Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Tuning Rapido i96M , czyli poprawiamy fabrykę
Autor Wiadomość
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
  Wysłany: 2025-11-26, 01:30   Tuning Rapido i96M , czyli poprawiamy fabrykę

Nie żeby coś mu brakowało i miał jakieś niedoróbki, ludzie kupują, jeżdżą i są zadowoleni, ale ja wychodzę z założenia, że nic nie jest nigdy tak dobre ... aby nie mogło być lepsze :ok
Poprawia się fabrycznie nowe Ferrari , Lamborghini, czy nawet Pagani, więc Rapido nie będzie tu jakimś ewenementem :wyszczerzony:

Ale do rzeczy:
Baza do przebudowy to najnowsza flagowa integra od Rapido , czyli model i96M w wersji z homologacją do 3,5t . Autko prosto z fabryki , zbudowane na podwoziu Mercedesa Sprintera , 2.0, 170KM z automatem, podwozie AL-KO , podwójna podłoga w pełnej wersji zimowej.

Czemu akurat ten ? Dlatego , że po przeglądnięciu wszystkiego co było interesujące na ostatnim Caravan Salon w Poznaniu , ten zrobił najlepsze pierwsze wrażenie ..... a potem drugie i trzecie :spoko
Na targi jechaliśmy z już praktycznie podjętą decyzją i chcieliśmy się tylko utwierdzić w wyborze zupełnie innego kampera. Miało być Carthago C2 Tourer, ale spędziliśmy w nim może 2, 3 minuty i czar prysł .
Rapido ostatecznie wygrało i dobrze się stało :bigok

Kamper jest w wyposażeniu standardowym taki jak wyszedł z fabryki , a jedynym wyposażeniem dodatkowym jaki dołożył dealer jest markiza Omnistor 4,5m z adapterem na zaokrąglony dach . Takiego chciałem , bo od początku założeniem była przeróbka i montaż nie standardowego wyposażenia .

Teraz może coś o tym co będzie robione i w jakim zakresie.
Ogólnie można powiedzieć że ma być wszystko co się da ..... czyli ma być grubo :szeroki_usmiech
Czas pokaże co się faktycznie uda i jak to ostatecznie wyjdzie , ale plan wygląda mniej wiecej tak:

1. Elektryka - LiFePO4 314 AH/24V (odpowiednik 628Ah/12V) , Inverter Multiplus II 24V/3000W, Cerbo GX + Monitor Touch 50 , DCDC 12/24, DCDC 24/12 1200W, PV 800Wp + MPPT
2. Klimatyzacja - dwa niezależne klimatyzatory z funkcją grzania (pompy ciepła) , jeden w salonie drugi w sypialni , zamontowane na wysokości podłogi (nie dachowe).
3. Zasilanie gazowe - GASBANK z zewnętrznym złączem do tankowania z miejscem na drugą butlę.
4.Wyposażenie kuchni - Mikrofalówka z grillem, porządny "domowy" expres do kawy
5. Komunikacja/internet - sieć przewodowa i wifi oparta o przemysłowy router (zewnętrzna antena GSM, wejście WAN do Starlinka, 2 x SIM ) , Starlink w konfiguracji umożliwiającej odbiór nawet w czasie jazdy
6. Smart Home - Router Home Assistant + wyposażenie (czujniki, elementy wykonawcze, itp, konfiguracja scen i automatyzacji)
7. Monitoring/Alarm/ Zabezpieczenie antywłamaniowe i antykradzieżowe - 12 kamer (AHD i IP) , 16 wejściowy rejestrator , detekcja ruchu oparta o AI (wykrywanie nie tylko samego ruchu ale rodzaju aktywności wokół kampera) , system 360stopni oparty o zamontowane kamery ułatwiający manewrowanie , wielostopniowe zabezpieczenie antykradzieżowe .
8. TV/Multimedia - 2 Monitory 4K (32'' do salonu i 22'' do sypialni) + Smart Boxy , Antena TV SAT automatyczna, Antena DVBT, Zestawy głośnikowe w salonie i sypialni z możliwością wyboru źródła dżwięku
9 Wentylacja/Rekuperacja - układ wentylacji z rekuperacją umożliwiający przebywanie w kamperze przy szczelnie zamknietych oknach i drzwiach zarówno w lecie jak i w zimie (bezpieczny nocleg w mało bezpiecznych miejscach)
10 System załadunku Rowerów/Skutera do garażu
11 ??? - coś się jeszcze wymyśli :wyszczerzony: :spoko


