji.
A tak żeby było trudniej ja mam u siebie dwa w pełni niezależne systemy (paneli, regulatorów i akumulatorów hotelowych) z możliwością wyboru przełącznikiem "1" albo "2". Fabrycznie miałem kwasiaka 90Ah ("1") w małej, ciasnej klapie na zewnątrz kampera (bardzo bezpiecznie ale niezbyt funkcjonalnie) więc zdublowałem układ dając drugi identyczny 90Ah wewnątrz kampera ("2") . Teraz po wymianie "2" na LiFePO4 280Ah będę przerabiał instalację tak aby dwa niezależne zestawy paneli w razie potrzeby przełączać w jeden mocniejszy prądowo zestaw dla aktualnej "2".
maro88pl napisał/a:
mimo wszystko nie puszczałbym również prądów z PV bezpośrednio przez tą płytkę, a dał na szynę zbiorczą bliżej akumulatora....Po co więc prąd który ma być przeznaczony dla akumulatora wpinać do elektroniki dla niego nie projektowanej?
Ja jestem jak najbardziej daleki od puszczania dużych prądów przez jakiekolwiek płytki drukowane i absolutnie tego nie sugeruję. Zresztą te bardziej obciążone są lepiej projektowane a przekaźniki mocno lutowane na sporej powierzchni zamiast tkwić w podstawkach. Już pisałem - PV zgodnie ze sztuką należy najkrótszą drogą połączyć BEZPOŚREDNIO do akumulatora. Prąd z PV nie jest potrzebny do zasilania odbiorników - one mają działać z akumulatora hotelowego zgodnie z instalacją zaprojektowaną przez producenta.
System hotelowy trzeba traktować jako osobną gałąź niskiej mocy o prądzie max. 10-20A. I tak z zasady jest. Do tego poszczególne urządzenia (światło, pompy, wentylatory itd) mają z reguły swoje indywidualne włączniki i bezpieczniki. Takie prądy są bezpieczne dla płytek drukowanych.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rudiger 
doświadczony pisarz

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Wrz 2023
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: z warsztatu
Wysłany: Dzisiaj 9:09   

Witajcie
Doradźcie proszę w którym kierunku iść jeśli chodzi o zmianę sposobu magazynowania energii w kampervanie ok?
Z żoną zrobiliśmy 2,3 lata temu takie coś
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=40218

Obecnie mam 2x115Ah Exide do kamperów, kwasowe. Ładowanie z 3 paneli (łącznie, realna moc 270W), z alternatora (załączanie manualne z amperomierzem 30A). Aku zamontowane pod spodem, zamiast koła zapasowego. Kampervan użytkowany tylko w temperaturach plusowych. Aha, mam 2 sterowniki do PV bo 2 komplety paneli.
Widzę jakie są mankamenty kwasiaka - waga, pozornie duża pojemność, spadek efektywności wraz z temperaturą.
Zapotrzebowanie podkładowe na prąd mamy umiarkowane - nie ma ekspresów, czajników, kostkarek , telewizorów itd. Jest grzałka wody 100W, lodówka kompresorowa (kostka hotelowa), oświetlenie, ładowanie telefonów.

Ważne - nie chcę wprowadzać zmian do instalacji elektrycznej. Kable PV - aku pokładowe są dostosowane do max.prądów które da sterownik PV (6mm2). Kable alternator-aku pokładowe zastosowałem jak pamiętam 10mm2 bo przewidywałem max prądy ładowania na poziomie 20-30A - realnie przy moich kwasiakach jest 20A przy wyładowanych aku. Nie chcę przekraczać 30A prądu ładowania z alternatora bo do 30A mam amperomierz https://www.camperteam.pl...d.php?id=345716

Doradźcie proszę:
- czy przy w/w ilości urządzeń na prąd iść w 100Ah czy 150Ah czy 200Ah LiPo?
- czy szukać gotowca Lipo czy komuś zlecać budowę?
- czy stosować przetwornicę DC-DC na linii od alternatora aby ograniczyć prąd ładowania do 30A ?
i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy :)


Dzięki!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 60/2
Skąd: kielce
Wysłany: Dzisiaj 10:36   

Po pierwsze czy sam ogarniasz podstawową elektrykę ? Znaczy czy wiesz co to plus i minus , czy masz podstawienie umiejętności skręcanie, zarabianie końcówek oczkowych itd .
Jeśli tak albo chcesz się tego nauczyć to sam składaj lifepo4 280 ah. Koszt całkowity około 2 tysięcy . Masz rozwiązany na lata problem akumulatora !!!!!e
Kto ci podpowiadał przewody 6 mm2 ??? To nie chodzi tylko o to jaki prąd przejdzie jakim przewodem / bezpieczeństwo / ale jakie masz straty !!!! Im grubszy kabel tym bezpieczniejszy i mniejsze straty. Ja stosuje wszędzie 16 mm2 a z akumulatora na bms i z bms na przetwornice 12/230 - dwa razy 16 mm2. Nic się nie grzeje nawet przy poborze 1500 wat.

