 |
|
Przesunięty przez: Świstak 2020-06-16, 23:30 |
Akumulatory litowe |
Autor |
Wiadomość |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-03-24, 18:52
|
|
|
Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu.
bezpiecznik 200A.JPG
|
 |
Plik ściągnięto 3489 raz(y) 27,39 KB |
|
|
|
|
 |
KrzySówka
weteran
Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Krzysztof i Iwonka
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Sty 2015 Piwa: 16/25 Skąd: Mysłowice/Zawiercie
|
Wysłany: 2021-03-24, 19:30
|
|
|
MaxL napisał/a: | Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu. |
A gdzie można go kupić bo nigdzie takiego nie widziałem? |
_________________ Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy |
|
|
|
 |
andi at
Kombatant
Twój sprzęt: szukam H1L2
Pomógł: 15 razy Dołączył: 20 Lis 2008 Piwa: 80/38 Skąd: wieden
|
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-03-24, 19:39
|
|
|
KrzySówka napisał/a: | A gdzie można go kupić bo nigdzie takiego nie widziałem? | Tu ło Krzysiu, za dobre piniądzory. inne wartości też można znaleźć |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 550/432 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-03-24, 20:52
|
|
|
MaxL napisał/a: | Bezpiecznik tak - ale taki, bo będziesz miał funkcję wyłączenia tego w razie czego, ten topikowy to faktycznie bez sensu. |
Mam funkcję wyłączania w razie czego. Mam hebel od traktora na kablu plusowym między aku a przetwornicą.
Czyli co: zlikwidować ten dodatkowy bezpiecznik czy nie ? |
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-03-24, 21:35
|
|
|
LukF napisał/a: |
Marcicin,
Mam przetwornicę Volt Power Sinus która jest też ładowarką 40A do mojego LiFePO4. Więc prąd z przetwornicy do aku popłynie w trakcie ładowania ze słupka 230V.
Pewny jesteś, że ten bezpiecznik przy przetwornicy jest zbędny i mam go w moim przypadku usunąć??? |
Jeśli Twoja przetwornica ma funkcję ładowania to prąd popłynie w drugą stronę, ale i tak ten bezpiecznik nie spełni swojej roli.
Możliwe scenariusze:
1. Przetwornica wyłączona (nie pobiera i nie ładuje) - dochodzi do zwarcia na odcinku pomiędzy bezpiecznikami - jeśli BMS zawiedzie (zabezpieczenie przeciwzwarciowe) pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora
2. Przetwornica działa jako odbiornik - ciągnie prąd z akumulatora i dochodzi do zwarcia pomiędzy bezpiecznikami - jeśli BMS zawiedzie (zabezpieczenie przeciwzwarciowe) to pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora
3. Przetwornica działa jako ładowarka - ładuje akumulator prądem - załóżmy 40A. Dochodzi do zwarcia pomiędzy bezpiecznikami - w momencie zwarcia akumulator przestaje być ładowany i zaczyna być rozładowywany maksymalnym prądem jaki przepuszczają przewody - jeśli BMS zawiedzie to pali się bezpiecznik przy klemie + akumulatora. W tym samym czasie (w momencie zwarcia) ładowarka generuje maksymalny prąd 40A - ta wartość nie robi żadnego wrażenia na bezpieczniku 200A zamontowanym przy złączu przetwornicy - zwarcie instalacji nadal istnieje. Następnie powinno zadziałać zabezpieczenie antyzwarciowe ładowarki (zakładamy, że takie jest) - jeśli nie ma to jarają się obwody ładowarki. Zakładam, że Volt zaprojektował obwód ładowarki sensownie - tzn są tam zabezpieczenia antyzwarciowe - jeśli nie, to ten dodatkowy bezpiecznik 200A i tak nic nie da ponieważ ładowarka jest w stanie wygenerować tylko 40A.
Moim zdaniem ten dodatkowy bezpiecznik nie będzie pełnił roli ochronnej, a jedynie może wprowadzić dodatkowe spadki napięcia na stykach. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 550/432 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-03-25, 08:08
|
|
|
Marcincin,
Konkretnie i tresciwie. Dzięki wielkie |
|
|
|
 |
ZbigStan
Kombatant

Twój sprzęt: Frankia I 65 SD
Nazwa załogi: Taborygenii, fani Frani.
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Gru 2013 Piwa: 1104/325 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2021-04-07, 20:30
|
|
|
Na początku tematu, przy omawianiu rodzajów akumulatorów Świstak bardzo zwięźle wspomniał o akumulatorach LitowoTytanowych LTO. Dalej dyskusja toczyła się na temat LiFePo4 jako najbardziej przydatnych dla kamperów. Jedynym minusem jak pamiętam była praca w temp. poniżej zera.
Moja wiedza w tej dziedzinie jest zaledwie podstawowa, dlatego uprzejmie proszę profesjonalnych kolegów o wypowiedzenie się co do przydatności akumulatorów LTO W kamperach.
Zalety LTO:
- wysoki prąd ładowania, powyżej 5C, możliwość naładowania w 10 minut,
- wysoki prąd rozładowania 10C.
- wysoka wydajność 98%,
- zakres pracy w temperaturach, minus 50 do plus 60 stopni Celsjusza,
- żywotność baterii 30.000 cykli (trzydzieści tysięcy),
- maksymalny prąd ładowania/ rozładowania 400 A, przy optymalnym 40A,
- polecany dla instalacji fotowoltaicznych, między innymi w kamperach i jachtach.