W chwili obecnej punkt.1 jest już na ukończeniu i wykonany jest pkt.3. Następne w kolejności będę pkt. 5 i 8 i to bym chciał ogarnąć w tym roku , a reszta w przyszłym do wiosny.

Jak będzie zainteresowanie to w wolnych chwilach będę wrzucał jakieś fotki i opisy z postępu prac :spoko

R1.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 44,61 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
majsterus 
stary wyga


Twój sprzęt: T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008
Otrzymał 14 piw(a)
Skąd: wielkopolskie
Wysłany: 2025-11-26, 08:38   

....i to wszystko się zmieści dokładnie w 3500kg MW :wyszczerzony: Oczywiście bez skutera....
Zupełnie nie rozumiem sensu kupowania pojazdu z homologacją na 3500kg, gdzie MW wynosi 3230kg (wg katalogu).

A projekt dodge już umarł?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 245/616
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2025-11-26, 09:45   

majsterus napisał/a:
A projekt dodge już umarł?

Dobre pytanie. Kuba sprzedaj patent na wydłużenie doby ponad 24h :szeroki_usmiech
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 326/21
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-11-26, 10:18   

majsterus napisał/a:
...gdzie MW wynosi 3230kg (wg katalogu)...


rzeczywiście sprawdziłem i zgadza się, więc wszelkie tuningowanie w tym wypadku może dotyczyć szaty graficznej karty płatniczej.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aviator 
stary wyga


Twój sprzęt: Pilote Explorateur G743 XLC
Nazwa załogi: Ania i Tomek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Sie 2017
Piwa: 58/156
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2025-11-26, 10:47   

Zapewne zakup perspektywiczny, pewnie ma homologację w ręku na 4250kg i w 2030 pójdzie z papierkiem do UK i przerejestruje. A jak na razie zapewne ma odpowiednią polisę w portfelu na wypadek kontroli i … omija Austrię :spoko
A na poważnie ile te wszystkie klamoty ważą? Bo nawet na pusto i tylko z kierowcą będzie już na granicy :gwm
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 274/206
Skąd: Dębica
Wysłany: 2025-11-26, 13:23   

Gratuluję zakupu :spoko
Fajne auto pojawiło się na Forum i będziemy mieli okazję poznać go lepiej. Super sprawa :idea
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 550/428
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2025-11-26, 15:46   

joko,
Kuba,
Gratulacje z zakupu nowej zabawki i oczywiście czekamy na relacje z WSZELKICH modyfikacji bo kogoś trzeba podejrzeć by się zainspirować :-P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-11-26, 15:59   

Oj Koledzy, widzę, że na forum standardowo , ja o jednym Wy o drugim :szeroki_usmiech Zastanawiałem się właśnie czy w ogóle ten temat założyć , czy to kogokolwiek zainteresuje i czy nie zostanie rozmydlony tematami z dupki zanim się tak naprawdę zacznie ...... i nie trzeba było długo czekać, raptem kilka godzin od publikacji :haha:

Jeden Rafał co zareagował jak prawdziwy forumowy Kolega :bukiet:

Temat MW i DMC mieści się wprawdzie również w temacie "poprawiamy fabrykę" , ale nie na tym etapie i nie w tym momencie. Te rzeczy na bieżąco monitoruję i uwzględniam w we wszystkich kolejnych krokach i będzie to dokładnie wychodzić w odpowiednim czasie (pierwsze dane mam już dla etapu elektryki, czyli tego najcięższego i jest bardzo ok)
Myślę Koledzy, że nie podejrzewacie mnie o to, że kupiłem kampera tylko dlatego że mi się spodobał i nie zajrzałem mu wcześniej w papiery i nie wsadziłem go na wagę ;)

