Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przekaźnik, stycznik ? Przetwornica i 230 v
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-09-14, 13:18   

Komplecik napisał/a:


Zadałem pytanie w elkampie czy to jest ok z tą lodówką wpietą w przetwornice stwierdził elektryk że oni tak robią bo podczas jazdy najbardziej efektywne chłodzenie jest na 230V lub gaz i trzeba pamiętać by sobie przełączać na lodówce wybór zasilania przy włączonej przetwornicy.


W sumie ma to sens i też będzie działać, inna jest tylko klawiszologia , czyli o czym innym trzeba pamiętać i co innego włączyć aby uzyskać określony efekt.
W moim rozwiązaniu lodówka cały czas jest w trybie AUTO , a zasilanie z przetwornicy w czasie jazdy lub w sytuacji awaryjnej wybieram świadomie za pomocą jednego przełacznika.
Tutaj działa to standardowo cały czas , a jak byś chciał zrezygnować z zasilania z przetwornicy w czasie jazdy to albo wyłączasz samą przetwornicę , albo musisz gmerać w przełączniku trybów w lodówce (i potem pamiętać , aby wrócić do AUTO) .
Wszystko w sumie zależy od nawyków i przyzwyczajenia :spoko

Komplecik napisał/a:


Pytanie do elkampu moje było dla tego gdyż po odpaleniu silnika na wskaźniku przez dłuższy czas pojawiało się zamiast ładowania lifepo4 pobór z niego i chciałem wiedzieć czy to jest ok, sytuacja stabilizowala się po kilku minutach chyba dcdc już się po tym czasie namyslił że może ładować,


Tu masz rację . Rozmawialiśmy o tym kiedyś telefonicznie i mówiłeś mi że zamiast ładowania masz przez jakiś czas pobór i ja Ci wtedy powiedziałem, że tak na telefon i bez spojrzenia na instalację osobiście niewiele poradzę , bo nie wiem co i jak masz podłączone .
Jeśli jak się okazuje masz to tak podłączone, że przetwornica chodzi cały czas i na niej cały czas "wisi" lodówka , nawet na zapalonym silniku , to wiadomo skąd jest pobór .
Ładowarka DCDC nie startuje od razu , dlatego masz tę zwłokę kiedy pomimo zapalonego silnika dalej masz pobór a nie ładowanie.
Nie wiem jakie masz to DCDC, ale mam nadzieję że nie TECHTRON MR20 . Jeśli tak to wywal to od razu i kup coś porządnego , np Victrona.
Ja jak miałem MR20 to bym przez to gówno kampera spalił. Te ładowarki nie mają podstawowego zabezpieczenia przed nagłym odłaczeniem akumulatora i w momencie kiedy ładuje na full, a BMS odłączy akumulator to tam skacze napięcie , jest eksplozja , dym i smród. Oczywiście nie od razu i za pierwszym razem, ale jak się to zdarzy np. na autostradzie to w pory narobisz :szeroki_usmiech :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-09-14, 14:34   

Mnie właśnie lodówka zmusiła do zmiany instalacji. Na gaz ok. Na 230 v w miarę ale 12 v to porażka. Jak dwa dni jechałem do Turcji przy 30 stopniach to się martwiłem czy to co było w środku przetrzyma. O napojach co powinny być zimne nawet nie wspomnę. I ponieważ kompresorowa dometic kosztuje 10600 zł to postanowiłem podłączyć lodówkę właśnie pod 230 z przetwornicy. Oczywiście główny wyłącznik prądu przy przetwornicy będzie ale dla pewności szukałem przełącznika ATS który będzie chronił przetwornice gdybym zapomniał ją odłączyć od sieci. Dzięki za podpowiedzi. Będę miał co robić w kamperze jak tylko części dojadą.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-09-14, 15:50   

Tylko kup i zamontuj jakiś dedykowany do tego celu ATS, a nie rób rzeźby na tych przekaźnikach
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-09-14, 19:28   

Ja zdecydowałem się na zastosowanie ręcznego przełącznika źródła zasilania 1-0-2 – głównie dlatego, że w oryginalnej skrzynce miałem miejsce na dwupolowy przełącznik i nie chciałem dokładać osobnej skrzynki. Uznałem, że przy tak rzadkich operacjach, jak podłączanie do „słupka”, poradzę sobie z ręcznym przełączaniem.

