| Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | Harry   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
 Dołączył: 18 Cze 2014
 Piwa: 9/6
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-17, 22:29   Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka |   
 |  
               | 
 |  
               | Witajcie, Mam problem
 Zrobiłem sobie instalacje 230v podłączam zasilanie z domowego gniazdka i wyskakuje różnicowka ?
 
 Oczywiście podłączyłem w kontakcie patrząc od przodu bolec u gory: lewy to L, prawy N i bolec żółtym przewodem. Poprowadziłem to do bezpiecznika oczywiście tylko L resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce. Jak odłączyłem przewod z bolca w gnieździe wejściowym to różnicówka nie wyskakuje.
 
 Czy dobrze zrobiłem ze połączyłem N i bolec razem w puszce ? Moze mam je zostawić osobno ?
 Co zrobic z tym 0 ?
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Mirekl61   stary wyga
 
  
 Twój sprzęt: Pilote
 Nazwa załogi: 3M
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 25 Gru 2014
 Piwa: 54/38
 Skąd: Podlaskie
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Harry   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
 Dołączył: 18 Cze 2014
 Piwa: 9/6
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-17, 22:59 |   
 |  
               | 
 |  
               | No wiem ze jest trojprzewodowa, a w kamperach sie takiej nie robi tylko dwuprzewodową ? Jeśli ma byc dwuprzewodową to wszystko by sie wyjaśniło
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | mrsulki   weteran
 w średnim wieku
 
  
 Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
 Nazwa załogi: SULAKI
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 06 Gru 2007
 Piwa: 44/22
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-17, 23:11 |   
 |  
               | 
 |  
               | Nie wolno za różnicówką łączyć N (niebieski) z PE (żółtozielony) bo efekt będzie właśnie taki jak opisujesz. Podłącz L i N do gniazda a PE na ramę auta, no i najlepiej zmień instalację w kamperze na 3-przewodową w końcu to 2-3 gniazda i parę metrów przewodu. |  
				| _________________ Radek
 Ignavis semper feriae sunt...
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Harry   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
 Dołączył: 18 Cze 2014
 Piwa: 9/6
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-17, 23:25 |   
 |  
               | 
 |  
               | Mam trzy przewodowa   A jak ten kabel z bolca podłączę do masy samochodu to elektronika nie dostanie po uszach jaki bedzie jakas zwara ? Myślałem ze do samochodu 0 z bolca sie nie podłącza : bo bedzie to kolidowało z masy z aku 12V ale jeśli tak to problem bedzie rozwiązany
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Mavv   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
 Nazwa załogi: MadMobile II
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 23 Lut 2014
 Piwa: 68/50
 Skąd: Ballina, Irlandia
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 05:36 |   
 |  
               | 
 |  
               | No wlasnie przewod PE, czyli zolto-zielony sie podlacza pod mase kampera. Za roznicowka nie mozesz polaczyc razem przewodow N (niebieski) i PE (zolto-zielony), bo wtedy roznicowka bedzie wybijac natychmiast po zalczeniu jakiegokolwiek odbiornika na 230V. Za roznicowka instalacja ma byc trojprzewodowa. A elektronice nic sie nie stanie podczas zwarcia, nie przejmuj sie. |  
				| _________________ Kamperek 1
 Kamperek 2
 Moje minipodróże po Irlandii
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Johny_Walker   Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 11 Wrz 2012
 Piwa: 45/20
 Skąd: zielonogórskie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 07:57 |   
 |  
               | 
 |  
               | Tak jak koledzy mówili. Idąc od strony elektrowni w domu:
 - zabezpieczenie przepięciowe (rzadko występuje),
 - zabezpieczenie nadprądowe przedlicznikowe,
 - licznik,
 - zabezpieczenie  przepięciowe,
 - połączenie PE i N w GSU,
 - rodzielone przewody PE i N już nigdzie dalej się nie stykają w domu ani kamperze,
 - zabezpiecznie różnicowe,
 - zabezpieczenie nadprądowe.
 