Katalogowa MW podawana oficjalnie przez producenta i dealerów jest wagą orientacyjną i mocno zależną od konkretnej wersji wyposażenia (np. ALDE czy Truma, Przednie opuszczane łóżko czy jego brak , ilość miejsc do jazdy , rodzaj podwozia Light czy Heavy , itp.)
Innym parametrem jest tzw. masa pojazdu gotowego do jazdy , która dla konkretnego egzemplarza jest wpisana w świadectwo homologacji (u mnie jest to 3190) i która poza rzeczywistą masą własną zawiera dodatkowe składniki określone przez producenta (w przypadku tego Rapido jest to kierowca - 75kg, 20l wody - 20kg i 90% zbiornika paliwa - 65kg)

Masa własna pojazdu która wpisywana jest w DR jest masą pojazdu gotowego do jazdy w/g homologacji pomniejszona jedynie o kierowcę 75kg i u mnie jest to 3115kg

Rzeczywista masa własna to jeszcze coś innego i tę wartość można odczytać na wadze i tak naprawdę tylko ta wartość ma sens , a cała reszta cyferek to zawracanie ....
U mnie z pełnym zbiornikiem wody (130kg) , pełnym bakiem (71kg) i mną (103kg) wyszło na pobliskim złomie 3322kg . Waga ta uwzględnia już zainstalowaną markizę i parę gratów w garażu (jakiś stolik, stołki, kliny, osprzęt do markizy i jakieś duperele).

Po przeliczeniu pasuje to mniej więcej do danych podanych w homologacji , a nawet jest to jakieś 20-30kg mniej .
Ja do swoich obliczeń przyjąłem okrągłą wartość 3000kg jako wagę wyjściową "gołego" kompletnego pojazdu bez wody, paliwa, pasażerów i bagażu .
Ważę teraz każdą rzecz którą dokładam ,ale również każdą którą wyrzucam bo takich też jest sporo.

Nie uważam tego wyniku za jakiś szczególny , ani in-plus ani in-minus, ale jak na integrę klasy premium o długości 7,54m i pełnej wersji zimowej nie jest chyba najgorzej .


Cała idea tej przeróbki fabrycznie nowego kampera opiera się właśnie , poza porządnym doposażeniem , na w miarę możliwości utrzymaniu wagi na poziomie zbliżonym do "golasa" , oraz poprawieniu przy okazji kilku fabrycznych mankamentów.


Tyle w temacie MW i DMC na ten moment i nie ma co więcej dywagować , bo i tak końcowy wynik będzie miał znaczenie a nie teorie :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-11-26, 16:09   

SlawekEwa napisał/a:
majsterus napisał/a:
A projekt dodge już umarł?

Dobre pytanie. Kuba sprzedaj patent na wydłużenie doby ponad 24h :szeroki_usmiech


Masz Sławku rację, że kwestia długości doby jest dość istotna :spoko

Temat RAM'a ...... w temacie o RAM'ie :ok
To że nie ma tam dawno aktualizacji , nie oznacza że upadł. Wręcz przeciwnie temat idzie do przodu, ale że jest grubszy jak jakieś przeróbki integry to i wymaga innego czasu.

Z tym Rapido sprawa wyszła ponieważ po ostatnim wyjeździe do Włoch poprzedniemu kamperkowi stuknęło prawie 100 tysi km i zgodnie z niepisaną tradycją został sprzedany zanim pojawiła się jedynka z przodu.
Czymś trzeba jeździć , więc kupiliśmy nowego, a teraz trzeba go wyszykować na sezon , więc dostał priorytet :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-11-26, 16:19   

aviator napisał/a:
Zapewne zakup perspektywiczny, pewnie ma homologację w ręku na 4250kg i w 2030 pójdzie z papierkiem do UK i przerejestruje. A jak na razie zapewne ma odpowiednią polisę w portfelu na wypadek kontroli i … omija Austrię :spoko


