Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczenia?
Autor Wiadomość
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2019-01-22, 16:08   Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczenia?

Jak w temacie... kto mi sprawdzi wyliczenia czy dobrze rozumuję?

1. Policzyłem sobie zapotrzebowanie (Wh) dzienne w kamperku i wyszło ot tak:

a. lampki LED 5szt x 2W x 6h = 60Wh
b. radio: 1szt x 4W x 10h = 40Wh
c. pompka wody: 1szt x 48W x 1h = 48Wh
d. ładowanie tel: 4szt x 12W x 2h = 96Wh
opcjonalnie
e. TV: 1szt x 36W x 2h = 72Wh
f: laptop: 1szt x 40W x 2h = 80Wh

Łącznie: 396Wh / 12V = 33Ah.

2. czyli mamy 33Ah. Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah.

3. teraz panel słoneczny.
Zakładając, że panel pracuje 6h dziennie i ma pokryć 33Ah zapotrzebowania to mamy 33Ah/6h = 5,5A. Biorąc panel 120W (monokrystaliczny) który daje max. ok. 6A powinno być ok.

Wiem, że panel daje trochę mniej mocy ale też i w lato mamy ok 10h a nie 6h pracy panela czyli zakładam że ostatecznie starczy.

4. Regulator. Tu mam największy dylemat. Blok EBL99 (z tego co czytam) ma dedykowany regulator LR-1218 (typ PWM, nie MPPT). Czy wg Was warto brać ten regulator i podłączyć go do EBL jak zaleca producent, czy tez może lepiej wybrac inny regulator (wtedy już MPPT) i podłączyć bezpośrednio do akumulatorów odzielną instalacją. Jak wtedy zachowa się EBL jak mu napięcia na akumulatorach podskoczą? A jak Wy macie wpięte regulatory od solarów (aku bezpośrednio czy przez elektroblok)?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-01-22, 16:19   

Mumers napisał/a:
Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah.
Minimum 100Ah
Mumers napisał/a:
panel daje trochę mniej mocy ale

Panel minimum 160
Nie wszystko co wytworzy panel wpompujesz w aku a potem z niego odbierzesz .
Mumers napisał/a:
aku bezpośrednio czy przez elektroblok
A co za różnica czy kabelki idą bezpośrednio czy przez ,
regulator musi być zawsze na stałe spięty z aku , co najwyżej przez bezpiecznik .
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-01-22, 18:31   Re: Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczen

Mam odrobinę inne przemyślenia niż kolega amples :bajer

Mumers napisał/a:

1. Policzyłem sobie zapotrzebowanie (Wh) dzienne w kamperku i wyszło ot tak:

a. lampki LED 5szt x 2W x 6h = 60Wh
b. radio: 1szt x 4W x 10h = 40Wh
c. pompka wody: 1szt x 48W x 1h = 48Wh
d. ładowanie tel: 4szt x 12W x 2h = 96Wh
opcjonalnie
e. TV: 1szt x 36W x 2h = 72Wh
f: laptop: 1szt x 40W x 2h = 80Wh

Łącznie: 396Wh / 12V = 33Ah.

Ja bym dodał jeszcze prąd potrzebny do obsługi np. lodówki. Nawet jak pracuje na gaz to jej elektronika potrzebuje zasilania.
Zimą, kiedy pracuje ogrzewanie, to wentylatory też potrzebują prądu do rozprowadzenia ciepła.
Poza tym, Twoje wyliczenia co do zapotrzebowanie na oświetlenie też jakieś takie niewielkie...
A co jak np. partnerka zechce użyć suszarkę do włosów i trzeba będzie podłączyć przetwornicę :?:

Mumers napisał/a:
2. czyli mamy 33Ah. Akumulator zakładam 2 x mocniejszy czyli ok. 66Ah.

Gdybyś miał autonomiczną instalację to w połączeniu z solarem małej mocy może faktycznie używanie dużego akumulatora nie ma sensu, bo byłby on ciągłe niedoładowany, a to mu nie służy.
Ale przecież w kamperku mamy podczas jazdy doładowanie z alternatora, więc (tu akurat zgadzam się z przedmówcą) większe aku da Ci lepszy komfort psychiczny, że prądu nie zabraknie i np. w środku nocy nie wyłączy się ogrzewanie :-P
Używając przetwornicy, większy akumulator też byłby wskazany.
Myślę, że przy Twoich założeniach i moich poprawkach 100Ah byłby optymalny.

Mumers napisał/a:
3. teraz panel słoneczny.
Zakładając, że panel pracuje 6h dziennie i ma pokryć 33Ah zapotrzebowania to mamy 33Ah/6h = 5,5A. Biorąc panel 120W (monokrystaliczny) który daje max. ok. 6A powinno być ok.

Wiem, że panel daje trochę mniej mocy ale też i w lato mamy ok 10h a nie 6h pracy panela czyli zakładam że ostatecznie starczy.

