Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V
Autor Wiadomość
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-12, 09:11   lodówka absorpcyjna Thetford N3141 praca na 12 V

Szukałem, szukałem - może gdzieś ktoś, coś ale ja nic nie znalazłem.
Pacjent lodówka Thetford N3141 w zabudowie CI na Fordzie. Lodówka działa b.dobrze na 230V i na gazie.( są też wiatraczki) Na 12 V padaka. podejrzewam, że to z powodu zbyt niskiego napięcia przy pracy na alternatorze. Niestety ten model Forda ma "smart" alternator - "inteligentną " klemę. Po starcie silnika podaje 13- 13,5 V a później schodzi na 11,5 V. Trochę pomaga włączenie świateł mijania bo napięcie podnosi się do ok. 12-12,2 V. Wydaje mi się że to w dalszym ciągu za mało do poprawnego chłodzenia. Wypinałem też sterowanie BMS (czujnik IBS) z klemy - to zdecydowanie poprawia sytuację napięcia na lodówce (ok. 13V) , tylko nie wiem jaki będzie to miało wpływ na pozostałe układy auta. Zastanawiam się jak obejść tą inteligencję bez zbytniej ingerencji w elektronikę auta.Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 274/1281
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-07-12, 10:27   

https://www.kena.pl/pl/in...=3416&catId=123

Troubleshooting N3141 & N3142-EN.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 150 raz(y) 567,53 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-12, 10:46   

Dziękuje , ale :
Klameczka wymieniona bo się złamała :) - domyka się dobrze. NB w instrukcji drukowanej jest błąd położenia niebieskiej blokady. Na innych czynnika chłodzi nawet aż za dobrze.

2 razy miała taki odpał, że mrugały wszystkie diody i nie można jej było wyłączyć - dopiero bezpiecznik. (to się podobno zdarza w tym typie)
Błędy sprawdzone na początku działań - nic nie pokazuje.
Przez weekend spróbuje jeszcze jej zasymulować 12 V z zewnętrznego zasilania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 245/177
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-07-12, 11:01   

A może spróbowałbyś na zasilaniu lodówki włączyć przetwornicę DC-DC i na wyjściu ustawić napięcie optymalne dla lodówki. Byłoby najprościej :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-12, 11:26   

Dziękuję
o tym też myślę,
i znowu mam ale:
te zwykłe tanie DC-DC nie maja ograniczenia górnego napięcia na wyjściu a taka ze stabilizacją wyjścia to już ok. 1.000 zł.
no i moc powyżej 200 W

W kamperze mam osprzęt NORDELETTRONICA i oni też robią takie coś :
https://www.amazon.pl/Nor...aps%2C92&sr=8-2

tylko gdzie to wsadzić :)

juz nawet takiego fajnego znalazłem
https://suntrack.pl/konwertery-dc-dc-typu-buck-boost-25a-50a-100a/2644-ladowarka-euro-5-i-6-buck-boots-dc-dc-25a-1224v.html

tylko cena mnie zabiła.

ale jak nie znajdę innego wyjścia to chyba .....
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-12, 11:36   

najśmieszniejsze jest to , że to auto nie ma typowego EB tylko zasilacz
https://www.nordelettroni..._NE287_2022.pdf

mam schemat instalacji , ale nic z niej nie wynika. Nawet nie wiem gdzie oni solar wpięli.

el 1.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 116,18 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 245/177
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-07-12, 12:41   

To jakby nie moja branża ale mam w kamperze dwa takie urządzenia dla stabilizacji napięcia i na allegro były za kilkanaście pln a z AliExpres kupiłem po chyba 4pln. Na wyjściu ustawiłem napięcie potrzebne i działa. Ale to dotyczyło małego natężenia prądu a lodówka zapewne potrzebuję dużo więcej.
https://pl.aliexpress.com/item/1005005648819468.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.413.59901c24Yrflv6&gatewayAdapt=glo2pol
Mam takie ale u Ciebie chyba ten byłby za słaby. Ale szedłbym tym tropem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-12, 13:09   

Dziekuję.
widziałem te u chińczyków tylko nigdzie nie moge doczytać jak z napięciem wyjściowy. Alternator po starcie podaje 13,5 V i powoli je zmniejsza ( tak działa BMS - szybko doładowuje aku, który sie trochę rozładował po staniu i rozruchu silnika) do 11,5 V - diesel nie potrzebuje prądu do pracy.

Usiłuje doczytać jak w tych tanich jest z napięciem wyjściowy ( bo jak widze reguluje sie je potencjometrem) Fajnie jak podajemy stale 11,5 V - ustawiam na 14,4 i jest super , ale jak podam 13,5 to ile wyjdzie - 17 V ? Musiałby być jakiś ogranicznik a w tych nie widzę , chyba że mają jakiś warystor ograniczający maxa , tylko one przeważnie są max 18 V - nie wiem ile wytrzyma grzałka. Pewnie tak ale jak to wpłynie na jej żywotność?
No i podstawowy problem moc. Grzałka wg tabliczki ma 205 W czyli min ok 17A - trochę to jest a dobrze mieć jeszcze troche zapasu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 245/177
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-07-12, 16:14   

