Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka
Autor Wiadomość
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/6
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-17, 22:29   Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka

Witajcie,
Mam problem
Zrobiłem sobie instalacje 230v podłączam zasilanie z domowego gniazdka i wyskakuje różnicowka ?

Oczywiście podłączyłem w kontakcie patrząc od przodu bolec u gory: lewy to L, prawy N i bolec żółtym przewodem. Poprowadziłem to do bezpiecznika oczywiście tylko L resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce. Jak odłączyłem przewod z bolca w gnieździe wejściowym to różnicówka nie wyskakuje.

Czy dobrze zrobiłem ze połączyłem N i bolec razem w puszce ? Moze mam je zostawić osobno ?
Co zrobic z tym 0 ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekl61 
stary wyga


Twój sprzęt: Pilote
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Gru 2014
Piwa: 54/38
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2015-03-17, 22:42   

Instalacja z różnicówką jest trzy przewodowa i na i z bolcem musi być żółto zielony uziemiający.
_________________
https://www.youtube.com/c...xihGpxH8adyX-RQ
https://www.facebook.com/...100009089293943
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/6
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-17, 22:59   

No wiem ze jest trojprzewodowa, a w kamperach sie takiej nie robi tylko dwuprzewodową ?
Jeśli ma byc dwuprzewodową to wszystko by sie wyjaśniło :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-03-17, 23:11   

Nie wolno za różnicówką łączyć N (niebieski) z PE (żółtozielony) bo efekt będzie właśnie taki jak opisujesz. Podłącz L i N do gniazda a PE na ramę auta, no i najlepiej zmień instalację w kamperze na 3-przewodową w końcu to 2-3 gniazda i parę metrów przewodu.
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/6
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-17, 23:25   

Mam trzy przewodowa :)
A jak ten kabel z bolca podłączę do masy samochodu to elektronika nie dostanie po uszach jaki bedzie jakas zwara ? Myślałem ze do samochodu 0 z bolca sie nie podłącza : bo bedzie to kolidowało z masy z aku 12V ale jeśli tak to problem bedzie rozwiązany :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mavv 
weteran


Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lut 2014
Piwa: 68/50
Skąd: Ballina, Irlandia
Wysłany: 2015-03-18, 05:36   

No wlasnie przewod PE, czyli zolto-zielony sie podlacza pod mase kampera. Za roznicowka nie mozesz polaczyc razem przewodow N (niebieski) i PE (zolto-zielony), bo wtedy roznicowka bedzie wybijac natychmiast po zalczeniu jakiegokolwiek odbiornika na 230V. Za roznicowka instalacja ma byc trojprzewodowa. A elektronice nic sie nie stanie podczas zwarcia, nie przejmuj sie.
_________________
Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2015-03-18, 07:57   

Tak jak koledzy mówili.
Idąc od strony elektrowni w domu:
- zabezpieczenie przepięciowe (rzadko występuje),
- zabezpieczenie nadprądowe przedlicznikowe,
- licznik,
- zabezpieczenie przepięciowe,
- połączenie PE i N w GSU,
- rodzielone przewody PE i N już nigdzie dalej się nie stykają w domu ani kamperze,
- zabezpiecznie różnicowe,
- zabezpieczenie nadprądowe.

W kamperze powinno być:
- 230V na trzech przewodach,
- PE i N cały czas rozdzielone,
- drugie zabezpieczenie różnicowe tuż za przyłączem 230V,
- zabezpieczenie nadprądowe za przyłączem 230V,
- trzecie zabezpieczenie różnicowe za inwerterem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-03-18, 10:08   

Johny_Walker napisał/a:
połączenie PE i N w GSU

jeszcze małe 3 grosze: punkt podziału PEN na N i PE uziemiony połączony z GSU (czyli G-łówna S-zyna U-ziemiająca)
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekl61 
stary wyga


Twój sprzęt: Pilote
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Gru 2014
Piwa: 54/38
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2015-03-18, 17:59   

Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te
instalacje są rozdzielone.
_________________
https://www.youtube.com/c...xihGpxH8adyX-RQ
https://www.facebook.com/...100009089293943
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2015-03-18, 18:07   

Jeżeli producent nie namieszał i nie zabronił, to nie ma żadnego powodu żeby nie łączyć masy (minusa) 12V z PE instalacji 230V. Jest za to wiele powodów aby tak zrobić: przebicie do masy instalacji 230V w dowolnej części kampera wywali różnicówkę chroniąc przed porażeniem.

PE łączyć z masą. N nie łączyć. Fazy też nie. :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/6
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-18, 19:11   

a skąd mogę wiedzieć że producent samochodu nie zabronił łączenia minusa 12V z PE 230V to nie jest kamper tylko VW caddy :) osobowy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-03-18, 19:20   

Mirekl61 napisał/a:
Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te
instalacje są rozdzielone.

Skąd takie informacje???
Łącz śmiało PE z masą nic się nie stanie poza tym że będziesz miał ochronę przed porażeniem.
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krimar
Kombatant


Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 07 Lip 2010
Piwa: 58/6
Wysłany: 2015-03-18, 19:35   

ale Harry napisał

Harry napisał/a:
N i bolec połączyłem razem w puszce


a nie, że PE dał do masy.

Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).

Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.
_________________
Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a:

Jest tak jak mówi krimar.

Brat napisał/a:
(...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Harry 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014
Piwa: 9/6
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-03-18, 19:51   

krimar napisał/a:
ale Harry napisał

Harry napisał/a:
N i bolec połączyłem razem w puszce


a nie, że PE dał do masy.

Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).

Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń.




Czyli jednak podłaczenie PE do masy może mi coś w samochodzie uszkodzić ?

To jak będzie zmieniony w gnieździe innego kraju P z N a mi idą z tego przewody do zasilacza od lodówki ( zasilacz taki do zabudowy ze sklepu elektronicznego) i się przewody zamienią nic się nie stanie z tym zasilaczem ? ( mimo że było w na nim napisane że P do P i N do N ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-03-18, 19:53   

Zgadza się Harry, napisał:
Harry napisał/a:
resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce

czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę.
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***