lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V |
Autor |
Wiadomość |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-07-12, 09:11 lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V
|
|
|
Szukałem, szukałem - może gdzieś ktoś, coś ale ja nic nie znalazłem.
Pacjent lodówka Thetford N3141 w zabudowie CI na Fordzie. Lodówka działa b.dobrze na 230V i na gazie.( są też wiatraczki) Na 12 V padaka. podejrzewam, że to z powodu zbyt niskiego napięcia przy pracy na alternatorze. Niestety ten model Forda ma "smart" alternator - "inteligentną " klemę. Po starcie silnika podaje 13- 13,5 V a później schodzi na 11,5 V. Trochę pomaga włączenie świateł mijania bo napięcie podnosi się do ok. 12-12,2 V. Wydaje mi się że to w dalszym ciągu za mało do poprawnego chłodzenia. Wypinałem też sterowanie BMS (czujnik IBS) z klemy - to zdecydowanie poprawia sytuację napięcia na lodówce (ok. 13V) , tylko nie wiem jaki będzie to miało wpływ na pozostałe układy auta. Zastanawiam się jak obejść tą inteligencję bez zbytniej ingerencji w elektronikę auta.Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie. |
|
|
|
 |
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga

Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 274/1281 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-07-12, 10:46
|
|
|
Dziękuje , ale :
Klameczka wymieniona bo się złamała - domyka się dobrze. NB w instrukcji drukowanej jest błąd położenia niebieskiej blokady. Na innych czynnika chłodzi nawet aż za dobrze.
2 razy miała taki odpał, że mrugały wszystkie diody i nie można jej było wyłączyć - dopiero bezpiecznik. (to się podobno zdarza w tym typie)
Błędy sprawdzone na początku działań - nic nie pokazuje.
Przez weekend spróbuje jeszcze jej zasymulować 12 V z zewnętrznego zasilania. |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 245/177 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-07-12, 11:01
|
|
|
A może spróbowałbyś na zasilaniu lodówki włączyć przetwornicę DC-DC i na wyjściu ustawić napięcie optymalne dla lodówki. Byłoby najprościej |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-07-12, 11:36
|
|
|
najśmieszniejsze jest to , że to auto nie ma typowego EB tylko zasilacz
https://www.nordelettroni..._NE287_2022.pdf
mam schemat instalacji , ale nic z niej nie wynika. Nawet nie wiem gdzie oni solar wpięli.
el 1.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 9 raz(y) 116,18 KB |
|
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 245/177 Skąd: Dębica
|
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-07-12, 13:09
|
|
|
Dziekuję.
widziałem te u chińczyków tylko nigdzie nie moge doczytać jak z napięciem wyjściowy. Alternator po starcie podaje 13,5 V i powoli je zmniejsza ( tak działa BMS - szybko doładowuje aku, który sie trochę rozładował po staniu i rozruchu silnika) do 11,5 V - diesel nie potrzebuje prądu do pracy.
Usiłuje doczytać jak w tych tanich jest z napięciem wyjściowy ( bo jak widze reguluje sie je potencjometrem) Fajnie jak podajemy stale 11,5 V - ustawiam na 14,4 i jest super , ale jak podam 13,5 to ile wyjdzie - 17 V ? Musiałby być jakiś ogranicznik a w tych nie widzę , chyba że mają jakiś warystor ograniczający maxa , tylko one przeważnie są max 18 V - nie wiem ile wytrzyma grzałka. Pewnie tak ale jak to wpłynie na jej żywotność?
No i podstawowy problem moc. Grzałka wg tabliczki ma 205 W czyli min ok 17A - trochę to jest a dobrze mieć jeszcze troche zapasu |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 245/177 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-07-12, 16:14
|
|
|
Te moje na pewno nie przepuszczą dużej mocy. Może 2-3 ampery. U mnie chodziło na obniżenie tego co ma LiFePO ( np.14v ) do napięcia 12v. Po ustawieniu napięciu na wyjściu powinno być to co ustawiłem niezależnie od tego co na wejściu. Ale nie sprawdzałem. U Ciebie trzeba by taki, który podniesie napięcie z niższego i przetrawi prąd o natężeniu kilkunastu lub więcej amperów.
Muszą być takie.