Te moje na pewno nie przepuszczą dużej mocy. Może 2-3 ampery. U mnie chodziło na obniżenie tego co ma LiFePO ( np.14v ) do napięcia 12v. Po ustawieniu napięciu na wyjściu powinno być to co ustawiłem niezależnie od tego co na wejściu. Ale nie sprawdzałem. U Ciebie trzeba by taki, który podniesie napięcie z niższego i przetrawi prąd o natężeniu kilkunastu lub więcej amperów.
Muszą być takie.
Ale wieczorem może dołączą koledzy z branży elektronicznej i coś Ci zaproponują.
Ale to dziwne aby nowoczesna lodówka nie znała nowoczesnych alternatorów.
Może tą lodówkę powinien zasilać nie bezpośrednio alternator ale alternator poprzez baterią zabudowy, która powinna mieć wyższe napięcie niż 11v.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2024-07-12, 21:09   

pawko13 napisał/a:
...Może ktoś ma jakieś doświadczenia i pomysły w tym temacie.
Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona.
Zupełnie budżetowo - to TAKA przetwornica powinna wystarczyć - ew. powiększyć radiator lub dać wentylatorek
TO też można adaptować.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Knaus
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 143/168
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2024-07-13, 07:34   

AndyS napisał/a:
Jak dasz radę ściągnąć z Niemiec (nie wysyłają do Polski) to TU masz specjalizowane urządzenie a i cena bardziej akceptowalna od Victrona.


Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej:

https://www.campingwagner...nRoC-U4QAvD_BwE
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AndyS 
doświadczony pisarz
Andrzej

Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Sty 2011
Piwa: 11/1
Skąd: SOPOT
Wysłany: 2024-07-13, 14:05   

mischka napisał/a:
Jak Ci to pomoże tu jest firma która wysyła do Polski i jest nieco taniej:
:brawo:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-07-13, 18:36   

Dziękuje bardzo .
Zamówiłem na Amazonie
https://www.amazon.pl/dp/...product_details
Zobaczę jak to działa - zawsze mogę odesłać.
Znalazłem też innego Victrona :)
https://www.amazon.pl/Vic...0851TPKV7&psc=1


Są też tańsze ale bez obudowy (a chciałbym to zamontować w "dziurze" lodówki. np.:
https://www.amazon.pl/gp/...DN8Y5KAYV&psc=1
a żeby nie latać w kółko do przyłącza lodówki z miernikiem
https://www.amazon.pl/gp/...0?ie=UTF8&psc=1

Dojdzie to będę testował i dam znać co i jak.
Ten pierwszy pewnie idzie z Chin bo będzie po 2.08.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 245/177
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-07-13, 20:20   

No i wydaje się, że super kupiłeś. Ew. umieść go w przewiewnym miejscu lub nawet z możliwością dołożenia jakiegoś wiatraczka, gdyby się przegrzewał.
Po co miałbyś ew. odsyłać? Ma być ok. :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pawko13 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Chausson 650
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lip 2012
Piwa: 4/2
Skąd: Opole
Wysłany: 2024-08-08, 09:33   

Douczyłem się , poćwiczyłem i to nie takie proste. Przetwornica DC (taka fajna malutka, mieści się w dziurze pod kratką) podpięta bezpośrednio pod lodówkę działa fajnie, podaje 13,8 V , ale nic za darmo przy napięciu wejściowym na poziomie 11 V ciągnie powyżej 20 A prądu i pali bezpiecznik – więc to odpada. Spadek napięcia pomiędzy EB a lodówka to ok. 1V – takie kable dali Włosi .
Ale doszedłem do wniosku , że to i tak daremna robota, ponieważ na podawanych przez „smart” alternator 11, 5 V pobór mocy na grzałce jest powyżej 200 W ( 203 -205), więc podbijanie napięcia nic nie da. Dziwi mnie tylko, że przy grzałce 240 W na 230 V chłodzi aż miło a nawet za bardzo. O gazie nie wspomnę. 30 kilka Wat robi potężną różnicę. Wiem, że najsłabiej chłodzi przy 12 V ale to strasznie duża różnica w działaniu. W poprzednich moich kamperkach też była różnica w chłodzeniu ale nie aż taka.
Chyba się z tym muszę pogodzić, że taki urok tej lodówki. Będę jeszcze ją ćwiczył przez weekend z wypiętą inteligentną klemą aku.
Przy okazji odkryłem, że ta włoska robota w ramach oszczędności nie ma przetwornicy DC DC , która jednakowoż przy układach „smart ładowania” powinna być i że skrzynka bezpieczników skrywa pod sobą energoblok.
Cztery lata nie miałem z tym problemu, ale jak już nie ma co ulepszyć to człek z nudów kombinuje. To se wymyśliłem, że wymienię mojego AGM na LiFePo, ale stwierdziłem że chyba muszę zacząć od strony ładowania.
Nabyłem więc sobie do testów Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) DC DC , tylko nie bardzo wiem gdzie go wpiąć w mój układ i jak ustawić : ładowanie czy zasilanie – muszę doczytać, chyba ze ktoś mi podpowie.
A jak postawię LiFePo to se wymienię lodówkę na kompresorową i będzie spokój  , chyba że szybciej wymienię kampera bo też takie plany są 
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***