Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 124/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2025-12-17, 12:16   

krzlac napisał/a:
Zagadka polega na tym, że kamper stał od końca wrzedśnia z baterią naładowaną na 90%. Obserwowałem minimalne ubytki jak u Ciebie. W ostatnich dwóch tygodniach zniknęło wszystko.


Czy akumulator ma maty grzewcze ?
Może jest coś źle skofigurowane i energia rozpłynęła sie na utrzymanie temperatury.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-12-17, 13:27   

marcincin napisał/a:
...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki?


Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 246/618
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2025-12-17, 13:30   

krzlac napisał/a:
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora.

mnie wysysał prąd regulator podłączony do aku.
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-12-17, 15:03   

krzlac napisał/a:
marcincin napisał/a:
...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki?


Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował.


Przy małych prądach BMS nie jest w stanie poprawnie określić poziomu naładowania - pewien obraz może dać porównanie napięć na celach/akumulatorze wg takiej tabelki: tabela napięć LiFePO4

BMS przy normalnym użytkowaniu w trakcie kamperowania pokazuje w miarę dobrze.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2025-12-17, 18:48   

Świstak napisał/a:


Módl się żeby moja żona Cie nie spotkała na zlocie. Przestałem ją po tym wpisie nazywać blondynką a zacząłem "błąd-ynką". Ale się cudnie wścieka - gotuje się jak kwasowy akumulator przy 15 voltach. Brakuje tylko siarczanego zapachu... Nawet już zielone wykwity przy klemach się pojawiają

Oj tam Oj tam Arku, zmniejsz palnik i będzie wszystko O.k, nie będzie się gotować tylko będzie podgrzana, a jak jest podgrzana to same korzyści - można odzysk ciepła wykorzystać
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: Wczoraj 12:15   

Nie znasz mojej żony... Oj nie znasz.

Wracając do sprawy znikającego ładunku - zrobiłem u siebie kilka pomiarów gdy temperatura spadła sporo poniżej zera i okazało się że regulator MPPT jest dość prądożerny i to on jest odpowiedzialny za ubytek kilku Ah miesięcznie, a gdy panele przykryte są śniegiem - potrafi wydoić kilka Ah tygodniowo na własne potrzeby, bo pobiera energię nie tylko w nocy ale i w dzień. Warto więc na zimę odlączyć akumulator i panele od regulatora. Szczególnie mppt.
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Wczoraj 14:25   

marcincin napisał/a:
krzlac napisał/a:
marcincin napisał/a:
...Gdzie obserwowałeś te minimalne ubytki?


Ubytki obserwowałem na aplikacji. Przy każdym sczytaniu (co kilkanaście dni) o kilka Ah mniej.
Wczoraj zero, akumulator się wyłączył. Po włączeniu na aplikacji 10,5V, 0Ah i dwa komunikaty.
Pierwszy: wyłączenie z powodu zbyt niskiego napięcia ogniw (2,65 V). Drugi: ochrona przed ładowaniem niska (temperatura). Nie mam maty grzewczej. Wczoraj podgrzałem wnętrze kamera farelką i naładowałem aku do 50%. Odłączyłem plus akumulatora (wyłącznikiem-bezpiecznikiem)
i odłączyłem wyłącznikiem solary od od regulatora. Akumulator pozostawiłem włączony. Będę obserwował.


Przy małych prądach BMS nie jest w stanie poprawnie określić poziomu naładowania - pewien obraz może dać porównanie napięć na celach/akumulatorze wg takiej tabelki: tabela napięć LiFePO4

BMS przy normalnym użytkowaniu w trakcie kamperowania pokazuje w miarę dobrze.