- bespieczeństwo użytkowania.
Cena w porównaniu z LiFePo4 o połowę wyższa, ale ciągle są udoskonalane.
Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?
Pozdrawiam. |
_________________ Grecja 2019
Normandia 2019
Czechy 2019
Narty, Włochy 2020 |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-04-07, 22:27
|
|
|
ZbigStan napisał/a: | Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?
|
Może iść w bardziej sprawdzone technologie? W innym wątku napisałem o LiFeYPo4, nieznacznie droższe od LiFePo4, ale zakres temperatur jest od -40°C do 85°C, w tym oczywiście temperatury ładowania. Waga 4 ogniw 90Ah to ok. 12 kg.
Na przykład takie, są oczywiście większe i mniejsze pojemności.
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
|
 |
Butchesky
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Y61
Dołączył: 27 Gru 2020 Piwa: 1/1 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2021-04-08, 17:38
|
|
|
Banan, tu ciekawą rzecz wkleiłeś - ja właśnie 'szukam' takiego rozwiązania, żeby ładowanie w temperaturach ujemnych było bezproblemowe.
Przeglądając specyfikę LiFeYPo4, napięcia ładowania i rozładowania są odpowiednio:
2,8V rozładowanie i 4,0V ładowanie pojedynczego ogniwa.
Pytanie zasadnicze: do instalacji 12V wtedy 4 czy 5 szt?
Przy 4 szt mamy napięcie przy rozładowaniu 11,2V - trochę mało.
Przy 5 szt mamy przy rozładowaniu 14V - to ekstra dla odbiorników, bo zmniejszy pobierany amperaż i na dłużej wystarczy.
Z kolei pojawia się zonk przy ładowaniu:
4 szt x 4,0V = 16,0V ładowanie
5 szt x 4,0V = 20,0V ładowanie
I w obu przypadkach potrzeba mieć altek >15V, a to przy standardowych instalacjach nie do uzyskania.
Widział kto alternatory z zakresu 16-20V? Z może da się wymienić sam regulator napięcia i to da pożądany efekt?
Co prawda cena przesyłki zabija zabawę, ale może to być rozwojowe.
3 baterie 90Ah ważą w przypadku kwasiaka ok 100kg, przy tych LiFeYPO4 - taki sam zestaw baterii to 36kg. W dalszym ciągu gra warta świeczki, jeśli chodzi o odciążenie zestawu z DMC 'na styk'. |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-04-08, 19:15
|
|
|
Butchesky napisał/a: | Pytanie zasadnicze: do instalacji 12V wtedy 4 czy 5 szt? |
Napięcie każdego ogniwa wynosi 3,2 V, więc do instalacji 12V wystarczą 4 ogniwa i w takich pakietach są sprzedawane.
Butchesky napisał/a: | Widział kto alternatory z zakresu 16-20V? Z może da się wymienić sam regulator napięcia i to da pożądany efekt?
|
Nie idźmy tą drogą, bo sfajczymy instalację w samochodzie...
Myślę, że instalacja fotowoltaiczna z regulatorem MPPT w zupełności sobie poradzą z naładowaniem takiego pakietu.
Butchesky napisał/a: | Co prawda cena przesyłki zabija zabawę, ale może to być rozwojowe. |
To jest przykładowa aukcja - myślę, że poświęcając trochę czasu, znajdzie się sprzedającego, który ma znacznie niższe koszty dostawy. Widziałem aukcję, gdzie koszty dostawy pakietu 120Ah wynosiły... ponad 5 tyś PLN
Tu masz np. aukcję, gdzie pakiet 100Ah z dostawą kosztuje niecałe 2 400 PLN
I nie zapominajmy o solidnym BMS do tego zestawu, który pozwoli wyregulować temperaturę ładowania od -45° C.
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 95/195 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2021-04-08, 19:25
|
|
|
Banan napisał/a: | ZbigStan napisał/a: | Czy LTO nie są marzeniem o idealnym magazynie energi również dla kamperow?
|
Może iść w bardziej sprawdzone technologie?..... |
ależ LTO są sprawdzone, tylko cena odstrasza, ale są używane w fabrycznych napędach.
a dodatkowo napięcie ogniwa mają o napięciu praktycznie takim jak w kwasiaku
i też podobnie jak w Super Kondensatorze....,
Tyle tylko że nie dość że droższe to jeszcze musi ich być wiecej w szeregu
dal tego samego napięcia.... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-04-08, 19:34
|
|
|
robba, to taki skrót myślowy - zamiast kombinować z ogniwami LTO, wystarczy zastosować LiFeYPo4 zamiast LiFePo4, nieznacznie droższe, a plug and play i pełnia szczęścia dla podróżujących zimą
A LTO, póki co, to czapka talarów więcej |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 95/195 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2021-04-08, 19:36
|
|
|
Banan napisał/a: | robba, to taki skrót myślowy - zamiast kombinować z ogniwami LTO, wystarczy zastosować LiFeYPo4 zamiast LiFePo4, nieznacznie droższe, a plug and play i pełnia szczęścia dla podróżujących zimą
A LTO, póki co, to czapka talarów więcej |
OK. skrót dla tych co mają już LiFePO.... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-04-08, 19:42
|
|
|
robba napisał/a: | OK. skrót dla tych co mają już LiFePO.... |
Ooooo nie, nie Kolego - dla tych co mają w planach zakup LiFePo4, a chcą w zimę pomykać, by dołożyć trochę grosza na LiFeYPo4 i cieszyć się z prądu także w zimę |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|