Twoje 10 mm2 dadzą radę z alternatora tylko po co ograniczać prąd do 30 A ???
Ograniczanie natężenia ma sens przy malutkich akumulatorach np 100 ah gdzie prąd ładowania powinien wynosić 20 A. Przy 280 eve - te lepsze ten prąd to 280 A !!!! Nigdy tego nie osiągniesz ale to bezpieczne dla akumulatora.
Jak zrobisz kupisz lifepo4 załóż prawdziwy miernik pojemności, prądów ładowania i napięcia czyli bocznik. Bardzo przydatny i w przeciwieństwie do aplikacji pokazuje prawdę.
Dc dc jest niezbędne przy inteligentnych alternatorach albo gdy chcemy celowo ograniczyć prąd ładowania. Trudno tu podpowiedzieć bo nic nie wiemy o alternatorze.
Wiem to ponad 100 stron ale było już wszystko opisane nawet linki wklejałem z podzespołami.
Musisz wiedzieć co chcesz zrobić i projektując instalację założyć że za miesiąc apetyt na prąd wzrośnie i musisz być na to przygotowany. Lepiej przeskalować instalację niż potem się martwić że masz 280 ah i nie masz czym naładować.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darson 
Kombatant


Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Paź 2021
Piwa: 194/96
Skąd: Jaworzno/Oslo
Wysłany: Dzisiaj 14:20   

Fotka panelu.
Niebieski przycisk po prawej tylko załącza cały panel i naciskając go, sprawdzamy stan naładowania baterii auta albo części mieszkalnej.
Pozostałe przyciski służą do załączania pompy wody i oświetlenia.
To wszystko.

IMG-20250430-WA0003.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 137,19 KB

_________________
Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.

Darson ®
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rudiger 
doświadczony pisarz

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Wrz 2023
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: z warsztatu
Wysłany: Dzisiaj 15:51   

orkaaa napisał/a:
Po pierwsze czy sam ogarniasz podstawową elektrykę ? Znaczy czy wiesz co to plus i minus , czy masz podstawienie umiejętności skręcanie, zarabianie końcówek oczkowych itd .
Jeśli tak albo chcesz się tego nauczyć to sam składaj lifepo4 280 ah. Koszt całkowity około 2 tysięcy . Masz rozwiązany na lata problem akumulatora !!!!!e
Kto ci podpowiadał przewody 6 mm2 ??? To nie chodzi tylko o to jaki prąd przejdzie jakim przewodem / bezpieczeństwo / ale jakie masz straty !!!! Im grubszy kabel tym bezpieczniejszy i mniejsze straty. Ja stosuje wszędzie 16 mm2 a z akumulatora na bms i z bms na przetwornice 12/230 - dwa razy 16 mm2. Nic się nie grzeje nawet przy poborze 1500 wat.

Twoje 10 mm2 dadzą radę z alternatora tylko po co ograniczać prąd do 30 A ???
Ograniczanie natężenia ma sens przy malutkich akumulatorach np 100 ah gdzie prąd ładowania powinien wynosić 20 A. Przy 280 eve - te lepsze ten prąd to 280 A !!!! Nigdy tego nie osiągniesz ale to bezpieczne dla akumulatora.
Jak zrobisz kupisz lifepo4 załóż prawdziwy miernik pojemności, prądów ładowania i napięcia czyli bocznik. Bardzo przydatny i w przeciwieństwie do aplikacji pokazuje prawdę.
Dc dc jest niezbędne przy inteligentnych alternatorach albo gdy chcemy celowo ograniczyć prąd ładowania. Trudno tu podpowiedzieć bo nic nie wiemy o alternatorze.
Wiem to ponad 100 stron ale było już wszystko opisane nawet linki wklejałem z podzespołami.
Musisz wiedzieć co chcesz zrobić i projektując instalację założyć że za miesiąc apetyt na prąd wzrośnie i musisz być na to przygotowany. Lepiej przeskalować instalację niż potem się martwić że masz 280 ah i nie masz czym naładować.



Czekaj czekaj nie tak ostro :)
W pytaniu wkleiłem wątek o budowie kampervana który winien dać jakieś pojęcie o tym co umiem robić...

Dobra, może mętnie było, będzie w punktach :)
1. Tak ogarniam plus z minusem i lutowanie
2. Przewody 6mm czy też 10mm2 zalecają tabele doboru. Wiem co to straty na długości i nawet je mierzyłem. Żyła 6mm2 jest do 30-35A a ja przez niego puszczam w szczycie 15A.W absolutnym szczycie, w samo południe. Naprawdę jest dobrze :)
3. Mam tradycyjny alternator 120A, to stareńkie Ducato z 2004 roku.
4. Kable od energobloku do 2x aku pod spodem dałem spawalnicze w gumie, 2x16mm2 z bezpiecznikiem 60A.
5. Nie planuję zdecydowanego wzrostu zapotrzebowania na prąd (to tak apropo aku 280Ah), większego niż przez okres ostatnich 2 lat eksploatacji. Po prostu nie dla mnie kostkarki, mikrofale i tostery :-P Jestem strasznym tradycjonalistą - kamper/kampervan/przyczepa może u mnie mieć sporo uproszczeń . Dlatego myślałem o pojemności 150Ah, max 200Ah.
6. Bardzo chętnie zgłębię temat budowy samemu takiego aku.
7. Przejrzałem większość z tych 100 stron ale pewne rozwiązania się zmieniają więc....
8. Nie chcę przekraczać prądu 30A z alternatora z powodu: instalacji dostosowanej do 30A, kwestii żywotności alternatora, zastosowanego pięknego amperomierza lotniczego na desce (tradycjonalista :-P )
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***