 |
|
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie. |
Autor |
Wiadomość |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 194/96 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: Wczoraj 23:13
|
|
|
Na wtyczkę z czerwonymi kablami przychodzi napięcie z prostownika 230/12V oraz z alternatora.
Podłączyłem to. Jutro jeszcze posprawdzam na wszystkie strony i napiszę, co i jak.
Dzięki wszystkim za pomoc
Edit: sorki AndyS, ale dopiero teraz czytam.
Jutro wrzucę fotkę panelu.
Auto z drugiej albo i trzeciej ręki |
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
Ostatnio zmieniony przez Darson Wczoraj 23:18, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
maro88pl
zaawansowany
Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Lis 2023 Piwa: 18/42 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Wczoraj 23:15
|
|
|
AndyS mimo wszystko nie puszczałbym również prądów z PV bezpośrednio przez tą płytkę, a dał na szynę zbiorczą bliżej akumulatora. Może i sam przekaźnik wytrzyma 40A, ale czy wysokie prądy będą aż tak korzystne dla cienkich ścieżek płytki drukowanej? PV największe moce (a co zatem idzie i prądy) daje gdy ładuje akumulator. Później nie przekraczają one standardowych odbiorów w kamperze. Po co więc prąd który ma być przeznaczony dla akumulatora wpinać do elektroniki dla niego nie projektowanej? |
|
|
|
 |
AndyS
doświadczony pisarz Andrzej
Twój sprzęt: Ducato II Granduca
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2011 Piwa: 11/1 Skąd: SOPOT

|
Wysłany: Wczoraj 23:52
|
|
|
maro88pl napisał/a: | AndyS Może i sam przekaźnik wytrzyma 40A, ale czy wysokie prądy będą aż tak korzystne dla cienkich ścieżek płytki drukowanej? | Przekaźnik 40A służy jako włącznik/wyłącznik części hotelowej i jest założony z zapasem. W moim kamperku jest to przełącznik mechaniczny 30A i bez problemu działa od wielu lat. maro88pl napisał/a: | PV największe moce (a co zatem idzie i prądy) daje gdy ładuje akumulator. Później nie przekraczają one standardowych odbiorów w kamperze. | Ja osobiście (i tak bym doradzał) mam podłączenie PV prosto (bezpośrednio) do akumulatora hotelowego 280Ah odpowiednimi przewodami i bez łączówek oczywiście przez bezpiecznik. To jedyne na prawdę sensowne podłączenie. Ładowanie z alternatora (też bez łączówki - bezpośrednio) jest przedłużeniem fabrycznej instalacji.
A tak żeby było trudniej ja mam u siebie dwa w pełni niezależne systemy (paneli, regulatorów i akumulatorów hotelowych) z możliwością wyboru przełącznikiem "1" albo "2". Fabrycznie miałem kwasiaka 90Ah ("1") w małej, ciasnej klapie na zewnątrz kampera (bardzo bezpiecznie ale niezbyt funkcjonalnie) więc zdublowałem układ dając drugi identyczny 90Ah wewnątrz kampera ("2") . Teraz po wymianie "2" na LiFePO4 280Ah będę przerabiał instalację tak aby dwa niezależne zestawy paneli w razie potrzeby przełączać w jeden mocniejszy prądowo zestaw dla aktualnej "2". maro88pl napisał/a: | mimo wszystko nie puszczałbym również prądów z PV bezpośrednio przez tą płytkę, a dał na szynę zbiorczą bliżej akumulatora....Po co więc prąd który ma być przeznaczony dla akumulatora wpinać do elektroniki dla niego nie projektowanej? | Ja jestem jak najbardziej daleki od puszczania dużych prądów przez jakiekolwiek płytki drukowane i absolutnie tego nie sugeruję. Zresztą te bardziej obciążone są lepiej projektowane a przekaźniki mocno lutowane na sporej powierzchni zamiast tkwić w podstawkach. Już pisałem - PV zgodnie ze sztuką należy najkrótszą drogą połączyć BEZPOŚREDNIO do akumulatora. Prąd z PV nie jest potrzebny do zasilania odbiorników - one mają działać z akumulatora hotelowego zgodnie z instalacją zaprojektowaną przez producenta.
