Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2020-06-16, 23:30
Akumulatory litowe
Autor Wiadomość
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-03-24, 18:52   

Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu.

bezpiecznik 200A.JPG
Plik ściągnięto 3489 raz(y) 27,39 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KrzySówka 
weteran

Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Krzysztof i Iwonka
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Sty 2015
Piwa: 16/25
Skąd: Mysłowice/Zawiercie
Wysłany: 2021-03-24, 19:30   

MaxL napisał/a:
Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu.


A gdzie można go kupić bo nigdzie takiego nie widziałem? :idea
_________________
Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
andi at 
Kombatant

Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 20 Lis 2008
Piwa: 80/38
Skąd: wieden
Wysłany: 2021-03-24, 19:34   

https://www.google.com/se...chrome&ie=UTF-8
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-03-24, 19:39   

KrzySówka napisał/a:
A gdzie można go kupić bo nigdzie takiego nie widziałem?
Tu ło Krzysiu, za dobre piniądzory. inne wartości też można znaleźć :spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/432
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-03-24, 20:52   

MaxL napisał/a:
Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu.


Mam funkcję wyłączania w razie czego. Mam hebel od traktora na kablu plusowym między aku a przetwornicą.

Czyli co: zlikwidować ten dodatkowy bezpiecznik czy nie ? :roll:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-24, 21:35   

LukF napisał/a:

Marcicin,
Mam przetwornicę Volt Power Sinus która jest też ładowarką 40A do mojego LiFePO4. Więc prąd z przetwornicy do aku popłynie w trakcie ładowania ze słupka 230V.
Pewny jesteś, że ten bezpiecznik przy przetwornicy jest zbędny i mam go w moim przypadku usunąć??? :roll:

Jeśli Twoja przetwornica ma funkcję ładowania to prąd popłynie w drugą stronę, ale i tak ten bezpiecznik nie spełni swojej roli.
Możliwe scenariusze:
1. Przetwornica wyłączona (nie pobiera i nie ładuje) - dochodzi do zwarcia na odcinku pomiędzy bezpiecznikami - jeśli BMS zawiedzie (zabezpieczenie przeciwzwarciowe) pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora
2. Przetwornica działa jako odbiornik - ciągnie prąd z akumulatora i dochodzi do zwarcia pomiędzy bezpiecznikami - jeśli BMS zawiedzie (zabezpieczenie przeciwzwarciowe) to pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora
3. Przetwornica działa jako ładowarka - ładuje akumulator prądem - załóżmy 40A. Dochodzi do zwarcia pomiędzy bezpiecznikami - w momencie zwarcia akumulator przestaje być ładowany i zaczyna być rozładowywany maksymalnym prądem jaki przepuszczają przewody - jeśli BMS zawiedzie to pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora. W tym samym czasie (w momencie zwarcia) ładowarka generuje maksymalny prąd 40A - ta wartość nie robi żadnego wrażenia na bezpieczniku 200A zamontowanym przy złączu przetwornicy - zwarcie instalacji nadal istnieje. Następnie powinno zadziałać zabezpieczenie antyzwarciowe ładowarki (zakładamy, że takie jest) - jeśli nie ma to jarają się obwody ładowarki. Zakładam, że Volt zaprojektował obwód ładowarki sensownie - tzn są tam zabezpieczenia antyzwarciowe - jeśli nie, to ten dodatkowy bezpiecznik 200A i tak nic nie da ponieważ ładowarka jest w stanie wygenerować tylko 40A.

Moim zdaniem ten dodatkowy bezpiecznik nie będzie pełnił roli ochronnej, a jedynie może wprowadzić dodatkowe spadki napięcia na stykach.
_________________
Marcincin
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/432
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-03-25, 08:08   

Marcincin,
Konkretnie i tresciwie. Dzięki wielkie :pifko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ZbigStan 
Kombatant


Twój sprzęt: Frankia I 65 SD
Nazwa załogi: Taborygenii, fani Frani.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Gru 2013
Piwa: 1104/325
Skąd: Opole
Wysłany: 2021-04-07, 20:30   

Na początku tematu, przy omawianiu rodzajów akumulatorów Świstak bardzo zwięźle wspomniał o akumulatorach LitowoTytanowych LTO. Dalej dyskusja toczyła się na temat LiFePo4 jako najbardziej przydatnych dla kamperów. Jedynym minusem jak pamiętam była praca w temp. poniżej zera.
Moja wiedza w tej dziedzinie jest zaledwie podstawowa, dlatego uprzejmie proszę profesjonalnych kolegów o wypowiedzenie się co do przydatności akumulatorów LTO W kamperach.
Zalety LTO:
- wysoki prąd ładowania, powyżej 5C, możliwość naładowania w 10 minut,
- wysoki prąd rozładowania 10C.
- wysoka wydajność 98%,
- zakres pracy w temperaturach, minus 50 do plus 60 stopni Celsjusza,
- żywotność baterii 30.000 cykli (trzydzieści tysięcy),
- maksymalny prąd ładowania/ rozładowania 400 A, przy optymalnym 40A,
- polecany dla instalacji fotowoltaicznych, między innymi w kamperach i jachtach.
- bespieczeństwo użytkowania.

Cena w porównaniu z LiFePo4 o połowę wyższa, ale ciągle są udoskonalane.

Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?