U mnie zasilanie 12 V lodówki uszkodziło się jakiś czas temu (wypalił się bezpiecznik i coś jeszcze – naprawa ścieżek i wymiana gniazda bezpiecznika nie pomogły). Ponieważ nowy sterownik jest dość kosztowny, a tryb 12 V i tak działa średnio, odpuściłem naprawę i korzystam tylko z trybu 230 V/gaz.

Większą przetwornicę i akumulator 320 Ah zamontowałem w tym sezonie – m.in. właśnie ze względu na zasilanie lodówki. Po awarii 12 V, w czasie jazdy lodówka pracowała na gazie. Teraz mam możliwość wyboru pracy na gazie lub 230 V z przetwornicy.

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie sterownika, który będzie zarządzał dostawą 230 V do lodówki w zależności od sytuacji:

silnik pracuje lub jest podłączenie do „słupka” → lodówka dostaje 230 V,

silnik nie pracuje i nie ma „słupka” → 230 V odłączone.

Lodówka cały czas będzie w trybie AUTO – jeśli nie ma 230 V, przełączy się na gaz.

Planuję też dołożyć panele PV (w przyszłym sezonie). Wtedy sterownik mógłby dodatkowo uwzględniać bieżącą produkcję energii ze słońca i stan naładowania akumulatora. Przykładowo: jeśli akumulator jest naładowany do X%, a po włączeniu lodówki w trybie 230 V rozładowanie nie przekracza Y Ah → lodówka pracuje na 230 V; po przekroczeniu limitów → 230 V zostaje odcięte. Możliwe, że w docelowym rozwiązaniu zastosuję ATS.

Zanim jednak rozpocznę prace nad sterownikiem zasilania 230 V do lodówki, muszę przerobić obecny system – po wymianie akumulatora straciłem łączność z BMS-em. Aktualnie pracuję nad uruchomieniem komunikacji z JKBMS-em przez Bluetooth, w taki sam sposób jak miałem w starym akumulatorze. Udało mi się już połączyć z JKBMS-em – mam możliwość programowego odczytu wszystkich parametrów i sterowania przełącznikami (charge, discharge, …). Teraz pozostaje przekonwertować odczytywane dane z JK do formatu, którego używałem wcześniej. Zbliżają się jesienne wieczory, więc jest szansa na dokończenie teamtu.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rigg 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 468 NK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Lis 2014
Piwa: 26/14
Skąd: Kaszubowo
Wysłany: 2025-09-15, 00:14   

joko napisał/a:
Rigg, tak z czystej ciekawości , po co ten drugi stycznik do odłączania ładowarki i lodówki ?

Przeglądając youtuba przed wymianą aku natrafiłem na film gdzie koleś robił ww przeróbkę. Dość obrazowo i schematycznie wszystko pokazał, więc skorzystałem z gotowca, tym bardziej, że robił to na Benimarze. Nie jestem elektrykiem, coś tam sam potrafię zrobić, a że podano na tacy to skorzystałem. Póki co wszystko działa i spełnia moje oczekiwania. :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-09-27, 16:17   

Zakończyłem projekt z sukcesem.
Wszystko działa tak jak planowałem. Celowo wprowadziłem zasilanie z przetwornicy przed energoblokiem aby w razie potrzeby móc podłączyć lodówkę pod 230 v. Na 12v chłodzi kiepsko. Dodatkowo gdybym chciał mam prąd we wszystkich gniazdach. Traktuje to rozwiązanie jako awaryjne .
Automatyczny przełącznik elektryczny Przełączniki bezprzerwowe 2P 63A TOQ6
https://a.aliexpress.com/_Ew9wKF4

IMG_2025-09-27-172056.jpeg
Tak pracuję
Plik ściągnięto 7 raz(y) 683,59 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***