Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Opony i felgi - 15 czy 16 cali do Ducato Jumper Boxer

Jakie masz koła w kamperze?
15 cali
54%
 54%  [ 52 ]
16 cali
34%
 34%  [ 33 ]
inne
11%
 11%  [ 11 ]
Głosowań: 96
Wszystkich Głosów: 96

Autor Wiadomość
MILUŚ 
Kombatant
CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA


Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 02 Gru 2007
Piwa: 200/165
Skąd: Gliwice w przelocie
Wysłany: 2016-03-13, 09:27   

Panowie a ja z innej beczki.........aczkolwiek na temat felg 15" do mego kamperka .
Chcąc mu ulżyć w ciężarze i poprawić jego wygląd / choć to dla mnie nie aż tak ważne :-P / zacząłem poszukiwania felg aluminiowych . Znalazłem nawet takie jakie by mi pasowały ale.... :-/

Sprzedawca określił wagę kompletu 4 felg aluminiowych na 45 kg !!!!!! :shock: A waga kompletu felg stalowych to 32 kg !!!!

Pytanie do posiadaczy alusów w ducato 15" ....było by to prawdą ,że alufela przy tych samych parametrach była by o ~3,3 kg cięższa ? :chytry
_________________
Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego

Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Załoga G 
stary wyga

Twój sprzęt: Trafic Grand Passenger
Nazwa załogi: Załoga"G"
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2010
Piwa: 20/3
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-03-13, 10:24   

Już gdzieś to było, że mogą być cięższe bo nie są tylko z aluminium

http://magazynauto.interi...jsze,nId,633976
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
MILUŚ 
Kombatant
CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA


Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 02 Gru 2007
Piwa: 200/165
Skąd: Gliwice w przelocie
Wysłany: 2016-03-13, 12:11   

Załoga G...........
Dzieki za pomoc :ok Piwko leci....
Cytat poniżej wyjaśnia ; przynajmniej mi ; wszystko ..........

Cytat :

Jeżeli chodzi o masę obręczy, to wbrew pozorom zwykle aluminiowe są cięższe. Wynika to z dość niskiej wytrzymałości aluminium w porównaniu ze stalą i wobec tego konieczności stosowania znacznie grubszych profili ścianek. Przykładowo przy popularnym rozmiarze 16 cali, stalowa felga waży 8,3 kg, natomiast aluminiowa - 9,5 kg. Masa koła rośnie wraz ze zwiększaniem rozmiaru.

czyli jeśli by to miało być tylko dla szpanu to sobie daruję :-/ i gdzie indziej będę szukał oszczędności na masie kampera :chytry
_________________
Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego

Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wojciechu 
Kombatant


Twój sprzęt: był - ducato frankia,jest- burstner t603
Nazwa załogi: marwoj
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2013
Piwa: 159/151
Skąd: Zgierz
Wysłany: 2016-03-13, 12:44   

MILUŚ napisał/a:
Cytat :

Jeżeli chodzi o masę obręczy, to wbrew pozorom zwykle aluminiowe są cięższe. Wynika to z dość niskiej wytrzymałości aluminium w porównaniu ze stalą i wobec tego konieczności stosowania znacznie grubszych profili ścianek. Przykładowo przy popularnym rozmiarze 16 cali, stalowa felga waży 8,3 kg, natomiast aluminiowa - 9,5 kg. Masa koła rośnie wraz ze zwiększaniem rozmiaru.



I to jest racjonalna wiedza, która będzie miała odzwierciedlenie w moich poczynaniach względem felg. :spoko
_________________
prof-os

Jesteśmy jedyni i niepowtarzalni, pamiętajmy tylko że niedoskonali…
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Załoga G 
stary wyga

Twój sprzęt: Trafic Grand Passenger
Nazwa załogi: Załoga"G"
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2010
Piwa: 20/3
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2016-03-13, 13:09   

Miluś dzięki za piwko, jeżeli chodzi o odchudzanie to tu masz trochę:
http://www.camperteam.pl/...9aa3016d#565000

