 |
|
Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczenia? |
Autor |
Wiadomość |
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2019-01-22, 16:08 Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczenia?
|
|
|
Jak w temacie... kto mi sprawdzi wyliczenia czy dobrze rozumuję?
1. Policzyłem sobie zapotrzebowanie (Wh) dzienne w kamperku i wyszło ot tak:
a. lampki LED 5szt x 2W x 6h = 60Wh
b. radio: 1szt x 4W x 10h = 40Wh
c. pompka wody: 1szt x 48W x 1h = 48Wh
d. ładowanie tel: 4szt x 12W x 2h = 96Wh
opcjonalnie
e. TV: 1szt x 36W x 2h = 72Wh
f: laptop: 1szt x 40W x 2h = 80Wh
Łącznie: 396Wh / 12V = 33Ah.
2. czyli mamy 33Ah. Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah.
3. teraz panel słoneczny.
Zakładając, że panel pracuje 6h dziennie i ma pokryć 33Ah zapotrzebowania to mamy 33Ah/6h = 5,5A. Biorąc panel 120W (monokrystaliczny) który daje max. ok. 6A powinno być ok.
Wiem, że panel daje trochę mniej mocy ale też i w lato mamy ok 10h a nie 6h pracy panela czyli zakładam że ostatecznie starczy.
4. Regulator. Tu mam największy dylemat. Blok EBL99 (z tego co czytam) ma dedykowany regulator LR-1218 (typ PWM, nie MPPT). Czy wg Was warto brać ten regulator i podłączyć go do EBL jak zaleca producent, czy tez może lepiej wybrac inny regulator (wtedy już MPPT) i podłączyć bezpośrednio do akumulatorów odzielną instalacją. Jak wtedy zachowa się EBL jak mu napięcia na akumulatorach podskoczą? A jak Wy macie wpięte regulatory od solarów (aku bezpośrednio czy przez elektroblok)? |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2019-01-22, 16:19
|
|
|
Mumers napisał/a: | Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah. | Minimum 100Ah Mumers napisał/a: | panel daje trochę mniej mocy ale |
Panel minimum 160
Nie wszystko co wytworzy panel wpompujesz w aku a potem z niego odbierzesz . Mumers napisał/a: | aku bezpośrednio czy przez elektroblok | A co za różnica czy kabelki idą bezpośrednio czy przez ,
regulator musi być zawsze na stałe spięty z aku , co najwyżej przez bezpiecznik . |
|
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2019-01-22, 18:31 Re: Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczen
|
|
|
Mam odrobinę inne przemyślenia niż kolega amples
Mumers napisał/a: |
1. Policzyłem sobie zapotrzebowanie (Wh) dzienne w kamperku i wyszło ot tak:
a. lampki LED 5szt x 2W x 6h = 60Wh
b. radio: 1szt x 4W x 10h = 40Wh
c. pompka wody: 1szt x 48W x 1h = 48Wh
d. ładowanie tel: 4szt x 12W x 2h = 96Wh
opcjonalnie
e. TV: 1szt x 36W x 2h = 72Wh
f: laptop: 1szt x 40W x 2h = 80Wh
Łącznie: 396Wh / 12V = 33Ah. |
Ja bym dodał jeszcze prąd potrzebny do obsługi np. lodówki. Nawet jak pracuje na gaz to jej elektronika potrzebuje zasilania.
Zimą, kiedy pracuje ogrzewanie, to wentylatory też potrzebują prądu do rozprowadzenia ciepła.
Poza tym, Twoje wyliczenia co do zapotrzebowanie na oświetlenie też jakieś takie niewielkie...
A co jak np. partnerka zechce użyć suszarkę do włosów i trzeba będzie podłączyć przetwornicę
Mumers napisał/a: | 2. czyli mamy 33Ah. Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah. |
Gdybyś miał autonomiczną instalację to w połączeniu z solarem małej mocy może faktycznie używanie dużego akumulatora nie ma sensu, bo byłby on ciągłe niedoładowany, a to mu nie służy.
Ale przecież w kamperku mamy podczas jazdy doładowanie z alternatora, więc (tu akurat zgadzam się z przedmówcą) większe aku da Ci lepszy komfort psychiczny, że prądu nie zabraknie i np. w środku nocy nie wyłączy się ogrzewanie
Używając przetwornicy, większy akumulator też byłby wskazany.
Myślę, że przy Twoich założeniach i moich poprawkach 100Ah byłby optymalny.
Mumers napisał/a: | 3. teraz panel słoneczny.
Zakładając, że panel pracuje 6h dziennie i ma pokryć 33Ah zapotrzebowania to mamy 33Ah/6h = 5,5A. Biorąc panel 120W (monokrystaliczny) który daje max. ok. 6A powinno być ok.
Wiem, że panel daje trochę mniej mocy ale też i w lato mamy ok 10h a nie 6h pracy panela czyli zakładam że ostatecznie starczy. |
Moc podana na panelu jest szczytową, uzyskiwaną w idealnych warunkach. W skrócie: mocne słońce, panel ustawiony prostopadle do promieni i temperatura 25 st.C.
W Polsce, przy poziomym montażu na dachu, latem miałbyś z tego panela około 70-80W.
