 |
|
|
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie. |
| Autor |
Wiadomość |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 124/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2025-12-17, 12:16
|
|
|
| krzlac napisał/a: | | Zagadka polega na tym, że kamper stał od końca wrzedśnia z baterią naładowaną na 90%. Obserwowałem minimalne ubytki jak u Ciebie. W ostatnich dwóch tygodniach zniknęło wszystko. |
Czy akumulator ma maty grzewcze ?
Może jest coś źle skofigurowane i energia rozpłynęła sie na utrzymanie temperatury. |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 144/6 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-12-17, 13:27
|
|
|
| marcincin napisał/a: | | ...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki? |
Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 246/618 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2025-12-17, 13:30
|
|
|
| krzlac napisał/a: | | i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. |
mnie wysysał prąd regulator podłączony do aku. |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2025-12-17, 15:03
|
|
|
| krzlac napisał/a: | | marcincin napisał/a: | | ...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki? |
Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował. |
Przy małych prądach BMS nie jest w stanie poprawnie określić poziomu naładowania - pewien obraz może dać porównanie napięć na celach/akumulatorze wg takiej tabelki: tabela napięć LiFePO4
BMS przy normalnym użytkowaniu w trakcie kamperowania pokazuje w miarę dobrze. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 21/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2025-12-17, 18:48
|
|
|
| Świstak napisał/a: |
Módl się żeby moja żona Cie nie spotkała na zlocie. Przestałem ją po tym wpisie nazywać blondynką a zacząłem "błąd-ynką". Ale się cudnie wścieka - gotuje się jak kwasowy akumulator przy 15 voltach. Brakuje tylko siarczanego zapachu... Nawet już zielone wykwity przy klemach się pojawiają |
Oj tam Oj tam Arku, zmniejsz palnik i będzie wszystko O.k, nie będzie się gotować tylko będzie podgrzana, a jak jest podgrzana to same korzyści - można odzysk ciepła wykorzystać |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 488/102 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Wczoraj 12:15
|
|
|
Nie znasz mojej żony... Oj nie znasz.
Wracając do sprawy znikającego ładunku - zrobiłem u siebie kilka pomiarów gdy temperatura spadła sporo poniżej zera i okazało się że regulator MPPT jest dość prądożerny i to on jest odpowiedzialny za ubytek kilku Ah miesięcznie, a gdy panele przykryte są śniegiem - potrafi wydoić kilka Ah tygodniowo na własne potrzeby, bo pobiera energię nie tylko w nocy ale i w dzień. Warto więc na zimę odlączyć akumulator i panele od regulatora. Szczególnie mppt. |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 546/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: Wczoraj 14:25
|
|
|
| marcincin napisał/a: | | krzlac napisał/a: | | marcincin napisał/a: | | ...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki? |
Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował. |
Przy małych prądach BMS nie jest w stanie poprawnie określić poziomu naładowania - pewien obraz może dać porównanie napięć na celach/akumulatorze wg takiej tabelki: tabela napięć LiFePO4
BMS przy normalnym użytkowaniu w trakcie kamperowania pokazuje w miarę dobrze. |
Ja w najnowszej baterii założyłem Shunt'a od Victrona na ujemnej "klemie" jeszcze przed JK BMS, aby mieć jakiś podgląd na całkowity prąd jaki z niej idzie . Samego BMS'a mam połączonego po CAN do Cerbo GX który steruje całym układem elektrycznym i z niego też mam podgląd wszystkich parametrów w tym prądu . Stała różnica pomiędzy tym co przed a tym co za JK BMS to u mnie około 0,1-0,2A i to jest faktyczny prąd jaki pobiera sam JK BMS.
U mnie wprawdzie 8 a nie 4 ogniwa i bateria 24V, ale to bez znaczenia bo to co w BMS pobiera prąd jest takie samo .
Niby te 0,2A to niewiele i przy normalnym użytkowaniu gdzie się codziennie ładuje i rozładowuje to są pomijalne wartości ...... ale , 0,2A to na dobę 4,8Ah, po dwóch tygodniach to już 67,2Ah , a po miesiącu 144Ah czyli 50% całej pojemności
Jak do tego dojdzie jeszcze jakieś MPPT , czy inny nawet drobny odbiornik to rozładowanie baterii nawet 300Ah to żaden problem .
Stare kwasiaki ludzie w czasie zimowania odłączali od instalacji, zabierali do domu , albo trzymali na ładowarce, bo jak się zaniedbało to na wiosnę był szmelc.
LiFePO4 ma wprawdzie znikome samorozładowanie i jest pod tym kątem praktycznie bezobsługowe, ale warunek jest jeden , że nie ciągniemy żadnego prądu .
JK BMS'y mają ten przycisk do załączania i trzeba z niego korzystać jak zostawia się kampera na dłużej jak kilka dni. Jak coś ma działać cały czas (np. router, kamery, podgrzewanie , itp) to trzeba podpiąć kampera pod słupek i zostawić ładowarkę na podtrzymaniu . |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 246/618 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: Wczoraj 14:32
|
|
|
| Świstak napisał/a: | | Wracając do sprawy znikającego ładunku - zrobiłem u siebie kilka pomiarów gdy temperatura spadła sporo poniżej zera i okazało się że regulator MPPT jest dość prądożerny i to on jest odpowiedzialny za ubytek kilku Ah miesięcznie, a gdy panele przykryte są |
dachem wiaty to mój TK15 pokazał mi tak samo |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
| |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 68/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: Wczoraj 15:52
|
|
|
| Joko pięknie to policzyłeś i opisałeś. Tak to dokładnie jest. To ważna informacja dla kolegów co na zimę stawiają samochód na kółkach a potem się dziwią że akumulator ….wyladowany. A taki miał być super i w ogóle …. |
|
|
|
 |
prusiak
zaawansowany

Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2020 Piwa: 62/26 Skąd: Ostrołęka
|
Wysłany: Wczoraj 21:34
|
|
|
| Hej, po miesiącu stania kamperka, zachęcony waszymi problemami, pojechałem sprawdzić jak to jest u mnie. I okazało się że moj lifepo4 jest naładowany na full. Nie wyłączałem go w aplikacji. A też mam mppt podpięty do niego. Ładowania nie mam nic bo stoję pod wiatą. Jedynie zmartwił mnie aku rozruchowy bo pokazał 11 V i ledwo odpalił silnik... |
_________________ ---> :D <--- |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|