Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie)
Autor Wiadomość
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2017-11-09, 10:40   Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie)

Ale problem polega na tym że polecany tu był olej o API GL-5 który teoretycznie powinien zniszczyć tę skrzynie (jej elementy z metali kolorowych)
http://www.camperteam.pl/...p=585803#585803

Pytanie zlewać ten olej i zastąpić jakimś o podobnej lepkości w 100st c o API GL-4 czy też GL-4/5 czy zostawić?


Czytając forum wielokrotnie czytałem o problemach z skrzyniami w Ducato jak i to aby nalać tam oleju ponad stan, kupiłem więc syntetyczny mannol o API GL-4/5 http://mannol.de/pl/?acti...ebeoel%2075W-90 a następnie zobaczyłem co jest tu polecane TUTELA ZC 75 SYNTH

Spojrzałem na ich charakterystykę techniczną i szybko zamieniłem mannolla na tutelę bo to zupełnie inna lepkość jak polecana tutela, tyle że zapomniałem popatrzyć na API tuteli :gwm

Mannol-> Lepkość w 100 °C =16.5
Tutela--> Lepkość w 100 °C = 10.5

W skrzyni były dwa spusty oleju ????? z jednego zleciało z ~1,5 litra oleju żółciusieńkiego i przejrzystego jak nówka a z drugiego z kolei setka czy dwie brudnego ciemnoszarego.

Nowe uszczelki miedziane po 15 centów, strzykawka 50-siątka do której faktycznie na full wchodziło 70mll + rurka ,kilka minut i wlałem 2 litry tuteli.

Skrzynia chodzi OK mam wrażenie że lepiej, z 5-piątką czy wstecznym niema żadnego problemu ba ja zmieniam biegi trzymając tę wajchę w 1/3 długości bo tak szybciej i wygodniej i myślę aby jej o ponad połowę nie skrócić.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MECENAS 
Kombatant
fan SAN ESCOBAR


Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Sie 2011
Piwa: 511/706
Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2017-11-09, 10:48   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie

pasza napisał/a:


W skrzyni były dwa spusty oleju ????? .


KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY :)
_________________
MAPA DARMOWYCH MIEJSCÓWEK KAMPEROWYCH W Polsce ... podziel się swoimi wiadomościami :)
https://polskicaravaning.pl/miejscowki

lepciak , Komplet , ty wiesz , głup... jesteś :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2017-11-09, 10:58   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie

BIORCA napisał/a:

KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY :)


hmm pomyślę i zasugeruję się też tym że z jednego leciał olej czysty a z drugiego syfiasty, tym czasem idę uszczelniać okna itp.

Pozdrawiam.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2017-11-09, 20:24   

No i nic nie wymyśliłem :)

Strzelam brudny po odfiltrowaniu// odpowietrzenie// nadmiarowy oleju //

A co do Tuteli ZC 75 SYNTH
http://www.extranetpli.eu...75_stec_ITA.pdf

Przeprowadziłem małe śledztwo z którego wynika że to stary bardzo olej, kiedyś miał on specyfikację API GL-4 i inną nazwę, był zalecany m.in. do faciorów i alf z lat 90 i końcówki bravo/brava.marea ,seicento itd.

Zmieniła się nazwa i API skoczyło na GL-5 i było tak że jedni mieli stare książki z zaleceniem GL-4 a inni nowsze już z GL-5 choć była to ta sama skrzynia, dodatkowo wyczytałem gdzieś że oleje GL-5 które faktycznie niszczą metale kolorowe mają to napisane na etykiecie ?

Tak że dalej nie wiem co robić z tym olejem bo skrzynia chodzi OK a ja coraz bardziej lubię i szanuję mojego dukacika więc i martwię się o niego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yahoda 
weteran


Twój sprzęt: HYMERMOBIL 522 FORD
Nazwa załogi: brave sir Robin
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Paź 2015
Piwa: 62/59
Skąd: Starogard Gd.
Wysłany: 2017-11-09, 20:27   

BIORCA napisał/a:
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY :)


A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają.
_________________
kamperki z lego: http://www.camperteam.pl/...hlight=lego+kam
nasze autko: http://www.camperteam.pl/...ight=hymermobil
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 28 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 153/101
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-11-09, 20:31   Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie

BIORCA napisał/a:
pasza napisał/a:


W skrzyni były dwa spusty oleju ????? .


KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY :)


Złośliwiec :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Remek 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: VW Lt 35 2000r
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lut 2015
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2017-11-09, 20:52   

Do udzielenia poprawnej odpowiedzi przyda się rysunek.

Screenshot_2017-11-09-20-48-38.png
Plik ściągnięto 53 raz(y) 725,17 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2017-11-09, 21:34   

yahoda napisał/a:
BIORCA napisał/a:
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY :)


A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają.