 W kamperze powinno być:
 - 230V na trzech przewodach,
 - PE i N cały czas rozdzielone,
 - drugie zabezpieczenie różnicowe tuż za przyłączem 230V,
 - zabezpieczenie nadprądowe za przyłączem 230V,
 - trzecie zabezpieczenie różnicowe za inwerterem.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | mrsulki   weteran
 w średnim wieku
 
  
 Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
 Nazwa załogi: SULAKI
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 06 Gru 2007
 Piwa: 44/22
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 10:08 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Johny_Walker napisał/a: |  	  | połączenie PE i N w GSU | 
 jeszcze małe 3 grosze: punkt podziału PEN na N i PE uziemiony połączony z GSU (czyli G-łówna S-zyna U-ziemiająca)
 |  
				| _________________ Radek
 Ignavis semper feriae sunt...
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Mirekl61   stary wyga
 
  
 Twój sprzęt: Pilote
 Nazwa załogi: 3M
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 25 Gru 2014
 Piwa: 54/38
 Skąd: Podlaskie
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Johny_Walker   Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 11 Wrz 2012
 Piwa: 45/20
 Skąd: zielonogórskie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 18:07 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jeżeli producent nie namieszał i nie zabronił, to nie ma żadnego powodu żeby nie łączyć masy (minusa) 12V z PE instalacji 230V. Jest za to wiele powodów aby tak zrobić: przebicie do masy instalacji 230V w dowolnej części kampera wywali różnicówkę chroniąc przed porażeniem. 
 PE łączyć z masą. N nie łączyć. Fazy też nie.
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Harry   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
 Dołączył: 18 Cze 2014
 Piwa: 9/6
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 19:11 |   
 |  
               | 
 |  
               | a skąd mogę wiedzieć że producent samochodu nie zabronił łączenia minusa 12V z PE 230V to nie jest kamper tylko VW caddy  osobowy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | mrsulki   weteran
 w średnim wieku
 
  
 Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
 Nazwa załogi: SULAKI
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 06 Gru 2007
 Piwa: 44/22
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 19:20 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Mirekl61 napisał/a: |  	  | Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te instalacje są rozdzielone.
 | 
 Skąd takie informacje???
 Łącz śmiało PE z masą nic się nie stanie poza tym że będziesz miał ochronę przed porażeniem.
 |  
				| _________________ Radek
 Ignavis semper feriae sunt...
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | krimar Kombatant
 
  
 Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
 Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
 Pomógł: 4 razy
 Dołączył: 07 Lip 2010
 Piwa: 58/6
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 19:35 |   
 |  
               | 
 |  
               | ale Harry napisał 
 
  	  | Harry napisał/a: |  	  | N i bolec połączyłem razem w puszce | 
 
 a nie, że PE dał do masy.
 
 Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich)  nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).
 
 Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.
 |  
				| _________________ Krawat dodaje szyku.
 
  	  | Tadeusz napisał/a: |  	  | Jest tak jak mówi krimar.
 | 
 
  	  | Brat napisał/a: |  	  | (...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ...   | 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Harry   doświadczony pisarz
 
 Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
 Dołączył: 18 Cze 2014
 Piwa: 9/6
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 19:51 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | krimar napisał/a: |  	  | ale Harry napisał 
 
  	  | Harry napisał/a: |  	  | N i bolec połączyłem razem w puszce | 
 
 a nie, że PE dał do masy.
 
 Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich)  nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).
 
 Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.
 | 
 
 
 
 Czyli jednak podłaczenie PE do masy może mi coś w samochodzie uszkodzić ?
 
 To jak będzie zmieniony w gnieździe innego kraju P z N a mi idą z tego przewody do zasilacza od lodówki ( zasilacz taki do zabudowy ze sklepu elektronicznego) i się przewody zamienią nic się nie stanie z tym zasilaczem ? ( mimo że było w na nim napisane że P do P i N do N ?
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | mrsulki   weteran
 w średnim wieku
 
  
 Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
 Nazwa załogi: SULAKI
 Pomógł: 12 razy
 Dołączył: 06 Gru 2007
 Piwa: 44/22
 Skąd: Szczecin
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2015-03-18, 19:53 |   
 |  
               | 
 |  
               | Zgadza się Harry, napisał: 
  	  | Harry napisał/a: |  	  | resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce | 
 czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
 krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę.
 |  
				| _________________ Radek
 Ignavis semper feriae sunt...
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      |  |