Pozdrawiam.
_________________
Grecja 2019
Normandia 2019
Czechy 2019
Narty, Włochy 2020
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-04-07, 22:27   

ZbigStan napisał/a:
Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?

Może iść w bardziej sprawdzone technologie? W innym wątku napisałem o LiFeYPo4, nieznacznie droższe od LiFePo4, ale zakres temperatur jest od -40°C do 85°C, w tym oczywiście temperatury ładowania. Waga 4 ogniw 90Ah to ok. 12 kg.
Na przykład takie, są oczywiście większe i mniejsze pojemności.
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Butchesky 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Y61
Dołączył: 27 Gru 2020
Piwa: 1/1
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2021-04-08, 17:38   

Banan, tu ciekawą rzecz wkleiłeś - ja właśnie 'szukam' takiego rozwiązania, żeby ładowanie w temperaturach ujemnych było bezproblemowe.
Przeglądając specyfikę LiFeYPo4, napięcia ładowania i rozładowania są odpowiednio:
2,8V rozładowanie i 4,0V ładowanie pojedynczego ogniwa.
Pytanie zasadnicze: do instalacji 12V wtedy 4 czy 5 szt?
Przy 4 szt mamy napięcie przy rozładowaniu 11,2V - trochę mało.
Przy 5 szt mamy przy rozładowaniu 14V - to ekstra dla odbiorników, bo zmniejszy pobierany amperaż i na dłużej wystarczy.
Z kolei pojawia się zonk przy ładowaniu:
4 szt x 4,0V = 16,0V ładowanie
5 szt x 4,0V = 20,0V ładowanie
I w obu przypadkach potrzeba mieć altek >15V, a to przy standardowych instalacjach nie do uzyskania.
Widział kto alternatory z zakresu 16-20V? Z może da się wymienić sam regulator napięcia i to da pożądany efekt?

Co prawda cena przesyłki zabija zabawę, ale może to być rozwojowe.
3 baterie 90Ah ważą w przypadku kwasiaka ok 100kg, przy tych LiFeYPO4 - taki sam zestaw baterii to 36kg. W dalszym ciągu gra warta świeczki, jeśli chodzi o odciążenie zestawu z DMC 'na styk'.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-04-08, 19:15   

Butchesky napisał/a:
Pytanie zasadnicze: do instalacji 12V wtedy 4 czy 5 szt?

Napięcie każdego ogniwa wynosi 3,2 V, więc do instalacji 12V wystarczą 4 ogniwa i w takich pakietach są sprzedawane.
Butchesky napisał/a:
Widział kto alternatory z zakresu 16-20V? Z może da się wymienić sam regulator napięcia i to da pożądany efekt?

Nie idźmy tą drogą, bo sfajczymy instalację w samochodzie...

Myślę, że instalacja fotowoltaiczna z regulatorem MPPT w zupełności sobie poradzą z naładowaniem takiego pakietu.

Butchesky napisał/a:
Co prawda cena przesyłki zabija zabawę, ale może to być rozwojowe.

To jest przykładowa aukcja - myślę, że poświęcając trochę czasu, znajdzie się sprzedającego, który ma znacznie niższe koszty dostawy. Widziałem aukcję, gdzie koszty dostawy pakietu 120Ah wynosiły... ponad 5 tyś PLN :shock:
Tu masz np. aukcję, gdzie pakiet 100Ah z dostawą kosztuje niecałe 2 400 PLN

I nie zapominajmy o solidnym BMS do tego zestawu, który pozwoli wyregulować temperaturę ładowania od -45° C.
:spoko
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 95/195
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-04-08, 19:25   

Banan napisał/a:
ZbigStan napisał/a:
Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?

Może iść w bardziej sprawdzone technologie?.....

ależ LTO są sprawdzone, tylko cena odstrasza, ale są używane w fabrycznych napędach.
a dodatkowo napięcie ogniwa mają o napięciu praktycznie takim jak w kwasiaku
i też podobnie jak w Super Kondensatorze....,
Tyle tylko że nie dość że droższe to jeszcze musi ich być wiecej w szeregu
dal tego samego napięcia....
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-04-08, 19:34   

robba, to taki skrót myślowy - zamiast kombinować z ogniwami LTO, wystarczy zastosować LiFeYPo4 zamiast LiFePo4, nieznacznie droższe, a plug and play i pełnia szczęścia dla podróżujących zimą :-P
A LTO, póki co, to czapka talarów więcej :diabelski_usmiech
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 95/195
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2021-04-08, 19:36   

Banan napisał/a:
robba, to taki skrót myślowy - zamiast kombinować z ogniwami LTO, wystarczy zastosować LiFeYPo4 zamiast LiFePo4, nieznacznie droższe, a plug and play i pełnia szczęścia dla podróżujących zimą :-P
A LTO, póki co, to czapka talarów więcej :diabelski_usmiech

OK. skrót dla tych co mają już LiFePO.... :diabelski_usmiech
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 360/502
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-04-08, 19:42   

robba napisał/a:
OK. skrót dla tych co mają już LiFePO....

Ooooo nie, nie Kolego - dla tych co mają w planach zakup LiFePo4, a chcą w zimę pomykać, by dołożyć trochę grosza na LiFeYPo4 i cieszyć się z prądu także w zimę :mrgreen:
_________________
Pozdrawiam - Darek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***