Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka |
Autor |
Wiadomość |
Harry
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014 Piwa: 9/6 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2015-03-17, 22:29 Problem z instalacja 230v wyskakuje różnicowka
|
|
|
Witajcie,
Mam problem
Zrobiłem sobie instalacje 230v podłączam zasilanie z domowego gniazdka i wyskakuje różnicowka ?
Oczywiście podłączyłem w kontakcie patrząc od przodu bolec u gory: lewy to L, prawy N i bolec żółtym przewodem. Poprowadziłem to do bezpiecznika oczywiście tylko L resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce. Jak odłączyłem przewod z bolca w gnieździe wejściowym to różnicówka nie wyskakuje.
Czy dobrze zrobiłem ze połączyłem N i bolec razem w puszce ? Moze mam je zostawić osobno ?
Co zrobic z tym 0 ? |
|
|
|
 |
Mirekl61
stary wyga

Twój sprzęt: Pilote
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Gru 2014 Piwa: 54/38 Skąd: Podlaskie
|
|
|
|
 |
Harry
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014 Piwa: 9/6 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2015-03-17, 22:59
|
|
|
No wiem ze jest trojprzewodowa, a w kamperach sie takiej nie robi tylko dwuprzewodową ?
Jeśli ma byc dwuprzewodową to wszystko by sie wyjaśniło |
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2015-03-17, 23:11
|
|
|
Nie wolno za różnicówką łączyć N (niebieski) z PE (żółtozielony) bo efekt będzie właśnie taki jak opisujesz. Podłącz L i N do gniazda a PE na ramę auta, no i najlepiej zmień instalację w kamperze na 3-przewodową w końcu to 2-3 gniazda i parę metrów przewodu. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
 |
|
|
|
 |
Harry
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014 Piwa: 9/6 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2015-03-17, 23:25
|
|
|
Mam trzy przewodowa
A jak ten kabel z bolca podłączę do masy samochodu to elektronika nie dostanie po uszach jaki bedzie jakas zwara ? Myślałem ze do samochodu 0 z bolca sie nie podłącza : bo bedzie to kolidowało z masy z aku 12V ale jeśli tak to problem bedzie rozwiązany |
|
|
|
 |
Mavv
weteran

Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: MadMobile II
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Lut 2014 Piwa: 68/50 Skąd: Ballina, Irlandia
|
Wysłany: 2015-03-18, 05:36
|
|
|
No wlasnie przewod PE, czyli zolto-zielony sie podlacza pod mase kampera. Za roznicowka nie mozesz polaczyc razem przewodow N (niebieski) i PE (zolto-zielony), bo wtedy roznicowka bedzie wybijac natychmiast po zalczeniu jakiegokolwiek odbiornika na 230V. Za roznicowka instalacja ma byc trojprzewodowa. A elektronice nic sie nie stanie podczas zwarcia, nie przejmuj sie. |
_________________ Kamperek 1
Kamperek 2
Moje minipodróże po Irlandii
 |
|
|
|
 |
Johny_Walker
Kombatant

Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-03-18, 07:57
|
|
|
Tak jak koledzy mówili.
Idąc od strony elektrowni w domu:
- zabezpieczenie przepięciowe (rzadko występuje),
- zabezpieczenie nadprądowe przedlicznikowe,
- licznik,
- zabezpieczenie przepięciowe,
- połączenie PE i N w GSU,
- rodzielone przewody PE i N już nigdzie dalej się nie stykają w domu ani kamperze,
- zabezpiecznie różnicowe,
- zabezpieczenie nadprądowe.
W kamperze powinno być:
- 230V na trzech przewodach,
- PE i N cały czas rozdzielone,
- drugie zabezpieczenie różnicowe tuż za przyłączem 230V,
- zabezpieczenie nadprądowe za przyłączem 230V,
- trzecie zabezpieczenie różnicowe za inwerterem. |
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2015-03-18, 10:08
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | połączenie PE i N w GSU |
jeszcze małe 3 grosze: punkt podziału PEN na N i PE uziemiony połączony z GSU (czyli G-łówna S-zyna U-ziemiająca) |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
 |
|
|
|
 |
Mirekl61
stary wyga

Twój sprzęt: Pilote
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy Dołączył: 25 Gru 2014 Piwa: 54/38 Skąd: Podlaskie
|
|
|
|
 |
Johny_Walker
Kombatant

Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2015-03-18, 18:07
|
|
|
Jeżeli producent nie namieszał i nie zabronił, to nie ma żadnego powodu żeby nie łączyć masy (minusa) 12V z PE instalacji 230V. Jest za to wiele powodów aby tak zrobić: przebicie do masy instalacji 230V w dowolnej części kampera wywali różnicówkę chroniąc przed porażeniem.
PE łączyć z masą. N nie łączyć. Fazy też nie. |
|
|
|
 |
Harry
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014 Piwa: 9/6 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2015-03-18, 19:11
|
|
|
a skąd mogę wiedzieć że producent samochodu nie zabronił łączenia minusa 12V z PE 230V to nie jest kamper tylko VW caddy osobowy |
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2015-03-18, 19:20
|
|
|
Mirekl61 napisał/a: | Ja bym masy z uziemieniem nie łączył powinno wywalić różnicówkę zasilania z sieci chyba że te
instalacje są rozdzielone. |
Skąd takie informacje???
Łącz śmiało PE z masą nic się nie stanie poza tym że będziesz miał ochronę przed porażeniem. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
 |
|
|
|
 |
krimar
Kombatant

Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2010 Piwa: 58/6
|
Wysłany: 2015-03-18, 19:35
|
|
|
ale Harry napisał
Harry napisał/a: | N i bolec połączyłem razem w puszce |
a nie, że PE dał do masy.
Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).
Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń. |
_________________ Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a: |
Jest tak jak mówi krimar. |
Brat napisał/a: | (...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... |
|
|
|
|
 |
Harry
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Burstner Ixeo Time It 2013
Dołączył: 18 Cze 2014 Piwa: 9/6 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2015-03-18, 19:51
|
|
|
krimar napisał/a: | ale Harry napisał
Harry napisał/a: | N i bolec połączyłem razem w puszce |
a nie, że PE dał do masy.
Tak zwane zerowanie, które zostało wykonane nie sprawdzi się w danym przypadku, ponieważ w EU (z wyjątkiem Wysp Brytyjskich) nigdy nie wiadomo, gdzie jest faza, a gdzie zero, czyli w innym gniazdku może się okazać, że mamy P (fazę), a nie N (neutralny) na bolcu (i na masie sprzętu na 230V).
Podłączanie PE do masy może natomiast w sposób niekontrolowany wpłynąć na instalację pojazdu, a zwłaszcza elektronikę w przypadku przepięcia lub przebicia i nie zadziałaniu zabezpieczeń. |
Czyli jednak podłaczenie PE do masy może mi coś w samochodzie uszkodzić ?
To jak będzie zmieniony w gnieździe innego kraju P z N a mi idą z tego przewody do zasilacza od lodówki ( zasilacz taki do zabudowy ze sklepu elektronicznego) i się przewody zamienią nic się nie stanie z tym zasilaczem ? ( mimo że było w na nim napisane że P do P i N do N ? |
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2015-03-18, 19:53
|
|
|
Zgadza się Harry, napisał:
Harry napisał/a: | resztę czyli N i bolec połączyłem razem w puszce |
czyli N połączył z "bolcem" czyli PE.
krimar, gdyby połączył tak jak piszesz było by zwarcie a nie wyzwalało by różnicówkę. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
 |
|
|
|
 |
|