Zimą jeszcze mniej Więc szału nie ma...
No chyba, że dużo jeździsz a mało stoisz "na dziko"...
Każdy ma inne potrzeby. Ja np. mam 600W w solarach
Mumers napisał/a: | 4. Regulator. Tu mam największy dylemat. Blok EBL99 (z tego co czytam) ma dedykowany regulator LR-1218 (typ PWM, nie MPPT). Czy wg Was warto brać ten regulator i podłączyć go do EBL jak zaleca producent, czy tez może lepiej wybrac inny regulator (wtedy już MPPT) i podłączyć bezpośrednio do akumulatorów odzielną instalacją. Jak wtedy zachowa się EBL jak mu napięcia na akumulatorach podskoczą? A jak Wy macie wpięte regulatory od solarów (aku bezpośrednio czy przez elektroblok)? |
Jeśli chodzi o regulator i jego podłączenie, to sprawa ma się tak:
Twój energoblok ma wejście z regulatora i działa to tak, że po naładowaniu aku pokładowego nadwyżka energii z solara kierowana jest do aku rozruchowego. Faje rozwiązanie.
Niestety w tym przypadku miejsce podłączenia regulatora ma znaczenie
Jak podłączysz regulator bezpośrednio pod akumulator zabudowy nie uzyskasz wspomnianej funkcjonalności
Rodzaj regulatora nie ma tu większego znaczenia. Bardziej chodzi o jego moc, która jest determinowana mocą solarów
Jak podasz większy prąd z regulatora to uszkodzisz energoblok, dlatego jeśli będziesz chciał mocniejsze solary to musisz zastosować mocniejszy regulator, a to wymusza podłączenie bezpośrednio pod aku.
W takiej konfiguracji o elektroblok nie musisz się martwić. Nic mu się nie stanie.
Ja tak to widzę... Ale oczywiście nie wszyscy muszą się z tym zgodzić |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
|
 |
Paszczak
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017 Piwa: 7/10 Skąd: Sopot
|
Wysłany: 2019-01-22, 21:47 Re: Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczen
|
|
|
Godzina pracy pompki wody dziennie to jak wielkie masz zbiorniki?
A tak serio to brakuje ogrzewania, w tym grzania wody, lodówki wentylacji.
Ze swojego solara przyklejonego na płasko widzialem max połowę znamionowej mocy. |
_________________ Kakaryka |
|
|
|
|
 |
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2019-01-23, 09:22
|
|
|
Dzięki wszystkim za uwagi...
Reasumujac:
1. 100Ah na akumulator mnie przekonuje jak najbardziej. Zastanawiam się tylko czy nie będzie to za duże obciążenie dla elektrobloku (moje EBL99 ma napisane na obudowie "Akku 55Ah"). W sumie to nie powinno mieć znaczenia ale... tu pytanie do znawców tematu?
2. Panel 160W tez mnie przekonuje - dzięki za uwagi dot wydajności - posprawdzałem i rzeczywiście nie jest to tak wydajne.
3. Regulator: EBL ma ograniczenie 10A na wejściu od strony regulatora, czyli w sumie 1 panel 160W spokojnie tego nie przekroczy.
Czyli mam 2 wyjścia:
A - albo daje panel 160W, 100Ah akumulator + regulator (LR1218 PWM) i podłączenie do EBL.
B - albo "na bogato" zrobić z 2x 160W + 100Ah akumulator + regulator mocniejszy (i pewnie typu MPPT) podłączony bezpośrednio do akumulatora. Ale co się stanie jak odpalę samochód (alternator poda prąd na akku przez EBL) i panele beda podawać prąd na akuu bezpośrednio. Czy tu nie dojdzie do zrównoleglenia ładowania? W sumie jedno z tych urzadzeń (EBL lub regulator solara) powinien wstrzymać ładowanie... ale który? Moze na czas jazdy lepiej "wyłączyć" regulator solarny, aby nie zakłócał pracy EBL. - Szukam informacji w sieci ale nie moge znaleźć opisu takiego przypadku. Ktoś podpowie jak to działa w praktyce ? |
|
|
|
 |
Johny_Walker
Kombatant

Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2019-01-23, 09:26
|
|
|
Weź porządny regulator MPPT np tani EPSolar z Chin za 300 zł, albo drogi Votronic za 150-200 EUR. Regulator podłącz do akumulatora >90Ah. Elektroblok nawet nie będzie wiedział o jego istnieniu.
Panele PV to minimum 200W. Tak ma być, to minimum w naszym klimacie. 120W to tylko jeśli chcesz jeździć w lipcu. Ja mam 300W i jest OK, ale jak bym miał miejsce na dachu to dałbym i 500W. |
|
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2019-01-23, 09:30
|
|
|
Mumers napisał/a: |
moje EBL99 ma napisane na obudowie "Akku 55Ah" |
Na schemacie ma napisane: "nie mniej jak 55Ah"
Mumers napisał/a: |
...Czy tu nie dojdzie do zrównoleglenia ładowania? Ktoś podpowie jak to działa w praktyce ?... |
Jak napięcie akumulatora osiągnie odpowiednią wartość to regulator solarów przestanie ładować.
Tak samo w przypadku ładowarki z energobloku. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|