Ja wyrzuciłem mnóstwo kilogramów, klimatyzacje dachową zastąpiłem turbo vent, wymontowałem hak z mocowaniem, nie wożę koła zapasowego (jak większość nowych kamperów), wyrzuciłem dużo, niepotrzebnych przegródek z szaf, i nadal myśłę :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarek49 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymer Eriba 2005 r.
Nazwa załogi: jarkowie
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2012
Piwa: 9/1
Skąd: Puszcza Kampinowska
Wysłany: 2016-03-14, 00:56   wymiana fotela

eler1 napisał/a:
W dniu dzisiejszym w końcu założyłem koła 225/75/R16 zamiast 15 wysokość na stopniu wejściowym o 4cm w górę, co do komfortu wypowiem się w przyszłości , ale trudno mi będzie to ocenić gdyż wymieniłem fotel kierowcy na fotel z amortyzatorem i regulacją kręgosłupa lędźwiowego.


Czesc-Witam ,
jestem b. ciekawy tego fotela z amortyzatorem i podparciem ledzwiowym.
Minelo troche czasu---jak widzisz roznice
Ja mam fotele lotnicze i po przejechaniu 400 km boli kregoslup--z p-pa 1000km i nic.
Kupilem poduszke ortopedyczna na siedzenie i druga na podparcie kregoslupa ledzw.
Zobacze po pierwszym wyjezdzie.
Jezeli mozesz to podaj cene i gdzie kupiles.Widzialem takie fotele na allegro--4,5tys zl ?
Dzieki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2016-03-15, 08:35   

jarek49 napisał/a:
Czesc-Witam ,
jestem b. ciekawy tego fotela z amortyzatorem i podparciem ledzwiowym.
Minelo troche czasu---jak widzisz roznice

Powiem tak niby ten sam fotel ale inaczej wyprofilowany , co do amortyzatora to wybiera super każdą dziurę i buja więc noga z gazu sama schodzi. Ja jestem zadowolony ale mój brat nie bardzo - bo mu za mocno fotel skacze . Co do jazdy 400 km to bez przerw i gimnastyki niema co się oszukiwać będzie ciężko bo to nie osobówka.
Jak masz już fotele lotnicze to jakieś kosmicznej zmiany nie odczujesz ale lędźwiowy dla mnie jest super . A ceny są z kosmosu bo tego jest brak na rynku ja płaciłem chyba coś około 3tys. masz tu na forum ogłoszenie o sprzedaży http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=23747
była by tańsza opcja z Iveco nawet kupiłem ale podstawa jest całkiem inna wysokość ,kąt i rozstaw śrub :gwm :gwm
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarek49 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymer Eriba 2005 r.
Nazwa załogi: jarkowie
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2012
Piwa: 9/1
Skąd: Puszcza Kampinowska
Wysłany: 2016-03-15, 22:34   wymiana fotela

Dzieki za te info ,
myslalem , ze wiek robi " swoje " , bo 2 lata temu wyjechalem z ok. W-wy rano i ok. 22 bylem
w Sarajewie // 1250 km// autem z p-pa i ..zadnych dolegliwosci. A tu kamperem--400km
i bole kegoslupa!!!
Mam identyczna podstawe fotela -tylko brak pokretla--musze podjechac do serwisu i popytac.
Opony, zalozylem 225/70/15r michalin---jedzie sie lepiej niz na 215, ale musialem zredukowac
cisnienie -teraz 4,5 tyl i 4,1 przod---bylo za twardo--mimo regulacji poduchami z tylu // 1,6 /
Pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2018-08-19, 10:58   

Witam

DUCATO III blaszak - zamieniłem fabryczne 15 215/70 na 16 225/75 ( rozmiar opcjonalny z tabelki Fiata) , można to zrobić bez żadnych przeróbek bo są fabryczne felgi 16 z rozstawem śrub taki jak miały 15ki. Wszystkie rozmiary, wnęki itp pasują.

Komfort - bez porównania lepszy, auto stoi o 31mm wyżej i przestałem zahaczać rurą wydechową o wszystkie garby, licznik oszukuje o jakieś 3-4% w stosunku do GPS - poprzednio zawyżał teraz zaniża . Pytałem w serwisie czy w oprogramowaniu można zmienić rozmiar opon ale powiedzieli, że nie ( nie do końca im ufam ). Czy może ktoś wie czy kampery sprzedawane na 16 225/75 mają inną przekładnie główną ( od MAXI ) czy też jest jakiś inny myk przywracający wskazania licznika i komputera dla tego rozmiaru opon ?
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca Junior
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2018-08-19, 13:22   

Suliki napisał/a:
Czy może ktoś wie czy kampery sprzedawane na 16 225/75 mają inną przekładnie główną ( od MAXI ) czy też jest jakiś inny myk przywracający wskazania licznika i komputera dla tego rozmiaru opon ?