Ja w najnowszej baterii założyłem Shunt'a od Victrona na ujemnej "klemie" jeszcze przed JK BMS, aby mieć jakiś podgląd na całkowity prąd jaki z niej idzie . Samego BMS'a mam połączonego po CAN do Cerbo GX który steruje całym układem elektrycznym i z niego też mam podgląd wszystkich parametrów w tym prądu . Stała różnica pomiędzy tym co przed a tym co za JK BMS to u mnie około 0,1-0,2A i to jest faktyczny prąd jaki pobiera sam JK BMS.
U mnie wprawdzie 8 a nie 4 ogniwa i bateria 24V, ale to bez znaczenia bo to co w BMS pobiera prąd jest takie samo .
Niby te 0,2A to niewiele i przy normalnym użytkowaniu gdzie się codziennie ładuje i rozładowuje to są pomijalne wartości ...... ale , 0,2A to na dobę 4,8Ah, po dwóch tygodniach to już 67,2Ah , a po miesiącu 144Ah czyli 50% całej pojemności :spoko

Jak do tego dojdzie jeszcze jakieś MPPT , czy inny nawet drobny odbiornik to rozładowanie baterii nawet 300Ah to żaden problem .

Stare kwasiaki ludzie w czasie zimowania odłączali od instalacji, zabierali do domu , albo trzymali na ładowarce, bo jak się zaniedbało to na wiosnę był szmelc.
LiFePO4 ma wprawdzie znikome samorozładowanie i jest pod tym kątem praktycznie bezobsługowe, ale warunek jest jeden , że nie ciągniemy żadnego prądu .
JK BMS'y mają ten przycisk do załączania i trzeba z niego korzystać jak zostawia się kampera na dłużej jak kilka dni. Jak coś ma działać cały czas (np. router, kamery, podgrzewanie , itp) to trzeba podpiąć kampera pod słupek i zostawić ładowarkę na podtrzymaniu .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 246/618
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: Wczoraj 14:32   

Świstak napisał/a:
Wracając do sprawy znikającego ładunku - zrobiłem u siebie kilka pomiarów gdy temperatura spadła sporo poniżej zera i okazało się że regulator MPPT jest dość prądożerny i to on jest odpowiedzialny za ubytek kilku Ah miesięcznie, a gdy panele przykryte są

dachem wiaty to mój TK15 pokazał mi tak samo :bajer
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: Wczoraj 15:52   

Joko pięknie to policzyłeś i opisałeś. Tak to dokładnie jest. To ważna informacja dla kolegów co na zimę stawiają samochód na kółkach a potem się dziwią że akumulator ….wyladowany. A taki miał być super i w ogóle ….
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
prusiak 
zaawansowany


Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2020
Piwa: 62/26
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: Wczoraj 21:34   

Hej, po miesiącu stania kamperka, zachęcony waszymi problemami, pojechałem sprawdzić jak to jest u mnie. I okazało się że moj lifepo4 jest naładowany na full. Nie wyłączałem go w aplikacji. A też mam mppt podpięty do niego. Ładowania nie mam nic bo stoję pod wiatą. Jedynie zmartwił mnie aku rozruchowy bo pokazał 11 V i ledwo odpalił silnik...
_________________
---> :D <---
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Dzisiaj 9:44   

prusiak napisał/a:
Hej, po miesiącu stania kamperka, zachęcony waszymi problemami, pojechałem sprawdzić jak to jest u mnie. I okazało się że moj lifepo4 jest naładowany na full. Nie wyłączałem go w aplikacji. A też mam mppt podpięty do niego. Ładowania nie mam nic bo stoję pod wiatą. Jedynie zmartwił mnie aku rozruchowy bo pokazał 11 V i ledwo odpalił silnik...


Nie da się tematu uogólnić porównując ze sobą różne instalacje. Każdy ma w kamperze zrobione to trochę inaczej ,z zastosowaniem rożnych akumulatorów, z różnymi BMS , różnego osprzętu i w różny sposób połączone.
Skoro piszesz , że nie wyłączyłeś BMS'a z aplikacji to wnioskuję, że masz jakąś "kupną" baterię , która niekoniecznie ma w sobie JK-BMS'a , bo te wyłącza się za pomocą przycisku.
Pytanie również jakie masz MPPT, jakie DCDC, jak to jest połączone, co w czasie tego postoju pozostało załączone , co odpięte , itd. Tu jest tyle czynników wpływających , że nie da się tego uogólnić.

