Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaki wyłącznik główny(hebel)...?
Autor Wiadomość
Hehu 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014
Piwa: 2/13
Skąd: Brzeg
Wysłany: 2022-01-30, 11:46   

SlawekEwa napisał/a:
smok_wawelski napisał/a:
No to dobra teraz ta masa - aku rozruchowy jest rozładowany, hebel zwarty

No dobra- czepiam się :diabelski_usmiech jak hebel zwarty to aku pokładowy i " hotelowy" też rozładowany :-P
Wystarczy mi dwa woltomierze , które cały czas pokazują napięcia aku .
Powtarzam - taki układ nie dla klientów MM :chytry


Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera... :wyszczerzony:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 216/484
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2022-01-30, 12:16   

Cytat:
Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera...

Fakt :bigok
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 73/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-01-30, 13:17   

Smok napisał cyt"...Nie bardzo rozumiem - zerowanie i uziemienie to systemy ochrony przeciwporażeniowej przy napięciu 230V i wyższym ale nie przy 12V ale spoko zrozumiałem chyba dobrze że chodzi Ci zapewne o minus 12V inaczej żargonowo zwany masa..."
Smoku, w zasadzie to właśnie miałem na myśli a że wyraziłem się niefachowo to fakt - ale wstyd :oops: Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia? Bo jeśli nie, to mogą z tego wynikać jakieś problemy w przypadku połączenia równoległego obu akumulatorów dla awaryjnego rozruchu. Prąd zawsze sobie poszuka jakiejś drogi "okrężnej" i będzie "szukał jakiegokolwiek przejścia między minusem podwozia i nadwozia. A następny problem to taki, że jeśli aku rozruchowy jest mocno rozładowany a pokładowy najedzony do syta - to przecież najpierw pójdzie potężny prąd z tego mocnego do słabego, co może nie być najzdrowszym zabiegiem. Takie to moje lamerskie rozmyślania
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 216/484
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2022-01-30, 14:28   

Kazik II napisał/a:
Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia?

W blaszce jest.
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2022-01-30, 17:48   

SlawekEwa napisał/a:
smok_wawelski napisał/a:
No to dobra teraz ta masa - aku rozruchowy jest rozładowany, hebel zwarty
No dobra- czepiam się :diabelski_usmiech jak hebel zwarty to aku pokładowy i " hotelowy" też rozładowany :-P Wystarczy mi dwa woltomierze , które cały czas pokazują napięcia aku . Powtarzam - taki układ nie dla klientów MM :chytry
Nie czepiasz się Sławek - Twoja uwaga jest słuszna, tak będzie w polaczeniu równoległym. Nie wiedziałeś tylko że hebel był rozwarty a został zwarty został dopiero na rysunku którym argumentowałem Kazikowi :diabelski_usmiech Tak 2 woltomierze tak wystarczą - lecz pod warunkiem że jest człowiek który będzie miał nawyk na nie patrzeć i tu tak jak pisałem widzę najsłabsze ogniwo :)
Hehu napisał/a:
Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera...
A nawet zwyklej sklerozy, zgadza się - to dobre podsumowanie :)

Kazik II napisał/a:
Smoku, w zasadzie to właśnie miałem na myśli a że wyraziłem się niefachowo to fakt - ale wstyd
Nie przejmuj się - wstyd to mówią kraść i z d,,, spaść :) są większe kataklizmy i klęski żywiołowe - z kontekstu było raczej jasne o co Ci biega
Kazik II napisał/a:
Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia?
To zależy czy jest prowadzona dwuprzewodowo czy jednoprzewodowo - jeśli jednoprzewodowo to prowadzony jest plus a wspólnym minusem będzie karoseria. Jeśli chodzi o blaszaka to nadwozie i podwozie jest spawane/zgrzewane w wiec nie bardzo rozumiem czemu nie traktować go elektrycznie jak jeden kawałek blachy.
Kazik II napisał/a:
Prąd zawsze sobie poszuka jakiejś drogi "okrężnej" i będzie "szukał jakiegokolwiek przejścia między minusem podwozia i nadwozia.
Prąd nie będzie "szukał" drogi okrężnej wręcz przeciwnie to jest paskudny leń i popłynie tędy gdzie mu łatwiej a po elektrycznemu tędy gdzie ma najmniejszy opór :) Jeszcze raz zaproszę Cię do ostatniego rysunku - te kreskowane strzałki to symbol masy czyli karoseria - zobacz też na zabezpieczenia - jeśli nawet coś by sie działo to spalą się wcześniej niz kable bo dobiera się je tak aby właśnie spalił się bezpiecznik a nie urządzenie czy przewód :) Natomiast tak - dobra masa przy prądzie rozruchu rzędu 250-300A na pewno jest b. ważna bo na rozruchowym poczujesz ze rozrusznik słabo kreci (weź choćby przykład zaśniedziałej klemy - to opór) natomiast przy połączeniu aku i pustym rozruchowym na hotelowym słaba czy skorodowana masa do karoserii spowoduje wydzielanie się znacznych ilości ciepła co w skrajnym przypadku i jej niewłaściwym umiejscowieniu może spowodować nawet pożar podczas rozruchu i poboru dużego prądu