A ja strzelam najprostsze rozwiązanie (choć to nie tłumaczy dlaczego był czysty i brudny olej) konstrukcja wymusiła dwa spusty aby cały olej można było spuścić z skrzyni?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 140/700
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2017-11-09, 21:47   

FIAT

Autodata Diesel Data.jpg
Plik ściągnięto 24 raz(y) 1,13 MB

FIAT DUCATO 1.jpg
Plik ściągnięto 52 raz(y) 776,04 KB

FIAT DUCATO 2.jpg
Plik ściągnięto 43 raz(y) 1,54 MB

FIAT DUCATO 3.jpg
Plik ściągnięto 38 raz(y) 1,34 MB

FIAT DUCATO 4.jpg
Plik ściągnięto 42 raz(y) 1,6 MB

FIAT DUCATO 5.jpg
Plik ściągnięto 37 raz(y) 1,57 MB

FIAT DUCATO 6.jpg
Plik ściągnięto 44 raz(y) 796,33 KB

Fiat Ducato 1982-94.jpg
Plik ściągnięto 30 raz(y) 1,27 MB

Autodata Diesel Data 1.jpg
Plik ściągnięto 27 raz(y) 1,14 MB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 140/700
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2017-11-09, 21:50   

FIAT

FIAT DUCATO 7.jpg
Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,05 MB

FIAT DUCATO 8.jpg
Plik ściągnięto 15 raz(y) 927,11 KB

FIAT DUCATO 9.jpg
Plik ściągnięto 23 raz(y) 804,94 KB

FIAT DUCATO 10.jpg
Plik ściągnięto 25 raz(y) 797,17 KB

FIAT DUCATO 11.jpg
Plik ściągnięto 22 raz(y) 1,1 MB

Fiat Ducato 1994-.jpg
Plik ściągnięto 22 raz(y) 1,1 MB

Autodata 1999.jpg
Plik ściągnięto 22 raz(y) 1,32 MB

Autodata 1999-1.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 1,22 MB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2017-11-09, 21:55, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 140/700
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2017-11-09, 21:53   

FIAT

AUTODATA 1990.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 1,17 MB

Einstrllpunkte 1.jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 1,69 MB

Einstrllpunkte 2.jpg
Plik ściągnięto 24 raz(y) 1,38 MB

Einstrllpunkte 3.jpg
Plik ściągnięto 15 raz(y) 1,12 MB

Einstrllpunkte 4.jpg
Plik ściągnięto 22 raz(y) 1,19 MB

Einstrllpunkte 5.jpg
Plik ściągnięto 30 raz(y) 1,3 MB

Einstrllpunkte 6.jpg
Plik ściągnięto 21 raz(y) 942,46 KB

AUTODATA 1990-1.jpg
Plik ściągnięto 24 raz(y) 1020,93 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
cosmo-pl 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD
Dołączył: 07 Wrz 2018
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-09-07, 12:58   

Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni.

Lepkość (oryginalnie to był olej mineralny słabej jakości 80W90) nie ma aż takiego znaczenia w tym modelu. Dobrze jest wlać olej przekrojowy 75W90 i tyle. We francuskiej wersji lali 75W80 we włoskiej 80W90. Jakość - dobry półsyntetyk wystarczy.

Jestem na etapie wymiany oleju w swojej skrzynce i nawet nie chce mi się wierzyć jak słaby olej zlałem..
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-09-07, 22:42   

cosmo-pl napisał/a:
Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni.


Ok niby masz rację ale jak to się ma do tego co pisałem?
Przecież opisałem co piszesz i przeprowadziłem mikro śledztwo https://www.camperteam.pl...p=681463#681463

Więc co mam ten olej zlać dać inny?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cosmo-pl 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD
Dołączył: 07 Wrz 2018
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-09-08, 21:06   

Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz, ale normatyw API jest raczej precyzyjny w tej kwestii. Jeżeli masz oznaczenie API GL5 to skrzynia i materiały użyte do jej konstrukcji muszą być zgodne, głównie chodzi o wszelkiego rodzaju metale kolorowe, dla których oleje oznaczone jako GL5 mogą być agresywne / korozywne. Dlatego wielu producentów, mających dobre oleje robią oleje kompatybilne wstecz API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi do konstruowania skrzyń, w których producent dopuszczał stosowanie oleju GL4. Z moich informacji wynika, że skrzynię się różnią i różne materiały były stosowane w różnych latach. Jeżeli w Twojej instrukcji jest dozwolone API GL5 to no problem. Jeżeli nie - pozbądź się oleju.

Kwestia jeszcze synchronizatorów i ich działania. Otóż stosując olej GL5 zapewnia się super ochronę przekładni, ale nie koniecznie jest ten olej dobry dla synchronizatorów, który mogą być wykonane z delikatniejszego materiału. Wydłuża się więc życie skrzyni i przełożeń, kosztem synchronizatorów, które są bardziej obciążone. Biorąc pod uwagę więcej fosforu i siarki, które przy temperaturze i ciśnieniu dobiorą się do synchronizacji, sam sobie odpowiedz na pytanie co zrobić i czy warto.

API GL4/GL5 ma innego typu dodatki i w odpowiedni sposób dobraną ochronę przed zużyciem, tak aby synchronizactory "nie ślizgały się". Tak w skrócie, nie chcę wdawać się w szczegóły. Dla chcących większą dawkę wiedzy polecam periodyk:

https://www.machinerylubr...il-applications
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/3
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-09-08, 22:08   

cosmo-pl napisał/a:
Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz........

API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi .....


Zauważ że ja o tym wiem i jako jedyny zwróciłem WŁAŚNIE na to tu uwagę że polecają tu GL5 który teoretycznie do tych skrzyń się nie nadaje.

Producenci oszczędzają ,duzi dadzą ci syfiasty olej z wszystkimi certyfikatami a mali znacznie lepszy olej z podstawowymi.

Certyfikaty kosztują "PATRZ CO PISAŁEM" ja przyznaję ci rację i chyba ten olej zleję choć pytałem się w serwisie fiata i powiedzieli że jest ok, ale jak pisałem wcześniej mam obawy o których zapomniałem a ty mi przypomniałeś.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***