Biorę pod uwagę i taką opcję , że jeśli wejdzie 4250 na B to sobie podniosę bo mam taką możliwość . Ten model jest homologowany na 3500, 3880, 4250 i 4500, więc w każdej chwili mogę to zrobić.
Teraz ważne jest dla mnie aby był na B bo chcę nim gdzieś móc wjechać i nie chcę ciężarówki, ale jak przepisy pozwolą to raczej skorzystam z podniesienia DMC
Plus z tych wyższych homologacji dla mnie teraz taki, że naciski na oś w tej na 3500 są takie same duże jak dla tych wyższych więc margines na przeładowanie osi , które jest gorsze jak całego DMC, mam tak duży , że się nigdy nawet o niego nie otrę :spoko

aviator napisał/a:

A na poważnie ile te wszystkie klamoty ważą? Bo nawet na pusto i tylko z kierowcą będzie już na granicy :gwm


Nie wiem czy pytasz o klamoty które już tam są czy o te które chcę dołożyć.
Te pierwsze opisałem w poście powyżej , a te nowe będę opisywał na bieżąco. Pierwsza będzie elektryka bo tam już wszystko jest jasne .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
aviator 
stary wyga


Twój sprzęt: Pilote Explorateur G743 XLC
Nazwa załogi: Ania i Tomek
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Sie 2017
Piwa: 58/156
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2025-11-26, 18:56   

Interesowała mnie oczywiście waga nowych klamotów ale nie wziąłem pod uwagę wagi usuwanych „starych” w sumie to logiczne jak zmieniasz całą elektrykę, to stara jest out. Z ciekawością czekam na modyfikacje :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 341/86
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2025-11-26, 19:08   

Kuba , cieszę się z Twojego szczęścia. :ok Nowy nabytek , to pole do popisu i wszelakich nowych zastosowań i udoskonaleń.
Dziel się z nami swoimi pomysłami na usprawnienia kamperka.
Gratulację!!! Niech Was wozi bezawaryjnie. :spoko
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2025-11-26, 19:32   

Aż miło mi się na serduszku zrobiło, jak przeczytałem, że kolega zakupił nowego kampera. I wyobrażam sobie jakie to szczęście i entuzjazm wprowadziło do naszej pory 24h.

Mnie obecnie nie stać na nowego, ale kto wie .... Kuba jeszcze raz gratuluję Ci zakupu Nowego domku na kółkach i tak jak Andrzej napisał niech Was wozi bezawaryjnie.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 28/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-11-26, 19:57   

Joko gratki, nowy to nowy i gwiazda :) przedni napęd czy tył ?
Ujeżdżam od 2 msc. kolejnego vitka i teraz z tym motorem co u Ciebie OM654 i skrzynią 9-Gtronic. Bardzo przyjemny zestaw ;) dopiero 30kkm przeleciałem ale w Vitku to straszny festiwal prędkości się zrobił z tym motorem i skrzynią, bo to ma przy 160km/h 2000 obrotów na 9 :shock: taka przelotowa teraz prędkość.. w kamperku jakieś mniejsze przełożenia mam nadzieję dali ? :spoko
Olej po 1kkm trza mu dziabnąć, po 10kkm i później co 15kkm to spokojnie do 500 doleci./miska plastikowa i korek plastikowy, wkład filtra od góry, wymianę oleju uprościli tu do granic, norma 229.52 i 8,5 litra wchodzi.
Poprzednim OM651+7G-Tronic 350kkm zrobiłem, tylko serwisy były i 1 świeca żarowa z awarii :bajer dobry wybór konia.
Szkoda, że z Multibeam go wykastrowali wsadzając jakieś dziadostwo ledwo świecące pewnie Hella , zapewne co by ładnie wyglądało jak to w integrze ale nie ma człowiek na to wpływu, bo ja jestem zachwycony w Vitku tym multibeam-em merca.
Z nadmiaru tych planów nie zapomnij nim tylko jeździć :bajer ale każdy nowy zakup musi zrobić pod siebie i ja tak mam :)
Nie zdemoluj tylko nowej budy przy tych "poprawkach" :)
Powodzonka.
Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2025-11-26, 21:42, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-11-26, 21:29   

Dzięki Koledzy za dobre słowo :kwiatki: :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***