Hehu napisał/a:
Zdecydowałem się jednak na kupno Cyrix-ct 12V 24V 230A .....
hotelowy i rozruchowy to kwasiaki po 100Ah każdy, przewód plusowy zastosowałem 35mm.
Nie moja broszka patrzeć Ci w kieszeń ale po co Ci Cyrix 230A ? - przewód 35m2 - czyli podobnie jak u mnie już przekrojem przewodu wykluczasz rozruch z hotelowego, długość przewodu od rozruchowego do hotelowego masz pewnie ok 5-6m - nie rozumiem po co mocniejszy i droższy Cyrix. Chyba że masz jakiś super mocny alternator i spodziewasz się większego prądu ładowania
Hehu napisał/a:
A co do bezpiecznika 120A ten będzie stosowny (to jest tylko oczywiście obudowa)?
Midival czy Megaval jako typ będzie ok. Natomiast wartość zabezpieczenia musi być dobrana i do prądu i do przewodu i do elementów które zabezpiecza
Zadeklarowałeś 2 z 3 parametrów czyli Cyrixa 230A i przewód 35mm2 więc aby gadać o wartości zabezpieczenia musimy jeszcze wyjaśnić 1-na niewiadomą - jaki prąd jest spodziewany w obwodzie i tu znów wrócić do przekroju przewodu w stosunku do prądu płynącego przez obwód

edit-dopisane:
Tu masz narządka do obliczenia przekroju i spadków napięcia przy DC 12V:
https://www.kalkulator-przewodow.pl
https://www.napiecie.sala...abli-przewodow/ tu załączam screena do posta bo forum nie puszcza xls

salama.png
Plik ściągnięto 6 raz(y) 109,98 KB

_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 73/8
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-01-30, 19:04   

smok_wawelski napisał/a:
To zależy czy jest prowadzona dwuprzewodowo czy jednoprzewodowo - jeśli jednoprzewodowo to prowadzony jest plus a wspólnym minusem będzie karoseria. Jeśli chodzi o blaszaka to nadwozie i podwozie jest spawane/zgrzewane w wiec nie bardzo rozumiem czemu nie traktować go elektrycznie jak jeden kawałek blachy


W przypadku blaszaka to sprawa jasna. Ale kampery z zabudową, zwłaszcza z laminatów wykluczają jednoprzewodową instalację, bo przecież nie da się nijak połączyć takiej zabudowy jako masa.
Prąd nie będzie "szukał" drogi okrężnej wręcz przeciwnie to jest paskudny leń i popłynie tędy gdzie mu łatwiej

Ale ja miałem na myśli sytuację, kiedy prąd nie może z jakichś powodów popłynąć "normalną drogą" to będzie szukał sobie innej. Np, zaśniedziałe lub poluzowane połączenie między masami akumulatorów aku i rozruchowym.
Ogólnie dywagacje moje zmierzają do tego, że używanie akumulatora pokładowego do rozruchu jako rozwiązanie przewidziane w instalacji zawsze wiąże się z niebezpieczeństwem, że coś się sfajczy. Sytuacja w której rozładujemy aku rozruchowe jest naprawdę wyjątkowa.No to lepiej dać sobie spokój z jakimiś kombinacjami. W takiej sytuacji awaryjnej lepiej użyć rozwiązania awaryjnego. Np. po prostu odłączyć aku pokładowe od instalacji i odpalić kablami rozruchowymi, przełożyć akumulatory, poprosić życzliwego kierowcę innego auta o odpalenie na kable a jeśli jest możliwość to po prostu podładować akumulator.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Hehu 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014
Piwa: 2/13
Skąd: Brzeg
Wysłany: 2022-01-30, 19:13   

Sorki źle napisałem mam na myśli Cyrix 120A. A jak z tym przewodem masowym z Cyrixa można go podpiąć do aku hotelowego i jaką grubość przewodu zastosować?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***