Ale wieczorem może dołączą koledzy z branży elektronicznej i coś Ci zaproponują.
Ale to dziwne aby nowoczesna lodówka nie znała nowoczesnych alternatorów.
Może tą lodówkę powinien zasilać nie bezpośrednio alternator ale alternator poprzez baterią zabudowy, która powinna mieć wyższe napięcie niż 11v. |
|
|
|
 |
AndyS
doświadczony pisarz Andrzej
Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2011 Piwa: 11/1 Skąd: SOPOT
|
Wysłany: 2024-07-12, 21:09
|
|
|
pawko13 napisał/a: | ...Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie. | Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona.
Zupełnie budżetowo - to TAKA przetwornica powinna wystarczyć - ew. powiększyć radiator lub dać wentylatorek
TO też można adaptować. |
|
|
|
|
 |
mischka
Kombatant

Twój sprzęt: Knaus
Pomógł: 11 razy Dołączył: 27 Lut 2016 Piwa: 143/168 Skąd: Bawaria
|
Wysłany: 2024-07-13, 07:34
|
|
|
AndyS napisał/a: | Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona. |
Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej:
https://www.campingwagner...nRoC-U4QAvD_BwE |
_________________ W życiu piękne są tylko chwile... |
|
|
|
 |
AndyS
doświadczony pisarz Andrzej
Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2011 Piwa: 11/1 Skąd: SOPOT
|
Wysłany: 2024-07-13, 14:05
|
|
|
mischka napisał/a: | Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej: | |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 245/177 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2024-07-13, 20:20
|
|
|
No i wydaje się, że super kupiłeś. Ew. umieść go w przewiewnym miejscu lub nawet z możliwością dołożenia jakiegoś wiatraczka, gdyby się przegrzewał.
Po co miałbyś ew. odsyłać? Ma być ok. |
|
|
|
 |
pawko13
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy Dołączył: 21 Lip 2012 Piwa: 4/2 Skąd: Opole
|
Wysłany: 2024-08-08, 09:33
|
|
|
Douczyłem się , poćwiczyłem i to nie takie proste. Przetwornica DC (taka fajna malutka, mieści się w dziurze pod kratką) podpięta bezpośrednio pod lodówkę działa fajnie, podaje 13,8 V , ale nic za darmo przy napięciu wejściowym na poziomie 11 V ciągnie powyżej 20 A prądu i pali bezpiecznik – więc to odpada. Spadek napięcia pomiędzy EB a lodówka to ok. 1V – takie kable dali Włosi .
Ale doszedłem do wniosku , że to i tak daremna robota, ponieważ na podawanych przez „smart” alternator 11, 5 V pobór mocy na grzałce jest powyżej 200 W ( 203 -205), więc podbijanie napięcia nic nie da. Dziwi mnie tylko, że przy grzałce 240 W na 230 V chłodzi aż miło a nawet za bardzo. O gazie nie wspomnę. 30 kilka Wat robi potężną różnicę. Wiem, że najsłabiej chłodzi przy 12 V ale to strasznie duża różnica w działaniu. W poprzednich moich kamperkach też była różnica w chłodzeniu ale nie aż taka.
Chyba się z tym muszę pogodzić, że taki urok tej lodówki. Będę jeszcze ją ćwiczył przez weekend z wypiętą inteligentną klemą aku.
Przy okazji odkryłem, że ta włoska robota w ramach oszczędności nie ma przetwornicy DC DC , która jednakowoż przy układach „smart ładowania” powinna być i że skrzynka bezpieczników skrywa pod sobą energoblok.
Cztery lata nie miałem z tym problemu, ale jak już nie ma co ulepszyć to człek z nudów kombinuje. To se wymyśliłem, że wymienię mojego AGM na LiFePo, ale stwierdziłem że chyba muszę zacząć od strony ładowania.
Nabyłem więc sobie do testów Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) DC DC , tylko nie bardzo wiem gdzie go wpiąć w mój układ i jak ustawić : ładowanie czy zasilanie – muszę doczytać, chyba ze ktoś mi podpowie.
A jak postawię LiFePo to se wymienię lodówkę na kompresorową i będzie spokój , chyba że szybciej wymienię kampera bo też takie plany są |
|
|
|
 |
|