|
|
Jaki wyłącznik główny(hebel)...? |
Autor |
Wiadomość |
Hehu
trochę już popisał
Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014 Piwa: 2/13 Skąd: Brzeg
|
Wysłany: 2022-01-30, 11:46
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | smok_wawelski napisał/a: | No to dobra teraz ta masa - aku rozruchowy jest rozładowany, hebel zwarty |
No dobra- czepiam się jak hebel zwarty to aku pokładowy i " hotelowy" też rozładowany
Wystarczy mi dwa woltomierze , które cały czas pokazują napięcia aku .
Powtarzam - taki układ nie dla klientów MM |
Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera... |
|
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 216/484 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2022-01-30, 12:16
|
|
|
Cytat: | Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera...
|
Fakt |
_________________ Nie chcem, ale muszem :-{
|
|
|
|
|
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 73/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2022-01-30, 13:17
|
|
|
Smok napisał cyt"...Nie bardzo rozumiem - zerowanie i uziemienie to systemy ochrony przeciwporażeniowej przy napięciu 230V i wyższym ale nie przy 12V ale spoko zrozumiałem chyba dobrze że chodzi Ci zapewne o minus 12V inaczej żargonowo zwany masa..."
Smoku, w zasadzie to właśnie miałem na myśli a że wyraziłem się niefachowo to fakt - ale wstyd Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia? Bo jeśli nie, to mogą z tego wynikać jakieś problemy w przypadku połączenia równoległego obu akumulatorów dla awaryjnego rozruchu. Prąd zawsze sobie poszuka jakiejś drogi "okrężnej" i będzie "szukał jakiegokolwiek przejścia między minusem podwozia i nadwozia. A następny problem to taki, że jeśli aku rozruchowy jest mocno rozładowany a pokładowy najedzony do syta - to przecież najpierw pójdzie potężny prąd z tego mocnego do słabego, co może nie być najzdrowszym zabiegiem. Takie to moje lamerskie rozmyślania |
|
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 216/484 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2022-01-30, 14:28
|
|
|
Kazik II napisał/a: | Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia? |
W blaszce jest. |
_________________ Nie chcem, ale muszem :-{
|
|
|
|
|
smok_wawelski
weteran
Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Kwi 2019 Piwa: 122/77 Skąd: Kraków-przedmieścia
|
Wysłany: 2022-01-30, 17:48
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | smok_wawelski napisał/a: | No to dobra teraz ta masa - aku rozruchowy jest rozładowany, hebel zwarty | No dobra- czepiam się jak hebel zwarty to aku pokładowy i " hotelowy" też rozładowany Wystarczy mi dwa woltomierze , które cały czas pokazują napięcia aku . Powtarzam - taki układ nie dla klientów MM | Nie czepiasz się Sławek - Twoja uwaga jest słuszna, tak będzie w polaczeniu równoległym. Nie wiedziałeś tylko że hebel był rozwarty a został zwarty został dopiero na rysunku którym argumentowałem Kazikowi Tak 2 woltomierze tak wystarczą - lecz pod warunkiem że jest człowiek który będzie miał nawyk na nie patrzeć i tu tak jak pisałem widzę najsłabsze ogniwo
Hehu napisał/a: | Dobry układ tylko nie można mieć Alzheimera... | A nawet zwyklej sklerozy, zgadza się - to dobre podsumowanie
Kazik II napisał/a: | Smoku, w zasadzie to właśnie miałem na myśli a że wyraziłem się niefachowo to fakt - ale wstyd | Nie przejmuj się - wstyd to mówią kraść i z d,,, spaść są większe kataklizmy i klęski żywiołowe - z kontekstu było raczej jasne o co Ci biega Kazik II napisał/a: | Intryguje mnie takie zagadnienie, czy instalacja elektryczna zabudowy i jej minus czy tam masa jak go zwał - czy ona jest jest jakoś połączona z minusem instalacji fabrycznego podwozia? | To zależy czy jest prowadzona dwuprzewodowo czy jednoprzewodowo - jeśli jednoprzewodowo to prowadzony jest plus a wspólnym minusem będzie karoseria. Jeśli chodzi o blaszaka to nadwozie i podwozie jest spawane/zgrzewane w wiec nie bardzo rozumiem czemu nie traktować go elektrycznie jak jeden kawałek blachy. Kazik II napisał/a: | Prąd zawsze sobie poszuka jakiejś drogi "okrężnej" i będzie "szukał jakiegokolwiek przejścia między minusem podwozia i nadwozia. | Prąd nie będzie "szukał" drogi okrężnej wręcz przeciwnie to jest paskudny leń i popłynie tędy gdzie mu łatwiej a po elektrycznemu tędy gdzie ma najmniejszy opór Jeszcze raz zaproszę Cię do ostatniego rysunku - te kreskowane strzałki to symbol masy czyli karoseria - zobacz też na zabezpieczenia - jeśli nawet coś by sie działo to spalą się wcześniej niz kable bo dobiera się je tak aby właśnie spalił się bezpiecznik a nie urządzenie czy przewód Natomiast tak - dobra masa przy prądzie rozruchu rzędu 250-300A na pewno jest b. ważna bo na rozruchowym poczujesz ze rozrusznik słabo kreci (weź choćby przykład zaśniedziałej klemy - to opór) natomiast przy połączeniu aku i pustym rozruchowym na hotelowym słaba czy skorodowana masa do karoserii spowoduje wydzielanie się znacznych ilości ciepła co w skrajnym przypadku i jej niewłaściwym umiejscowieniu może spowodować nawet pożar podczas rozruchu i poboru dużego prądu
Hehu napisał/a: | Zdecydowałem się jednak na kupno Cyrix-ct 12V 24V 230A .....