System hotelowy trzeba traktować jako osobną gałąź niskiej mocy o prądzie max. 10-20A. I tak z zasady jest. Do tego poszczególne urządzenia (światło, pompy, wentylatory itd) mają z reguły swoje indywidualne włączniki i bezpieczniki. Takie prądy są bezpieczne dla płytek drukowanych. |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: Dzisiaj 9:09
|
|
|
Witajcie
Doradźcie proszę w którym kierunku iść jeśli chodzi o zmianę sposobu magazynowania energii w kampervanie ok?
Z żoną zrobiliśmy 2,3 lata temu takie coś
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=40218
Obecnie mam 2x115Ah Exide do kamperów, kwasowe. Ładowanie z 3 paneli (łącznie, realna moc 270W), z alternatora (załączanie manualne z amperomierzem 30A). Aku zamontowane pod spodem, zamiast koła zapasowego. Kampervan użytkowany tylko w temperaturach plusowych. Aha, mam 2 sterowniki do PV bo 2 komplety paneli.
Widzę jakie są mankamenty kwasiaka - waga, pozornie duża pojemność, spadek efektywności wraz z temperaturą.
Zapotrzebowanie podkładowe na prąd mamy umiarkowane - nie ma ekspresów, czajników, kostkarek , telewizorów itd. Jest grzałka wody 100W, lodówka kompresorowa (kostka hotelowa), oświetlenie, ładowanie telefonów.
Ważne - nie chcę wprowadzać zmian do instalacji elektrycznej. Kable PV - aku pokładowe są dostosowane do max.prądów które da sterownik PV (6mm2). Kable alternator-aku pokładowe zastosowałem jak pamiętam 10mm2 bo przewidywałem max prądy ładowania na poziomie 20-30A - realnie przy moich kwasiakach jest 20A przy wyładowanych aku. Nie chcę przekraczać 30A prądu ładowania z alternatora bo do 30A mam amperomierz https://www.camperteam.pl...d.php?id=345716
Doradźcie proszę:
- czy przy w/w ilości urządzeń na prąd iść w 100Ah czy 150Ah czy 200Ah LiPo?
- czy szukać gotowca Lipo czy komuś zlecać budowę?
- czy stosować przetwornicę DC-DC na linii od alternatora aby ograniczyć prąd ładowania do 30A ?
i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy
Dzięki! |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 60/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: Dzisiaj 10:36
|
|
|
Po pierwsze czy sam ogarniasz podstawową elektrykę ? Znaczy czy wiesz co to plus i minus , czy masz podstawienie umiejętności skręcanie, zarabianie końcówek oczkowych itd .
Jeśli tak albo chcesz się tego nauczyć to sam składaj lifepo4 280 ah. Koszt całkowity około 2 tysięcy . Masz rozwiązany na lata problem akumulatora !!!!!e
Kto ci podpowiadał przewody 6 mm2 ??? To nie chodzi tylko o to jaki prąd przejdzie jakim przewodem / bezpieczeństwo / ale jakie masz straty !!!! Im grubszy kabel tym bezpieczniejszy i mniejsze straty. Ja stosuje wszędzie 16 mm2 a z akumulatora na bms i z bms na przetwornice 12/230 - dwa razy 16 mm2. Nic się nie grzeje nawet przy poborze 1500 wat.
Twoje 10 mm2 dadzą radę z alternatora tylko po co ograniczać prąd do 30 A ???
Ograniczanie natężenia ma sens przy malutkich akumulatorach np 100 ah gdzie prąd ładowania powinien wynosić 20 A. Przy 280 eve - te lepsze ten prąd to 280 A !!!! Nigdy tego nie osiągniesz ale to bezpieczne dla akumulatora.
Jak zrobisz kupisz lifepo4 załóż prawdziwy miernik pojemności, prądów ładowania i napięcia czyli bocznik. Bardzo przydatny i w przeciwieństwie do aplikacji pokazuje prawdę.
Dc dc jest niezbędne przy inteligentnych alternatorach albo gdy chcemy celowo ograniczyć prąd ładowania. Trudno tu podpowiedzieć bo nic nie wiemy o alternatorze.
Wiem to ponad 100 stron ale było już wszystko opisane nawet linki wklejałem z podzespołami.
Musisz wiedzieć co chcesz zrobić i projektując instalację założyć że za miesiąc apetyt na prąd wzrośnie i musisz być na to przygotowany. Lepiej przeskalować instalację niż potem się martwić że masz 280 ah i nie masz czym naładować. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|