Zapewne mają inną przekładnię główną.
Według kalkulatorów dostępnych w internecie zamiast 215/70R15 można założyć kilka innych wymiarów na feldze "16" agdzie najbardziej zbliżony (-0,4% różnicy) będzie rozmiar 185/75R16 ale te będą chyba "za małe". Moim zdaniem optymalny rozmiar to 215/65R16C (0,6% różnicy).
Można to wyczytać TUTAJ
Doskonałe źródło do porównania (obrazowo): TUTAJ
W Twoim przypadku różnica średnicy kół wynosi ponad 9% a wskazania licznika są zaniżane o ponad 8%.
Bez zmiany przekładni łatwo raczej się nie da. Teoretycznie można "wyrzeźbić" prototypowy moduł zmieniający ilość impulsów dostarczanych do licznika żeby były w miarę prawidłowe jest to jednak sięganie lewą ręka do prawej kieszeni. :-P
No chyba że faktycznie jest możliwość zmian w komputerze....
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2018-08-19, 13:56   

Andy - dzięki za uwagi, świadomie wymieniłem opony na inną średnicę bo szorowałem podwoziem ... końcówka rury w tym wykonaniu jest chyba 11cm nad ziemią ( tak samo stopień ), a ja kempingów unikam jak ognia :) . Kolega ma oryginał na takich kółkach i po prostu nie możemy znaleźć informacji gdzie jest różnica w sposobie zliczania impulsów w zależności od wielkości kół. Jedyne co mi przyszło do głowy to, że instrukcji jest uwaga, że wersja maxi która jest zawsze na 16ach ma inna przekładnię główną... ale te 16tki są również dostępne dla innych wersji nadwozia.

Zwiększenie rozmiaru felgi bez zwiększenia opony jest trochę sztuką dla sztuki, na tych nowych kółkach lepiej wybieram dziury a co za tym idzie mniej mnie trzęsie, większa wysokość opony też swoje robi, droga przy jednym obrocie koła jest o +/- 20cm dłuższa więc żywotność opony też powinna się poprawić. Jak na razie nie widzę minusów. Momentu wystarcza ale zastanawiam się na ewentualnym podniesieniem do 150KM
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2018-08-20, 12:25   

Finalnie, po latach zostałem przy rozmiarze felg 15" w Złomku Domku. Wymieniłem jedynie opony na 225/70 15C, a były 195/70 15C.
Żałuję teraz tylko jednego, jeśli w ogóle jest sens żałowania - że nie zrobiłem tego dawno temu.
Większe opony to po prostu rewelacja. Auto jest wyższe o ok. 30mm w porównaniu ze zużytym bieżnikiem 195-ek. Wcześniej licznik zawyżał o ok. 9% w stosunku z GPS i wszystkimi ekranami mierzącymi prędkość. W tej chwili mam błąd może 1,5-2%.
Po wymianie opon na większe i przejechaniu trochę kilometrów nie widzę ani jednego negatywnego aspektu takiej wymiany. Same pozytywne :ok

I o to chodzi przecież w tej zabawie :bigok

W drugim Złomku van Dakar mam 215/75 16C i gdy się zużyją, to pójdę również w ciut większy rozmiar. Możliwe, że przy okazji jakieś AT.

nowe-oponki-zlomka-domka.jpg
Plik ściągnięto 17 raz(y) 437,82 KB

_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Arnold1 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato 2.3
Dołączył: 14 Sty 2018
Piwa: 18/26
Skąd: Polska/Europa
Wysłany: 2020-10-06, 20:34   Odswieżam wątek ...

Teraz i ja zmieniam z 15" na 16". Ale zamierzam opony zimowe i to dla campera. Czy coś polecacie szczególnie? Dzięki z góry za info.
_________________
Pozdrowienia
Arnold
-------
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***