Najbardziej odporne na samorozładowanie baterii są z założenia instalacje najprostsze , zbudowane z "kupnych" gotowych akumulatorów posiadających proste nie zarządzalne BMS'y , proste i małej mocy MPPT , itp.
Instalacje rozbudowane z akumulatorami o dużej pojemności , zarządzalnymi BMS'ami i dużą ilością urządzeń o dużej mocy, nawet w trybie uśpienia mają pewne zapotrzebowanie na prąd, które zsumowane dają w czasie wyraźnie wyczuwalne zużycie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Dzisiaj 9:48   

prusiak napisał/a:
Ładowania nie mam nic bo stoję pod wiatą.


Jeśli wszystko pozostaje włączone (MPPT, PV i BMS z Charge na ON) to niekoniecznie .
Wystarczy że co jakiś czas wpadnie kilka mA i sumarycznie będzie tego przynajmniej tyle co samorozładowania to bilans wyjdzie na zero.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 124/14
Skąd: WGM
Wysłany: Dzisiaj 9:49   

joko napisał/a:
Niby te 0,2A to niewiele i przy normalnym użytkowaniu gdzie się codziennie ładuje i rozładowuje to są pomijalne wartości ...... ale , 0,2A to na dobę 4,8Ah, po dwóch tygodniach to już 67,2Ah , a po miesiącu 144Ah czyli 50% całej pojemności


0,2A x24V = 5W, gdyby BMS pobierał 5W w iddle to grzałby się non stop do temperatury 30-50'C a tak nie jest.

Montaż Shunt'a przed BMS jest błędem, mierzy chociażby prąd balancera który wyrównuje cele. A nie rzeczywisty prąd wypływający/wpływający do akumulatora.

Kolejny problem to dokładność pomiaru małych prądów, zarówno Shunt'a victrona jak i BMS JK podają w dokumentacji informację o dużym błędzie pomiaru przy prądach rzędu 0,1-0,2A .

Mam na warsztacie 2 akumulatory z JK, mogę zmieżyć jaki rzeczywisty prąd pobierają BMS. Z dotychczasowych obserwacji przy włączonym LCD to koło 50mA, a przy wygaszonym to kilka mA.
Jest to prąd pomijalny dla akumulatora pojemności rzędu 300Ah, Nawet przy włączonym LCD rozładowanie teoretycznie nastąpi po 6000h, czyli 250dni.



Dla Shunt'a victrona
dokładność +/- 0,1A,

To nawet nie jest miernik, to jest oriętacyjny wskaźnik prądu :)
Z jeszcze większym błędem działa pomiar prądu w JKBms,
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Dzisiaj 11:45   

reaven22 napisał/a:

Montaż Shunt'a przed BMS jest błędem, mierzy chociażby prąd balancera który wyrównuje cele. A nie rzeczywisty prąd wypływający/wpływający do akumulatora.



Nie jest błędem tylko moim świadomym wyborem . Założyłem go tam bo go miałem i dokładnie po to aby sprawdzić z ciekawości ile tak naprawdę wchodzi i wychodzi do samych ogniw , łącznie z tym co pobiera właśnie BMS i Balancer i tylko do tego go używam.
Do DVCC używam BMS'a zarządzalnego podłączonego do Cerbo przez CAN.

U mnie te 0,1-0,2A które wskazuje Shunt to nie jest oczywiście tylko sam BMS, ale jeszcze elektronika MPPT i 2x DCDC, które wiszą na szynie zasilania kiedy BMS jest załączony. Wszystkie urządzenia są połączone z Cerbo przez Ve.Connect i nawet jeśli faktycznie nie działają to działają ich moduły komunikacyjne .
Ostatnio zmieniony przez joko Dzisiaj 11:54, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 124/14
Skąd: WGM
Wysłany: Dzisiaj 11:48   

joko napisał/a:
łącznie z tym co pobiera właśnie BMS i Balancer i


Balancer nie pobiera/zużywa energii, ale transferuje pomiędzy ogniwami. Czyli pomiar jaki by z shunt'a nie wyszedł jest obarczony dużym błędem. W praktyce nie daje żadnych przydatnych informacji.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***