Moc podana na panelu jest szczytową, uzyskiwaną w idealnych warunkach. W skrócie: mocne słońce, panel ustawiony prostopadle do promieni i temperatura 25 st.C.
W Polsce, przy poziomym montażu na dachu, latem miałbyś z tego panela około 70-80W.
Zimą jeszcze mniej :-/ Więc szału nie ma... :chytry
No chyba, że dużo jeździsz a mało stoisz "na dziko"...
Każdy ma inne potrzeby. Ja np. mam 600W w solarach :-P

Mumers napisał/a:
4. Regulator. Tu mam największy dylemat. Blok EBL99 (z tego co czytam) ma dedykowany regulator LR-1218 (typ PWM, nie MPPT). Czy wg Was warto brać ten regulator i podłączyć go do EBL jak zaleca producent, czy tez może lepiej wybrac inny regulator (wtedy już MPPT) i podłączyć bezpośrednio do akumulatorów odzielną instalacją. Jak wtedy zachowa się EBL jak mu napięcia na akumulatorach podskoczą? A jak Wy macie wpięte regulatory od solarów (aku bezpośrednio czy przez elektroblok)?

Jeśli chodzi o regulator i jego podłączenie, to sprawa ma się tak:
Twój energoblok ma wejście z regulatora i działa to tak, że po naładowaniu aku pokładowego nadwyżka energii z solara kierowana jest do aku rozruchowego. Faje rozwiązanie.
Niestety w tym przypadku miejsce podłączenia regulatora ma znaczenie :!:
Jak podłączysz regulator bezpośrednio pod akumulator zabudowy nie uzyskasz wspomnianej funkcjonalności :(
Rodzaj regulatora nie ma tu większego znaczenia. Bardziej chodzi o jego moc, która jest determinowana mocą solarów :bajer
Jak podasz większy prąd z regulatora to uszkodzisz energoblok, dlatego jeśli będziesz chciał mocniejsze solary to musisz zastosować mocniejszy regulator, a to wymusza podłączenie bezpośrednio pod aku.
W takiej konfiguracji o elektroblok nie musisz się martwić. Nic mu się nie stanie.

Ja tak to widzę... :wyszczerzony: Ale oczywiście nie wszyscy muszą się z tym zgodzić :-P
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Paszczak 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Transit Custom
Dołączył: 27 Gru 2017
Piwa: 7/10
Skąd: Sopot
Wysłany: 2019-01-22, 21:47   Re: Panel solarny + EBL99 + LR-1218 kto mi sprawdzi wyliczen

Godzina pracy pompki wody dziennie to jak wielkie masz zbiorniki?

A tak serio to brakuje ogrzewania, w tym grzania wody, lodówki wentylacji.

Ze swojego solara przyklejonego na płasko widzialem max połowę znamionowej mocy.
_________________
Kakaryka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2019-01-23, 09:22   

Dzięki wszystkim za uwagi...
Reasumujac:
1. 100Ah na akumulator mnie przekonuje jak najbardziej. Zastanawiam się tylko czy nie będzie to za duże obciążenie dla elektrobloku (moje EBL99 ma napisane na obudowie "Akku 55Ah"). W sumie to nie powinno mieć znaczenia ale... tu pytanie do znawców tematu?
2. Panel 160W tez mnie przekonuje - dzięki za uwagi dot wydajności - posprawdzałem i rzeczywiście nie jest to tak wydajne.
3. Regulator: EBL ma ograniczenie 10A na wejściu od strony regulatora, czyli w sumie 1 panel 160W spokojnie tego nie przekroczy.

Czyli mam 2 wyjścia:
A - albo daje panel 160W, 100Ah akumulator + regulator (LR1218 PWM) i podłączenie do EBL.

B - albo "na bogato" zrobić z 2x 160W + 100Ah akumulator + regulator mocniejszy (i pewnie typu MPPT) podłączony bezpośrednio do akumulatora. Ale co się stanie jak odpalę samochód (alternator poda prąd na akku przez EBL) i panele beda podawać prąd na akuu bezpośrednio. Czy tu nie dojdzie do zrównoleglenia ładowania? W sumie jedno z tych urzadzeń (EBL lub regulator solara) powinien wstrzymać ładowanie... ale który? Moze na czas jazdy lepiej "wyłączyć" regulator solarny, aby nie zakłócał pracy EBL. - Szukam informacji w sieci ale nie moge znaleźć opisu takiego przypadku. Ktoś podpowie jak to działa w praktyce ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2019-01-23, 09:26   

Weź porządny regulator MPPT np tani EPSolar z Chin za 300 zł, albo drogi Votronic za 150-200 EUR. Regulator podłącz do akumulatora >90Ah. Elektroblok nawet nie będzie wiedział o jego istnieniu.
Panele PV to minimum 200W. Tak ma być, to minimum w naszym klimacie. 120W to tylko jeśli chcesz jeździć w lipcu. Ja mam 300W i jest OK, ale jak bym miał miejsce na dachu to dałbym i 500W.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-01-23, 09:30   

Mumers napisał/a:

moje EBL99 ma napisane na obudowie "Akku 55Ah"

Na schemacie ma napisane: "nie mniej jak 55Ah"

Mumers napisał/a:

...Czy tu nie dojdzie do zrównoleglenia ładowania? Ktoś podpowie jak to działa w praktyce ?...

Jak napięcie akumulatora osiągnie odpowiednią wartość to regulator solarów przestanie ładować.
Tak samo w przypadku ładowarki z energobloku.
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***