hotelowy i rozruchowy to kwasiaki po 100Ah każdy, przewód plusowy zastosowałem 35mm. | Nie moja broszka patrzeć Ci w kieszeń ale po co Ci Cyrix 230A ? - przewód 35m2 - czyli podobnie jak u mnie już przekrojem przewodu wykluczasz rozruch z hotelowego, długość przewodu od rozruchowego do hotelowego masz pewnie ok 5-6m - nie rozumiem po co mocniejszy i droższy Cyrix. Chyba że masz jakiś super mocny alternator i spodziewasz się większego prądu ładowania
Hehu napisał/a: | A co do bezpiecznika 120A ten będzie stosowny (to jest tylko oczywiście obudowa)? | Midival czy Megaval jako typ będzie ok. Natomiast wartość zabezpieczenia musi być dobrana i do prądu i do przewodu i do elementów które zabezpiecza
Zadeklarowałeś 2 z 3 parametrów czyli Cyrixa 230A i przewód 35mm2 więc aby gadać o wartości zabezpieczenia musimy jeszcze wyjaśnić 1-na niewiadomą - jaki prąd jest spodziewany w obwodzie i tu znów wrócić do przekroju przewodu w stosunku do prądu płynącego przez obwód
edit-dopisane:
Tu masz narządka do obliczenia przekroju i spadków napięcia przy DC 12V:
https://www.kalkulator-przewodow.pl
https://www.napiecie.sala...abli-przewodow/ tu załączam screena do posta bo forum nie puszcza xls
salama.png
|
|
Plik ściągnięto 6 raz(y) 109,98 KB |
|
_________________ O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom. |
|
|
|
|
|
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 73/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2022-01-30, 19:04
|
|
|
smok_wawelski napisał/a: | To zależy czy jest prowadzona dwuprzewodowo czy jednoprzewodowo - jeśli jednoprzewodowo to prowadzony jest plus a wspólnym minusem będzie karoseria. Jeśli chodzi o blaszaka to nadwozie i podwozie jest spawane/zgrzewane w wiec nie bardzo rozumiem czemu nie traktować go elektrycznie jak jeden kawałek blachy |
W przypadku blaszaka to sprawa jasna. Ale kampery z zabudową, zwłaszcza z laminatów wykluczają jednoprzewodową instalację, bo przecież nie da się nijak połączyć takiej zabudowy jako masa.
Prąd nie będzie "szukał" drogi okrężnej wręcz przeciwnie to jest paskudny leń i popłynie tędy gdzie mu łatwiej
Ale ja miałem na myśli sytuację, kiedy prąd nie może z jakichś powodów popłynąć "normalną drogą" to będzie szukał sobie innej. Np, zaśniedziałe lub poluzowane połączenie między masami akumulatorów aku i rozruchowym.
Ogólnie dywagacje moje zmierzają do tego, że używanie akumulatora pokładowego do rozruchu jako rozwiązanie przewidziane w instalacji zawsze wiąże się z niebezpieczeństwem, że coś się sfajczy. Sytuacja w której rozładujemy aku rozruchowe jest naprawdę wyjątkowa.No to lepiej dać sobie spokój z jakimiś kombinacjami. W takiej sytuacji awaryjnej lepiej użyć rozwiązania awaryjnego. Np. po prostu odłączyć aku pokładowe od instalacji i odpalić kablami rozruchowymi, przełożyć akumulatory, poprosić życzliwego kierowcę innego auta o odpalenie na kable a jeśli jest możliwość to po prostu podładować akumulator. |
|
|
|
|
Hehu
trochę już popisał
Twój sprzęt: Vw Lt 35 2.5tdi 109 koni L2H2.
Nazwa załogi: Henry
Dołączył: 06 Gru 2014 Piwa: 2/13 Skąd: Brzeg
|
Wysłany: 2022-01-30, 19:13
|
|
|
Sorki źle napisałem mam na myśli Cyrix 120A. A jak z tym przewodem masowym z Cyrixa można go podpiąć do aku hotelowego i jaką grubość przewodu zastosować? |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|